Aanhangwagen
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Dan zullen we er iets aan moeten doen zeker
Zoals naar de keuring gaan en eens ferm van mijnen tak gaan maken bij de garage
Van die extra beugel voor de kabel wisten ze bij de aankoop ook al niets.
Toen hebben ze "Speciaal" voor mij iets moeten maken. Wie geloofd nu zo een uitspraak?!
't zijn een bende ezels, dus zullen ze nog wel stoten uithalen.
Volkswagen audi verdelers van mijn voeten
Goed dat we er zelf nog ons verstand bij houden, iemand moet het toch doen, niet
Zoals naar de keuring gaan en eens ferm van mijnen tak gaan maken bij de garage
Van die extra beugel voor de kabel wisten ze bij de aankoop ook al niets.
Toen hebben ze "Speciaal" voor mij iets moeten maken. Wie geloofd nu zo een uitspraak?!
't zijn een bende ezels, dus zullen ze nog wel stoten uithalen.
Volkswagen audi verdelers van mijn voeten
Goed dat we er zelf nog ons verstand bij houden, iemand moet het toch doen, niet
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Aanhangwagen
Harald en PZbiker bedankt voor het delen van jullie (beroeps)kennis ter zake
Stuur morgen moeder de vrouw naar de keuring. Geen gezever met de wetgever
grt
Stuur morgen moeder de vrouw naar de keuring. Geen gezever met de wetgever
grt
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: Aanhangwagen
We zijn er om mekaar te helpen nietwaar
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: Aanhangwagen
Maar je mag wel niet vergeten dat bij trekhaken met afneembare bol de kogeldrukV schreef:Gevonden http://motorcyclecarrier.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;nonkel moto schreef:bedankt voor de reactie
de motolug is voor mij een mogelijkheid.alhoewel ik ooit een systeem gezien heb(+-jaar1980)waarbij je de motor kon slepen zonder aanhanger
je voorwiel werd in een soort beugel geplaatst en aan de trekhaak bevestigd en je sleepte de motor op zijn eigen achterwiel
heeft ooit in een verslag gestaan van een motor tijdschrift, weet wel niet of dat een geslaagd iets was?? en of dat nog in de handel is
Grtz V
de 80kg max. niet "mag" overschrijden. Dus bij een motor van 260kg zal het gewicht
in de beugel ruim met +/- 50kg overschreden zijn.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:30
- Locatie: Brasschaat
Re: Aanhangwagen
Ben in het bezit van zo'n aanhangwagen, ben met men GS naar Spanje mee geweest, rijgedrag super, laden en lossen motoWifi schreef:Ik denk eraan om deze te kopen (VEE Motortrailer). Iemand ervaring mee?
een plezier,........ maar inderdaad.....de bandjes.....5000 kms en een set bandjes waren weg, (hadden ook al wel een 10.000 kms gedaan)
ik was blij thuis te zijn zonder "brokken".
Kortom, voor niet al te lange afstanden, of toch zeker met goed, nieuwe banden, zeker te doen.
succes
Beeper
2003 - 2009 1150 GS
2009 - 1200 RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
2009 - 1200 RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
En is het hier toegelaten? Alle sinds niks voor mij, anders komen de voorwielen van mijne auto van de grond.costerke schreef:Maar je mag wel niet vergeten dat bij trekhaken met afneembare bol de kogeldrukV schreef:Gevonden http://motorcyclecarrier.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;nonkel moto schreef:bedankt voor de reactie
de motolug is voor mij een mogelijkheid.alhoewel ik ooit een systeem gezien heb(+-jaar1980)waarbij je de motor kon slepen zonder aanhanger
je voorwiel werd in een soort beugel geplaatst en aan de trekhaak bevestigd en je sleepte de motor op zijn eigen achterwiel
heeft ooit in een verslag gestaan van een motor tijdschrift, weet wel niet of dat een geslaagd iets was?? en of dat nog in de handel is
Grtz V
de 80kg max. niet "mag" overschrijden. Dus bij een motor van 260kg zal het gewicht
in de beugel ruim met +/- 50kg overschreden zijn.
