Overstap van K1300R naar R1200GS,vergelijkingske

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Geert_GS

Overstap van K1300R naar R1200GS,vergelijkingske

Bericht door Geert_GS »

Afgelopen vrijdag ben ik de nieuwe moto gaan halen bij Antwerp Moto Store.
Betreft de nieuwe R1200GS.
Eventjes wennen als m'n daarvoor altijd met 4cilinder motoren hebt gereden maar k moet eerlijk toegeven dat hij zalig rijdt en dat ik hem echt waardeer.

De eerste BMW bij mij was een K1200S waar ik 4 jaar mee heb gereden,vond het een fantastische moto.
Daarna overgestapt naar de K1300R en m'n kon direkt merken wat een serieuze verbeteringen hier aan waren doorgevoerd t.o.v. de K1200 serie.

De K1300R was echt een funmoto waarmee m'n wel verre trips mee kon doen maar daar toch wat minder geschikt voor is als de R1200GS.
Na 300 kilometerkes met de R kreeg ik ook last van de knietjes,iets scherpere beenhoek.
Met de GS geen problemen,zit echt relaxed.

De KR vond ik toch iets minder zwaar sturen dan de GS,na enige tijd vlotte het wel beter eens ik doorhad dat m'n met het bovenlichaam anders moet meesturen dan bij de KR.
Gister ook al de eerste regenrit gehad,eerlijk toegegeven geeft hij meer vertrouwen aan de berijder dan de KR.
Dat zal ook aan het groter aantal pk's liggen bij de KR.

Voorzichtiger met de rechterhand draaien bij de KR is de boodschap eens de wegen goed nat zijn door slechtere weersomstandigheden.
Koppel heb je bij beide machines genoeg,eergister zelfs het voorwiel een beetje omhoog getrokken zonder dat ik dit had verwacht.
Allright,ik geef hier wel grif toe dat ons madam mee reed maar ik weet niet dat die 60kg extra achterop dat mee heeft beïnvloed.

De GS is zelfs hierbij een beetje een valse trage want voor je het merkt rijdt je zeker even snel op de secundaire wegen (120 à 140km/u) als de KR en dit zonder je dat beseft.
Toegegeven,de KR is meer een hoogtoerige moto en de GS zal sneller vragen om te schakelen maar dan komen we aan het volgende punt.
De KR schakelt zeker beter dan de K1200 serie maar soms had je nog wel die gekende "klonk" geluiden en moest m'n tamelijk precies en krachtig genoeg met de linkervoet bewegen om van versnelling te wisselen.
De GS doet het hier wel veel beter,man wat schakelt die soepel.

Wat betreft duorijden,op de GS voel je niet dat je iemand mee hebt,tenzij ze natuurlijk regelmatig ligt heen en weer te schuiven.
Optrekken,remmen,hernemingen,geen probleem,geen aanschuivende passagier of tegen elkaar botsende helmen.
Je voelt het niet of je een extra persoon achterop mee neemt.
Bij de KR tegenover is dat heel wat anders,het komt er eigenlijk op neer dat de KR meer geschikt is om solo te rijden.

De vering bij de KR is degelijk,zeker met ESA,de fiets stuurt lekker strak en geeft veel vertrouwen aan de berijder.
Bij slechtere wegen is comfortstand een degelijk alternatief maar dit in combinatie met duo is het toch oppassen geblazen eens m'n slechtere asfaltwegen onder de wielen krijgt geschoven.
De GS is ook uitgerust met ESA en doet het voortreffelijk,hij veert sowieso zachter dan de KR maar heeft een voortreffelijke baanligging en slechte asfalt in comfortstand en duorijder mee is geen enkel probleem voor hem.

Om hier stilaan af te ronden:

De K1300R is een dijk van een moto,m'n kan er veel fun mee beleven en de K blokken zijn zeer zeker degelijk.
Wel is deze meer geschikt voor het solo rijden en m'n kan er verre trippen mee doen maar dan last m'n beter wat meer rustpauzes in.

De R1200GS is zeer zeker ook een dijk van een moto,hij geeft ook veel fun,weliswaar op een andere manier dan de KR maar biedt duidelijk meer voordeel en comfort voor zowel de berijder als de duo als het op gebied van comfort aan komt.

Zoals ik al eerder op het forum al zei,m'n zou ze alle 2 in het bezit moeten hebben. :mrgreen:
De KR eventueel als m'n alleen wat korte of midellange of funtripkes gaat doen.
De GS om lekkere lange vakanties mee te plannen.

Met een beetje geluk zullen wij volgend jaar eens aanwezig zijn op de BMW Motorad Days in Garmisch Partenkirchen.
Het vrouwtje zei dat ze dit we met de GS ziet zitten dus probeer ik al vanaf heden haar aan haar woord te laten houden. :grin:

Beierse Woud,here we come 8-) :lol:

Grtz

Geert KR....(GS)
®win
Contacteer:

Re: Overstap van K1300R naar R1200GS,vergelijkingske

Bericht door ®win »

Hallo Geert,

Leuk verhaal, die vergelijking. Erg herkenbaar ook (K1200GT -> R1200GSA).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Dirk 9700

Bericht door Dirk 9700 »

®win schreef:Leuk verhaal, die vergelijking. Erg herkenbaar ook (K1200GT -> R1200GSA).
Kan ik alleen maar beamen :!:

Proficiat Geert met je nieuwe GS, post eens een foto :grin:

Groeten,
Dirk
Make Life A Ride
BMW Motor Club Vlaanderen lid :wink:
GSMax

Bericht door GSMax »

Proficiat Geert en idd een paar fotokes zou tof zijn. Deze week heb ik wss de K1300S 8-) Ben benieuwd naar het blok :-P 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

Okay,hier komen enkele fotokes.
Ik heb efkes snel wa fotokes genomen in de garage. :grin:
Betere foto's zullen wel op later tijdstip of op één of andere rit of motorvakantie wel volgen :lol:
Zijkoffers en topkoffer zijn inbegrepen.

In 't weekend de GPS steun en half kuipwerk afgehaald om de bedrading te kunnen uitvoeren.
De bedrading netjes met de bedrading van de moto mee terug opgebonden met behulp van zwarte consombandjes
Aangekoppeld aan de batterij en half kuipwerk terug gemonteerd.

Alles tesamen +/- half uurtje werk.

Dan ook de carbon look tankbescherming aan gebracht.
Hier het resultaat

Grtz

Geert KR...........GS..........
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

Kmax schreef:Proficiat Geert en idd een paar fotokes zou tof zijn. Deze week heb ik wss de K1300S 8-) Ben benieuwd naar het blok :-P 8-)
Goed nieuws,Marc :grin:
Amai,van Uw aanwinst ga je zeker en vast geen spijt van hebben.
Laat ook wa fotokes zien als je hem hebt,hé :thumleft:

Grtz

Geert KR.........GS........
GSMax

Bericht door GSMax »

Oola Poola, schoon masjien Geert :grin: Was mijn 2de keus mocht de K13S ni gelukt zijn 8-) 8-) Schoon kleursetting :!: Daar gaat ge veel plezier aan beleven. Weet maar te zeggen als ge eens een toerke wilt doen in beperkt gezelschap :wink: De mijne is toch nog zo goed als in rodage :lol: :lol:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

Kmax schreef:Oola Poola, schoon masjien Geert :grin: Was mijn 2de keus mocht de K13S ni gelukt zijn 8-) 8-) Schoon kleursetting :!: Daar gaat ge veel plezier aan beleven. Weet maar te zeggen als ge eens een toerke wilt doen in beperkt gezelschap :wink: De mijne is toch nog zo goed als in rodage :lol: :lol:
Komt dik in orde,Marc :thumright:

Heb je hem al?

Geert
VoskenGSA

Bericht door VoskenGSA »

Proficiat met je beest :-P
Een boxer plaats je wel best op de middenbok als ie wat langer moet blijven staan :wink:
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

VoskenGSA schreef:Proficiat met je beest :-P
Een boxer plaats je wel best op de middenbok als ie wat langer moet blijven staan :wink:
Had ik al vernomen van mijn overbuur.
Zal nog wel een rubber matje of iets dergelijk moeten kopen want de vloer is wat beetje glad en zo krijg ik hem moeilijk op de middenbok. :-?

Toch bedankt voor de tip. :grin:

Grtz

Geert
blaft

Bericht door blaft »

En nu nog een fotoke van uw madam om te zien of die wel een massa heeft van 60 kg zoals je schrijft! :grin:
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

blaft schreef:En nu nog een fotoke van uw madam om te zien of die wel een massa heeft van 60 kg zoals je schrijft! :grin:

Geloof mij maar op mijn woord :lol:
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

Geert KR schreef:
VoskenGSA schreef:Proficiat met je beest :-P
Had ik al vernomen van mijn overbuur.
Zal nog wel een rubber matje of iets dergelijk moeten kopen want de vloer is wat beetje glad en zo krijg ik hem moeilijk op de middenbok. :-?

Toch bedankt voor de tip. :grin:

Grtz

Geert

Vandaag een rubber matje en dubbelzijdige tape gekocht en geplakt op de vloertegelkes en nu staat ons Beemerke op z'n middenbok :thumleft:
VoskenGSA

Bericht door VoskenGSA »

Geert KR schreef: Vandaag een rubber matje en dubbelzijdige tape gekocht en geplakt op de vloertegelkes en nu staat ons Beemerke op z'n middenbok :thumleft:
Uwen Beemerken zal u dankbaar zijn :grin:
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
GertH

Bericht door GertH »

Allez Geert, veel plezier met uwe GS.

Moet zeggen: 't is er na uw Sauerland trip toch nog rap van gekomen. Ja, 't was dit, of uw madam altijd met de Louis mee achterop sturen zekers? :lol:

Goei keuze denk ik; dat sturen zal zeer snel zeer vlot lukken: gewoon een duwke tegen dat stuur.

grtz,

Gert
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

GertH schreef:Allez Geert, veel plezier met uwe GS.

Moet zeggen: 't is er na uw Sauerland trip toch nog rap van gekomen. Ja, 't was dit, of uw madam altijd met de Louis mee achterop sturen zekers? :lol:

Goei keuze denk ik; dat sturen zal zeer snel zeer vlot lukken: gewoon een duwke tegen dat stuur.

grtz,

Gert

Hey Gert,

Yeps indeed,t is ineens wel snel gegaan maar als ik met BMW wou blijven rijden schoot er niet veel meer over.
Ja,de K1300GT,zal wel een prachtmachine zijn mr ik denk dat de beenhoek ongeveer hetzelfde is als de K1300R(?).
De 1200RT mr da vind ik nu eens geen machine voor mij.
Da bleef de R1200GS over en had daar in het verleden al een testrit mee gedaan.
Okay,eventjes wennen van een 4cilinder naar een 2cilinder maar na 550kilometerkes en wat toffe secundaire baantjes bevalt hij mij echt wel.
Het sturen vlot ook al beter,'t is anders sturen dan de KR maar daarom zeker en vast niet minder fun ... :grin:

Vrijdagavond nog vlug een ritje naar Averbode gedaan(+/- 120 kilometerkes) en toffe stuurbaantjes voor de wielen gekregen en vond het zalig rijden.
De bandjes zijn ook goed bevonden (Metzeler Tourance EXP),deze geven toch meer vertrouwen dan de Metzelers die op de KR stonden.

Hopelijk tot één dezer,Gert.

Als er ergens een toerritke is dat je meedoet,laat dan mr iets weten :thumleft:

Grtz

Geert
GertH

Bericht door GertH »

Tja,

ik hoop dat ik de moto vlug weer in bezit heb.

'k hem stukken gemaakt: op circuit Zolder tegen de grond gegaan :eye: . zelf geschaafde elleboog van harde protector, maar machien is er iets slechter uitgekomen.

maar als ik 'm weer heb, en d'er komt een rit aan, moeten we maar eens afspreken ja.

mvg,
G
rudi gtl

Bericht door rudi gtl »

hallo geert .proficiat met u nieuwe moto. schoon machien hopelijk kom ik u nog eens tegen op een toerriten . anders volgend jaar mischien terug in sauerland :wink: groetjes aan de dochters en het vrouwke hee tot later 8-)
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

GertH schreef:Tja,

'k hem stukken gemaakt: op circuit Zolder tegen de grond gegaan :eye: . zelf geschaafde elleboog van harde protector, maar machien is er iets slechter uitgekomen.

maar als ik 'm weer heb, en d'er komt een rit aan, moeten we maar eens afspreken ja.

mvg,
G
Van harte beterschap,hé Gert.
Hopelijk dus alles terug snel in orde want zoiets is altijd wa zonde ,hé :-?

Groetjes en hopelijk tot binnekort.

Geert
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

boxer cup rm schreef:hallo geert .proficiat met u nieuwe moto. schoon machien hopelijk kom ik u nog eens tegen op een toerriten . anders volgend jaar mischien terug in sauerland :wink: groetjes aan de dochters en het vrouwke hee tot later 8-)

Hey Rudy,

Mercikes,mercikes :grin:
Doe Nadine,de Witte en Marie Rose nog s de groetjes van ons.
Louis had in de week al tegen mij gezegd da zondag 29 augustus een schoon ritke te doen is mé de club 8-)
Misschien tot dan?
Of misschien op een ander ritke mr Sauerland...yes...da zien we weeral zitten,sie :thumleft:

Groetjes

Geert
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

Geert KR schreef:Okay,hier komen enkele fotokes.
Ik heb efkes snel wa fotokes genomen in de garage. :grin:
Betere foto's zullen wel op later tijdstip of op één of andere rit of motorvakantie wel volgen :lol:
Zijkoffers en topkoffer zijn inbegrepen.

In 't weekend de GPS steun en half kuipwerk afgehaald om de bedrading te kunnen uitvoeren.
De bedrading netjes met de bedrading van de moto mee terug opgebonden met behulp van zwarte consombandjes
Aangekoppeld aan de batterij en half kuipwerk terug gemonteerd.

Alles tesamen +/- half uurtje werk.

Dan ook de carbon look tankbescherming aan gebracht.
Hier het resultaat

Grtz

Geert KR...........GS..........
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
GS live gezien en goedgekeurd :thumright:
Knappe kleurencombinatie Geert, echt wel !
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

mvg,
G
Ben je niet onderuit gegaan in de Jacky Ickx bocht ?
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
De Witte

Bericht door De Witte »

Hey Geert ,proficiat met de nieuwe moto ,deze zal niet zo snel zijn als de andere,maar u Madam zal dat zeker liever hebben :wink: De witte en Marie-Rose. :roll:
GertH

Bericht door GertH »

99#Joeri schreef:

mvg,
G
Ben je niet onderuit gegaan in de Jacky Ickx bocht ?
idd ja. heb je het zien gebeuren misschien?

G
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

GertH schreef: G
Ben je niet onderuit gegaan in de Jacky Ickx bocht ?[/quote]

idd ja. heb je het zien gebeuren misschien?

G[/quote]

Neen, ik heb het niet echt zien gebeuren maar passeerde niet zolang na het voorval.
Sneu voor je ... je was trouwens niet de enige pechvogel die dag.

Grtz
Plaats reactie