Uitschakelen van geluid flitspaal-meldingen.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

jakke

Uitschakelen van geluid flitspaal-meldingen.

Bericht door jakke »

Ik heb mij al suf gezocht op verschillende fora en in de handleiding van de Zumo 550, maar ik kan het niet vinden.
Ik weet dat ik de flitspaal-meldingen kan afzetten op de Zumo, maar dan staat zowel het geluid als de zichtbare melding af.
Bij mijn eerdere 2720 kon ik het geluid afzetten, maar bleef de melding nog wel zichtbaar.

Kan dit dan niet bij de Zumo 550. :-?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Bob

Re: Uitschakelen van geluid flitspaal-meldingen.

Bericht door Bob »

jakke schreef:Ik heb mij al suf gezocht
Interessante vraag, want ik zoek ook al lang naar een oplossing. Vaste flitspalen, tot daar aan toe, maar al die zones waar ooit eens een mobiele camera heeft gestaan, flitspalen in de andere rijrichting of zelfs op een andere baan die je kruist (bvb brug) zorgen er wel voor dat het geplingel van de Zumo me gek maakt. Ik heb dan maar gans de santeboetiek uitgeschakeld, maar zo zie je de vaste flitspalen natuurlijk ook niet meer :-(
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
jakke

Bericht door jakke »

Bob schreef:
jakke schreef:Ik heb mij al suf gezocht
Interessante vraag, want ik zoek ook al lang naar een oplossing. Vaste flitspalen, tot daar aan toe, maar al die zones waar ooit eens een mobiele camera heeft gestaan, flitspalen in de andere rijrichting of zelfs op een andere baan die je kruist (bvb brug) zorgen er wel voor dat het geplingel van de Zumo me gek maakt. Ik heb dan maar gans de santeboetiek uitgeschakeld, maar zo zie je de vaste flitspalen natuurlijk ook niet meer :-(
Idd Bob, hier dezelfde ervaring!! :wink:
Afbeelding
props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Volgens mij kan je het geluid niet los van de visuele waarschuwing verwijderen.
Met de 2720 kon je inderdaad meer instellen dan met de Zumo (De 2720 koste ook wel een pak meer toen...).

Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen is uit de file die je oplaadt, de mobiele camera plaatsen verwijderen (in Excel indien csv of in Mapsource indien gpx).
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Zeppe

Bericht door Zeppe »

props-n-blades schreef:Volgens mij kan je het geluid niet los van de visuele waarschuwing verwijderen.
Met de 2720 kon je inderdaad meer instellen dan met de Zumo (De 2720 koste ook wel een pak meer toen...).
Dat wil ik toch wel eens gaan uitvlooien op de 550 van mijn madame haar moto.

Ik kan alvast met zekerheid zeggen dat het bij een Garmin Nuvi 5000 wel kan, want die hebben wij in de auto en die heb ik op onze laatste vakantie afgezet toen we door Zwitserland reden en we meer waarschuwingen van flitspalen kregen dan dat we muziek konden beluisteren. Het was daar op een gegeven moment een bijeenkomst van flitpalen denk ik.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Hierbij de bevestiging, zojuist gevonden op internet :

Hoe schakel ik flitspalen uit op de Zumo 550 Europe?
Op de Garmin Zumo kunnen de flitspalen op 2 manieren worden uitgeschakeld.

De flitspalen kunnen helemaal worden verwijderd van de Garmin. Als u de Zumo aansluit aan de pc en kijkt in de verkenner ziet u een map POI staan. Kopieer de bestanden die daarin staan naar een map in de PC. Daarna kunt u ze verwijderen op de Zumo. Let op: De poi kunnen hierna niet meer teruggezet worden!
Via instellingen in het menu kunnen de flitspaal poi ook worden uitgeschakeld. De flitspaalwaarschuwingen staan dan nog wel op de Garmin, maar zijn niet actief

Dus het kan

props-n-blades

Bericht door props-n-blades »

Dat de meldingen volledig kunnen uitgeschakeld worden wisten we ook al, toch bedankt ... maar wat Jakke bedoelt is het uitschakelen van de geluidsmelding, zonder de visuele melding uit te schakelen.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Zeppe

Bericht door Zeppe »

