alle begin is moeilijk

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
driverke

alle begin is moeilijk

Bericht door driverke »

hallo daar, :?:
met een verlegen hoofd richt ik mij hier tot jullie daar ik totaal onbekend ben op bmw vlak :oops:
Al rijd ik nu 27 jaar motor dit is nieuw voor mij.
heb sinds een dikke maand een r 1150 rt gekocht van '02 met nu 63.000 op de klok ik kom van een pan st 1100 waar ik 126.000 op de klok had.
Ben zeer onder de indruk van de rijkwaliteit en de groot genot van de kuip ( erg droog bij nat weer) van de rt maar zit met een paar vraagjes
Eerst heb ik ondervonden dat de koppeling slipt en de versnellingen lawaai maken bij het schakelen dus de koppeling ga ik vervangen. maar
- hoe snel rijdt een rt eigenlijk ben nu geen racer maar draai af en toe toch al eens aan de kraan en mijn rt raakt al een beetje buiten adem als hij de kaap van de 160 passeert
al loopt hij wel verder door , mijn verbruik ligt op 6.2 l dus daar klaag ik niet over ( 7.3 bij men pan )
- als ik hem hoger in toeren laat lopen loopt de motor echt onregelmatig ( heeft op 60.000 een groot onderhoud gehad en is toen door dealer op punt gezet ) en trilt hij ( misschien normaal op een boxer)
- wanneer je op een lage snelheid het verkeer volgt bij een rpm van ong. 3000 voelt het net of ik kontinu met mijn gas lig te spelen ( dan loopt alles vlot en dan voelt het net of hij wordt tegen gehouden)
- is het normaal als je hem in versnelling zet en je zet aan om te vertrekken dat er van uit de bak of cardan een klop weerklinkt ( zo één die je hoort als er speling wordt weggenomen)
- heb op jullie forum ook gelezen dat een beetje olieverbruik normaal is - ik zit op een klein half litertje op 1000 km.
- een een tikkend geluid bij warme motor van de linker kant wijst volgens de dealer open slechte gasklep.
alle reactie's zijn welkom en ik hoop samen met jullie nog vele kilometers te mogen rijden
vriendelijke groetjes van een beginnend bmw rijder :clown:
Jo De Paepe

Re: alle begin is moeilijk

Bericht door Jo De Paepe »

heb sinds een dikke maand een r 1150 rt gekocht van '02 met nu 63.000 op de klok ik kom van een pan st 1100 waar ik 126.000 op de klok had.
Ben zeer onder de indruk van de rijkwaliteit en de groot genot van de kuip ( erg droog bij nat weer) van de rt maar zit met een paar vraagjes
Eerst heb ik ondervonden dat de koppeling slipt en de versnellingen lawaai maken bij het schakelen dus de koppeling ga ik vervangen. maar
- hoe snel rijdt een rt eigenlijk ben nu geen racer maar draai af en toe toch al eens aan de kraan en mijn rt raakt al een beetje buiten adem als hij de kaap van de 160 passeert ooit topsnelheid 215 op teller gereden = 200 reeele km
al loopt hij wel verder door , mijn verbruik ligt op 6.2 l dus daar klaag ik niet over ( 7.3 bij men pan )
- als ik hem hoger in toeren laat lopen loopt de motor echt onregelmatig ( heeft op 60.000 een groot onderhoud gehad en is toen door dealer op punt gezet ) en trilt hij ( misschien normaal op een boxer)
is het een twinspark? dan is vermoedelijk een van de hoofdbobijnen doorgeslagen ,komt dikwijls voor
- wanneer je op een lage snelheid het verkeer volgt bij een rpm van ong. 3000 voelt het net of ik kontinu met mijn gas lig te spelen ( dan loopt alles vlot en dan voelt het net of hij wordt tegen gehouden)
dat is het beruchte KFR konstant fahr ruckeln bijna elke boxer heeft daar last van , een perfecte afstelling van de gaspotentiometer en de synchronisatie kan al veel verhelpen
- is het normaal als je hem in versnelling zet en je zet aan om te vertrekken dat er van uit de bak of cardan een klop weerklinkt ( zo één die je hoort als er speling wordt weggenomen)
Yep eigen aan de BMW versnellingsbakken
- heb op jullie forum ook gelezen dat een beetje olieverbruik normaal is - ik zit op een klein half litertje op 1000 km.
dat is aan de hoge kant, kan eventueel aan de gebruikte olie liggen
- een een tikkend geluid bij warme motor van de linker kant wijst volgens de dealer open slechte gasklep
het tikken van een versleten gasklep is aan de rechterzijde , klepspeling of nokkenasspanner controleren

Alez veel succes ermee en veel mooie Kilometers gewenst
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Welkom... :wink:
Eens goed laten afstellen doet wonderen, groot onderhoud is gebeurt lees ik, maar er is toch verschil in...wie, waar, hoe de moto is afgesteld.
@ JO, linker gasklep kan ook eerder beginnen te klapperen door speling op het asje dan de rechter, heb hier zo eentje staan en heb het nog tegen gekomen.
Je zou denken dat door de TPS dat de rechter gasklep beter gevrijwaard wordt voor speling dan de linker, is niet altijd zo. Ligt volgens mij hoe dat die door de jaren is afgesteld, genoeg speling op de kabels enz...
Verder...het is BMW karakter, iets anders dan een Pan... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
driverke

Bericht door driverke »

oei
nokkenas spanner das zo iets dat veel geld kost zeker en waar je niet goed aan kan :?:
zal is zien dat ik een workshopmanual kan te pakken krijgen om het is te bekijken.
Ben mechanicien van zware vorkliften dus zal een bmw motor ook wel lukken hoop ik
o ja ik ga voor afstellen bij ludwigmotors in beveren ( is de vroegere raf's motorshop zegt men mij)
:-?
to good for hell to bad for heaven
Gaby

Bericht door Gaby »

driverke schreef:- is het normaal als je hem in versnelling zet en je zet aan om te vertrekken dat er van uit de bak of cardan een klop weerklinkt ( zo één die je hoort als er speling wordt weggenomen)
Als u bedoeld dat de klop gehoord wordt bij het koppelen en dan zou ik mogelijk aan een versleten kruiskoppeling denken.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Het is de linkse die je kan vervangen door eentje van de 1200, maakt die minder lawaai bij het starten... rechter staat op zijn kop, behoud de olie bij stilstand, zodat die onmiddellijk oliedruk heeft.
Rechterkant, moet je gasklephuis eraf zwieren om er aan te kunnen.
Maar op zich kunnen die spanners veel km verdragen als ook de ketting....is op nog in rodage bij 60.000... :wink:
Het best dat je eens iemand van het forum zoekt, die eens naar uwe tuf wil luisteren, hier zijn er wel die er iets van kennen... :eye:

Gr, meca.
driverke

Bericht door driverke »

alvast bedankt voor de reactie's
de klop is niet zo zeer bij het inschakelen dat gebeurt zonder lawaai echter wanneer je uw koppeling lost om te vertrekken hoor je het.
Na jullie reactie's en zo een beetje van mechaniek afkennende denk ik toch eens naar de spanners te moeten kijken want als ik de motor start 's morgens voor de eerste keer of als hij een tijdje stilstaat hoor je een ratelend geluid net of je zonder olie draait maar de oliedruk is goed ( nagezien door dealer)
Als er iemand is die zo vriendelijk wil zijn om zijn kennis over mijn fietsje mee te delen mag hij ( of zij ) altijd kontakt met me opnemen
weet niet of het de gewoonte is hier nummers uit te wisselen of mail adressen? :mrgreen:
na al die jaren op twee wielen mag ik zeggen voor het eerst een goed forum en web site te vinden
denk niet da ik nog verander van merk :drunken:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

De vraag is van welke streek je bent, ik van Waals-Brabant...tegen de taalgrens, achter Tienen.
Ik zou enkel persoonlijke gegevens via PB verzenden.

Gr, meca.
driverke

Bericht door driverke »

Mijn model is er nog eentje met enkele bougie's blijkbaar zijn daar vaker problemen mee geweest. Ben al op zoek hier in de streek naar het door forum besproken product ( wondersteen ) hoop zo de uitlaat weer deftig te krijgen ( vorige eigenaar hield niet van poetsen )
ik zelf woon in Bazel voor hen die het niet weten te lokaliseren dit ligt in de buurt van temse niet ver van beveren, maar ben niet verlegen voor een ritje naar hier of daar ten eerste is het weer een ritje meer en ten tweede ben al gelukkig dat er hulp is
groetjes driverke
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Volgens mij zijn met geen enkel van de twee (mono of twin spark) problemen geweest, buiten kuren van het ABS (rembekrachteging).
Verder vindt ik de 1150 heel betrouwbaar.

gr, meca.
xantingo
Contacteer:

Bericht door xantingo »

Voor de Wondersteen:
kijk hier eens, klik op "dealers" en geef je postcode in.

Voor de problemen met je boxer ga je maar even langs bij Robby Brys in Bornem.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
de marcel

Bericht door de marcel »

Hoy
Wondersteen kan je o.a. vinden bij GSM in Beringen.
GR..M. 8-)
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Wondersteen is inderdaad een heel goed produkt, maar voor echt smerige uitlaten niet grof genoeg.
Daarvoor zou ik Belgom chroom of een gelijkaardige metaalpoetscrème aanbevelen.
Vraagt iets meer inspanning (wrijfwerk) dan Wondersteen, maar heeft veel meer effekt.
Is verkrijgbaar bij iedere serieuze motorzaak.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

[quote][Daarvoor zou ik Belgom chroom of een gelijkaardige metaalpoetscrème aanbevelen/quote]

dit in combinatie met staalwol 000 geeft je gegarandeerd een beter resultaat dan wondersteen
driverke

Bericht door driverke »

tjonge jonge :-o
ik leer hier op korte tijd erg veel
nen dikke mercie mannen en een pluim voor het toffe forum.
zal hier achter den hoek bij ideal motor is gaan horen se, van wa schrobben is nog niemand dood gegaan he en als nadien den uitlaat weer fatsoenlijk is ben ik een gelukkig mens. ;)
Danny

Bericht door Danny »

superhandig en makkelijk is het poliersetje van Hein Gericke (of daar verkrijgbaar) kostprijs 16 € of zoiets...
borstel op een snoerloze en daarna blinkt je uitlaat als een spiegel, de plaatsjes waar je niet bij kan doe ja dan maar manueel met Belgom alu of wondersteen (whatever...) :wink:

dit neemt alleszins 85% van 't harde wrijf en poetswerk over... ik rij graag met de moto maar de opblinktijd wil ikzo efficiënt mogelijk (lees kort) gebruiken :mrgreen:

http://www.hein-gericke.de/technik/pfle ... erset.html
Plaats reactie