1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Moderator: GVN
1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Een jaar geleden besloot ik mijn Suzuki DL1000 V-strom in te ruilen voor een tweedehands GS van 2006 met 30k km.
Hier het relaas van een jaar GS-en :
Op 16/06/2009 ging ik een eerste keer bij de dealer langs voor een onderhoud op 38.000km, waarbij ook het kabeltje van mijn TomTom werd aangesloten op de batterij.
So far, so good ... Halverwege juli trek ik richting Frankrijk, 2700 km gereden op 7 dagen tijd ... geen enkel probleem ondervonden met de motor.
Twee dagen na mijn thuiskomst wil ik de motor starten ... geen muziek in te krijgen, even telefoontje naar de dealer en op 31/07/2009 word ik ter plaatse gedepanneerd, batterij werd vervangen door een gelbatterij, kostprijs van dit alles 233,64 EUR, geen probleem : ik kan terug rijden!
Bijna dagelijks wordt de motor gebruikt, zelfs tijdens de winter, geen miserie meer mee gehad, tot op 25/02/2010 de motor weer niet aan sloeg, een diepe zucht later, contacteerde ik de garage opnieuw. De motor wordt opgehaald bij mij thuis voor een check-up, diagnose : batterij leeggelopen (adapter van mijn TomTom trok dus de batterij leeg) kostprijs 131,23 EUR. Er werd mij aangeraden om het kabeltje steeds los te maken van de adapter.
Oef, de oorzaak werd gevonden ... dacht ik ... tot vorige week de motor wéér niet wou starten, het vertrouwen in mijn BMW zakt me opnieuw diep in de schoenen ... 3 x in panne op nog geen jaar tijd, nog nooit meegemaakt ...
Vorige week nog ging ik langs de dealer om een afspraak voor onderhoud op 50.000km te plannen op 04/05/2010. Maar wat nu?!? Twee weken zonder motor zal niet lukken, opnieuw een depannage aan 63,16 EUR zie ik echt niet zitten... Dan maar een mailtje gestuurd naar de garage met de vraag wat ze me konden voorstellen om dit probleem op te lossen. Ik mocht een nieuwe batterij gaan ophalen (garantie) en op 04/05/2010 bij het onderhoud gingen ze de motor eens aan een grondige check-up onderwerpen.
Ik hoop dat de miserie dan eindelijk van de baan is ... wordt alvast vervolgd ...
Hier het relaas van een jaar GS-en :
Op 16/06/2009 ging ik een eerste keer bij de dealer langs voor een onderhoud op 38.000km, waarbij ook het kabeltje van mijn TomTom werd aangesloten op de batterij.
So far, so good ... Halverwege juli trek ik richting Frankrijk, 2700 km gereden op 7 dagen tijd ... geen enkel probleem ondervonden met de motor.
Twee dagen na mijn thuiskomst wil ik de motor starten ... geen muziek in te krijgen, even telefoontje naar de dealer en op 31/07/2009 word ik ter plaatse gedepanneerd, batterij werd vervangen door een gelbatterij, kostprijs van dit alles 233,64 EUR, geen probleem : ik kan terug rijden!
Bijna dagelijks wordt de motor gebruikt, zelfs tijdens de winter, geen miserie meer mee gehad, tot op 25/02/2010 de motor weer niet aan sloeg, een diepe zucht later, contacteerde ik de garage opnieuw. De motor wordt opgehaald bij mij thuis voor een check-up, diagnose : batterij leeggelopen (adapter van mijn TomTom trok dus de batterij leeg) kostprijs 131,23 EUR. Er werd mij aangeraden om het kabeltje steeds los te maken van de adapter.
Oef, de oorzaak werd gevonden ... dacht ik ... tot vorige week de motor wéér niet wou starten, het vertrouwen in mijn BMW zakt me opnieuw diep in de schoenen ... 3 x in panne op nog geen jaar tijd, nog nooit meegemaakt ...
Vorige week nog ging ik langs de dealer om een afspraak voor onderhoud op 50.000km te plannen op 04/05/2010. Maar wat nu?!? Twee weken zonder motor zal niet lukken, opnieuw een depannage aan 63,16 EUR zie ik echt niet zitten... Dan maar een mailtje gestuurd naar de garage met de vraag wat ze me konden voorstellen om dit probleem op te lossen. Ik mocht een nieuwe batterij gaan ophalen (garantie) en op 04/05/2010 bij het onderhoud gingen ze de motor eens aan een grondige check-up onderwerpen.
