1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
berie
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 apr 2010, 22:15

1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door berie »

Een jaar geleden besloot ik mijn Suzuki DL1000 V-strom in te ruilen voor een tweedehands GS van 2006 met 30k km.
Hier het relaas van een jaar GS-en :
Op 16/06/2009 ging ik een eerste keer bij de dealer langs voor een onderhoud op 38.000km, waarbij ook het kabeltje van mijn TomTom werd aangesloten op de batterij.
So far, so good ... Halverwege juli trek ik richting Frankrijk, 2700 km gereden op 7 dagen tijd ... geen enkel probleem ondervonden met de motor.
Twee dagen na mijn thuiskomst wil ik de motor starten ... geen muziek in te krijgen, even telefoontje naar de dealer en op 31/07/2009 word ik ter plaatse gedepanneerd, batterij werd vervangen door een gelbatterij, kostprijs van dit alles 233,64 EUR, geen probleem : ik kan terug rijden!
Bijna dagelijks wordt de motor gebruikt, zelfs tijdens de winter, geen miserie meer mee gehad, tot op 25/02/2010 de motor weer niet aan sloeg, een diepe zucht later, contacteerde ik de garage opnieuw. De motor wordt opgehaald bij mij thuis voor een check-up, diagnose : batterij leeggelopen (adapter van mijn TomTom trok dus de batterij leeg) kostprijs 131,23 EUR. Er werd mij aangeraden om het kabeltje steeds los te maken van de adapter.
Oef, de oorzaak werd gevonden ... dacht ik ... tot vorige week de motor wéér niet wou starten, het vertrouwen in mijn BMW zakt me opnieuw diep in de schoenen ... 3 x in panne op nog geen jaar tijd, nog nooit meegemaakt ...
Vorige week nog ging ik langs de dealer om een afspraak voor onderhoud op 50.000km te plannen op 04/05/2010. Maar wat nu?!? Twee weken zonder motor zal niet lukken, opnieuw een depannage aan 63,16 EUR zie ik echt niet zitten... Dan maar een mailtje gestuurd naar de garage met de vraag wat ze me konden voorstellen om dit probleem op te lossen. Ik mocht een nieuwe batterij gaan ophalen (garantie) en op 04/05/2010 bij het onderhoud gingen ze de motor eens aan een grondige check-up onderwerpen.
Ik hoop dat de miserie dan eindelijk van de baan is ... wordt alvast vervolgd ...
Honda Transalp XL650V (2002-2004) - Suzuki DL1000 V-strom (2004-2009) - BMW R1200GS (2009-2011) - BMW R1200GSA (2011 - ...)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door John »

Je hebt een PBke! :wink:
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Relax »

Lijkt me stilaan een typisch probleem van enkele dealers te worden. Bij mij werd, op een splinternieuwe GSA, de Autocom eveneens aangesloten. Na z'n eerste nacht in m'n hok was de batterij al plat. VAB en rijden. Contact met dealer: kom ff langs. Ik zeg dat er waarschijnlijk rechtstreeks op de batterij werd aangesloten, maar dat werd in eerste instantie onwaarschijnlijk geacht. Dat zou problemen geven, zeiden ze. Tot ik 'm m'n helm liet opzetten, waar het statisch geruis hoorbaar werd, zonder het contact aan te zetten. Rechtstreeks op de batterij dus.
Oplossing: een switch tussen gezet. Zit links onder m'n zadel, makkelijk te bereiken als ik op de motor kruip. Dus na aanzetten contact, gooi ik het ding om en we hebben muziek. Je moet er dan wel aan denken als je stopt met rijden. Of het stuurslot opzetten, dat verbreekt ook het contact.

Je dealer heeft je onterecht laten betalen voor de kosten, gezien een verkeerde aansluiting de oorzaak is. En wie sloot 'm aan? Sjust.
En zo'n grondige check-up, die je weer flink geld zal kosten, is dan helemaal niet nodig.
I respect your opinion. But I don't give shit.
berie
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 apr 2010, 22:15

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door berie »

thx Relax, dit is tenminste een reactie waar ik iets aan heb, in tegenstelling tot ...
Honda Transalp XL650V (2002-2004) - Suzuki DL1000 V-strom (2004-2009) - BMW R1200GS (2009-2011) - BMW R1200GSA (2011 - ...)
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Wiedewa »

Nog zo iets, heb net de Zumo 660 aangesloten.
Waar aan dan, gewoon op het standlicht.
Waarom, je start de motor en gaat met lichten op rijden, de Zumo krijgt stroom.
Je stopt ergens, lichten gaan uit, Zumo krijgt geen stroom meer.

simpel, maar het werkt altijd.

mvg Nico
MG Breva 850
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Nahoj »

Nogtans ik heb een axesware stekker vooraan onder de neus zitten van mijn GSA!
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.

fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
Afbeelding
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!


groeten johanelsie
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Hobgoblin »

ik heb drie jaar rondgereden met mijn zumo rechtstreeks aangesloten op de batterij.
nooit geen problemen gehad.
als je ergens stopt zet je je zumo gewoon uit.

nu, met mijn nwe motor, juist hetzelfde aangesloten. ook nog geen probleem gehad.

dus waarom is rechtstreeks op de batterij aansluiten dan niet oké?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Shulty »

GS 'er schreef:ik heb drie jaar rondgereden met mijn zumo rechtstreeks aangesloten op de batterij.
nooit geen problemen gehad.
als je ergens stopt zet je je zumo gewoon uit.

nu, met mijn nwe motor, juist hetzelfde aangesloten. ook nog geen probleem gehad.

dus waarom is rechtstreeks op de batterij aansluiten dan niet oké?
Just 't zelfde hier.....2 GS 'en gehad, op alle twee de GPS rechtstreeks op de batterij (Kan je tenminste met de GPS werken als 't contact afstaat....met de 2610 was dat nodig, met de Zumo niet meer!)....

Nog nooit een probleem met de batterij gehad!

GS 40.000 kms
GSA 30.000 kms
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Wulf
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
Woonplaats: Knokke Heist
Locatie: Wets Vlaanderen

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Wulf »

Ik lees dat het een model 2006 is, is deze uitgerust met alarm?
Dan moet je niet verder zoeken, bij onze 2005 mag ik het alarm niet opzetten of de batterij is in geen tijd leeg.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
berie
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 apr 2010, 22:15

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door berie »

Patrick HP2 schreef:Ik lees dat het een model 2006 is, is deze uitgerust met alarm?
Dan moet je niet verder zoeken, bij onze 2005 mag ik het alarm niet opzetten of de batterij is in geen tijd leeg.
jep, met alarm, maar ik zet het bijna nooit op ...
Honda Transalp XL650V (2002-2004) - Suzuki DL1000 V-strom (2004-2009) - BMW R1200GS (2009-2011) - BMW R1200GSA (2011 - ...)
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Frank K »

johanelsie schreef:Nogtans ik heb een axesware stekker vooraan onder de neus zitten van mijn GSA!
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.

fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
Afbeelding
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!


groeten johanelsie
Dit vind ik verrekt goede tip!!!! De dealer beweerde dat er geen stekker mogelijk was,enkel voor de gps van BMW zelf.
Ik veronderstel dat ik deze stekker ook perfect kan gebruikern om een relais aan te sturen (verstralers?)?
Ik zal vandaag of morgen eens loeren of die ook op mijn gsa staat (2006) en zo ja, naar de dealer...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Frank K »

johanelsie schreef:Nogtans ik heb een axesware stekker vooraan onder de neus zitten van mijn GSA!
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.

fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
Afbeelding
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!


groeten johanelsie
Dit vind ik verrekt goede tip!!!! De dealer beweerde dat er geen stekker mogelijk was,enkel voor de gps van BMW zelf.
Ik veronderstel dat ik deze stekker ook perfect kan gebruikern om een relais aan te sturen (verstralers?)?
Ik zal vandaag of morgen eens loeren of die ook op mijn gsa staat (2006) en zo ja, naar de dealer...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door RBee »

Frank K schreef:
Dit vind ik verrekt goede tip!!!!
Precies wel ja. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Nahoj »

RBee schreef:
Frank K schreef:
Dit vind ik verrekt goede tip!!!!
Precies wel ja. :lol:
hehe en het voordeel is dat je geen weerstanden hoeft te plaatsen!
want het canbussysteem regeld de toegelaten stroom
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
bebri
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2008, 20:31
Woonplaats: Roosendaal
Locatie: Roosendaal

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door bebri »

Wat ik wel eens gehad heb. De Tom tom is bij mij op de stekker aangesloten onder het zadel. Als je thuis de sleutel op de motor laat zitten schakelt de stekker niet uit. Haal je de sleutel uit kontakt dan schakelt de stekker wel uit. Bij mij ook de accu een keer leeggetrokken, maar deze weer opgeladen en geen probleem. R1200GS uit 2006, nu 2 jaar in mijn bezit en nog geen accu vervangen of enig panne gehad. laten we het zo houden.
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Wif »

johanelsie schreef:de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
Heeft die witte stekker met gele draden een onderdeelnummer? Of is die stekker bij de dealers gekend onder een bepaalde naam?

Thx,
Wif.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Dirk Pauwels »

Wif schreef:
johanelsie schreef:de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
Heeft die witte stekker met gele draden een onderdeelnummer? Of is die stekker bij de dealers gekend onder een bepaalde naam?

Thx,
Wif.
Mss off topic, maar voor automotive stekkers allerhande kijk hier eens:
http://www.rdae.nl/multistekkers/seal-c ... el7s5floo4

Had ook een toepassing waarbij ik een professionele stekker nodig had en niet dat geklunkel met blauwe klemmetjes ed en hier alles gevonden wat ik nodig had aan redelijke prijzen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Werner Von C. »

Via P@rick => onderdeelnr 83300413585, benaming "stekker 3-polig", prijs : 10,74 euro + btw

Linkie => http://3.bp.blogspot.com/_aw89JKJBMDA/S ... 1+copy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Wif
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 apr 2007, 13:37
Locatie: Zonhoven

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Wif »

(s)Campi Di Pampi schreef:Via P@rick => onderdeelnr 83300413585, benaming "stekker 3-polig", prijs : 10,74 euro + btw

Linkie => http://3.bp.blogspot.com/_aw89JKJBMDA/S ... 1+copy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Waarvoor dank!!!

Wif.
Nahoj
Berichten: 1134
Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door Nahoj »

Dirk Pauwels schreef:
Wif schreef:
johanelsie schreef:de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
Heeft die witte stekker met gele draden een onderdeelnummer? Of is die stekker bij de dealers gekend onder een bepaalde naam?

Thx,
Wif.
Mss off topic, maar voor automotive stekkers allerhande kijk hier eens:
http://www.rdae.nl/multistekkers/seal-c ... el7s5floo4

Had ook een toepassing waarbij ik een professionele stekker nodig had en niet dat geklunkel met blauwe klemmetjes ed en hier alles gevonden wat ik nodig had aan redelijke prijzen.
stekker is ontworpen door BMW zelf
ergens logis he
ik noem het een axesware stekker onder de radiator
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door OFrank »

Berie,
Patrick HP2 heeft gelijk. Mogelijk moet je het probleem van de platte batterij niet enkel zoeken bij je GPS, maar ook het alarm is een enorme batterijvreter.
Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen. Er was maar 1 remedie, GS 2 keer per week 's nachts aan de batterijlader leggen. :silent:
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door GSrijder »

OFrank schreef:Berie,

Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen.

Daar heb ik geen last van, ook niet als de GS in de winter 5 weken heeft stilgestaan.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S

Bericht door de klei'n »

OFrank schreef:Berie,
Patrick HP2 heeft gelijk. Mogelijk moet je het probleem van de platte batterij niet enkel zoeken bij je GPS, maar ook het alarm is een enorme batterijvreter.
Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen. Er was maar 1 remedie, GS 2 keer per week 's nachts aan de batterijlader leggen. :silent:
Het alarm schakelt zichzelf na 7 dagen uit of bij een te lage batterijspanning
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Plaats reactie