GETEST: TomTom Urban Rider Europe.
Moderator: GVN
Re: GETEST: TomTom Urban Rider Europe.
Ik denk dat het eerder te doen is om de firmware updates ... Die kaarten dat zit wel goed op een akkefietje hier en daar.
Patrick maak wel een terechte opmerking. Hebben we al die landen nodig. Ik alvast niet, met de helft (zelf te selecteren) kom ik ruimschoots toe.
Patrick maak wel een terechte opmerking. Hebben we al die landen nodig. Ik alvast niet, met de helft (zelf te selecteren) kom ik ruimschoots toe.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Nee juist niet , integendeel zelfs. Hier zit nu juist het probleem , inladen als track veroorzaakt de verschillen in het eindresultaat. Met een track kan uw gps-toestel niets aanvangen , uw gps gebruikt enkel wegen op z'n kaart , om te navigeren. Om van een track een route te maken moet hij die trackpunten dus aan bestaande wegen van z'n kaart koppelen. (Hetgeen in roadtracer van tripy 'route uittrekken' noemt). Door meetfouten (bij het opnemen van een track met een ander toestel) en/of minimale verschillen tussen de verschillende kaarten gebeurt het dus regelmatig dat wanneer uw track niet perfect op één weg valt maar net tussen 2 wegen (importeer maar eens een Garmin Navteq-track in de tele-atlas kaarten van de roatracer van tripy en je zal zien wat ik bedoel) , hij de verkeerde neemt. Hier onstaan dus de verschillen.WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Garmin toestellen kan je wel degelijk relatief dezelfde route voorschotelen. Hoe: door een track te laten importeren. Waarom? Omdat een track meerdere duizenden punten bevat .
WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Die 48 tussenpunten is echt achterhaald. Ik maak bijna al mijn Europese trips (ook met de 660) met minder dan 40 tussenpunten. Anders ben je gewoon verkeerd bezig.
Verkeerd bezig , op wat slaagt dat nu. Je kan idd vanzelf een route van 1000 km maken met maar 2 tussenpunten maken maar dan zal het een autosnelwegrit zijn. Als je daarentegen een ardennenroute over heel kleine baantjes en die ook wat van links naar rechts gaat wil maken heb je al snel meer dan 48 routepunten nodig en ik begrijp niet wat daar verkeerd bezig aan is.
En hoe doet men datp@rick schreef: Hoe was het destijds met de 2610, daar kon bij wijze van spreken enkel groot-Belgie in't geheugen, en daar zeurde niemand over. Nee, toen vond men het maar normaal dat je voor een verdere reis het kaartmateriaal in het toestel moest aanpassen...
Ik vraag me trouwens telkens weer af voor wie héél Europa altijd in de Zumo moet zitten. De meesten komen begot niet verder dan net over de grens, maar hebben er wel een probleem mee dat Ysland of Griekenland niet meer in het toestel past. In plaats van kontent te zijn dat er wel degelijk een handige mogelijkheid is om enkel die kaarten te laden die je effectief nodig hebt, voor 'tzelfde geld deed Garmin géén moeite en was je inderdaad bijna verplicht om een ander toestel te kopen (of met verouderde kaarten te blijven werken).
Trouwens, als ik me niet vergis (heb het echter niet kunnen uitproberen omdat ikzelf geen 550 meer heb) kan je gerust het gebied dat niet meer in het geheugen van de 550 past, op een sd-kaartje zetten, en dat kaartje dan in de Zumo steken, op die manier heb je toch heel Europa binnen handbereik.
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
-
ridge runner
[ib][/b]
Hallo,
Ik ben Jos ,en net als Bertadventure geboren in Veerle en woon er al mijn ganse leven, waarvan 30 jaar op Veerle Heide.
De wegen die je op het tomtomrider testfilmpje ziet ken ik dus als mijn broekzak.
Mooi toestelletje, alleen spijtig dat hij geen kaartsleuf heeft, want er wordt tegenwoordig zoveel data opgeslagen, dat je intern geheugen al vrij snel vol zit.
Ik wil me even in de Tomtom/Garmin discussie mengen aan de hand van mijn recente ervaring met beide.
Ik had een tomtomone V2 europe -koekblikversie dus- die ik ook wel eens op de moto gebruikte ( een oude,maar gekoesterde K10o rs-bj 1984- en dus nu oldtimer) . Ik had daarvoor een houder gemaakt die met de schroeven van de windspoiler werd vastgezet, werkte perfect !