Grtz V
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
- Woonplaats: gent
- Locatie: oostvlaanderen
Re: Aanhangwagen
En wat ons wellicht ook allemaal interesseert : welke boete staat erop als je met een niet-gekeurde trekhaak rondrijdt ?pzbiker schreef:Wanneer je onderweg moest aan een verkeerscontrole onderworpen worden, moet je een geldig Belgisch keuringsbewijs voor de trekhaak kunnen voorleggen.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: Aanhangwagen
Nog nooit van gehoord, nog nooit gehad en nog nooit gecontroleerd dus ... nog nooit beboetpzbiker schreef:een geldig Belgisch keuringsbewijs voor de trekhaak
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: Aanhangwagen
p@rick schreef:pzbiker schreef:Wanneer je onderweg moest aan een verkeerscontrole onderworpen worden, moet je een geldig Belgisch keuringsbewijs voor de trekhaak kunnen voorleggen.
En wat ons wellicht ook allemaal interesseert : welke boete staat erop als je met een niet-gekeurde trekhaak rondrijdt ?
p@rick, voor een vervallen keuring of geen keuring van een voertuig of trekhaak, wordt een P.V. opgesteld, en daar beslist de rechter over de prijs.
Bij een inbreuk voor gsm, gordel, parkeerboete wordt een Onmiddellijke Inning ( minnelijke schikking ) opgemaakt en dat zijn vastgestelde prijzen, gsm € 100, gordel € 50, enz......
In elk geval hoe langer dat de keuring verlopen is, hoe hoger de boete, zo kan dat bij een vervallen keuring van een voertuig tot € 500 oplopen.
Dus bij P.V. beslist de rechter.
Als er nog vragen zijn, shoot
-
- Berichten: 1338
- Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
- Woonplaats: Kortrijk
- Locatie: W. Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Ik heb mijn papieren toch eens gecontroleerd.
Blijkt dat mijn wagen wel degelijk gekeurd is, bij aankoop, en enkel voor de trekhaak.
De keuring is 4 jaar geldig
Dacht dat ik moest terug gaan ieder jaar voor die trekhaak, volgens mijn schouwingsbewijs dus toch niet!
Blijkt dat mijn wagen wel degelijk gekeurd is, bij aankoop, en enkel voor de trekhaak.
De keuring is 4 jaar geldig
Dacht dat ik moest terug gaan ieder jaar voor die trekhaak, volgens mijn schouwingsbewijs dus toch niet!
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Voor zover ik weet is het in België niet toegelaten.V schreef:En is het hier toegelaten? Alle sinds niks voor mij, anders komen de voorwielen van mijne auto van de grond.
Grtz V
De definite van een aanhangwagen is hier:
14. "aanhangwagen", elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een motorfiets niet tot die categorie behoort
Ik heb ooit een Engelse mobilhome zien rijden met een Smart of iets dergelijks achter geknoopt, met een soortgelijke constructie. Ook dat is verboden, dus lijkt die motorcyclecarrier mij niet zo goed illegaal te zijn.
Ik heb er ergens meer informatie over zitten maar vind het niet direct terug. Ik zoek het op wanneer ik even wat meer tijd heb...
...R1200RT... .....
Re: Aanhangwagen
Volgens mij noemt zo'n toestel een "Dolly" en is dus in ons landje verboden.
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
@ Harald & Xantingo en andere verkeersdeskundigen
Als je een aanhanger koopt met max toegelaten massa 750 kg en deze met motor op kom ik bv aan totaal gewicht van 400 kg. Mag ik dat dan wettelijk gezien trekken als mijn wagen max 400 kg en niet alleen in Belgie?
Grtz V
Als je een aanhanger koopt met max toegelaten massa 750 kg en deze met motor op kom ik bv aan totaal gewicht van 400 kg. Mag ik dat dan wettelijk gezien trekken als mijn wagen max 400 kg en niet alleen in Belgie?
