Vandaag is VDS (Filip) met zijn Rockster langsgeweest om de axiale speling van de tuimelaars bij te regelen. Hij klaagt over een vreemd lawaai
Ik heb de procedure "met de hamer" nu toch al ettelijke keren met success uitgevoerd. T.t.z men make de 'onderste beugel' los: 3 x M8 torx en één kopmoer; dan klop-klop tot de axiale speling van de tuimelaar tot 0,05mm is herleid en dan aanspannen (20Nm +180 graden voor de kopmoer en 15Nm voor de torxvijzen).
Bon, hier was het oorspronkelijke spel van één van de tuimelaars boven de 0,20mm. Dat is nog binnen de grenzen (i.e.0,40mm) maar kan toch zorgen voor herrie. Echter, met de hamer-procedure kon ik het spel niet tot 0,05mm herleiden. Ik heb de beugel volledig naar boven geklopt en er zit nu nog een goeie 0,15mm spel op. Er zijn nergens shims te bespeuren.
Ik heb dan geprobeerd de volledige tuimelaarconsole te laten zakken door alle kopmoeren te lossen alsook 3 x M6 inbussen, maar zonder succes.
Ik heb maar alles terug schoon aangespannen en wend mij nu tot het forum voor een mogelijke verklaring. Noteer dat ik bij de 'andere cilinder' zonder enig probleen de axiale speling op beide tuimelaars heb kunnen regelen tot 0,05mm. Ah ja, de Rockster heeft 'slechts' 10.000Km op de teller.
Dank,