Toedel schreef:Afgelopen weekend heb ik op de Öhlins stand tijdens de Intermot Keulen navraag gedaan.
Ook Ohlins schrijft onderhoud elke 20000km, of ten minste elke 2 jaar voor.
Niet alleen dichtingen worden vervangen, maar vooral de olie moet gewisseld worden.
Dat heeft te maken met het verouderen van de olie, die na deze periode (citaat) 'op water lijkt en dus zijn werkzaamheid verliest'.
Tot zover dus geen verschil met Wilbers, ook daar worden dichtingen en olie, en versleten onderdelen vervangen.
Ik vroeg ook nog waar het prijsverschil zit t.o.v. Wilbers. Daar kreeg ik het antwoord dat Öhlins hogerwaardige componenten gebruikt.
Maar voorbeelden konden niet gegeven worden.
Lijkt mij dat met de huidige technolie er best wel olie op de martkt is die veel minder gevoelig is voor veroudering, vooral omdat de olie niet in contact komt met "vervuilingsbronnen".
Als ohlins een onderhoud voorsteld om de 20k lijkt me dat eerder geldklopperij dan echt nodig te zijn, de hoogwaardige componenten worden immers niet vervangen bij een revisie, het gaat enkel om dichtingen en olie. Denk dat het meeste verschil in prijs eerder in de naam zit dan in de gebruikte materialen. Onderhoud elke 40k lijkt me zinvoller. Lijkt me ook dat een demper die te zacht staat en te zwaar belast wordt (duo + bagage) wss sneller een onderhoud kan gebruiken dan eentje die voornamelijk solo wordt gebruikt. Mss dat ze daarom een eerder voorzichtiger onderhoudstermijn voorstellen?
eens vragen aan diene kerel, hij heeft er in elk geval verstand van al wat met vering en schokdempers te maken heeft.
Gisteren ook een mailtje verstuurd naar Steven.Blijkbaar is m'n achterste veer naar de filistijnen dus kan ik er beter nen Ohlins onder plaatsen.Wordt vervolgd.
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
Gisteren ook een mailtje verstuurd naar Steven.Blijkbaar is m'n achterste veer naar de filistijnen dus kan ik er beter nen Ohlins onder plaatsen.Wordt vervolgd.
Edargpu
Zit tussen uw oren luc diene moto is juist uit rodage!
Zeg maar gewoon tegen carine dat ge z'on veer wilt ipv da kind wa wijs te maken foei
Daar ik mijne GS 1150 verkoop heb ik gisteravond mijn Ohlins gedemonteerd en terug de originele vering er onder gezet.
Ik kan jullie met de hand op mijn hart verzekeren dat dit dag en nacht verschil is.
De demping van de bobbels op de straat, de rechtuit stabiliteit, de stabiliteit in de bochten, ...
Van een goede moto is die nu door het verwijderen van de Ohlins gedegradeerd naar een medium moto.
(Een dezer komen mijn Ohlins te koop maar daar open ik wel een nieuwe topic voor)
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
de standaard veren van een ADV zijn een beetje aan de slappe kant . Ze zijn ook gevoelig voor correcte afstelling van in en uitgaande demping.
Anders moet je maar eens passeren , zal eens kijken
Jo,
probleem is als je de moto opbokt hoor je de demper zuigen? Volgens een expert bokt hij ook moeilijk op omdat het achterwiel te ver van de grond staat(Veer komt niet volledig meer terug) en zo het opbokken moelijker maakt.Klinkt dit bekend in de oren?
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
Veer komt niet volledig meer terug) en zo het opbokken moelijker maakt.Klinkt dit bekend in de oren?
reageert de demper op een verschil als je het platte regelvijsje onderaan verandert van stand?
volgens mij is de uitgaande demping te veel .
bij mij staat het vijsje op ca halverwege .
Laat eens iemand de moto vast houden en hef de achterkant op die moet binnen de seconde terug op normaal peil zijn als je hem beneden laat