Hunter6 schreef:GS 'er schreef:
Maar er wordt vermeld dat een japanse toermotor zomaar €5000,- goedkoper is dan een gemiddelde BMW toemotor. En dan wil ik wel graag weten hoe er vergeleken wordt.
Als dan een R1200GS vergeleken wordt met een (bijv) Bandit 1200 dan noem ik dat geen vergelijk.
Hallo,
ik heb zeven maanden gewacht om te reageren op de bovenstaande uitspraak.
Ik heb een 1150 GS gehad gedurende 3 jaar en daarna ook een 1200GSA gedurende 3 jaar.
Ik was heel tevreden van beide motoren en heb er heel veel fun aan beleefd.
En idd, je kan een GS moeilijk vergelijken met een Bandit. Een allroad-toerder tgo een sportieve toerder.
Toch rij ik nu 6 maanden met een Bandit 1250 SA.
En ik moet zeggen dat ik ook heel tevreden ben over deze motor.
Heb er nu zo'n 8000 km opzitten, waaronder een reis naar de Verdon/Vercors/Mont Ventoux, Zwarte Woud, en verscheidene trips naar de Ardennen, Eifel, Moesel.
Mijn Bandit verbruikt 5l/100 km onder alle omstandigheden. Hij verbruikt geen druppel olie in tegenstelling tot mijn GS'en. En persoonlijk ervaar ik hem als een comfortabele motor, net als mijn BMW's.
Ik rij nog regelmatig met BMW rijders tesamen en ik moet op geen enkel vlak onderdoen tov de periode dat ik ook BMW reed.
Het 4-cilinder-motorblok van de Bandit is heel erg soepel en krachtig, wat duidelijk merkbaar is bij het uitaccellereren in het bochtenwerk.
Qua comfort ervaar ik geen zadelpijn of andere pijnen, de koffers zijn voldoende groot (35l per koffer) en ABS is standaard. Snelheden van +140 km/u (en meer) op autoweg zijn zonder probleem aan te houden.
Gedurende de drie jaar dat ik mijn GSA1200 had, kreeg ik maar liefst drie of vier keer te maken met een terugroepactie. En mocht ik ondervinden dat de koplamp te pas en te onpas stuk ging (blijkbaar heel erg gevoelig, volgens de dealer).
Tot hiertoe had ik nog geen enkel technisch probleem met de Bandit.
Ik wil maar zeggen dat ondanks het feit dat twee motoren niet dadelijk vergelijkbaar blijken tov mekaar, je niet te snel conclusies mag trekken.
Want het is niet enkel de prijs en het merk die bepalend zijn voor een (toer)motor. Behalve voor fanatiekelingen natuurlijk.
En omdat het hier toch over de prijs ging, mijn Bandit kostte op het salon dit jaar 8500€, inclusief zijkoffers in koetswerkkleur, ABS en toerscherm. Met vier jaar garantie en twee jaar europ-assistance.
Eerste onderhoud gratis en het daaropvolgende onderhoud beduidend goedkoper dan bij BMW.
Ik ga hier geen prijsberekening maken van een GS (of andere BMW), dat zal iedereen zelf wel weten.
Wat betreft waardeverlies kan ik je zeggen dat ik op mijn perfect onderhouden GSA1200 na drie jaar bijna 5000€ heb moeten inleveren. Particuliere verkoop dan nog wel want mijn BMW dealer gaf er nog minder voor. Ik ben er zeker van ik binnen drie jaar nog meer dan 3500€ terugkrijg voor mijn Bandit.
Kortom, ik ben tot nog toe heel erg tevreden over mijn Bandit en hoop er nog heel veel plezier aan te beleven de komende jaren. Wat de volgende zal worden staat nog niet vast, maar normaal gezien wissel ik om de drie jaar van motor dus nog effe wachten wat de motormarkt dan te bieden heeft.
Ter info wil ik er nog bij zeggen dat ik al 23 jaar met de motor rij (ongeveer 15000 km per jaar) en al verschillende types en merken van motoren de revue gepasseerd zijn waaronder Yamaha XJ750, XS650, FJ1200, GTS1000, WildStar1600,SuperTénéré 750 - Kawa Vulcan1500 - Honda XR500 - BMW GS1150, GSA1200. Enige ervaring en mogelijkheid tot vergelijken zijn dus wel aanwezig.
Men kan natuurlijk eindeloos gaan discussieren over dit onderwerp, maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wens daarom ook alle BMW rijders van dit forum nog enorm veel plezier met hun Beierse machine en ondanks het feit dat ik nu met iets anders rij, zal ik dit forum toch met veel plezier blijven volgen.
Want persoonlijk vind ik het nog steeds belangrijker motorrijder te zijn, dan wel rijder van een bepaald merk.
Vriendelijke motorgroeten en tot ergens onderweg.