Grtz V
Re: Aanhangwagen
Voor een wagen die jonger is dan 4 jaar moet je voor het keuren van de trekhaak altijd zelf naar de keuring. Kan de wagen een aanhanger trekken van meer dan 750 kg en wil jij dat ook (wordt gevraagd bij aankomst) dan moet je elk jaar naar de keuring. Kies je voor maximum 750 kg dan moet je pas na 4 jaar terug en wordt de trekhaak gewoon met de rest van de wagen gecontroleerd.
Ik had zo verleden jaar op een nieuwe wagen een afneembare trekhaak en we waren van plan om met een aanhangwagen drie motoren naar Spanje te transporteren om ginds te gaan toeren. Ik vraag dus een keuring voor meer dan 750 kg. Auto wordt op alle punten gecontroleerd ook al was hij pas een week oud ( ze kijken eens van heel ver naar de trekhaak) Tot daar alles OK, ware het niet dat we uiteindelijk toch beslisten om met de motoren zelf tot ginder te bollen en niet met de motoren op een aanhangwagen. Omdat ik dus elk jaar naar de keuring zou moeten bel ik naar de keuring en leg uit dat ik voor de toekomst eigenlijk niet meer wil gekeurd worden voor een 750+ maar voor een 750-. Geen enkel probleem zegt de dame aan de telefoon, je laat je voertuig terug keuren en dan geven wij je een bewijs voor een aanhangwagen tot max.750 kg. en hoef je pas terug te komen de dag dat het voertuig 4 jaar wordt.
Simpel dus:
750- of 750+ Steeds laten keuren bij het in het verkeer brengen
Daarna
750- = eenmalig en geldig tot de wagen 4 jaar wordt
750+ = elk jaar naar de keuring
Julle
Ik had zo verleden jaar op een nieuwe wagen een afneembare trekhaak en we waren van plan om met een aanhangwagen drie motoren naar Spanje te transporteren om ginds te gaan toeren. Ik vraag dus een keuring voor meer dan 750 kg. Auto wordt op alle punten gecontroleerd ook al was hij pas een week oud ( ze kijken eens van heel ver naar de trekhaak) Tot daar alles OK, ware het niet dat we uiteindelijk toch beslisten om met de motoren zelf tot ginder te bollen en niet met de motoren op een aanhangwagen. Omdat ik dus elk jaar naar de keuring zou moeten bel ik naar de keuring en leg uit dat ik voor de toekomst eigenlijk niet meer wil gekeurd worden voor een 750+ maar voor een 750-. Geen enkel probleem zegt de dame aan de telefoon, je laat je voertuig terug keuren en dan geven wij je een bewijs voor een aanhangwagen tot max.750 kg. en hoef je pas terug te komen de dag dat het voertuig 4 jaar wordt.
Simpel dus:
750- of 750+ Steeds laten keuren bij het in het verkeer brengen
Daarna
750- = eenmalig en geldig tot de wagen 4 jaar wordt
750+ = elk jaar naar de keuring
Julle
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
De massa in beladen toestand van de aanhanger mag niet hoger zijn dan wat je auto mag trekken. Het mtm van de aanhanger heeft eigenlijk geen belang.V schreef:@ Harald & Xantingo en andere verkeersdeskundigen
Als je een aanhanger koopt met max toegelaten massa 750 kg en deze met motor op kom ik bv aan totaal gewicht van 400 kg. Mag ik dat dan wettelijk gezien trekken als mijn wagen max 400 kg en niet alleen in Belgie?
Grtz V
Artikel 21
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
Misschien ook belangrijk, want je auto weegt zelf al niet teveel:
2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.
...R1200RT... .....
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
Thanks,xantingo schreef:De massa in beladen toestand van de aanhanger mag niet hoger zijn dan wat je auto mag trekken. Het mtm van de aanhanger heeft eigenlijk geen belang.V schreef:@ Harald & Xantingo en andere verkeersdeskundigen
Als je een aanhanger koopt met max toegelaten massa 750 kg en deze met motor op kom ik bv aan totaal gewicht van 400 kg. Mag ik dat dan wettelijk gezien trekken als mijn wagen max 400 kg en niet alleen in Belgie?
Grtz V
Artikel 21
1° De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
Misschien ook belangrijk, want je auto weegt zelf al niet teveel:
2° De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.
Grtz V
Re: Aanhangwagen
Er heeft ooit ( lang, lang geleden ) een artikel in Motoren en Toerisme gestaan in verband met een persoon die dit had ontworpen ( als ik het niet mis heb was dat iemand uit de omgeving van Kalmthout ), maar hij had problemen met het vergund te krijgen. Ik vermoed dus dat dit systeem in België niet mag toegepast worden.V schreef:Gevonden http://motorcyclecarrier.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;nonkel moto schreef:bedankt voor de reactie
de motolug is voor mij een mogelijkheid.alhoewel ik ooit een systeem gezien heb(+-jaar1980)waarbij je de motor kon slepen zonder aanhanger
je voorwiel werd in een soort beugel geplaatst en aan de trekhaak bevestigd en je sleepte de motor op zijn eigen achterwiel
heeft ooit in een verslag gestaan van een motor tijdschrift, weet wel niet of dat een geslaagd iets was?? en of dat nog in de handel is
Grtz V
Mag je bijvoorbeeld een campingkarretje, of een remorque ombouwen tot een motoraanhanger ? Je vindt soms campingkarretjes voor een prijsje .....
Raf
Re: Aanhangwagen
Is misschien wel deze geweest :xantingo schreef:Ik heb ooit een Engelse mobilhome zien rijden met een Smart of iets dergelijks achter geknoopt, met een soortgelijke constructie. Ook dat is verboden, dus lijkt die motorcyclecarrier mij niet zo goed illegaal te zijn.
Ben deze combinatie vorig jaar op de snelweg tussen Ashford en Folkestone voorbijgestoken, nadien stond hij naast ons te wachten op de Shuttle naar Calais.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
't Was inderdaad zoiets.
Maar nu heb ik nog altijd dat stuk informatie niet teruggevonden ik blijf zoeken...
Maar nu heb ik nog altijd dat stuk informatie niet teruggevonden ik blijf zoeken...
...R1200RT... .....
-
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
- Woonplaats: Wechelderzande
- Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen
Gevonden!
Het artikel dat bevestigt dat een dergelijke constructie niet gebruikt mag worden, ook niet om een motorfiets te slepen achter een auto:
49.3. Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.
Aangezien een motorfiets duidelijk een motorvoertuig is, hoeft er geen verdere uitleg bij...
Het artikel dat bevestigt dat een dergelijke constructie niet gebruikt mag worden, ook niet om een motorfiets te slepen achter een auto:
49.3. Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.
Aangezien een motorfiets duidelijk een motorvoertuig is, hoeft er geen verdere uitleg bij...
...R1200RT... .....
Re: Aanhangwagen
De Schepper Stefaan
Monnikenwerve 195, 8000 Brugge
050 31 28 64
Grtz Lange
Monnikenwerve 195, 8000 Brugge
050 31 28 64
Grtz Lange
V schreef:Waar gekocht?Lange schreef:Ik zo'n model maar met 13" wielen, op aanraden van mijn verkoper. Nog geen moment beklaagd loopt lekker zonder bokken, naar het schijnt zouden de 10" wielen wel dat probleem hebben.
Grtz V
K1600 GT
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
- Woonplaats: Landen
- Locatie: Vlaams Brabant, Landen
Re: Aanhangwagen
[quote="Lange"]De Schepper Stefaan
Monnikenwerve 195, 8000 Brugge
050 31 28 64
Grtz Lange
Thanks
Grtz V
Monnikenwerve 195, 8000 Brugge
050 31 28 64
Grtz Lange
Thanks
Grtz V
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 08 okt 2008, 10:38
- Locatie: Maaseik
Re: Aanhangwagen
Beste forumleden,
Graag wil ik toch enkele feiten aanhalen. Zodra een personenwagen is voorzien van een trekhaak moet dit voertuig SPONTAAN worden voorgereden bij een keuringsstation. Het is de gebruiker van het voertuig die hier de eindverantwoordelijkheid draagt. De discussie van "de garage heeft hem geplaatst, of hij komt zo standaard uit het fabriek, of ..., en ik wist van niks" doen hier totaal niet terzake. Als goede Belg dienen we namelijk de wetten in ons belgenland te kennen .
Kort samengevat, als een personenwagen is voorzien van een trekhaak, al dan niet afneembaar, dient het voertuig voorzien te zijn van een keuringsbewijs waarop de aanwezigheid van deze trekhaak staat genoteerd.
Stel je bent in het bezit van een nieuwe personenauto met trekhaak, als het ware vers uit de showroom van de dealer, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1/ De personenwagen met trekhaak wordt enkel gebruikt voor het "trekken" van een kleine aanhangwagen (MAX. 750kg) of voor het monteren van een fietsendrager. In dat geval is de keuring vrij beperkt. Enkel voertuigdocumenten (= inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest) worden gecontroleerd, chassisnummer en voertuigidentificatieplaat op het voertuig worden gecontroleerd, de bevestiging van de trekhaak aan de onderzijde van het voertuig wordt gecontroleerd (als deze tenminste zichtbaar is) en de aanwezigheid van "zijpinkers" aan de zijkant van het voertuig wordt nagegaan. Indien alles OK is wordt er een keuringsbewijs afgeleverd dat geldig is tot de personenwagen 4 jaar oud is. In de meeste keuringsstations kan deze keuring gebeuren via de herkeuringslijn zodat je niet al te lang moet wachten. Wil je dit laatste echter zeker weten, neem dan eerst contact op met het keuringsstation van jouw keuze.
Opgelet: Enkel de "zware" personenwagens zijn in staat om een ongeremde aanhangwagen van 750kg te trekken. Deze meeste personenwagens mogen ongeremd meestal maar 400 tot 600kg trekken. Als je dit juist wil weten kijk je best in je handleiding van het voertuig of kijk je op je europees gelijkvormigheidsattest onder rubriek 17 (als ik me niet vergis). Hier staan de ongeremde en geremde sleepgewichten. Als hier bv. staat "ongeremd = 450kg" en "geremd = 1100kg" mag je dus enkel een ongeremde aanhangwagen trekken met maximaal 450kg totaal gewicht (= tarra aanhangwagen + lading) of een geremde aanhangwagen trekken met maximaal 750kg totaal gewicht. NIET 1100KG WANT DAN VAL JE ONDER PUNT 2 WAT HIERONDER STAAT .
2/Ofwel wordt de personenwagen gebruikt voor het "trekken" van een zware aanhangwagen (+ 750kg). In dat geval zal de personenwagen volledig worden gekeurd (controle van remmen, lichten, ophanging, ...). Het keuringsbewijs dat dan wordt afgeleverd is slecht 1 jaar geldig. Of m.a.w. deze personenwagen moet jaarlijks naar de keuring en niet pas vanaf zijn vierde levensjaar.
Als laatste wil ik nog opmerken dat er momenteel voertuigen op de markt zijn waar de constructeur heeft beslist, op basis van milieuoverwegingen (Lage CO2- uitstoot !!!) om het NIET toe te laten dat het voertuig wordt voorzien van een trekhaak. Technisch kan deze wel worden geplaatst maar de voertuigdocumenten laten geen sleepgewichten toe. Sommige zelfs niet als fietsendrager. Als ik me niet vergis is dit momenteel aan de hand bij FORD met zijn econetic modellen van de FIESTA en de FOCUS. Dus, stel je vooraf eerst de vraag of er wel überhaupt een trekhaak gemonteerd mag worden op het voertuig van mijn dromen .
En om helemaal af te sluiten, kijk ook een keer naar volgende websites: http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.goca.be" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.av-btc.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings,
Patrick
Graag wil ik toch enkele feiten aanhalen. Zodra een personenwagen is voorzien van een trekhaak moet dit voertuig SPONTAAN worden voorgereden bij een keuringsstation. Het is de gebruiker van het voertuig die hier de eindverantwoordelijkheid draagt. De discussie van "de garage heeft hem geplaatst, of hij komt zo standaard uit het fabriek, of ..., en ik wist van niks" doen hier totaal niet terzake. Als goede Belg dienen we namelijk de wetten in ons belgenland te kennen .
