188 centimetertjes, enne, vandaag een drietal uurtjes gereden, snelweg, binnenbanen, alleen het echte bochtenwerk was er nog niet bij (vanwege beetje nat nog op de weg, en vooral het ontbreken van echte bochten

) Alleszins, de eerste keer dat ik een bocht nam, ging ik bijna de (spreekwoordelijke) gracht in, ik ben gewend van een 1150RT opzij te leggen, en daartegen is de F800ST echt een fiets, heel wendbaar.
Vooral voor de remmen had ik een beetje bang, ik vond de remmen van een RT met die bekrachtiging altijd zalig, vooral op de snelweg, knijpen = korte noodstop. Na enkele keren knijpen in die van de ST, en na het evenwicht tussen voor en achter gevonden te hebben, kan ik zeggen dat ik, zeker met het optionele ABS, ook nu weer bloedstollende noodstops uit mijn mouw ga kunnen toveren.
Wat mij wel opviel is dat de motor bij heel lage toeren schokkerig rijdt, dat had hij precies niet zo graag, dus daar even de koppeling bijnemen helpt wel. Verder niks dan goed van de motor, de paar keren dat ik hem heb kunnen opentrekken, werd ik getrakteerd op een accelaratie die volgens mij toch een pak indrukwekkender was dan die van mijn RT. Zeer lineair, krachtig, en met een mooi geluid erbij (hm, zou ik dan toch niet die Akrapovic nemen....

)
De windbescherming op de ST is uiteraard een pak minder dan de RT, op de RT zit ik met mijn 188 cm uit de wind, op de ST zit ik vanaf mijn nek in de wind. Ik heb een serieus stuk snelweg gedaan om uit te vinden of dit geen probleem was, en in mijn mening gaat dit zeker te doen zijn. Oordopjes zijn wel aangeraden vanaf nu
Het comfort is mij eigenlijk ook zeer goed bevallen, de vering is stugger dan die van de RT, maar je stuitert er zeker niet af. Wat volgens mij stukken beter is dan op de RT is het zadel, dit is precies iets harder, en dat bevalt mij beter. Verder heb ik last van mijn staartbeentje (met het skieen ne keer op mijn z*k gegaan), en dan is de houding op de ST (iets meer voorovergebogen) een zegen.
Voila, mijn eerste indrukken,
Grts,
Kurt
To moto or not to moto...
To moto dus
F800r