probleem cardan

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gorik

probleem cardan

Bericht door Gorik »

Al een tijdje merkte ik dat bij volgas mijn toeren de lucht in gingen zonder dat mijn snelheid echt omhoog ging, vermits bij de vorige beurt van 60.000 KM de koppeling al vervangen was hoopte ik dat het niet weer de koppeling was.

Nu bij 71.000 km ging ik lang bij de dealer en die belde vandaag dat er een lek in de cardan is, nu ik vetrouw mijn dealer dat is het probleem niet maar hoe kan dat lek dit allemaal veroorzaken??

Het gaat hier over een K1200RS van 97.
Danny

Bericht door Danny »

een lek in de kardan heeft niks met doorslippen van de koppeling te maken want dat gebeurt als ik lees wat jij schrijft...dus ik gok eerder op een slippende koppeling ipv een kapotte kardan,wat niet wil zeggen dat ie niet kan lekken, kijk eens in de swingarm als je de rubberen mof hebt losgemaakt...alles zou daar keurig droog moeten zijn...
Gorik

kardan

Bericht door Gorik »

Dank je voor je reply danny, wat de dealer me zei is dat er een dichtingsring moest vervangen worden omdat de kardan lekt, maar wat kan dat te maken hebben met het omhoog vliegen van mijn toeren bij volgas?

Misschien slipt de koppeling omdat er olie in zit van de kardan? Kan dit?
En de koppeling zou toch droog moeten zijn...

thx
Danny

Bericht door Danny »

voila zo is dat, een dichting (ingaande as kardanhuis) kan vervangen moeten worden maar deze raakt nooit tot bij de koppeling NO WAY!!
dat van die omhoogvliegende toeren moet je bij de koppeling zoeken !!!
aandringen dus bij je dealer
Berre

Bericht door Berre »

Dag Gorik, zie dat je ook van hasselt bent. ALs je een second opinion wil, kan ik je altijd M&G motortechnics aanraden in Houthalen.
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Ha,dat adres in Houthalen is bij Gilbert.goede technieker.En ben er zeker van dat het een dichting is die lekt van de ingaande as van de boite.Daar zitten er twee op ,van voor één en één van achter en die durft al is lekken,door de ingaan de as zit een koppelingstift en daar langs loopt de olie naar de koppeling .
Danny

Bericht door Danny »

dat lijkt al meer op de te zoeken panne's :wink:
Gorik

dank je

Bericht door Gorik »

Bedankt allemaal, het blijkt zoiets te zijn zoals Paul vde opmerkte, moet nog wat dagen geduld hebben voordat hij klaar is, ben benieuwd naar de faktuur....
Gorik

faktuur

Bericht door Gorik »

950 euro, is de tweede keer op 10.000 km.

Vorige keer was mijn koppelingsschijf 'gewoon' versleten, nu was hij dus nat van de olie die van de kardan kwam door de dichtingsring die versleten was.

De vervanging doen op garantie was aangevraagd maar het kon niet...

Moet er wel bij vermelden dat er ook een klein onderhoud bijzit, een batterij en ne achterband.

Is dit pech hebben of wat denken jullie ervan?
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Sorry,van de kardan kan nooit!!!!
Paul vde

Bericht door Paul vde »

Ik kom nog is terug,want ik word daar niet goed van.Die herstelling is dat al lang geleden?Want BMW geeft op alle herstellingen die door één erkent daeler zijn gedaan garantie op ,zo is het.En als de koppeling terug begint te slippen,moet men wel op een andere plaats gaan zoeken gelijk ik al is vertelde en ik zal er niet ver naast zitten(zo als u het heeft bescheven)
Gorik

zo staat het op de faktuur

Bericht door Gorik »

"Oliekeerring krukas uitgaande zijde vervangen", dus ik veronderstel dat het inderdaad niet van de kardan is, ze hebben mij al zoveel gezegd dat ik er al lang niks meer van snap.

Toch nog een vraag, als ze de koppeling vervangen, moeten ze dan niet die oliekeerring vervangen ofzo?
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Normaal niet, maar als ze je koppeling demonteren en het huis opkuisen, moeten ze toch opgemerkt hebben dat er al wat lekkage was :? Da's raar :roll:

Veel succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
p@rick

Bericht door p@rick »

eventjes verder breien aan dit topic...

bij mijn 1150RT lekt de cardan olie daar waar het achterwiel bevestigd is, geen grote hoeveelheden maar toch voldoende om niet meer 100 % op mijn gemak rond te rijden. Moet dus dringend hersteld worden.
Iemand dit (ook) al meegemaakt, en zo ja : hoeveel heb je betaald voor de herstelling ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
John
Contacteer:

Bericht door John »

Dat is de keerring die lek is, met een beetje handigheid hoeft dat niet veel te kosten. :wink:
metteke

Bericht door metteke »

JüRgen schreef:Normaal niet, maar als ze je koppeling demonteren en het huis opkuisen, moeten ze toch opgemerkt hebben dat er al wat lekkage was :? Da's raar :roll:

Veel succes :wink:
niet noodzakelijk, kan ook ineens beginnen lekken, toch?
R100 '82 en G650Xchallenge te koop
p@rick

Bericht door p@rick »

John schreef:Dat is de keerring die lek is, met een beetje handigheid hoeft dat niet veel te kosten. :wink:
Dank je John, voor deze bemoedigende woorden. Het zal echter bij mijn dealer hersteld (moeten) worden, omdat ik vorig weekend in panne gevallen ben in Frankrijk en de moto nu dinsdag door BMW Mobility naar een officiele dealer in België gerepatrieerd wordt. Er werd wel bij de BMW-dealer in Rixheim (tegen Mulhouse) een eerste diagnose gesteld, het zou dus enerzijds dat lek zijn, anderzijds zou ook het roulement van het achterwiel kapot zijn. Of het een een gevolg is van het ander ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

p a t r i c k schreef:het zou dus enerzijds dat lek zijn, anderzijds zou ook het roulement van het achterwiel kapot zijn.

Of het een een gevolg is van het ander ?
de dichtring is een zwakke plek.
de roulementen zijn evenmin onfeilbaar.

het kan dus toeval zijn.

maar dat slechte smering tot te hoge temperaturen leidt, staat vast.
sommige lagers vinden dat niet fijn.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Plaats reactie