Eind juni, enkele dagen voor ik op reis vertrok, met de auto, wilde ik s'avonds al een reisplannetje maken op de Tomtom in mijn luie zetel, met de kaart van Frankrijk erbij, toen tommeke in de fout ging, met name het touchscreen. Als ik wat aantikte, selecteerde hij steevast een punt 2 cm lager. Het bovenste deel van het scherm was dus niet meer te selecteren en het hele geval daardoor onbruikbaar. Ik pissig natuurlijk, want hij was net 3 jaar oud geworden en altijd heel goed gesoigneerd. Het origineel plastiekske zat nog op het scherm !
Met de reis voor de boeg moest er snel iets anders komen .Door het feit dat tomtom uit de gratie lag en er juist een nuvi in't reklammeke van de Carrefour stond, plus de lovende kritieken over Garmin op de moto-fora, was de beslissing rap genomen.
Ik heb nu met de nuvi enkele weken intensief gewerkt en 4500 km gebold in Frankrijk, en ik kan jullie zeggen; de Tomtom steekt er met kop en schouders bovenuit !! Oh-oh wat heb ik mijn Tomtommeke gemist.
Op werkelijk alle vlakken is hij beter, van iets onnozels als de stem tot werkelijk belangrijke zaken.
Zoals Wimlt al aanhaalde, Op de tomtom zie exact de weg zoals hij is. Heel belangrijk als je de gps op de moto gebruikt want je ziet de bochten van te voren 100 % waarheidsgetrouw en kunt dus goed anticiperen. Heel anders op de nuvi, waar de kaart meer uitgezoomd is. Je ziet dus een groter gebied, met bvb kruispunten die verder weg liggen, maar de details , zoals bochten, zijn uitgevlakt zodat je nooit echt goed kunt inschatten hoe scherp de bocht is.
Er zijn nog zo onnoemelijk veel punten dat ik er een paar A4 kes mee kan vullen, maar dat ga ik nu niet doen.
Allé, vooruit een paar dan;
In Frankrijk beginnen veel dorpen met saint, op de kaart verkort tort St. , bij de tomtom geen probleem. De nuvi staat met zijn mond vol tanden als je dat ingeeft, het moet voluit "saint", zijn , en de e ( sainte) niet vergeten als het vrouwelijk is, zoals Sainte-mére Eglise, of hij staat weer in zijn haar te krabben.
Een reisplanneke maken( op de gps, niet op een pc) en opslagen voor s'anderendaags, of een route laten berekenen tussen 2 plaatsen ( als je zelf op een derde plaats bent), niet mogelijk op de nuvi.
Op het navigatiescherm is de afstand tot het einddoel niet weergegeven, alleen de tijd ( waar je geen fluit mee zijt !. ook het kompas niet, voor beide moet je steeds naar het tripscherm switchen. heel vervelend.
De geluidssterkte kun je bij TT ook aanpassen vanop je nav.scherm, weer moet je bij de nuvi naar een ander scherm switchen.
Bij TT heb je de optie om bij elke routeberekening het scherm met voorkeuren ( snelste kortste, wandelweg, fietsweg enz..)
te laten zien. De nuvi niet, waardoor ik op een dag wel erg lang moest wachten op een routeberekening van 100 km, tot hij uiteindelijk de route en tijd gaf, 20 uur ! Toen viel mijne euro, de dag ervoor gebruikt voor te wandelen , en zo stond de voorkeur nog !
enz...enz;..
Misschien kun je sommige van die dingen op andere ( duurdere) Garmins wel, maar dit waren toestellen van +/- dezelfde prijs. De tomtom one een 25 euro duurder op het moment dat ik de nuvi kocht. Maar door het vroegtijdig overlijden was ik te koppig om een TT te kopen.
Besluit: er komt zeker terug een Tomtom, en de Garmin mag nog mee als reserve.
Oh ja, nog iets wat ik met de Garmin voorhad, soms als ik een kaartoverzicht vroeg, kreeg ik een spiegelbeeld ! Als je Brussel ineens aan de linkerkant van Parijs ziet liggen ipv rechts, weet je de eerste minuut niet wat er scheelt !
Groetjes uit Veerle,
Jos
Hallo,
Ik ben Jos ,en net als Bertadventure geboren in Veerle en woon er al mijn ganse leven, waarvan 30 jaar op Veerle Heide.
De wegen die je op het tomtomrider testfilmpje ziet ken ik dus als mijn broekzak.
Mooi toestelletje, alleen spijtig dat hij geen kaartsleuf heeft, want er wordt tegenwoordig zoveel data opgeslagen, dat je intern geheugen al vrij snel vol zit.
Ik wil me even in de Tomtom/Garmin discussie mengen aan de hand van mijn recente ervaring met beide.