Ik hoop dat de miserie dan eindelijk van de baan is ... wordt alvast vervolgd ...
Honda Transalp XL650V (2002-2004) - Suzuki DL1000 V-strom (2004-2009) - BMW R1200GS (2009-2011) - BMW R1200GSA (2011 - ...)
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Je hebt een PBke!
-
- Berichten: 5692
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Lijkt me stilaan een typisch probleem van enkele dealers te worden. Bij mij werd, op een splinternieuwe GSA, de Autocom eveneens aangesloten. Na z'n eerste nacht in m'n hok was de batterij al plat. VAB en rijden. Contact met dealer: kom ff langs. Ik zeg dat er waarschijnlijk rechtstreeks op de batterij werd aangesloten, maar dat werd in eerste instantie onwaarschijnlijk geacht. Dat zou problemen geven, zeiden ze. Tot ik 'm m'n helm liet opzetten, waar het statisch geruis hoorbaar werd, zonder het contact aan te zetten. Rechtstreeks op de batterij dus.
Oplossing: een switch tussen gezet. Zit links onder m'n zadel, makkelijk te bereiken als ik op de motor kruip. Dus na aanzetten contact, gooi ik het ding om en we hebben muziek. Je moet er dan wel aan denken als je stopt met rijden. Of het stuurslot opzetten, dat verbreekt ook het contact.
Je dealer heeft je onterecht laten betalen voor de kosten, gezien een verkeerde aansluiting de oorzaak is. En wie sloot 'm aan? Sjust.
En zo'n grondige check-up, die je weer flink geld zal kosten, is dan helemaal niet nodig.
Oplossing: een switch tussen gezet. Zit links onder m'n zadel, makkelijk te bereiken als ik op de motor kruip. Dus na aanzetten contact, gooi ik het ding om en we hebben muziek. Je moet er dan wel aan denken als je stopt met rijden. Of het stuurslot opzetten, dat verbreekt ook het contact.
Je dealer heeft je onterecht laten betalen voor de kosten, gezien een verkeerde aansluiting de oorzaak is. En wie sloot 'm aan? Sjust.
En zo'n grondige check-up, die je weer flink geld zal kosten, is dan helemaal niet nodig.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
thx Relax, dit is tenminste een reactie waar ik iets aan heb, in tegenstelling tot ...
Honda Transalp XL650V (2002-2004) - Suzuki DL1000 V-strom (2004-2009) - BMW R1200GS (2009-2011) - BMW R1200GSA (2011 - ...)
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Nog zo iets, heb net de Zumo 660 aangesloten.
Waar aan dan, gewoon op het standlicht.
Waarom, je start de motor en gaat met lichten op rijden, de Zumo krijgt stroom.
Je stopt ergens, lichten gaan uit, Zumo krijgt geen stroom meer.
simpel, maar het werkt altijd.
mvg Nico
Waar aan dan, gewoon op het standlicht.
Waarom, je start de motor en gaat met lichten op rijden, de Zumo krijgt stroom.
Je stopt ergens, lichten gaan uit, Zumo krijgt geen stroom meer.
simpel, maar het werkt altijd.
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Nogtans ik heb een axesware stekker vooraan onder de neus zitten van mijn GSA!
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.
fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!
groeten johanelsie
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.
fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!
groeten johanelsie
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA R80Gs
GSA R80Gs
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
ik heb drie jaar rondgereden met mijn zumo rechtstreeks aangesloten op de batterij.
nooit geen problemen gehad.
als je ergens stopt zet je je zumo gewoon uit.
nu, met mijn nwe motor, juist hetzelfde aangesloten. ook nog geen probleem gehad.
dus waarom is rechtstreeks op de batterij aansluiten dan niet oké?
nooit geen problemen gehad.
als je ergens stopt zet je je zumo gewoon uit.
nu, met mijn nwe motor, juist hetzelfde aangesloten. ook nog geen probleem gehad.
dus waarom is rechtstreeks op de batterij aansluiten dan niet oké?