Kort samengevat, als een personenwagen is voorzien van een trekhaak, al dan niet afneembaar, dient het voertuig voorzien te zijn van een keuringsbewijs waarop de aanwezigheid van deze trekhaak staat genoteerd.
Stel je bent in het bezit van een nieuwe personenauto met trekhaak, als het ware vers uit de showroom van de dealer, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1/ De personenwagen met trekhaak wordt enkel gebruikt voor het "trekken" van een kleine aanhangwagen (MAX. 750kg) of voor het monteren van een fietsendrager. In dat geval is de keuring vrij beperkt. Enkel voertuigdocumenten (= inschrijvingsbewijs en gelijkvormigheidsattest) worden gecontroleerd, chassisnummer en voertuigidentificatieplaat op het voertuig worden gecontroleerd, de bevestiging van de trekhaak aan de onderzijde van het voertuig wordt gecontroleerd (als deze tenminste zichtbaar is) en de aanwezigheid van "zijpinkers" aan de zijkant van het voertuig wordt nagegaan. Indien alles OK is wordt er een keuringsbewijs afgeleverd dat geldig is tot de personenwagen 4 jaar oud is. In de meeste keuringsstations kan deze keuring gebeuren via de herkeuringslijn zodat je niet al te lang moet wachten. Wil je dit laatste echter zeker weten, neem dan eerst contact op met het keuringsstation van jouw keuze.
Opgelet: Enkel de "zware" personenwagens zijn in staat om een ongeremde aanhangwagen van 750kg te trekken. Deze meeste personenwagens mogen ongeremd meestal maar 400 tot 600kg trekken. Als je dit juist wil weten kijk je best in je handleiding van het voertuig of kijk je op je europees gelijkvormigheidsattest onder rubriek 17 (als ik me niet vergis). Hier staan de ongeremde en geremde sleepgewichten. Als hier bv. staat "ongeremd = 450kg" en "geremd = 1100kg" mag je dus enkel een ongeremde aanhangwagen trekken met maximaal 450kg totaal gewicht (= tarra aanhangwagen + lading) of een geremde aanhangwagen trekken met maximaal 750kg totaal gewicht. NIET 1100KG WANT DAN VAL JE ONDER PUNT 2 WAT HIERONDER STAAT .
2/Ofwel wordt de personenwagen gebruikt voor het "trekken" van een zware aanhangwagen (+ 750kg). In dat geval zal de personenwagen volledig worden gekeurd (controle van remmen, lichten, ophanging, ...). Het keuringsbewijs dat dan wordt afgeleverd is slecht 1 jaar geldig. Of m.a.w. deze personenwagen moet jaarlijks naar de keuring en niet pas vanaf zijn vierde levensjaar.
Als laatste wil ik nog opmerken dat er momenteel voertuigen op de markt zijn waar de constructeur heeft beslist, op basis van milieuoverwegingen (Lage CO2- uitstoot !!!) om het NIET toe te laten dat het voertuig wordt voorzien van een trekhaak. Technisch kan deze wel worden geplaatst maar de voertuigdocumenten laten geen sleepgewichten toe. Sommige zelfs niet als fietsendrager. Als ik me niet vergis is dit momenteel aan de hand bij FORD met zijn econetic modellen van de FIESTA en de FOCUS. Dus, stel je vooraf eerst de vraag of er wel überhaupt een trekhaak gemonteerd mag worden op het voertuig van mijn dromen .
En om helemaal af te sluiten, kijk ook een keer naar volgende websites: http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.goca.be" onclick="window.open(this.href);return false; / http://www.av-btc.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetings,
Patrick
-
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
- Woonplaats: Kortenberg
- Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel
Re: Aanhangwagen
Onlangs een Poloke Bleu motion gezien met een trekhaak op.Als laatste wil ik nog opmerken dat er momenteel voertuigen op de markt zijn waar de constructeur heeft beslist, op basis van milieuoverwegingen (Lage CO2- uitstoot !!!) om het NIET toe te laten dat het voertuig wordt voorzien van een trekhaak. Technisch kan deze wel worden geplaatst maar de voertuigdocumenten laten geen sleepgewichten toe. Sommige zelfs niet als fietsendrager
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL