Axiale speling tuimelaars R1150Rockster

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Synchro Bob
Contacteer:

Axiale speling tuimelaars R1150Rockster

Bericht door Synchro Bob »

Hallo,

Vandaag is VDS (Filip) met zijn Rockster langsgeweest om de axiale speling van de tuimelaars bij te regelen. Hij klaagt over een vreemd lawaai :-? bij het optrekken.
Ik heb de procedure "met de hamer" nu toch al ettelijke keren met success uitgevoerd. T.t.z men make de 'onderste beugel' los: 3 x M8 torx en één kopmoer; dan klop-klop tot de axiale speling van de tuimelaar tot 0,05mm is herleid en dan aanspannen (20Nm +180 graden voor de kopmoer en 15Nm voor de torxvijzen).

Bon, hier was het oorspronkelijke spel van één van de tuimelaars boven de 0,20mm. Dat is nog binnen de grenzen (i.e.0,40mm) maar kan toch zorgen voor herrie. Echter, met de hamer-procedure kon ik het spel niet tot 0,05mm herleiden. Ik heb de beugel volledig naar boven geklopt en er zit nu nog een goeie 0,15mm spel op. Er zijn nergens shims te bespeuren.
Ik heb dan geprobeerd de volledige tuimelaarconsole te laten zakken door alle kopmoeren te lossen alsook 3 x M6 inbussen, maar zonder succes.

Ik heb maar alles terug schoon aangespannen en wend mij nu tot het forum voor een mogelijke verklaring. Noteer dat ik bij de 'andere cilinder' zonder enig probleen de axiale speling op beide tuimelaars heb kunnen regelen tot 0,05mm. Ah ja, de Rockster heeft 'slechts' 10.000Km op de teller.

Dank,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
mecapuet

Re: Axiale speling tuimelaars R1150Rockster

Bericht door mecapuet »

Heb dat nog niet tegen gekomen, de speling altijd kunnen weg nemen.
Maar alle kopmoeren los, ben nieuwsgierig of die met de tijd niet gaat lekken?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Van axiale speling gade nie dood zenne.... als ge bij nen boxer elke rammel eruit wil halen gade d'er ne 4 in lijn van moeten maken....

Ook nog nie meegemaakt eigenlijk, mss ergens een verkeerde passing of zo? Kan opgelost worden met shimms neem ik aan, maar is wat meer werk en vraag mij af of het de moeite waard is. Moto rijdt er niet beter of slechter door.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Contacteer:

Dirk Pauwels schreef:Van axiale speling gade nie dood zenne.... als ge bij nen boxer elke rammel eruit wil halen gade d'er ne 4 in lijn van moeten maken....

Ook nog nie meegemaakt eigenlijk, mss ergens een verkeerde passing of zo? Kan opgelost worden met shimms neem ik aan, maar is wat meer werk en vraag mij af of het de moeite waard is. Moto rijdt er niet beter of slechter door.
Volledig akkoord. Ik heb al lang begrepen dat ge iets ander moet kopen om van dat gerammel en geklinklongklang af te zijn :wink:
En met een technische anomalie op deze ambachtelijke moto valt misschien ook te leven.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Synchro Bob
Contacteer:

mecapuet schreef:Maar alle kopmoeren los, ben nieuwsgierig of die met de tijd niet gaat lekken?

Gr, meca.
Mag toch ? Alles op 20Nm aangetrokken en dan nog kruiselings 2 maal 90 graden verdraaid.
Of moeten de rondellen onder de kopmoeren systematisch vervangen worden ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik dacht...als je ééntje lost, de druk nog op de pakking zit, maar bij alle vier de pakking gelicht is. :-?
Enfin, de tijd zal klaarheid brengen. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
hoogwerker

Bericht door hoogwerker »

hallo,
ik heb een ex politie r850rt 132dkm
en na de cylinderkop vervangen te hebben maak die op 3000t/m ook een tikkend geluid
kleppen afgesteld als ook de axiale tuimelaaras speling maar zonder resultaat.
mss het zelfde probleem?
mvg gert
Plaats reactie