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
-
- Berichten: 1447
- Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
- Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
- Locatie: Gooreind / Wuustwezel
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Just 't zelfde hier.....2 GS 'en gehad, op alle twee de GPS rechtstreeks op de batterij (Kan je tenminste met de GPS werken als 't contact afstaat....met de 2610 was dat nodig, met de Zumo niet meer!)....GS 'er schreef:ik heb drie jaar rondgereden met mijn zumo rechtstreeks aangesloten op de batterij.
nooit geen problemen gehad.
als je ergens stopt zet je je zumo gewoon uit.
nu, met mijn nwe motor, juist hetzelfde aangesloten. ook nog geen probleem gehad.
dus waarom is rechtstreeks op de batterij aansluiten dan niet oké?
Nog nooit een probleem met de batterij gehad!
GS 40.000 kms
GSA 30.000 kms
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
-
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
- Woonplaats: Knokke Heist
- Locatie: Wets Vlaanderen
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Ik lees dat het een model 2006 is, is deze uitgerust met alarm?
Dan moet je niet verder zoeken, bij onze 2005 mag ik het alarm niet opzetten of de batterij is in geen tijd leeg.
Dan moet je niet verder zoeken, bij onze 2005 mag ik het alarm niet opzetten of de batterij is in geen tijd leeg.
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
jep, met alarm, maar ik zet het bijna nooit op ...Patrick HP2 schreef:Ik lees dat het een model 2006 is, is deze uitgerust met alarm?
Dan moet je niet verder zoeken, bij onze 2005 mag ik het alarm niet opzetten of de batterij is in geen tijd leeg.
Honda Transalp XL650V (2002-2004) - Suzuki DL1000 V-strom (2004-2009) - BMW R1200GS (2009-2011) - BMW R1200GSA (2011 - ...)
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Dit vind ik verrekt goede tip!!!! De dealer beweerde dat er geen stekker mogelijk was,enkel voor de gps van BMW zelf.johanelsie schreef:Nogtans ik heb een axesware stekker vooraan onder de neus zitten van mijn GSA!
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.
fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!
groeten johanelsie
Ik veronderstel dat ik deze stekker ook perfect kan gebruikern om een relais aan te sturen (verstralers?)?
Ik zal vandaag of morgen eens loeren of die ook op mijn gsa staat (2006) en zo ja, naar de dealer...
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Dit vind ik verrekt goede tip!!!! De dealer beweerde dat er geen stekker mogelijk was,enkel voor de gps van BMW zelf.johanelsie schreef:Nogtans ik heb een axesware stekker vooraan onder de neus zitten van mijn GSA!
(deze zit onder de radiator goed afgetapet met een potje erover voor tebeschermen tegen het vocht)
Waarop ik mijn zumo probleemloos kon koppelen!
en dus ookde zumo met het canbus cysteem in verbinding staat.
fotos van de stekker;
de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
En is ook eenvoudiger voor montage, je moet er niet alle pannelen afschroeven!
dus dit wil zeggen kontakt uit zetten en 30sec later word de stroom onderbroken van de zumo!
En ik dacht dat deze stekker een kleine 20€ gekost heeft!
Maar als ik bij de daeler langsging wisten ze ook van niets hoor, totdat ik de stekker liet zien!
dus waarom dan steeds aan die baterij te koppelen?
of ben ik daar fout in??
Maar ik begrijp jouw probleem van een niet werkende motor!
Aldan wel niet met een BMW motor!
groeten johanelsie
Ik veronderstel dat ik deze stekker ook perfect kan gebruikern om een relais aan te sturen (verstralers?)?
Ik zal vandaag of morgen eens loeren of die ook op mijn gsa staat (2006) en zo ja, naar de dealer...
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Precies wel ja.Frank K schreef:
Dit vind ik verrekt goede tip!!!!
-
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
hehe en het voordeel is dat je geen weerstanden hoeft te plaatsen!RBee schreef:Precies wel ja.Frank K schreef:
Dit vind ik verrekt goede tip!!!!
want het canbussysteem regeld de toegelaten stroom
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA R80Gs
GSA R80Gs
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Wat ik wel eens gehad heb. De Tom tom is bij mij op de stekker aangesloten onder het zadel. Als je thuis de sleutel op de motor laat zitten schakelt de stekker niet uit. Haal je de sleutel uit kontakt dan schakelt de stekker wel uit. Bij mij ook de accu een keer leeggetrokken, maar deze weer opgeladen en geen probleem. R1200GS uit 2006, nu 2 jaar in mijn bezit en nog geen accu vervangen of enig panne gehad. laten we het zo houden.
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Heeft die witte stekker met gele draden een onderdeelnummer? Of is die stekker bij de dealers gekend onder een bepaalde naam?johanelsie schreef:de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
Thx,
Wif.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Mss off topic, maar voor automotive stekkers allerhande kijk hier eens:Wif schreef:Heeft die witte stekker met gele draden een onderdeelnummer? Of is die stekker bij de dealers gekend onder een bepaalde naam?johanelsie schreef:de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
Thx,
Wif.
http://www.rdae.nl/multistekkers/seal-c ... el7s5floo4
Had ook een toepassing waarbij ik een professionele stekker nodig had en niet dat geklunkel met blauwe klemmetjes ed en hier alles gevonden wat ik nodig had aan redelijke prijzen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Via P@rick => onderdeelnr 83300413585, benaming "stekker 3-polig", prijs : 10,74 euro + btw
Linkie => http://3.bp.blogspot.com/_aw89JKJBMDA/S ... 1+copy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkie => http://3.bp.blogspot.com/_aw89JKJBMDA/S ... 1+copy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
(s)Campi Di Pampi schreef:Via P@rick => onderdeelnr 83300413585, benaming "stekker 3-polig", prijs : 10,74 euro + btw
Linkie => http://3.bp.blogspot.com/_aw89JKJBMDA/S ... 1+copy.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarvoor dank!!!
Wif.
-
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
stekker is ontworpen door BMW zelfDirk Pauwels schreef:Mss off topic, maar voor automotive stekkers allerhande kijk hier eens:Wif schreef:Heeft die witte stekker met gele draden een onderdeelnummer? Of is die stekker bij de dealers gekend onder een bepaalde naam?johanelsie schreef:de zwarte stekker is van de motor zelf,
de witte stekker met de 3 geele draden komen van bij de dealer!
Thx,
Wif.
http://www.rdae.nl/multistekkers/seal-c ... el7s5floo4
Had ook een toepassing waarbij ik een professionele stekker nodig had en niet dat geklunkel met blauwe klemmetjes ed en hier alles gevonden wat ik nodig had aan redelijke prijzen.
ergens logis he
ik noem het een axesware stekker onder de radiator
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA R80Gs
GSA R80Gs
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Berie,
Patrick HP2 heeft gelijk. Mogelijk moet je het probleem van de platte batterij niet enkel zoeken bij je GPS, maar ook het alarm is een enorme batterijvreter.
Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen. Er was maar 1 remedie, GS 2 keer per week 's nachts aan de batterijlader leggen.
Patrick HP2 heeft gelijk. Mogelijk moet je het probleem van de platte batterij niet enkel zoeken bij je GPS, maar ook het alarm is een enorme batterijvreter.
Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen. Er was maar 1 remedie, GS 2 keer per week 's nachts aan de batterijlader leggen.
-
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
- Woonplaats: 9200
- Locatie: Dendermonde
- Contacteer:
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
OFrank schreef:Berie,
Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen.
Daar heb ik geen last van, ook niet als de GS in de winter 5 weken heeft stilgestaan.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Re: 1 jaar GS-en, 3x in panne :-S
Het alarm schakelt zichzelf na 7 dagen uit of bij een te lage batterijspanningOFrank schreef:Berie,
Patrick HP2 heeft gelijk. Mogelijk moet je het probleem van de platte batterij niet enkel zoeken bij je GPS, maar ook het alarm is een enorme batterijvreter.
Ik had ook een GS van 2006 met alarm. 1 week stilstaan zonder gebruik van alarm en batterij volledig plat. Bij navraag blijkt het alarm, ook als je het niet gebruikt, je batterij leeg te zuigen. Er was maar 1 remedie, GS 2 keer per week 's nachts aan de batterijlader leggen.
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE