WimLT schreef: En omdat sommige modellen nu eenmaal niet anders te verkrijgen zijn.
De ideale RT
Moderator: GVN
Re: De ideale RT
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: De ideale RT
in elk geval die van mijWimLT schreef:In alle eerlijkheid: moesten ALLE BMW-modellen zowel met boxermotor als met 4cilindermotor te verkrijgen zijn, hoeveel boxers zouden er dàn nog rondrijden ???
Re: De ideale RT
Nu, alles in het belachelijke trekken is makkelijk. Af en toe eens lachen moet kunnen. Maar moet men daarom spotten?WimLT schreef: Vooral uit onwetendheid En omdat sommige modellen nu eenmaal niet anders te verkrijgen zijn.
Deze veel gehoorde, doch holle uitspraak, heb ik nooit begrepen ..... of ze moet bedoelen: veel onnodige trillingen en weinig vermogen
Het "boxergevoel" ... nog zo één
In alle eerlijkheid: moesten ALLE BMW-modellen zowel met boxermotor als met 4cilindermotor te verkrijgen zijn, hoeveel boxers zouden er dàn nog rondrijden ???
Ik weet waarover ik praat, ikzelf ben van de Pan European op een RT overgestapt. Er zijn zeker mankementen aan het boxerconcept. Het is als appels met peren vergelijken. Is uw moto dan de ideale? Wel proficiat voor jou. Laten we allemaal jouw model kopen en ook dezelfde kledij!
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Van een Pan naar een RT stappen is een stap die ik, met respekt, nooit zal begrijpen. Na dik 500.000 kms op 3 verschillende Pans (1100 en 1300) ben ik zelf overgestapt naar een GS (eerst prive een 1100, nu een 1150 en voor mijn werk een 1200) en dat is een totaat verchillend concept. De RT vist in dezelfde vijver als de Pan maar mag wat mij betreft de schoenen van een Pan nog niet poetsen. Een Pan is in alles beter (heb aardig wat kms RT gereden op mijn werk), sturen, windbescherming, duurzaamheid. Het waren de kleine dingen (de altijd op slot zijnde koffers van de 1300, de warmte en in het begin de vering) die de Pan verzwakten, en van een raar weggedrag heb ik persoonlijk geen last gehad op de Pan, wel van versleten voetsteunen. In mijn beleving is de ideale RT een Pan.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: De ideale RT
Rustig Brik ... rustig. Zo slecht is het niet bedoeld, hoor. Dé ideale motor bestaat niet. Toch niet éne voor iedereen. Zelfs niet éne per motard op lange termijn, maar die laatste vraag meen ik serieus. Je zou verschieten hoe weinig er nog zouden worden verkocht. 't Zou rap gedaan zijn met "den boxer", hoor. Iedereen weet nu stilaan ook wel dat het een achterhaald concept is, hé
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: De ideale RT
Ik begrijp je onbegrip. De Pan 1100 was de ideale moto indertijd. Had ik hem omwille van de scheiding niet weggedaan, dan reed ik er waarschijnlijk nog mee rond. Het is waar, hij is onverslijtbaar. Na een paar motorloze jaren en het ontmoeten van de nieuwe vriendin werd er beslist om terug tot aankoop over te gaan. Eerst hebben we verschillende motoren test gereden. Daar ik niet alleen beslis en ook de vrouw haar gemak op de moto moest vinden, kwam uiteindelijk de R1150RT (Mod 2004) uit de bus. Spijt? Neen, maar het kan beter. Qua techniek is de Pan beter, maar in ergonomie staat de RT een trapje hoger.J-P schreef:Van een Pan naar een RT stappen is een stap die ik, met respekt, nooit zal begrijpen. Na dik 500.000 kms op 3 verschillende Pans (1100 en 1300) ben ik zelf overgestapt naar een GS (eerst prive een 1100, nu een 1150 en voor mijn werk een 1200) en dat is een totaat verchillend concept. De RT vist in dezelfde vijver als de Pan maar mag wat mij betreft de schoenen van een Pan nog niet poetsen. Een Pan is in alles beter (heb aardig wat kms RT gereden op mijn werk), sturen, windbescherming, duurzaamheid. Het waren de kleine dingen (de altijd op slot zijnde koffers van de 1300, de warmte en in het begin de vering) die de Pan verzwakten, en van een raar weggedrag heb ik persoonlijk geen last gehad op de Pan, wel van versleten voetsteunen. In mijn beleving is de ideale RT een Pan.
Ik wacht af wat de nieuwe Pan of RT wordt en dan zal de beslissing weer tussen mij en de vrouw worden genomen. Nogmaals, een geluk dat smaken en goesting verschillen. Het zou anders maar eentonig zijn.
En Wim, het is je vergeven met een vriendelijke motogroet.
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Aangezien ik nooit met duopassagier rij snap ik je keuze wel. Wat dat betreft ben ik echt een egoist: ik rij motor en wie achterop wil stappen moet dat zelf weten maar zich conformeren aan mij en mijn motor. Daarom rijdt mijn vrouw dus maar zelf
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: De ideale RT
De rt en de pan zijn naar mijn mening de enige tourmotors waar men veel tot heel veel kilometers op een dag kan mee rijden zonder er stijf vanaf te vallen.
Zo weet ik ook dat ik met mijne rt niet moet onderdoen voor de pan maar om deze te volgen en of voor te blijven moet ik wel heel veel schakelen en dat vereist de nodige krachten.
Geef mij toch maar liever ene rt met de kracht van de pan of de gt.
Zo weet ik ook dat ik met mijne rt niet moet onderdoen voor de pan maar om deze te volgen en of voor te blijven moet ik wel heel veel schakelen en dat vereist de nodige krachten.
Geef mij toch maar liever ene rt met de kracht van de pan of de gt.
Re: De ideale RT
Waar de Pan aan punten wint door zijn soepel betrouwbaar blok, verliest hij punten door zijn gebrek aan uitrustingsmogelijkheden (al dan niet in optie), zijn hogere gewicht, zijn kleinere grondspeling en zijn kleinere koffers tov de 12RT.
Op de Pan is bv. geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen ESA en geen radio/CD verkrijgbaar. Toch allemaal lekkere toeritems die je op de 12RT wel kan hebben (optie) denk ik zo
Ik heb zo voor de vuist weg mijn 12RT (incl. opties) eens qua (toer-)uitrusting vergeleken met enkele "alternatieven": Zie het lijstje hieronder:
- K1200/1300GT: geen radio/CD, geen tanktasrail (voor snelle en klikvaste bevestiging van tanktas), slechtere windbescherming (meer turbulentie), minder "rechtop-toerzithouding", kleinere tankinhoud, geen valbeugels,...
- K1200LT: kleinere tanktas, kleinere tankinhoud, kleinere niet-afneembare koffers, rijklaar gewicht >350kg, minder grondspeling, geen ESA, ...
- GL1500/1800: andere (duurdere ) prijsklasse, geen verstelbaar zadel, kleinere niet-afneembare zijkoffers, minder grondspeling, rijklaar gewicht >400kg, geen elektrisch verstelbare ruit, kleinere tankinhoud, geen tanktas mogelijkheid, ...
- Pan1100/1300: geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen radio/CD, geen ESA, kleinere koffers, rijklaar gewicht >320kg, minder grondspeling, geen tanktasrail, ...
- Vul zelf maar verder aan: FJR, GTR, HD ultra, Vision, MG California, ... je zal merken dat er wereldwijd geen één model is dat qua toereigenschappen en -uitrusting vergelijkbaar is met een R1200RT Ze hebben allemaal wel hun eigen "sterke kant", maar geen één heeft het totaalpakket van een 12RT. Straf hé
Of je al deze eigenschappen/uitrusting/opties nodig hebt op een motor? Daar kan je uren over discussiëren (ieder zijn goesting hé...), maar het feit dat, indien gewenst, het op een 12RT wel mogelijk is maakt hem in het huidige motoraanbod uniek .
Ere wie ere toekomt, in dit geval de R1200RT dus.
Nota: ik ben echt geen BMW- of RT-freak hoor, maar de feiten zijn nu eenmaal zoals ze zijn hé
Dirk D.
Op de Pan is bv. geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen ESA en geen radio/CD verkrijgbaar. Toch allemaal lekkere toeritems die je op de 12RT wel kan hebben (optie) denk ik zo
Ik heb zo voor de vuist weg mijn 12RT (incl. opties) eens qua (toer-)uitrusting vergeleken met enkele "alternatieven": Zie het lijstje hieronder:
- K1200/1300GT: geen radio/CD, geen tanktasrail (voor snelle en klikvaste bevestiging van tanktas), slechtere windbescherming (meer turbulentie), minder "rechtop-toerzithouding", kleinere tankinhoud, geen valbeugels,...
- K1200LT: kleinere tanktas, kleinere tankinhoud, kleinere niet-afneembare koffers, rijklaar gewicht >350kg, minder grondspeling, geen ESA, ...
- GL1500/1800: andere (duurdere ) prijsklasse, geen verstelbaar zadel, kleinere niet-afneembare zijkoffers, minder grondspeling, rijklaar gewicht >400kg, geen elektrisch verstelbare ruit, kleinere tankinhoud, geen tanktas mogelijkheid, ...
- Pan1100/1300: geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen radio/CD, geen ESA, kleinere koffers, rijklaar gewicht >320kg, minder grondspeling, geen tanktasrail, ...
- Vul zelf maar verder aan: FJR, GTR, HD ultra, Vision, MG California, ... je zal merken dat er wereldwijd geen één model is dat qua toereigenschappen en -uitrusting vergelijkbaar is met een R1200RT Ze hebben allemaal wel hun eigen "sterke kant", maar geen één heeft het totaalpakket van een 12RT. Straf hé
Of je al deze eigenschappen/uitrusting/opties nodig hebt op een motor? Daar kan je uren over discussiëren (ieder zijn goesting hé...), maar het feit dat, indien gewenst, het op een 12RT wel mogelijk is maakt hem in het huidige motoraanbod uniek .
Ere wie ere toekomt, in dit geval de R1200RT dus.
Nota: ik ben echt geen BMW- of RT-freak hoor, maar de feiten zijn nu eenmaal zoals ze zijn hé
Dirk D.
"...Explore, Dream, Discover!"
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Zoals reeds hierboven vermeld denk ik dat er velen een 12RT met K-blok zouden zien zitten
Met de volledige uitrustingsmogelijkheden van hierboven ... moet dit wel de ideale worden
Met de volledige uitrustingsmogelijkheden van hierboven ... moet dit wel de ideale worden
Re: De ideale RT
Ik lees dit voer allemaal erg graag. Maar na 7 jaar K1200LT ging ik terug naar een boxer 12RT en heb me dit, in tegenstelling tot mijn vrouw, nog steeds niet beklaagd. Maar ja, ik ben al een eind de 50 voorbij en begon mijn BMW loopbaan dan ook in de jaren 70 met een R650, misschien is het wel nostalgie, wie weet? Mocht mijn vrouw morgen beslissen niet meer mee te rijden ging ik misschien wel terug naar een GS maar voor 'dagelijks gebruik' vind ik de RT niet te kloppen en zéker niet door een K1200LT, hoe je dit ook bekijkt. Om deze reden had ik naast de LT dikwijls ook nog een andere machine in gebruik.
Ik rij dagelijks zonder koffers, zonder topcase maar mét originele tanktas door de file en vind het straf dat men, eens het kouder wordt, er bijna geen K's meer te bespeuren zijn in de ochtendstond. Wel RT's, véél GSsen en hieraan gerelateerden (VStrom, Varadero..) en enkele GT's die je hier en daar ontdekt. Maar voor de rest lijken mij het meer toer- en goedweerrijders te zijn die je op de K-modellen tijdens ritten en vakantie-uitjes ziet rondtuffen.
Ik wil zeker niet beweren dat een K een slechte motor is want dit is hij zeker niet, maar bij mij draait het toch over het rijden zelf en qua handelbaarheid buiten autowegen en grote verbindingsassen kan hij niet tippen aan een boxer RT en al helemaal niet aan een R of GS.
Groetjes
Wilbike
Ik rij dagelijks zonder koffers, zonder topcase maar mét originele tanktas door de file en vind het straf dat men, eens het kouder wordt, er bijna geen K's meer te bespeuren zijn in de ochtendstond. Wel RT's, véél GSsen en hieraan gerelateerden (VStrom, Varadero..) en enkele GT's die je hier en daar ontdekt. Maar voor de rest lijken mij het meer toer- en goedweerrijders te zijn die je op de K-modellen tijdens ritten en vakantie-uitjes ziet rondtuffen.
Ik wil zeker niet beweren dat een K een slechte motor is want dit is hij zeker niet, maar bij mij draait het toch over het rijden zelf en qua handelbaarheid buiten autowegen en grote verbindingsassen kan hij niet tippen aan een boxer RT en al helemaal niet aan een R of GS.
Groetjes
Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Re: De ideale RT
En dan noemen we die ideale met alles erop en eraan (oa het gewicht) gewoonweg..... LTNascar schreef:Zoals reeds hierboven vermeld denk ik dat er velen een 12RT met K-blok zouden zien zitten
Met de volledige uitrustingsmogelijkheden van hierboven ... moet dit wel de ideale worden
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Dirk, even voor de goede orde: zadelverwarming????? Cruisecontrol???? Radio/CD?????? Hebben we het hier nog over motoren?dillen schreef:Waar de Pan aan punten wint door zijn soepel betrouwbaar blok, verliest hij punten door zijn gebrek aan uitrustingsmogelijkheden (al dan niet in optie), zijn hogere gewicht, zijn kleinere grondspeling en zijn kleinere koffers tov de 12RT.
Op de Pan is bv. geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen ESA en geen radio/CD verkrijgbaar. Toch allemaal lekkere toeritems die je op de 12RT wel kan hebben (optie) denk ik zo
Wat betreft de grondspeling? Ik rij ze allebei aan de grond dus maakt me niet zoveel uit. De kleinere koffers heb je een punt. Hogere gewicht voelt niet zo, is alleen een cijfer, geen gevoel. Een Pan biedt het hoognodige en wat er niet op zit kan ook niet stuk. Zo zijn er al heel wat extra uitrustingsmogelijkheden van mijn R1200GSA stukgegaan...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58
Re: De ideale RT
De enige RT die ik mezelf nog zie kopen, is een K75RT. Ik denk dat die toermotor kwa duurzaamheid, prijs-kwaliteit, onklopbaar is en blijft. Jammer dat de managers bij meneer bmw bij elk ontwerp verder en verder van dit concept afstappen. Maar de verkoopscijfers geven hen gelijk, dus zal ik wel ongelijk hebben
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Verder is dit draadje, wat mij betreft, best kansloos... de ideale RT bestaat gewoonweg niet, daar iedereen andere wensen heeft.
Neemt niet weg dat ik super tevreden ben met mijn huidige RT!
Neemt niet weg dat ik super tevreden ben met mijn huidige RT!
Re: De ideale RT
De ideeeeaaaaale RT ............
hij bestaat niet .....
hij bestaat niet .....
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage )
-
- Berichten: 2743
- Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
- Woonplaats: Bambrugge-City
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: De ideale RT
Een beetje hoffelijkheid naar elkaar toe zou beter staan in dit topic.
