Ik koppel 'm altijd eerst aan de motor. De controle-led's geven aan dat de lader juist is aangekoppeld en wat de status van de accu is. Daarna steek ik de stekker in het stopcontact en kan de lader z'n werk gaan doen....
Yep, die volgorde gebruik ik ook op mijn 1150RT. Maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit op mijn motor. Kan toch niet verkeerd aansluiten via de 'bmw-stekker'.
Trouwens ook is de Optimate beschermd tegen verkeerd aansluiten.
Honda PC800 / Honda Deauville / BMW R1150RT . . . What next: BMW R1200RT? / BMW R1200GSA? / Landrover Defender / Saab 9-3 Cabrio?
Ivm de "bmw-stekker":
Ik heb net een optimate4 gekocht. Is er een mogelijkheid om die op de BMW stekkers aan de linkerzijde van mijn 1150RT aan te sluiten? Ik zie op de RAD site namelijk geen aansluitstukjes voor bmw staan.
DenBart schreef:Ivm de "bmw-stekker":
Ik heb net een optimate4 gekocht. Is er een mogelijkheid om die op de BMW stekkers aan de linkerzijde van mijn 1150RT aan te sluiten? Ik zie op de RAD site namelijk geen aansluitstukjes voor bmw staan.
DenBart schreef:Ivm de "bmw-stekker":
Of: het rode stuk eraf, bedoel je de autostekker? Dan is er enkel de draad en DIN plug over. Dan verbind ik de draad aan de bmw stekker ?
Of: kan het rode topje eraf, zodat er een smallere plug ontstaat?
Ben gisteren mijn 1200 RT uit garage gaan halen. Heb ne BMW bat. lader gekocht. Om gemakkelijk via de BMW stekker te kunnen opladen. Nu daar zeiden ze dus eerst contact aan, lader aan beemer, dan in stopcontact en dan contact moto trerug uit. Dit om de computer de lader te herkennen zodat de poort van de bmw stekker open te houden
dat is om het canbus systeem te omzeilen anders werkt deze niet , bij motoren zonder canbus inpluggen en ok , op voorwaarde dat er stroom staat op de stekker van de moto , sommige worden afgesloten bij afstaan van het kontakt . de opgeladen stroom moet van de lader naar de batterij kunnen .
Tot nu toe laadde ik de baterij altijd op door rechtstreeks met de klemmen aan te sluiten op de batterij. Nu ik dit hier allemaal las dacht ik ook mijn rt 1200 op te laden door de stekker van de optimate 3 in te pluggen volgens de methode: eerst contact van de moto op, dan optimate3 inpluggen en dan de optimate in het stopcontact steken. Resultaat: groene lampje van de stroom op de optimate brandt en ook het gele lampje (dat aangeeft dat de batterij wordt opgeladen) brandt. Echter na enkele minuten gaat het gele lampje terug uit en enkel het groene lampje blijft branden. De batterij wordt dus niet opgeladen. Heeft iemand een verklaring of wat doe ik verkeerd?
Petrik
Dat is wat die van de garage zei. Een optimate geeft dat signaal niet om die poort open te houden of zoals hierboven beschreven om het het afsluiten te omzeilen. Hoe het werkt weet ik niet maar die van bmw geeft dat wel.
ik heb nog altijd de optimate 2 en deze werkt prima , het linkse lampje boven brand groen als de lader bijlaad ,het linkse lampje onder (ROOD) brand wanneer er iets niet juist is met de lader (denk verkeerd aangesloten ? ), rechts 4 lampjes het bovenste lampje (groen) brand als de batterij volgeladen is (90 %) , daaronder een oranje lampje dat brand als de batterij oplaad , het lampje daaronder brand als de batterij voor minder dan de helft leeg is (ontladen) en het onderste (ROOD) als ge de batterij beter kunt vernieuwen , als de batterij goed en volgeladen is branden de 2 bovenste lampjes groen en dat is bij mij het geval goed hè .