met een verlegen hoofd richt ik mij hier tot jullie daar ik totaal onbekend ben op bmw vlak
Al rijd ik nu 27 jaar motor dit is nieuw voor mij.
heb sinds een dikke maand een r 1150 rt gekocht van '02 met nu 63.000 op de klok ik kom van een pan st 1100 waar ik 126.000 op de klok had.
Ben zeer onder de indruk van de rijkwaliteit en de groot genot van de kuip ( erg droog bij nat weer) van de rt maar zit met een paar vraagjes
Eerst heb ik ondervonden dat de koppeling slipt en de versnellingen lawaai maken bij het schakelen dus de koppeling ga ik vervangen. maar
- hoe snel rijdt een rt eigenlijk ben nu geen racer maar draai af en toe toch al eens aan de kraan en mijn rt raakt al een beetje buiten adem als hij de kaap van de 160 passeert
al loopt hij wel verder door , mijn verbruik ligt op 6.2 l dus daar klaag ik niet over ( 7.3 bij men pan )
- als ik hem hoger in toeren laat lopen loopt de motor echt onregelmatig ( heeft op 60.000 een groot onderhoud gehad en is toen door dealer op punt gezet ) en trilt hij ( misschien normaal op een boxer)
- wanneer je op een lage snelheid het verkeer volgt bij een rpm van ong. 3000 voelt het net of ik kontinu met mijn gas lig te spelen ( dan loopt alles vlot en dan voelt het net of hij wordt tegen gehouden)
- is het normaal als je hem in versnelling zet en je zet aan om te vertrekken dat er van uit de bak of cardan een klop weerklinkt ( zo één die je hoort als er speling wordt weggenomen)
- heb op jullie forum ook gelezen dat een beetje olieverbruik normaal is - ik zit op een klein half litertje op 1000 km.
- een een tikkend geluid bij warme motor van de linker kant wijst volgens de dealer open slechte gasklep.
alle reactie's zijn welkom en ik hoop samen met jullie nog vele kilometers te mogen rijden
vriendelijke groetjes van een beginnend bmw rijder