Mijn niet zo verre toekomst!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Lorenz

Bericht door Lorenz »

Dag iedereen,

Ik ben hier nieuw. Dus even voorstellen:

Ik ben 24, rij ondertussen anderhalf jaar met de motor en ga volgend jaar afstuderen/werken! Op dit moment heb ik het genoegen om met een Triumph Street triple te rijden, een super wendbaar beest op 2 wielen!

Volgend jaar studeer ik af, en logischerwijs ga ik mijn eerste stappen zetten in de arbeidsmarkt! Nu zou ik graag een aparte motor willen voor woon-werk verkeer, en de BMW R1200RT lijkt een geschikte kanidaat:
Zijkoffers, windscherm, verwarmde handvaten & zitvlak, radio, rechte zithouding, kilometervreter, ... Afin, alles wat mijn street triple NIET heeft. Nu ga ik wel naar de les met de motor (door weer en wind), en dat is goed te doen als het mooi weer blijft. Eens het november is, en de temperaturen beginnen te dalen, de wind wat harder waait en dat er meer nattigheid in de lucht hangt, dan begint motorrijden zwaar te worden! De street triple biedt niets van bescherming tegen de natuurelementen, hij is enkel gemaakt voor de sportievere momenten.

Nu...
Fiscus-vragen:
1a. Is het echt zo dat ge u motor voor de volle 100% fiscaal kunt aftrekken?
1b. Zo ja, dan veronderstel ik dat dit niet geldt als je eens privé een ritje maakt. Hoe maak je de fiscus duidelijk wat de verdeling privé-zakelijk is?
2. Zijn er mensen die een leasemotor hebben? Of bedrijfsmotor?
3a. Als je een lening aangaat om de motor af te betalen? is deze dan ook fiscaal terug te trekken voor 100%?
3b. Raden jullie het wel aan om een lening aan te gaan om een motor af betalen?

Motor-vragen:
1. Ik twijfel ook tussen een Honda Pan. Wat zijn de verschillen?
2. Kamt de R1200RT nog met veel kinderziektes?
3. Zijn oordoppen noodzakelijk bij hogere snelheden? (Bij mijn street triple is het ALTIJD noodzakelijk)
4. Ik ben 24! Is een R1200RT niet voor ouwe zakken? :lol:
5. is de R1200RT een goed woon-werk voortuig?

Afbeelding

Voila, dikke boterham...
Sven 12RT

Re: Mijn niet zo verre toekomst!

Bericht door Sven 12RT »

Wat het financiele luik van je bericht betreft, daar kan ik je niet mee helpen.

De RT is een geweldige machine. Goede bescherming tegen de elementen.
Ik heb een groter aftermarket scherm, omdat ik de vorm van het originele slecht vind, onvoldoende windbescherming.
Verschillen tussen RT en Pan :
op de RT zit je rechter, Pan is iets sportiever qua houding.
ik heb relatief lange benen, de kuip van een Pan is te beperkt voor mij, RT zit als gegoten.
RT is boxer, ben je voor of tegen, Pan is 4-cilinder welke soepeler draait.
Ik heb daarmee niet gezegd dat de ene beter of sneller is dan de andere.
RT is iets zuiniger, samen met grotere tank, groter rijbereik.
RT is lichter en iets korter dan de Pan, wat de RT beweeglijker maakt. Wat weer relatief is.
Oordoppen is wat afhankelijk van je helm, m'n vorige helmen waren niet uit te houden zonder dopjes, m'n huidige helm is beter.
Anderen zullen zeggen, steeds met dopjes rijden om je gehoor te vrijwaren.
RT, zeker de huidige, vind ik geen "ouwe zakken" motor. Ik was ook maar 30 toen ik 'm kocht.
't Is de glimlach van de persoon die telt, wanneer deze z'n (m/v) helm afneemt.
De RT is op de markt sinds eind 2004, het eerste jaar waren er wat probleempjes, hoewel de meeste technische problemen aan het licht waren gekomen met de GS. Die was iets vroeger op de markt, en vrij identiek qua aandrijving. Alles na 2006 zou betrouwbaar moeten zijn.
En tot slot, om een beter pendelvoertuig te vinden, ga je serieus moeten zoeken.
Bob

Bericht door Bob »

Lorenz schreef:
Fiscus-vragen:
1a. Is het echt zo dat ge u motor voor de volle 100% fiscaal kunt aftrekken?
Ja, woon-werkgedeelte althans
1b. Zo ja, dan veronderstel ik dat dit niet geldt als je eens privé een ritje maakt. Hoe maak je de fiscus duidelijk wat de verdeling privé-zakelijk is?
Aantal gewerkte dagen (attest werkgever is een pluspunt) x aantal km woon-werk per dag en dan het percentage berekenen ten opzichte van het totaal aantal Km dat je dat jaar gereden hebt. Onderhoudsfacturen en dergelijke meer kunnen - door extrapollatie - het door u opgegeven jaartotaal aannemelijk maken.
2. Zijn er mensen die een leasemotor hebben? Of bedrijfsmotor?
3a. Als je een lening aangaat om de motor af te betalen? is deze dan ook fiscaal terug te trekken voor 100%?
Ja, de betaalde intrest aan hetzelfde percentage als hierboven berekend
3b. Raden jullie het wel aan om een lening aan te gaan om een motor af betalen?
Afhankelijk van wanneer je een lening afsluit : zijn de leningen duur en brengt spaargeld weinig op, betaal dan cash als je kan. In omgekeerd geval : lenen

Motor-vragen:
De laatste bouwjaren (2008-2009) alvast niet meer
3. Zijn oordoppen noodzakelijk bij hogere snelheden? (Bij mijn street triple is het ALTIJD noodzakelijk)
Wat mij betreft niet
Ik zou dwaas zijn om "ja" te antwoorden. Je kan met de R1200RT nog bepaald snedig uit de hoek komen
Uiteraard

Voila, dikke boterham...
En voila, antwoord in telegramstijl op de vragen waar ik iets meen van af te weten
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Beemer

Bericht door Beemer »

1150rt is een mooi alternatief,en tweedehands kan je deze fiscaal ook inbrengen.
Is volgens mijn bescheiden oordeel (spreek uit ervaring) degelijker dan de 1200
wegens minder snufjes...
stefke

Bericht door stefke »

Lorenz schreef:Nu zou ik graag een aparte motor willen voor woon-werk verkeer, en de BMW R1200RT lijkt een geschikte kanidaat:
Zijkoffers, windscherm, verwarmde handvaten & zitvlak, radio, rechte zithouding, kilometervreter, ... Afin, alles wat mijn street triple NIET heeft. Nu ga ik wel naar de les met de motor (door weer en wind), en dat is goed te doen als het mooi weer blijft. Eens het november is, en de temperaturen beginnen te dalen, de wind wat harder waait en dat er meer nattigheid in de lucht hangt, dan begint motorrijden zwaar te worden! De street triple biedt niets van bescherming tegen de natuurelementen, hij is enkel gemaakt voor de sportievere momenten.
Zelf zou ik geen enkele moeite doen om een extra motor te kopen. Het kost handenvol geld en je kan slechts met één moto tegelijk rijden... :lol: . Ik weet natuurlijk niet hoe je woon-werkverkeer er zal uitzien, maar de Triple lijkt mij daarvoor wel geschikt, zelfs al is dat 50 km snelweg enkel. Is daar veel stadverkeer of secundair bij dan zou ik zo'n slagschip genre STX1300/1200RT al helemaal laten staan. Best leuke fietsen als je ermee overweg kan en voor mij goed als je echt veel snelweg afwerkt, bij voorkeur met duo. Je heb op die fietsen evengoed last van wind, regen en koude als je tegen 30 per uur door de file probeert te laveren :wink:
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Lorenz schreef:Motor-vragen:
Geen idee... ik heb nog nooit op de huidige Pan gereden.
Van de laatste serie (2010 gaat weer een nieuwe serie in productie) lees je nog maar weinig over veel voorkomende problemen.
Ik rijd nooit zonder! Ik denk dat dit vooral een persoonlijke afweging is. Ik wil op mijn 80ste, als ik echt een ouwe lul ben, nog normaal kunnen horen.
Dat heb je precies goed gezegd! Hij is niet voor ouwe zakken! Het ding kan vreselijk hard en stuurt messcherp!
Het is daarom juist dat ik een R1200RT rijd! Ik maak veel woon-werk kilometers. Heb destijds bewust voor een RT gekozen, omdat deze er net wat voordeliger uitkwam dan de (toenmalige) Pan.
Suc6 met je keuze!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Ik vin een RT wat oubollig staan bij ne gast van 24... Maar da' een persoonlijke mening natuurlijk. Wat je ook koopt: have fun!
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Lorenz

Bericht door Lorenz »

stefke schreef: Zelf zou ik geen enkele moeite doen om een extra motor te kopen. Het kost handenvol geld en je kan slechts met één moto tegelijk rijden... :lol: . Ik weet natuurlijk niet hoe je woon-werkverkeer er zal uitzien, maar de Triple lijkt mij daarvoor wel geschikt, zelfs al is dat 50 km snelweg enkel. Is daar veel stadverkeer of secundair bij dan zou ik zo'n slagschip genre STX1300/1200RT al helemaal laten staan. Best leuke fietsen als je ermee overweg kan en voor mij goed als je echt veel snelweg afwerkt, bij voorkeur met duo. Je heb op die fietsen evengoed last van wind, regen en koude als je tegen 30 per uur door de file probeert te laveren :wink:
Ja, motoren zijn duur, auto's zijn nog duurder. Ik ben niet echt van plan om veel met de auto te rijden. Daarmee dat ik de RT wil om op het werk te geraken, volledig aftrekbaar en sneller daar.

Moest ik later enkel aan het stadsverkeer deelnemen, dan zal de RT inderdaad niet goed tot zijn recht komen. Maar hoe ge het ook draait of keert, mijn street triple biedt me niets van bescherming. Op koude dagen zie ik 50km op de snelweg niet zitten => geen windbescherming aan handen + geen handverwarming en verwarming aan mijn poep :pig: .

Conclusie:
later veel snelwegkilometers => R1200RT
later in Brussel werken => street triple

*edit: Dus de duurste factor is eigenlijk mijn street triple, moest ik 2 motoren aanschaffen.
Laatst gewijzigd door Lorenz op 02 dec 2009, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Lorenz

Bericht door Lorenz »

demito schreef:Ik vin een RT wat oubollig staan bij ne gast van 24... Maar da' een persoonlijke mening natuurlijk. Wat je ook koopt: have fun!
Misschien wel, maar voor de pretkilometers heb ik de Triumph street triple. Lekker stoer en ruig :lol:
De RT wil ik enkel om comfortabel op het werk te geraken en om later eens een verre reis te maken.
Lorenz

Bericht door Lorenz »

Beemer schreef:1150rt is een mooi alternatief,en tweedehands kan je deze fiscaal ook inbrengen.
Is volgens mijn bescheiden oordeel (spreek uit ervaring) degelijker dan de 1200
wegens minder snufjes...
Inderdaad, een tweedehands is ook een goed alternatief. Als ik de Tweedehandsmarkt afloop, zie ik echt nog goeie aanbiedingen met weinig kilometers op. Het voordeel is ook dat je een 2de hands motor sneller fiscaal kan afschrijven. bron
Relax

Bericht door Relax »

Als je die twee mixt, kom je op een GS(A).
I respect your opinion. But I don't give shit.
Harald

Bericht door Harald »

Relax schreef:Als je die twee mixt, kom je op een GS(A).

ge haalt me de woorden uit de mond :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Lorenz

Bericht door Lorenz »

Ben is naar de dealer in brussel gegaan. Wat brochures verzamelt en ga binnenkort is vragen naar een proefritje. Nu is dat het beste moment, want ik doe het vooral om in barre condities comfortabel te rijden. Best grappig om de man zijn gezicht te zien, een jonge knaap dat bij de tourders stond :oops:
Ook is proberen bij de Honda dealer.
Nick Murof

Bericht door Nick Murof »

als ge da wilt kopen, moete da doen. Al het andere gaat u frustreren.

Maar uiteindelijk heeft Stefke wel gelijk, het is absoluut overbodig - en dus een luxeprobleem.

wat de pan betreft, die staat kwalitatief op een veel hoger niveau, vrij veel kans dat daar niets aan kapot gaat, niets moet aan bijgesteld worden, en geen druppel olie verbruikt de eerste 350.000km.
Maar die motor weegt een stuk meer, de zithouding is anders, rijdt anders ...

en soms is irrationeel handelen gewoon leuker.
Lorenz

Bericht door Lorenz »

Nick Murof schreef:als ge da wilt kopen, moete da doen. Al het andere gaat u frustreren.

Maar uiteindelijk heeft Stefke wel gelijk, het is absoluut overbodig - en dus een luxeprobleem.

wat de pan betreft, die staat kwalitatief op een veel hoger niveau, vrij veel kans dat daar niets aan kapot gaat, niets moet aan bijgesteld worden, en geen druppel olie verbruikt de eerste 350.000km.
Maar die motor weegt een stuk meer, de zithouding is anders, rijdt anders ...

en soms is irrationeel handelen gewoon leuker.
ja, wat is een luxeprobleem? Ik denk dat de meerderheid hier een auto heeft, dus wie met de auto naar het werk rijdt, heeft in feite een overbodige motor, en omgekeerd. Ik kan wel begrijpen dat 2 motoren bezitten nogal decadent lijkt.

Ik kan de street verkopen, en misschien doe ik dit ook... maar heb ook genoeg reden om haar te houden:
-de rijeigenschappen
-toekomstige (leer)motor voor mijn vriendin
Enfin, de tijd zal uitmaken wat ik met de street ga doen.

Wat de Honda pan betreft: wat bedoel je met kwalitatief veel hoger niveau? Is het echt zo'n groot verschil? De standaard prijzen verschillen toch niet zoooveel: 18000€ Pan European - 16750€ R1200RT = 1250€
UpJohn

Bericht door UpJohn »

Bangelijk topic .. ik dacht direct al aan "Mexicaanse griep" ... gelukkig niet dus ... :lol:
Laatst gewijzigd door UpJohn op 03 dec 2009, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Beemer

Bericht door Beemer »

prijs Pan: 15.750 eurokes (actuele korting)
JOANNES

Bericht door JOANNES »

Zelfs in Duitsland,bij een beetje uitkijken,12900 € + evt een topcase (ook goedkoper daar)
Voor inschrijving in Belgie (pvg-nr.) + invoertax = ts 50-60 € dat er bij komt
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
Lorenz

Bericht door Lorenz »

UpJohn schreef:
Bangelijk topic .. ik dacht direct al aan "Mexicaanse griep" of aids ... gelukkig niet dus ... welkom in dit crazy clubke ... :lol:
Van wim lt en relax moet niet veel geloven .. het zijn fantasten >>>>>tische kerels :lol:
Het is me toch gelukt om ulle aandacht te krijgen :lol:

Motor kopen in Duitsland lijkt me interessant, maar enkel voor occasies. Wilt ge een nieuwe, dan betaalt ge toch nog BTW? Wat het dan stukken minder interessant maakt. Of heb ik het nu compleet vekeerd?
Ik denk dat ik het toch in België wil kopen. Ik zou me schamen als ik dan een BMW-dealer binnenstap, om te vragen of zij mijn "elders-gekochte" BMW is een 1000km beurt geven.
JOANNES

Bericht door JOANNES »

De btw "MAG" je niet betalen in Duitsland,deze moet hier voldaan worden --(--> dus 12900 € - 16% = ... + 21% ! ! ! -- ik spreek hier wel over het jaar 2006 )
Voor een Goldwing was er een verschil van een kleine 4000 € en voor de Pan European een kleine 2000 €,de Belgische kortingen verrekend
Mijn onderhoud voor 1000 km heb ik zelf gedaan en de onderdelen/olie gekocht bij de Duitse dealer (omdat we toch daar moesten zijn om een andere nieuwe moto af te halen),en deze heeft zelfs een stempel gezet in het onderhoudsboekje.
Ik heb zelfs een garantiegeval gehad (gebroken dashboardbekleding),en na contactname met Honda-Aalst,maakten die er bijna een probleem van,waarom ik me niet rechtstreeks tot een Belgische dealer gericht had omdat het een Europese moto betrof !
Door een vriend met BMW,uit interesse ingelogd .
Bruno v

Bericht door Bruno v »

wat dat luxeprobleem betreft kan ik Lorenz volledig volgen
Ik heb een Gs en een K1300R en nu het koud is is het niet aangenaam op mijn K
In de zomer is mijn K een speelgoed waar je kan mee spelen en zeer sportief rijden
Mijn GS is dat ook maar die hou ik voor verre ritten
vroeger nog een R1200Rt gehad maar deze verkocht omdat een GS toch plezanter is om mee te rijden en qua bescherming ook zeer goed is
als ge naar iedereen luistert komt ge zot uw goesting doen dat moet je doen want je word al genoeg gecontroleerd op alles :grin:
Nick Murof

Bericht door Nick Murof »

Lorenz schreef: Wat de Honda pan betreft: wat bedoel je met kwalitatief veel hoger niveau? Is het echt zo'n groot verschil?
is de paus Katholiek? :rabbit:
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Nick Murof schreef:
Lorenz schreef: Wat de Honda pan betreft: wat bedoel je met kwalitatief veel hoger niveau? Is het echt zo'n groot verschil?
is de paus Katholiek? :rabbit:
Hij zou dat moeten zijn, maar toch heb ik daar mijn twijfels over :wink:

De Pan heeft een zeer goede reputatie, al zullen er ook maandagmorgen-modellekes rondrijden.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Lorenz

Bericht door Lorenz »

Heb even op de Pan kunnen testrijden. Wel niet teveel kilometers mogen rijden.
Ik ben een naked gewoon, maar ik moet zeggen, die +300kg viel goed te besturen! Alleen die kuipdelen staan beetje in de weg als je stil staat, zal wel een kwestie van gewoonte zijn.
Het is mijn eerste ervaring met windbescherming. Wat een verschil zeg! Heb zelfs een beetje in de regen gereden, en enkel mijn helm en schouders werden nat. Ik werd wel niet volledig afgeschermd van de wind: op hoogste stand had ik toch nog wat turbulentie rond mijn hoofd (+/- 120km/u).
Handvatverwarming is ook geen overbodige luxe zene... Ik rij ook op de street zonder handkapjes, maar handkapjes + handvatverwarming = zalig rijden :oops:

Nu nog wachten op een R1200RT testrit!
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Lorenz, ik ben nieuwsgierig naar een paar dingen...
Wat is de onderhoudsinterval bij een Pan?
Wat kost gemiddelde een kleine- en grote servicebeurt?
Wat is het verbruik?
En hoeveel jaar fabrieksgarantie krijg je op een nieuwe Pan?
ThanX
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Plaats reactie