De ideale RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: De ideale RT

Bericht door Bob »

WimLT schreef: En omdat sommige modellen nu eenmaal niet anders te verkrijgen zijn.
:bsstupid:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Kris adv
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 aug 2006, 08:50
Locatie: Westkerke

Re: De ideale RT

Bericht door Kris adv »

WimLT schreef:In alle eerlijkheid: moesten ALLE BMW-modellen zowel met boxermotor als met 4cilindermotor te verkrijgen zijn, hoeveel boxers zouden er dàn nog rondrijden ???
in elk geval die van mij :wink:
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: De ideale RT

Bericht door Brik »

WimLT schreef: Vooral uit onwetendheid :-P En omdat sommige modellen nu eenmaal niet anders te verkrijgen zijn.

Deze veel gehoorde, doch holle uitspraak, heb ik nooit begrepen :-? ..... of ze moet bedoelen: veel onnodige trillingen en weinig vermogen :mrgreen:

Het "boxergevoel" ... nog zo één :roll:

In alle eerlijkheid: moesten ALLE BMW-modellen zowel met boxermotor als met 4cilindermotor te verkrijgen zijn, hoeveel boxers zouden er dàn nog rondrijden ???
Nu, alles in het belachelijke trekken is makkelijk. Af en toe eens lachen moet kunnen. Maar moet men daarom spotten?
Ik weet waarover ik praat, ikzelf ben van de Pan European op een RT overgestapt. Er zijn zeker mankementen aan het boxerconcept. Het is als appels met peren vergelijken. Is uw moto dan de ideale? Wel proficiat voor jou. Laten we allemaal jouw model kopen en ook dezelfde kledij!
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door J-P »

Van een Pan naar een RT stappen is een stap die ik, met respekt, nooit zal begrijpen. Na dik 500.000 kms op 3 verschillende Pans (1100 en 1300) ben ik zelf overgestapt naar een GS (eerst prive een 1100, nu een 1150 en voor mijn werk een 1200) en dat is een totaat verchillend concept. De RT vist in dezelfde vijver als de Pan maar mag wat mij betreft de schoenen van een Pan nog niet poetsen. Een Pan is in alles beter (heb aardig wat kms RT gereden op mijn werk), sturen, windbescherming, duurzaamheid. Het waren de kleine dingen (de altijd op slot zijnde koffers van de 1300, de warmte en in het begin de vering) die de Pan verzwakten, en van een raar weggedrag heb ik persoonlijk geen last gehad op de Pan, wel van versleten voetsteunen. In mijn beleving is de ideale RT een Pan.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door WimLT »

Rustig Brik ... rustig. Zo slecht is het niet bedoeld, hoor. Dé ideale motor bestaat niet. Toch niet éne voor iedereen. Zelfs niet éne per motard op lange termijn, maar die laatste vraag meen ik serieus. Je zou verschieten hoe weinig er nog zouden worden verkocht. 't Zou rap gedaan zijn met "den boxer", hoor. Iedereen weet nu stilaan ook wel dat het een achterhaald concept is, hé :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: De ideale RT

Bericht door Brik »

J-P schreef:Van een Pan naar een RT stappen is een stap die ik, met respekt, nooit zal begrijpen. Na dik 500.000 kms op 3 verschillende Pans (1100 en 1300) ben ik zelf overgestapt naar een GS (eerst prive een 1100, nu een 1150 en voor mijn werk een 1200) en dat is een totaat verchillend concept. De RT vist in dezelfde vijver als de Pan maar mag wat mij betreft de schoenen van een Pan nog niet poetsen. Een Pan is in alles beter (heb aardig wat kms RT gereden op mijn werk), sturen, windbescherming, duurzaamheid. Het waren de kleine dingen (de altijd op slot zijnde koffers van de 1300, de warmte en in het begin de vering) die de Pan verzwakten, en van een raar weggedrag heb ik persoonlijk geen last gehad op de Pan, wel van versleten voetsteunen. In mijn beleving is de ideale RT een Pan.
Ik begrijp je onbegrip. De Pan 1100 was de ideale moto indertijd. Had ik hem omwille van de scheiding niet weggedaan, dan reed ik er waarschijnlijk nog mee rond. Het is waar, hij is onverslijtbaar. Na een paar motorloze jaren en het ontmoeten van de nieuwe vriendin werd er beslist om terug tot aankoop over te gaan. Eerst hebben we verschillende motoren test gereden. Daar ik niet alleen beslis en ook de vrouw haar gemak op de moto moest vinden, kwam uiteindelijk de R1150RT (Mod 2004) uit de bus. Spijt? Neen, maar het kan beter. Qua techniek is de Pan beter, maar in ergonomie staat de RT een trapje hoger.
Ik wacht af wat de nieuwe Pan of RT wordt en dan zal de beslissing weer tussen mij en de vrouw worden genomen. Nogmaals, een geluk dat smaken en goesting verschillen. Het zou anders maar eentonig zijn.

En Wim, het is je vergeven met een vriendelijke motogroet. :grin:
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door J-P »

Aangezien ik nooit met duopassagier rij snap ik je keuze wel. Wat dat betreft ben ik echt een egoist: ik rij motor en wie achterop wil stappen moet dat zelf weten maar zich conformeren aan mij en mijn motor. Daarom rijdt mijn vrouw dus maar zelf :grin:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
jeunerke
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mar 2005, 15:01

Re: De ideale RT

Bericht door jeunerke »

De rt en de pan zijn naar mijn mening de enige tourmotors waar men veel tot heel veel kilometers op een dag kan mee rijden zonder er stijf vanaf te vallen.
Zo weet ik ook dat ik met mijne rt niet moet onderdoen voor de pan maar om deze te volgen en of voor te blijven moet ik wel heel veel schakelen en dat vereist de nodige krachten.
Geef mij toch maar liever ene rt met de kracht van de pan of de gt.
dillen
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 aug 2005, 11:44
Locatie: nijlen

Re: De ideale RT

Bericht door dillen »

Waar de Pan aan punten wint door zijn soepel betrouwbaar blok, verliest hij punten door zijn gebrek aan uitrustingsmogelijkheden (al dan niet in optie), zijn hogere gewicht, zijn kleinere grondspeling en zijn kleinere koffers tov de 12RT.

Op de Pan is bv. geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen ESA en geen radio/CD verkrijgbaar. Toch allemaal lekkere toeritems die je op de 12RT wel kan hebben (optie) denk ik zo :-P

Ik heb zo voor de vuist weg mijn 12RT (incl. opties) eens qua (toer-)uitrusting vergeleken met enkele "alternatieven": Zie het lijstje hieronder: :arrow:

- K1200/1300GT: geen radio/CD, geen tanktasrail (voor snelle en klikvaste bevestiging van tanktas), slechtere windbescherming (meer turbulentie), minder "rechtop-toerzithouding", kleinere tankinhoud, geen valbeugels,...

- K1200LT: kleinere tanktas, kleinere tankinhoud, kleinere niet-afneembare koffers, rijklaar gewicht >350kg, minder grondspeling, geen ESA, ...

- GL1500/1800: andere (duurdere :-( ) prijsklasse, geen verstelbaar zadel, kleinere niet-afneembare zijkoffers, minder grondspeling, rijklaar gewicht >400kg, geen elektrisch verstelbare ruit, kleinere tankinhoud, geen tanktas mogelijkheid, ...

- Pan1100/1300: geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen radio/CD, geen ESA, kleinere koffers, rijklaar gewicht >320kg, minder grondspeling, geen tanktasrail, ...

- Vul zelf maar verder aan: FJR, GTR, HD ultra, Vision, MG California, ... je zal merken dat er wereldwijd geen één model is dat qua toereigenschappen en -uitrusting vergelijkbaar is met een R1200RT :-? Ze hebben allemaal wel hun eigen "sterke kant", maar geen één heeft het totaalpakket van een 12RT. Straf hé :!:

Of je al deze eigenschappen/uitrusting/opties nodig hebt op een motor? Daar kan je uren over discussiëren (ieder zijn goesting hé...), maar het feit dat, indien gewenst, het op een 12RT wel mogelijk is maakt hem in het huidige motoraanbod uniek :cheers: .
Ere wie ere toekomt, in dit geval de R1200RT dus. :salut:

Nota: ik ben echt geen BMW- of RT-freak hoor, maar de feiten zijn nu eenmaal zoals ze zijn hé :-o

Dirk D.
"...Explore, Dream, Discover!"
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door Nascar »

Zoals reeds hierboven vermeld denk ik dat er velen een 12RT met K-blok zouden zien zitten :grin:
Met de volledige uitrustingsmogelijkheden van hierboven ... moet dit wel de ideale worden :roll:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: De ideale RT

Bericht door WILBIKE »

Ik lees dit voer allemaal erg graag. Maar na 7 jaar K1200LT ging ik terug naar een boxer 12RT en heb me dit, in tegenstelling tot mijn vrouw, nog steeds niet beklaagd. Maar ja, ik ben al een eind de 50 voorbij en begon mijn BMW loopbaan dan ook in de jaren 70 met een R650, misschien is het wel nostalgie, wie weet? Mocht mijn vrouw morgen beslissen niet meer mee te rijden ging ik misschien wel terug naar een GS maar voor 'dagelijks gebruik' vind ik de RT niet te kloppen en zéker niet door een K1200LT, hoe je dit ook bekijkt. Om deze reden had ik naast de LT dikwijls ook nog een andere machine in gebruik.
Ik rij dagelijks zonder koffers, zonder topcase maar mét originele tanktas door de file en vind het straf dat men, eens het kouder wordt, er bijna geen K's meer te bespeuren zijn in de ochtendstond. Wel RT's, véél GSsen en hieraan gerelateerden (VStrom, Varadero..) en enkele GT's die je hier en daar ontdekt. Maar voor de rest lijken mij het meer toer- en goedweerrijders te zijn die je op de K-modellen tijdens ritten en vakantie-uitjes ziet rondtuffen.
Ik wil zeker niet beweren dat een K een slechte motor is want dit is hij zeker niet, maar bij mij draait het toch over het rijden zelf en qua handelbaarheid buiten autowegen en grote verbindingsassen kan hij niet tippen aan een boxer RT en al helemaal niet aan een R of GS.

Groetjes :wink:
Wilbike
Lid BMW MC Vlaanderen...
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: De ideale RT

Bericht door Gaby »

Nascar schreef:Zoals reeds hierboven vermeld denk ik dat er velen een 12RT met K-blok zouden zien zitten :grin:
Met de volledige uitrustingsmogelijkheden van hierboven ... moet dit wel de ideale worden :roll:
En dan noemen we die ideale met alles erop en eraan (oa het gewicht) gewoonweg..... LT :wink:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door J-P »

dillen schreef:Waar de Pan aan punten wint door zijn soepel betrouwbaar blok, verliest hij punten door zijn gebrek aan uitrustingsmogelijkheden (al dan niet in optie), zijn hogere gewicht, zijn kleinere grondspeling en zijn kleinere koffers tov de 12RT.

Op de Pan is bv. geen zadelverwarming, geen cruisecontrol, geen ESA en geen radio/CD verkrijgbaar. Toch allemaal lekkere toeritems die je op de 12RT wel kan hebben (optie) denk ik zo :-P
Dirk, even voor de goede orde: zadelverwarming????? Cruisecontrol???? Radio/CD?????? Hebben we het hier nog over motoren? :?:
Wat betreft de grondspeling? Ik rij ze allebei aan de grond dus maakt me niet zoveel uit. De kleinere koffers heb je een punt. Hogere gewicht voelt niet zo, is alleen een cijfer, geen gevoel. Een Pan biedt het hoognodige en wat er niet op zit kan ook niet stuk. Zo zijn er al heel wat extra uitrustingsmogelijkheden van mijn R1200GSA stukgegaan...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: De ideale RT

Bericht door AdventureQ »

De enige RT die ik mezelf nog zie kopen, is een K75RT. Ik denk dat die toermotor kwa duurzaamheid, prijs-kwaliteit, onklopbaar is en blijft. Jammer dat de managers bij meneer bmw bij elk ontwerp verder en verder van dit concept afstappen. Maar de verkoopscijfers geven hen gelijk, dus zal ik wel ongelijk hebben :rabbit:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door moh_fan »

Verder is dit draadje, wat mij betreft, best kansloos... de ideale RT bestaat gewoonweg niet, daar iedereen andere wensen heeft.
Neemt niet weg dat ik super tevreden ben met mijn huidige RT!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
fRaaS
Berichten: 230
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:16
Woonplaats: Meerbeke
Locatie: o-vl ninove

Re: De ideale RT

Bericht door fRaaS »

De ideeeeaaaaale RT ............

hij bestaat niet ..... :-P
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage :-))
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De ideale RT

Bericht door sprint »

Een beetje hoffelijkheid naar elkaar toe zou beter staan in dit topic.
Laat er aub geen slotje op komen
Marnix.

Afbeelding
GS1995
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: De ideale RT

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 21 jun 2015, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: De ideale RT

Bericht door Gaby »

Ik denk dat het boxerconcept (onafgezien van het aantal cylinders) "recht van bestaan" heeft.
Alle motorconfiguraties hebben eigen typische eigenschappen en ook eigen (typische?) aanhangers.
Zo denk ik bijvoorbeeld dat Harley rijders aan de Prozac zouden raken als ze in de VS zouden
besluiten om een motor met K-blok gedrag in hun frames te hangen :lol:
Daarom is volgens mij de discussie over het soort blok eerder een kwestie van voorkeur.En wat de
ideale RT betreft, is naar het ideaal streven (of er van dromen) geen nobele bezigheid :wink:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door J-P »

Ik ben en blijf een boxerfan, de voortreffelijke motorrem zou ik te zeer missen op elke andere motor. hij zou alleen wat degelijker moeten zijn.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door Werner Von C. »

De ideale RT heeft niet-lekkende dichtingen, heeft géén EWS-transponder-ding, heeft volle, niét-natriumgevulde klepsteeltjes en een propere ruit.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door J-P »

Hmm, dat geldt dan voor elke 1200 boxer.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: De ideale RT

Bericht door Gaby »

Hoe verschillend zou het gedrag van de RT zijn indien er ipv een tweecylinder boxer
een viercylinder boxer zou gebruikt worden, al de rest hetzelfde, ook het gewicht?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Nascar
Berichten: 447
Lid geworden op: 08 dec 2007, 23:23
Woonplaats: .
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: De ideale RT

Bericht door Nascar »

De Ideale RT ...

Wordt door iedereen een beetje anders ingevuld. Dat is juist en dus 1 oplossing zal er niet komen.
De keuze van welk blok kan misschien soelaas brengen ... een RT met boxer-blok en een RT met K-blok.

De uitrusting is zo mogelijk nog moeilijker. Ik ben persoonlijk niet geïnteresseerd in radio maar anderen wel.
Vandaar de optielijst ... Dan kies je de opties die je wenst :wink:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Brik
Berichten: 226
Lid geworden op: 04 nov 2004, 12:18

Re: De ideale RT

Bericht door Brik »

Even verdergaan. Hoe zinvol is het ESA op de moto? Het is een optie die ik eventueel wel zou bijnemen als het zo efficiënt is als het verkooppraatje.
Ja, je kunt dit aftermarket inbouwen zoals zoveel. En ik weet ook, dat wat er niet opstaat ook niet stuk kan gaan. Maar als doorrijder en ook aan het plezier en comfort van de vrouw denk, lijkt dit mij een overweging.
Plaats reactie