Laat er aub geen slotje op komen
Laat er aub geen slotje op komen
Marnix.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
- Woonplaats: Oost-Vlaanderen
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: De ideale RT
.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 21 jun 2015, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Re: De ideale RT
Ik denk dat het boxerconcept (onafgezien van het aantal cylinders) "recht van bestaan" heeft.
Alle motorconfiguraties hebben eigen typische eigenschappen en ook eigen (typische?) aanhangers.
Zo denk ik bijvoorbeeld dat Harley rijders aan de Prozac zouden raken als ze in de VS zouden
besluiten om een motor met K-blok gedrag in hun frames te hangen
Daarom is volgens mij de discussie over het soort blok eerder een kwestie van voorkeur.En wat de
ideale RT betreft, is naar het ideaal streven (of er van dromen) geen nobele bezigheid
Alle motorconfiguraties hebben eigen typische eigenschappen en ook eigen (typische?) aanhangers.
Zo denk ik bijvoorbeeld dat Harley rijders aan de Prozac zouden raken als ze in de VS zouden
besluiten om een motor met K-blok gedrag in hun frames te hangen
Daarom is volgens mij de discussie over het soort blok eerder een kwestie van voorkeur.En wat de
ideale RT betreft, is naar het ideaal streven (of er van dromen) geen nobele bezigheid
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Ik ben en blijf een boxerfan, de voortreffelijke motorrem zou ik te zeer missen op elke andere motor. hij zou alleen wat degelijker moeten zijn.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: De ideale RT
De ideale RT heeft niet-lekkende dichtingen, heeft géén EWS-transponder-ding, heeft volle, niét-natriumgevulde klepsteeltjes en een propere ruit.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
- Woonplaats: Terneuzen
- Locatie: Terneuzen
- Contacteer:
Re: De ideale RT
Hmm, dat geldt dan voor elke 1200 boxer.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Re: De ideale RT
Hoe verschillend zou het gedrag van de RT zijn indien er ipv een tweecylinder boxer
een viercylinder boxer zou gebruikt worden, al de rest hetzelfde, ook het gewicht?
een viercylinder boxer zou gebruikt worden, al de rest hetzelfde, ook het gewicht?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
- Woonplaats: .
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: De ideale RT
De Ideale RT ...
Wordt door iedereen een beetje anders ingevuld. Dat is juist en dus 1 oplossing zal er niet komen.
De keuze van welk blok kan misschien soelaas brengen ... een RT met boxer-blok en een RT met K-blok.
De uitrusting is zo mogelijk nog moeilijker. Ik ben persoonlijk niet geïnteresseerd in radio maar anderen wel.
Vandaar de optielijst ... Dan kies je de opties die je wenst
Wordt door iedereen een beetje anders ingevuld. Dat is juist en dus 1 oplossing zal er niet komen.
De keuze van welk blok kan misschien soelaas brengen ... een RT met boxer-blok en een RT met K-blok.
De uitrusting is zo mogelijk nog moeilijker. Ik ben persoonlijk niet geïnteresseerd in radio maar anderen wel.
Vandaar de optielijst ... Dan kies je de opties die je wenst
Re: De ideale RT
Even verdergaan. Hoe zinvol is het ESA op de moto? Het is een optie die ik eventueel wel zou bijnemen als het zo efficiënt is als het verkooppraatje.
Ja, je kunt dit aftermarket inbouwen zoals zoveel. En ik weet ook, dat wat er niet opstaat ook niet stuk kan gaan. Maar als doorrijder en ook aan het plezier en comfort van de vrouw denk, lijkt dit mij een overweging.
Ja, je kunt dit aftermarket inbouwen zoals zoveel. En ik weet ook, dat wat er niet opstaat ook niet stuk kan gaan. Maar als doorrijder en ook aan het plezier en comfort van de vrouw denk, lijkt dit mij een overweging.