Betreft de nieuwe R1200GS.
Eventjes wennen als m'n daarvoor altijd met 4cilinder motoren hebt gereden maar k moet eerlijk toegeven dat hij zalig rijdt en dat ik hem echt waardeer.
De eerste BMW bij mij was een K1200S waar ik 4 jaar mee heb gereden,vond het een fantastische moto.
Daarna overgestapt naar de K1300R en m'n kon direkt merken wat een serieuze verbeteringen hier aan waren doorgevoerd t.o.v. de K1200 serie.
De K1300R was echt een funmoto waarmee m'n wel verre trips mee kon doen maar daar toch wat minder geschikt voor is als de R1200GS.
Na 300 kilometerkes met de R kreeg ik ook last van de knietjes,iets scherpere beenhoek.
Met de GS geen problemen,zit echt relaxed.
De KR vond ik toch iets minder zwaar sturen dan de GS,na enige tijd vlotte het wel beter eens ik doorhad dat m'n met het bovenlichaam anders moet meesturen dan bij de KR.
Gister ook al de eerste regenrit gehad,eerlijk toegegeven geeft hij meer vertrouwen aan de berijder dan de KR.
Dat zal ook aan het groter aantal pk's liggen bij de KR.
Voorzichtiger met de rechterhand draaien bij de KR is de boodschap eens de wegen goed nat zijn door slechtere weersomstandigheden.
Koppel heb je bij beide machines genoeg,eergister zelfs het voorwiel een beetje omhoog getrokken zonder dat ik dit had verwacht.
Allright,ik geef hier wel grif toe dat ons madam mee reed maar ik weet niet dat die 60kg extra achterop dat mee heeft beïnvloed.
De GS is zelfs hierbij een beetje een valse trage want voor je het merkt rijdt je zeker even snel op de secundaire wegen (120 à 140km/u) als de KR en dit zonder je dat beseft.
Toegegeven,de KR is meer een hoogtoerige moto en de GS zal sneller vragen om te schakelen maar dan komen we aan het volgende punt.
De KR schakelt zeker beter dan de K1200 serie maar soms had je nog wel die gekende "klonk" geluiden en moest m'n tamelijk precies en krachtig genoeg met de linkervoet bewegen om van versnelling te wisselen.
De GS doet het hier wel veel beter,man wat schakelt die soepel.
Wat betreft duorijden,op de GS voel je niet dat je iemand mee hebt,tenzij ze natuurlijk regelmatig ligt heen en weer te schuiven.
Optrekken,remmen,hernemingen,geen probleem,geen aanschuivende passagier of tegen elkaar botsende helmen.
Je voelt het niet of je een extra persoon achterop mee neemt.
Bij de KR tegenover is dat heel wat anders,het komt er eigenlijk op neer dat de KR meer geschikt is om solo te rijden.
De vering bij de KR is degelijk,zeker met ESA,de fiets stuurt lekker strak en geeft veel vertrouwen aan de berijder.
Bij slechtere wegen is comfortstand een degelijk alternatief maar dit in combinatie met duo is het toch oppassen geblazen eens m'n slechtere asfaltwegen onder de wielen krijgt geschoven.
De GS is ook uitgerust met ESA en doet het voortreffelijk,hij veert sowieso zachter dan de KR maar heeft een voortreffelijke baanligging en slechte asfalt in comfortstand en duorijder mee is geen enkel probleem voor hem.
Om hier stilaan af te ronden:
De K1300R is een dijk van een moto,m'n kan er veel fun mee beleven en de K blokken zijn zeer zeker degelijk.
Wel is deze meer geschikt voor het solo rijden en m'n kan er verre trippen mee doen maar dan last m'n beter wat meer rustpauzes in.
De R1200GS is zeer zeker ook een dijk van een moto,hij geeft ook veel fun,weliswaar op een andere manier dan de KR maar biedt duidelijk meer voordeel en comfort voor zowel de berijder als de duo als het op gebied van comfort aan komt.
Zoals ik al eerder op het forum al zei,m'n zou ze alle 2 in het bezit moeten hebben.
De KR eventueel als m'n alleen wat korte of midellange of funtripkes gaat doen.
De GS om lekkere lange vakanties mee te plannen.
Met een beetje geluk zullen wij volgend jaar eens aanwezig zijn op de BMW Motorad Days in Garmisch Partenkirchen.
Het vrouwtje zei dat ze dit we met de GS ziet zitten dus probeer ik al vanaf heden haar aan haar woord te laten houden.
Beierse Woud,here we come
Grtz
Geert KR....(GS)