Ook dat kan :

bij : Navigatie-instellingen-wijzigen
tik op (icoon met platte sleutel) < icoon met rijstrook
laatste optie : waarschuwingstonen : aan/uit

maar dan zul je alle waarschuwingstonen kwijt zijn

aub

J
Contacteer:

Bericht door J »

[quote="Bob], maar zo zie je de vaste flitspalen natuurlijk ook niet meer :-([/quote]

die staan gewoon aan de kant van de baan, meestal rechts. :wink:

Om die reden hoef ik ook dat gepingel niet meer op mijn gps.
Nadeel is dan wel dat ik vorig jaar 7x geflitst ben, toch nog liever dat dan dat gepingel in mijn oren, dan ga ik pas harder rijden van collère.
't vollek va Gùùk red ùùk........
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Duur gepingel :shock:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

tricky schreef:Ook dat kan :
aub
Dat zou idd wel eens de manier kunnen zijn! Ik herinner mij vaag dat het bij de 2720 ook zoiets was.
En volgens mij is een "waarschuwingstoon" nog steeds een geluid en geen gesproken iets! :wink:
Welke waarschuwingstonen kunnen er anders nog zijn?? Bij navigatie is het nooit een "toon" maar steeds een stem! :wink:
Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

jakke schreef:
aub
Dat zou idd wel eens de manier kunnen zijn! Ik herinner mij vaag dat het bij de 2720 ook zoiets was.
En volgens mij is een "waarschuwingstoon" nog steeds een geluid en geen gesproken iets! :wink:
Welke waarschuwingstonen kunnen er anders nog zijn?? Bij navigatie is het nooit een "toon" maar steeds een stem! :wink:[/quote

bij navigatie kan je toch ook eerst een waarschuwingstoon krijgen voor de stem!
kwestie van niet te hard te verschieten als truus zomaar ineens in uw blutsmuts begint te "lallen"

J
Contacteer:

Bericht door J »

bij mijn 2720 stonden waarschuwingstonen ook uit, maar toch hoorde ik dat gepingel

J
In Extremo
Contacteer:

Bericht door In Extremo »

Op de eerste plaats moet dit uit staan in de excell-file en ook op het toestel zelf (2720).
Dit neemt niet weg dat je nog steeds 1 toon krijgt per flitspaal.
Je bent nooit alle tonen kwijt, alleen de vervelende herhalende tonen.

Groetjes,
Michel
BMW-MCV-lid met een R1200 GS Adventure 07/2008, Garmin 2720, Autocom

My Facebook___
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Wanneer je bij je POI-mappen een mp3 bestand voegt ( met dezelfde naam als de map ) dan wordt het standaard signaal vervangen door het nieuwe bestand.
Als je een mp3 bestand creeërt met geen geluid ( en je plaatst dat bij je POI-mappen ) kan het zijn dat je even een kleine stilte krijgt ipv de standaardtoon.
Ik heb het zelf nog niet getest ( ik heb die geluidjes nodig om mijn financiën te beschermen :grin: )
Raf
jakke

Bericht door jakke »

Ik heb nu bij de 550, de waarschuwingstonen op "uit" gezet en de flitspalen op "aan".
Nu nog eens kunnen gaan rijden en dan zullen we het weten hé.

Als dat de oplossing is.... stom dat ik dat niet eerder gevonden heb. In de manual van de GPS staat deze mogelijkheid niet vermeld. :-?
Bij de 2720 had ik enkel de zichtbare waarschuwing en geen gepingel, zelfs geen enkele ping.
Ik heb nog nooit bij geen enkele GPS een waarschuwingstoon gehad bij het navigeren met stem, enkel en alleen Truus die mij vreemd laat gaan! "Rechts aanhouden" en "Links aanhouden". :lol: :lol:
Afbeelding
Zeppe

Bericht door Zeppe »

jakke schreef:Ik heb nu bij de 550, de waarschuwingstonen op "uit" gezet en de flitspalen op "aan".
Nu nog eens kunnen gaan rijden en dan zullen we het weten hé.

Als dat de oplossing is.... stom dat ik dat niet eerder gevonden heb. In de manual van de GPS staat deze mogelijkheid niet vermeld. :-?
Bij de 2720 had ik enkel de zichtbare waarschuwing en geen gepingel, zelfs geen enkele ping.
Ik heb nog nooit bij geen enkele GPS een waarschuwingstoon gehad bij het navigeren met stem, enkel en alleen Truus die mij vreemd laat gaan! "Rechts aanhouden" en "Links aanhouden". :lol: :lol:
Dan was dit weeral "vruchtbaar" en heb je iets bijgeleerd. Je kan truus laten voorafgaan door een eenvoudige "ping".
Die "garmin-bakskes" zitten boordevol "foefkes" dat je ze bijna nooit allemaal zult kennen en kunnen!

en daarom : "gedeelde kennis = de kennis van 2"

grt
Laatst gewijzigd door Zeppe op 27 mar 2010, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

jakke

Bericht door jakke »

Dan was dit weeral "vruchtbaar"
Nee, ik niet meer!Dan loop je geen risico, als je van de GPS moet "aanhouden"!! :lol: :lol:
Ik wacht af tot de volgende rit of alles nu ingesteld staat zoals ik het wil. Ik laat wel iets weten! :wink:
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Daarstraks uit nieuwsgierigheid de Zumo eens in het koekblik gehangen! De instellingen staan op "Flitspalen AAN" en "waarschuwingstonen UIT".
Aan de liefkenshoektunnel net voor de tolhuisjes en in de richting van Antwerpen gaf hij aan dat er een "tijdelijke flitspaal" was aangebracht en waarschuwde met een vijftal ping's. Verder, net voorbij de Thijsmanstunnel gaf hij een flitspaal visueel aan zonder ping. En in Brasschaat gaf hij de ene keer een flitspaal aan met een enkele ping, een andere met twee pingen. :-?
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

Zumo leeft.

Reed je ook altijd de zelfde snelheid tov de max toegelaten snelheid.

bv 132 bij 120
of 77 bij 70 etc...

?
jakke

Bericht door jakke »

J schreef:Zumo leeft.
Reed je ook altijd de zelfde snelheid tov de max toegelaten snelheid.
bv 132 bij 120 of 77 bij 70 etc...?
Indien het mogelijk was juist de toegelaten snelheid, in vergelijking met de snelheid op de GPS!
Maar ik denk dat ik weet waar je naartoe wil, rij je harder dan zal er ook meer gepingel zijn?
En er zal waarschijnlijk minstens 1 ping zijn bij elke waarschuwing? Al is het maar om de flitspaal in de aandacht te brengen.
Maar wat houd de optie "Waarschuwingstonen UIT" dan eigenlijk in?
Want tijdens het gericht navigeren hoor ik Truus zonder problemen en zonder ping of pong, ook al staat "waarschuwingstonen uit".
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

zijn dat geen verkeerswaarschuwingen van opkomende file's wegenwerken, ongevallen, omrijden etc?

J
DiggerJack

Bericht door DiggerJack »

Waarom een copie van de POI maken op je PC als je ze toch niet kunt terug zetten . :?:
jakke

Bericht door jakke »

J schreef:zijn dat geen verkeerswaarschuwingen van opkomende file's wegenwerken, ongevallen, omrijden etc?
J
Als ik niet fout ben, heb je hiervoor een TMC-antenne nodig! Bij de Pioneer in 't koekblik is dat zo, maar dan geeft die maar één enkele pong aan, gevolgd door de aankondiging. Zou natuurlijk kunnen dat dit bij de Zumo 550 daarvoor bedoeld is!
Blijkbaar zal het bij de 550 niet lukken om enkel een visuele waarschuwing te krijgen bij het naderen van flitspalen. :-(
Afbeelding
GSMax

Bericht door GSMax »

tricky schreef:
jakke schreef:
aub
Welke waarschuwingstonen kunnen er anders nog zijn?? Bij navigatie is het nooit een "toon" maar steeds een stem! :wink:[/quote

bij navigatie kan je toch ook eerst een waarschuwingstoon krijgen voor de stem!
kwestie van niet te hard te verschieten als truus zomaar ineens in uw blutsmuts begint te "lallen"
Da marcheert niet :!: :!: Dat staat bij mij al vanaf dag 1 op en toch blijft de Zumo continu die ping signalen doorgeven :thumbdown: :thumbdown:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Plaats reactie