Ik had een tomtomone V2 europe -koekblikversie dus- die ik ook wel eens op de moto gebruikte ( een oude,maar gekoesterde K10o rs-bj 1984- en dus nu oldtimer) . Ik had daarvoor een houder gemaakt die met de schroeven van de windspoiler werd vastgezet, werkte perfect !
Eind juni, enkele dagen voor ik op reis vertrok, met de auto, wilde ik s'avonds al een reisplannetje maken op de Tomtom in mijn luie zetel, met de kaart van Frankrijk erbij, toen tommeke in de fout ging, met name het touchscreen. Als ik wat aantikte, selecteerde hij steevast een punt 2 cm lager. Het bovenste deel van het scherm was dus niet meer te selecteren en het hele geval daardoor onbruikbaar. Ik pissig natuurlijk, want hij was net 3 jaar oud geworden en altijd heel goed gesoigneerd. Het origineel plastiekske zat nog op het scherm !
Met de reis voor de boeg moest er snel iets anders komen .Door het feit dat tomtom uit de gratie lag en er juist een nuvi in't reklammeke van de Carrefour stond, plus de lovende kritieken over Garmin op de moto-fora, was de beslissing rap genomen.
Ik heb nu met de nuvi enkele weken intensief gewerkt en 4500 km gebold in Frankrijk, en ik kan jullie zeggen; de Tomtom steekt er met kop en schouders bovenuit !! Oh-oh wat heb ik mijn Tomtommeke gemist.
Op werkelijk alle vlakken is hij beter, van iets onnozels als de stem tot werkelijk belangrijke zaken.
Zoals Wimlt al aanhaalde, Op de tomtom zie exact de weg zoals hij is. Heel belangrijk als je de gps op de moto gebruikt want je ziet de bochten van te voren 100 % waarheidsgetrouw en kunt dus goed anticiperen. Heel anders op de nuvi, waar de kaart meer uitgezoomd is. Je ziet dus een groter gebied, met bvb kruispunten die verder weg liggen, maar de details , zoals bochten, zijn uitgevlakt zodat je nooit echt goed kunt inschatten hoe scherp de bocht is.
Er zijn nog zo onnoemelijk veel punten dat ik er een paar A4 kes mee kan vullen, maar dat ga ik nu niet doen.
Allé, vooruit een paar dan;
In Frankrijk beginnen veel dorpen met saint, op de kaart verkort tort St. , bij de tomtom geen probleem. De nuvi staat met zijn mond vol tanden als je dat ingeeft, het moet voluit "saint", zijn , en de e ( sainte) niet vergeten als het vrouwelijk is, zoals Sainte-mére Eglise, of hij staat weer in zijn haar te krabben.
Een reisplanneke maken( op de gps, niet op een pc) en opslagen voor s'anderendaags, of een route laten berekenen tussen 2 plaatsen ( als je zelf op een derde plaats bent), niet mogelijk op de nuvi.
Op het navigatiescherm is de afstand tot het einddoel niet weergegeven, alleen de tijd ( waar je geen fluit mee zijt !. ook het kompas niet, voor beide moet je steeds naar het tripscherm switchen. heel vervelend.
De geluidssterkte kun je bij TT ook aanpassen vanop je nav.scherm, weer moet je bij de nuvi naar een ander scherm switchen.
Bij TT heb je de optie om bij elke routeberekening het scherm met voorkeuren ( snelste kortste, wandelweg, fietsweg enz..)
te laten zien. De nuvi niet, waardoor ik op een dag wel erg lang moest wachten op een routeberekening van 100 km, tot hij uiteindelijk de route en tijd gaf, 20 uur ! Toen viel mijne euro, de dag ervoor gebruikt voor te wandelen , en zo stond de voorkeur nog !
enz...enz;..
Misschien kun je sommige van die dingen op andere ( duurdere) Garmins wel, maar dit waren toestellen van +/- dezelfde prijs. De tomtom one een 25 euro duurder op het moment dat ik de nuvi kocht. Maar door het vroegtijdig overlijden was ik te koppig om een TT te kopen.
Besluit: er komt zeker terug een Tomtom, en de Garmin mag nog mee als reserve.
Oh ja, nog iets wat ik met de Garmin voorhad, soms als ik een kaartoverzicht vroeg, kreeg ik een spiegelbeeld ! Als je Brussel ineens aan de linkerkant van Parijs ziet liggen ipv rechts, weet je de eerste minuut niet wat er scheelt !
Groetjes uit Veerle,
Jos
Ik ga hiermee niet geheel akkoord. Want het probleem dat je aanhaalt gaat ook op voor gemaakte routes in Mapsource. Gezien (net zoals bij tracks) er routepunten en viapunten geplaatst worden op wegen, verschillen die namelijk ook per kaart. Zet maar eens een aantal punten mooi op een weg en wissel tussen kaarten van bv 2008 en 2011. Dan staan punten ineens ook naast de weg. Zelfs in die mate dat ze op de tegenrichting van de autosnelweg stonden en daar hoef ik ook geen tekening bij te maken. Dus sta je even ver als met een track. Feit is dat gezien je zelfs 'minder' punten gebruikt als in een track, de foutmarges zelfs groter kunnen worden. De enige ECHTE goeie manier is de route zelf in Mapsource nabewerken en dan naar jouw eigen toestel overzetten.
Het feit is dat wanneer je (zelfs kleinere wegen in de ardennen) wil rijden, je met de algoritmes van TT minder punten nodig hebt dan bij Garmin en je dus met 48 heel ver komt. Doe dat X2 (twee ITN files van hooguit 2KB) en je kan haast ELKE route maken van veel km's.
Hoe je het ook draait of keert, wil je routes publiek aanbieden of eentje downloaden om na te rijden, kan je deze nooit klakkeloos in een toestel inzwieren, de kans dat je iets anders krijgt dan het origineel is 95% bij TT 5%. Dit is gewoon een feit, of je nu Garmin of TT aanhanger bent. Daarom is een toestel niet meer of minder goed, gewoon anders.
st1100 schreef: Nee juist niet , integendeel zelfs. Hier zit nu juist het probleem , inladen als track veroorzaakt de verschillen in het eindresultaat. Met een track kan uw gps-toestel niets aanvangen , uw gps gebruikt enkel wegen op z'n kaart , om te navigeren. Om van een track een route te maken moet hij die trackpunten dus aan bestaande wegen van z'n kaart koppelen. (Hetgeen in roadtracer van tripy 'route uittrekken' noemt). Door meetfouten (bij het opnemen van een track met een ander toestel) en/of minimale verschillen tussen de verschillende kaarten gebeurt het dus regelmatig dat wanneer uw track niet perfect op één weg valt maar net tussen 2 wegen (importeer maar eens een Garmin Navteq-track in de tele-atlas kaarten van de roatracer van tripy en je zal zien wat ik bedoel) , hij de verkeerde neemt. Hier onstaan dus de verschillen.Wanneer je echter een route in Mapsource maakt en zo rechtstreeks op uw toestel zet (als .gdb en niet als .gpx) gaan niet alleen de tussenpunten (zoals bij tomtom) maar ook de tussenliggende punten mee overgezet worden en zal uw route 100% zoals in Mapsource zijn , en dat is dus ook waarom uw uitleg niet kan kloppen. Mijn opmerking hierover heeft dus niets te maken met merkliefde (want sinds het geknoei van Garmin met de laatste OT kaarten is die ook niet meer zo groot) maar alles met de manier waarom Garmin met een route omgaat. En het is ook daarom dat de kaarten dezelfde moeten zijn op uw pc als op uw toestel en waarom routes (gemaakt in verschillende kaartversies) niet zomaar uitwisselbaar zijn. Iets meer bereiken is soms ingewikkelijker dan het op het eerste zicht lijkt.
Dat kan je in Mapsource dus ook. Het verschil zit 'm in hoe er met de berekening en de algoritme van de kaartversies wordt omgesprongen. Zet bij Garmin bv slechts een paar punten en laat maar eens een route berekenen met pakweg dezelfde twee kaarten (2008 en 2011) en de kans is groot dat je een andere weg voorgeschoteld krijgt. Bij TT is dat niet het geval zolang je geen exotische dingen doet (eco route, kronkelende wegen)st1100 schreef:WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Die 48 tussenpunten is echt achterhaald. Ik maak bijna al mijn Europese trips (ook met de 660) met minder dan 40 tussenpunten. Anders ben je gewoon verkeerd bezig.
Verkeerd bezig , op wat slaagt dat nu. Je kan idd vanzelf een route van 1000 km maken met maar 2 tussenpunten maken maar dan zal het een autosnelwegrit zijn. Als je daarentegen een ardennenroute over heel kleine baantjes en die ook wat van links naar rechts gaat wil maken heb je al snel meer dan 48 routepunten nodig en ik begrijp niet wat daar verkeerd bezig aan is.
Het feit is dat wanneer je (zelfs kleinere wegen in de ardennen) wil rijden, je met de algoritmes van TT minder punten nodig hebt dan bij Garmin en je dus met 48 heel ver komt. Doe dat X2 (twee ITN files van hooguit 2KB) en je kan haast ELKE route maken van veel km's.
Hoe je het ook draait of keert, wil je routes publiek aanbieden of eentje downloaden om na te rijden, kan je deze nooit klakkeloos in een toestel inzwieren, de kans dat je iets anders krijgt dan het origineel is 95% bij TT 5%. Dit is gewoon een feit, of je nu Garmin of TT aanhanger bent. Daarom is een toestel niet meer of minder goed, gewoon anders.
@Jos: Ik woon namelijk ook in Veerle ... vandaar dit voorbeeldje. Waarom moet een mens km's ver een testje doen
Wat je zegt is waar, een SDkaart slotje was fijn geweest, dat zat in de Rider second edition ook en was makkelijk. Gelukkig zit er op de 3de editie van de Urban nu een mogelijkheid om via bluetooth draadloos reisplannen en routes naar een ander toestel te versturen. De 2GB intern geheugen is aan de krappe kant als je alle 45 landen wil behouden. Maar gelukkig is een ITN bestandje met max 48 tussenpunten slechts 3KB groot. Dat is een peulschil vergeleken met GPX bestanden van honderden KB's bij een Garmin. Dus geen vrees voor een te kort aan geheugen als je extra routes wil meenemen, er kunnen nog honderden op.
Zoals ik al in mijn recensie schreef, ik ben altijd erg voorzichtig in het "aanraden" van een toestel via de publieke weg. Die keuze moet iedereen persoonlijk maken. Jij verkiest duidelijk TT. Iedereen laat zich best goed informeren en maakt dan een keuze op basis van zijn eisen. Ik oefen nog een nevenberoep naast mijn journalistieke bezigheden uit en adviseer heel wat kopers op het vlak van navigatie en ik merk toch op dat één op twee geïnteresseerden gewoonlijk binnenstapt met het idee "de meesten die ik ken rijden met een Garmin, neem ik die dan niet het best, dan kan ik zonder veel gedoe meteen de routes ook rijden"... en daarna komt meestal de ontnuchtering dat er heel wat meer komt bij kijken dan iemand zijn "routeke" kopiëren.
Ik trek er jaarlijks op uit met een groep van een 15-tal motoren naar Duitsland, al jaren. Ik heb de ganse groep zien evolueren van ééntje met gps tot allemaal met gps en ik garandeer je, de frustraties onderweg werden alsmaar groter, tot discussies aan tafel toe na aankomst. 12 hebben een Garmin, een drietal een TT. Eén iemand maakt de routes, stuurt die via e-mail door en dan begint het. Enkele pakken het goed aan, de grote hoop steekt het spul gewoon in het toestel. Onderweg rijden er dan verkeerd, anderen maken zich druk want die vooraan rijdt, neemt een verkeerde weg, enz. enz. enz...
Het is gewoon grappig om aan te zien. Mijn stelling: 1 rijdt met gps, de voorrijder, de rest volgt, ongeacht wat hun gps doet of zegt, anders moeten ze apart rijden. Nu is het inderdaad zo dat de meest toestanden met Garmin voorvallen, want die TT'ers hebben doorgaans krak hetzelfde resultaat.
Afin, een anekdote...
Zoals ik al in mijn recensie schreef, ik ben altijd erg voorzichtig in het "aanraden" van een toestel via de publieke weg. Die keuze moet iedereen persoonlijk maken. Jij verkiest duidelijk TT. Iedereen laat zich best goed informeren en maakt dan een keuze op basis van zijn eisen. Ik oefen nog een nevenberoep naast mijn journalistieke bezigheden uit en adviseer heel wat kopers op het vlak van navigatie en ik merk toch op dat één op twee geïnteresseerden gewoonlijk binnenstapt met het idee "de meesten die ik ken rijden met een Garmin, neem ik die dan niet het best, dan kan ik zonder veel gedoe meteen de routes ook rijden"... en daarna komt meestal de ontnuchtering dat er heel wat meer komt bij kijken dan iemand zijn "routeke" kopiëren.
Ik trek er jaarlijks op uit met een groep van een 15-tal motoren naar Duitsland, al jaren. Ik heb de ganse groep zien evolueren van ééntje met gps tot allemaal met gps en ik garandeer je, de frustraties onderweg werden alsmaar groter, tot discussies aan tafel toe na aankomst. 12 hebben een Garmin, een drietal een TT. Eén iemand maakt de routes, stuurt die via e-mail door en dan begint het. Enkele pakken het goed aan, de grote hoop steekt het spul gewoon in het toestel. Onderweg rijden er dan verkeerd, anderen maken zich druk want die vooraan rijdt, neemt een verkeerde weg, enz. enz. enz...
Het is gewoon grappig om aan te zien. Mijn stelling: 1 rijdt met gps, de voorrijder, de rest volgt, ongeacht wat hun gps doet of zegt, anders moeten ze apart rijden. Nu is het inderdaad zo dat de meest toestanden met Garmin voorvallen, want die TT'ers hebben doorgaans krak hetzelfde resultaat.
Afin, een anekdote...
Ja Jos, daar heb ik mij dus ook een beetje (veel) aan laten vangen. Temeer ook daar 99 % van de clubleden met een Garmin reed en er geeneens clubroutes werden voorzien voor Tommers. Ze zelf omzetten was in die dagen geen sinecure, maar is tegenwoordig een fluitje van een cent.ridge runner schreef:plus de lovende kritieken over Garmin op de moto-fora, was de beslissing rap genomen.
Die lovende kritieken snap ik nu na een jaar Garmin al hé-le-maal niet meer ! ! ! Moet zijn omdat de mensen niet beter gewoon waren én het toen misschien allemaal nog wat stabieler draaide bij Garmin. Ik weet nu wel beter. 't Is te zeggen: ik weet nu tenminste dat het Garmingras verre van groener is ! Iets meer mogelijkheden ? Ja, maar ook een pak meer frustraties en dat ligt bij mij niet zozeer aan onkunde om ermee te werken, maar gewoon aan het geklungel bij Garmin
Op ieder merk en op ieder toestel is wel iets aan te merken. Uiteindelijk weet ik nu genoeg van beiden om in de toekomst een "goede" keuze te maken
Heb idd op een keer in het Zwarte Woud bij een hevig onweer en ongelooflijk veel regen en mistslierten bijna uitsluitend op m'n Tom gereden ! Zag zo goed als niks van de weg, maar kwam toch veilig beneden. Zou ik met een Garmin niet moeten proberenridge runner schreef:Zoals Wimlt al aanhaalde, Op de tomtom zie exact de weg zoals hij is. Heel belangrijk als je de gps op de moto gebruikt want je ziet de bochten van te voren 100 % waarheidsgetrouw en kunt dus goed anticiperen.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

Zal mijn vraag nog eens herhalen want in al dat over en weer gediscussieer over wat TT en Garmin kan
:
Hoe zet je landen die je niet vandoen hebt op op een sd-kaartje
Dus uit de Zumo en op een SD kaartje...
Hoe zet je landen die je niet vandoen hebt op op een sd-kaartje
Grtz
Marc
Marc
WWW.MOTOBLOG.BE schreef:.... De enige ECHTE goeie manier is de route zelf in Mapsource nabewerken en dan naar jouw eigen toestel overzetten.
.
Eureka eensgezindheid. En als de kaarten op de pc en het toestel dezelfde zijn zullen er dan geen verschillen zijn en samen met tripy is dat alleen bij garmin het geval. En dat Tomtom zonder al die technologie regelmatig in de buurt zal komen waarschijnlijk wel.
Als ik moest gokken zou ik de kaarten op de Zümo wissen en daarna met het kaartselectietool de landen die je veel nodig hebt naar de Zümo sturen zoals vroeger en de andere landen naar de SD kaart. Maar ik ga niet gokkenKmax schreef:Hoe zet je landen die je niet vandoen hebt op op een sd-kaartje![]()
Zou toch een goeie gok geweest zijn, las ik even later hieronder
Laatst gewijzigd door WimLT op 30 jul 2010, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

-
jantje beton
met mapsourse de gele vijfkant aanvinken de kaarten die je wilt selecteren dan verzenden en dan kun je kiezen naar de zumo of naar verwisselbare schijf dat moet je effe selecteren met het pijltje erlangs je moet wel de sd kaart in je toestel steken of in je laptop en dan maar inladenKmax schreef:Zal mijn vraag nog eens herhalen want in al dat over en weer gediscussieer over wat TT en Garmin kan![]()
:
Hoe zet je landen die je niet vandoen hebt op op een sd-kaartje![]()
BEN WEER EENS ONLINE
Oefen jij dat nevenberoep maandag eerstkomende ook uit ? Zo ja, dan wil ik die TomTom Urban Rider wel eens van naderbij komen bekijken. 'k Heb per toeval nog wat centen op overschot én 'k zou graag een nieuw speeltje hebben ter vervanging van mijn Zumo die dienst weigert.WWW.MOTOBLOG.BE schreef: Ik oefen nog een nevenberoep naast mijn journalistieke bezigheden uit
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
WimLT schreef:Als ik moest gokken zou ik de kaarten op de Zümo wissen en daarna met het kaartselectietool de landen die je veel nodig hebt naar de Zümo sturen zoals vroeger en de andere landen naar de SD kaart. Maar ik ga niet gokkenKmax schreef:Hoe zet je landen die je niet vandoen hebt op op een sd-kaartje![]()
Zou toch een goeie gok geweest zijn, las ik even later hieronder![]()
![]()
Grtz
Marc
Marc
Merci Jean Beton ga da sebiet ne keer proberen tijdens mijn lunchbreakjantje beton schreef:met mapsourse de gele vijfkant aanvinken de kaarten die je wilt selecteren dan verzenden en dan kun je kiezen naar de zumo of naar verwisselbare schijf dat moet je effe selecteren met het pijltje erlangs je moet wel de sd kaart in je toestel steken of in je laptop en dan maar inladenKmax schreef:Zal mijn vraag nog eens herhalen want in al dat over en weer gediscussieer over wat TT en Garmin kan![]()
:
Hoe zet je landen die je niet vandoen hebt op op een sd-kaartje![]()
Grtz
Marc
Marc
Even verduidelijken aan de hand van een paar schermafdrukjes.
Stel, ik wil de "eilanden" op een SD-kaartje zetten, daarvoor open ik Mapsource, kies ik de "kaart"-tool (zie pijltje op schermafdruk) en ik selecteer de gebieden die ik naar het sd-kaartje wil kopieren :

Zodra ik alles geselecteerd heb, kies ik "verzenden naar apparaat" :

Ik had enkel een SD-kaartje in de kaartlezer gestoken, dus geen Zumo aangesloten :

De gegevens worden verzonden naar het SD-kaartje :

Uiteindelijk verschijnt de melding dat alle gegevens verzonden zijn :

En zie je deze bestanden op het SD-kaartje :

Zo simpel is dat
Let wel dat kaartonderdelen uiteindelijk slechts één keer in de Zumo mogen zitten, dus ofwel in de Zumo zelf, ofwel op het SD-kaartje.
De kaartbestanden op Zumo en SD hebben ook een verschillende naam.
op de Zumo : gmapprom
op SD : gmapsupp
Als je dus dacht slim te zijn, en alle andere kaarten via dezelfde procedure rechtstreeks in de Zumo te kopieren, ga je twee dezelfde bestanden krijgen (1x in Zumo, 1x op SD), en dat gaat niet goed komen vrees ik...
Als je bij het updaten van de kaarten merkt dat de Zumo 550 te weinig geheugenruimte heeft, kan je dus best in de updateprocedure aanvinken welke delen van Europa je op dat moment wil opladen (dit bestand krijgt in de Zumo dan de naam gmapprom), en dan kopieer je nadien, rechtstreeks vanuit Mapsource, de ontbrekende kaarten naar SD zoals ik het hierboven omschreven heb.
Wellicht kan PVDK al wat ik hier neerschreef, bevestigen, corrigeren of ontkrachten ?
Stel, ik wil de "eilanden" op een SD-kaartje zetten, daarvoor open ik Mapsource, kies ik de "kaart"-tool (zie pijltje op schermafdruk) en ik selecteer de gebieden die ik naar het sd-kaartje wil kopieren :

Ik had enkel een SD-kaartje in de kaartlezer gestoken, dus geen Zumo aangesloten :

Zo simpel is dat
Let wel dat kaartonderdelen uiteindelijk slechts één keer in de Zumo mogen zitten, dus ofwel in de Zumo zelf, ofwel op het SD-kaartje.
Als je dus dacht slim te zijn, en alle andere kaarten via dezelfde procedure rechtstreeks in de Zumo te kopieren, ga je twee dezelfde bestanden krijgen (1x in Zumo, 1x op SD), en dat gaat niet goed komen vrees ik...
Als je bij het updaten van de kaarten merkt dat de Zumo 550 te weinig geheugenruimte heeft, kan je dus best in de updateprocedure aanvinken welke delen van Europa je op dat moment wil opladen (dit bestand krijgt in de Zumo dan de naam gmapprom), en dan kopieer je nadien, rechtstreeks vanuit Mapsource, de ontbrekende kaarten naar SD zoals ik het hierboven omschreven heb.
Wellicht kan PVDK al wat ik hier neerschreef, bevestigen, corrigeren of ontkrachten ?
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
Das duidelijk, thanks!! Maar als ik dit doe zoals hierboven beschreven en ik doe een lifetime update? Wat dan? Gaat het programma dan weten waar alle kaarten staan (bij Belgie in Zumo, rest op SD) 
Grtz
Marc
Marc
Ikzelf heb een Zumo 660 en voorlopig dus (nog) geen geheugenproblemen, maar van wat ik al hoorde en las van 550-gebruikers, zou tijdens de lifetime-updateprocedure gecheckt worden of er genoeg geheugen in het toestel is voor alle kaarten, en indien niet kan je op dat moment bepalen welke delen van Europa je wel en/of niet naar de Zumo wil opladen.Kmax schreef:Das duidelijk, thanks!! Maar als ik dit doe zoals hierboven beschreven en ik doe een lifetime update? Wat dan? Gaat het programma dan weten waar alle kaarten staan (bij Belgie in Zumo, rest op SD)
Op dat moment ga je dus enkel die kaarten naar de Zumo kopieren, met de rest gebeurt er op dat moment niets, ze worden dus ook niet naar SD gekopieerd.
Het is pas in een volgende faze (nadat de lifetime-update procedure afgelopen is), dat je Mapsource opnieuw opstart, en de in de Zumo ontbrekende kaarten naar SD kan kopieren.
Greetz,
P@trick
P@trick
Net geprobeerd, kaarten gemarkeerd in mapsource, send to device, en dan zegt em "nog maar 24MB beschikbaar. Dus moet eerst de kaarten van mijn Zumo afkrijgen voordat ik er andere kan opzetten. Hoe haal ik deze eraf
Moet ik dan alle gmapprom's van het toestel deleten via verkenner (extensies gma,img,sum, unl) 
Grtz
Marc
Marc
Je zou kunnen gaan experimenteren met deleten via de windows verkenner, maar het is misschien het veiligste als je gewoon de lifetime-update nog eens overdoet en selecteert welke gebieden je in de Zumo wil, nadien zet je dan de rest op SD.Kmax schreef:Net geprobeerd, kaarten gemarkeerd in mapsource, send to device, en dan zegt em "nog maar 24MB beschikbaar. Dus moet eerst de kaarten van mijn Zumo afkrijgen voordat ik er andere kan opzetten. Hoe haal ik deze eraf![]()
Moet ik dan alle gmapprom's van het toestel deleten via verkenner (extensies gma,img,sum, unl)
Ik veronderstel dat je de download bewaard hebt ? Gewoon nog eens dubbelklikken en de procedure volgen.
Hier vind je ook een gedetailleerde uitleg over die procedure :
http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/99" onclick="window.open(this.href);return false;
Greetz,
P@trick
P@trick
Graag gedoet.Kmax schreef:anku
En laat even weten of 't gelukt is hé...
Greetz,
P@trick
P@trick
Of ceurse maar ga wachten op nieuwe lifetime update die wss zeer binnekort daar zal zijn

Grtz
Marc
Marc
Vergeet niet het vakje aan te vinken zodat ook de navigatieboodschappen mee worden overgestuurd (gegevens voor routeberekening meesturen) anders werkt het niet ... staat niet aangeduid in het voorbeeld
p@rick schreef:Even verduidelijken aan de hand van een paar schermafdrukjes.
Zo simpel is dat![]()
Ik werk maandag inderdaad maar waar ik zit wordt er geen TomTom verkocht. Ik kan je eventueel aanraden naar Point2 te rijden in Paal. Je mag altijd laten weten dat ik je dat heb aangeraden
Correcte en professionele uitleg krijg je zeker.
Bob schreef:Oefen jij dat nevenberoep maandag eerstkomende ook uit ? Zo ja, dan wil ik die TomTom Urban Rider wel eens van naderbij komen bekijken. 'k Heb per toeval nog wat centen op overschot én 'k zou graag een nieuw speeltje hebben ter vervanging van mijn Zumo die dienst weigert.
You're absolutely right !MOTOBLOG schreef:Vergeet niet het vakje aan te vinken zodat ook de navigatieboodschappen mee worden overgestuurd (gegevens voor routeberekening meesturen) anders werkt het niet ... staat niet aangeduid in het voorbeeld![]()
Heb het in de praktijk ook nog niet moeten doen (destijds kreeg ik alles mooi in de 550, en ondertussen ben ik overgeschakeld op 'n 660), anders had ik dat misschien al wel gemerkt. Of misschien ook weer niet, want welke gebieden zet je op het SD-kaartje ? Juist ja, die gebieden waar je wellicht toch nooit met de moto zal komen
Greetz,
P@trick
P@trick