Voorwiel van R1200RT beschadigd

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

K1200GT

Re: Voorwiel van R1200RT beschadigd

Bericht door K1200GT »

PHILIP schreef: Er zijn toch nog venten tussen de BMW-rijders....
Men kickt op reisverhalen doorspekt met vindingrijke McGiver reparaties, maar bij een deukje in de velg wordt men bang.
Als de velg redelijk mooi gerecht is zonder scheurtjes is het toch ok?
:shock: Je rijdt met een motorfiets van pakweg 15.000 Euro; veel belangrijker nog: je eigen leven en dat van je duo zijn (mag ik hopen) van onschatbare waarde, en toch ga je voor een paar honderd Euro bricoleren aan essentiele onderdelen zoals wielen. Dat gaat mijn verstand alvast te boven :shock:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
John
Contacteer:

Bericht door John »

Wat weer eens weergeeft welk een verschil er is in "motorrijders".
Ik zeg hier niks over, denk er enkel het mijne van :lol: :lol:
Gaby

Bericht door Gaby »

Gaby schreef:Ik ga het zo eens bekijken, mogelijk wacht ik op een volgende deuk
om het wiel te vervangen of te laten walsen.
Dat woord staat er met een reden in, lees het dan aub ook mee :alien:
@John: bedankt om er het uwe van te denken, heel diplomatisch :mrgreen:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik kan niet meer volgen :roll: Ik ben gestopt met denken :-P

Anders roept Gaby bij het minste geringste kleinste risico moord en brand en nu dit .

Als er 1 reparatie is die ik zeker niet vertrouw is het den truuk met de voorhamer op een wiel.
Ferme bricoleur die dat doet , 't zegt genoeg van zijn wijze van werken aan een moto.
Incasseren en het risico is voor de klant en daarna niet meer komen neuten als er vodden van gekomen zijn.

Enfin , ge doet maar ,15000 euro uitgeven aan een moto en daarna kreften op 500 euro voor zijn eigen veiligheid.
Dat is voor mij hetzelfde als een moto kopen en daarna met een bromfietshelmke van 20 euro rondrijden.

Met zo praktijken zou een mens op den duur nog voorstander worden van een motokeuring. :mrgreen:
poestexas

Bericht door poestexas »

De truc met de voorhamer zou ik toch ook niet moeten weten. Waar ik indertijd met wiel heb laten herstellen, werd na de herstelling een (weet niet meer hoeveel) aantal kg's op het wiek gestoken om toch maar zeker te zijn dat er geen zwakte zat in het wiel. Moet dan toch nodig zijn die kontrole, anders steken ze daar hun werk en tijd niet in.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Gaby

Bericht door Gaby »

Ik schreeuw nooit moord en brand, heb vaak bedenkingen. Die heb ik ook nu, daarom dat
ik schreef dat ik het eens zal bekijken. Lees aub wat er staat (is blijkbaar niet zo makkelijk)
OK: wie heeft er weet van een "herstelling met de hamer" die nadien fout gebleken is, kan
ik mogelijk beter feit van fiktie scheiden en een meer gefundeerd oordeel vellen.
En ter info: ik ben voorstander van technische controle voor motorfietsen :-P
@Poestexas: kan je wat meer zeggen over dat wiel en die wiek, is mis ergens iets denk ik :-)
poestexas

Bericht door poestexas »

Gaby schreef:Ik schreeuw nooit moord en brand, heb vaak bedenkingen. Die heb ik ook nu, daarom dat
ik schreef dat ik het eens zal bekijken. Lees aub wat er staat (is blijkbaar niet zo makkelijk)
OK: wie heeft er weet van een "herstelling met de hamer" die nadien fout gebleken is, kan
ik mogelijk beter feit van fiktie scheiden en een meer gefundeerd oordeel vellen.
En ter info: ik ben voorstander van technische controle voor motorfietsen :-P
@Poestexas: kan je wat meer zeggen over dat wiel en die wiek, is mis ergens iets denk ik :-)
soory voor de schrijffout. Bedoel inderdaad wiel en niet wiek :oops:
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Gaby schreef:Ik heb een flinke deuk in het voorwiel van mijn RT zitten, niet omdat ik in een put gereden ben maar omdat ik
op een onbekend voorwerp geknotst ben. Er is geen luchtverlies, maar er moet wel iets aan gedaan worden.
Een nieuw wiel is wellicht het simpelste, maar ik vrees dat dit aan de kassa niet zal meevallen (understatement) :cry:
Zou je zo'n wiel tweedehands kunnen vinden, of beter nog, kan dat hersteld worden (wishfull thinking)?
ik had in mijn voor en achterwiel een deuk R1200ST van een putje op de E313.
toen ik ze wou laten repareren zijden heel simpel.
deze velgen beginnen we niet aan omwille van de mogelijkheid tot barsten en of breken. BMW hanteert dus blijkbaar een speciale legering die er voor zorgt dat na het warmen en rechten de velgen breken terhoogte van de spaken. hij had dit al eerder meegemaakt met velgen van de nieuwe BMW serie. vandaar dat hij er niet meer aan begon.

ik heb dan prijsofferte laten maken bij BMW 1300euro voor 2 velgen en 100euro voor de prijsofferte (ben ik nog niet goed van 100euro voor een papiertje en zeker als vaste klant) :twisted: voor verzekering.
dus opzoek naar velgen en heb ik er 2 nieuwe gevonden voor de helft van de prijs. :-?

gelijk nieuwe banden er op omdat ik vreesde voor beschadiging van het karkas van de banden.
ik rij nu met een gerust hart rond 8-)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik vraag mij echt af wat een uitgericht wiel, al of niet gedaan met een hamer, te maken heeft met een periodieke keuring.
Even zo heb ik mijn bedenkingen bij kerels die ergens een wiel tweedehands kopen, daar totaal geen historie van kennen, maar daar dan wél gerust mee rondhossen.
Raar wereldje, die motorrijders :mrgreen:
Gaby

Bericht door Gaby »

Wow Gonzo, leuke dealer, die zij mes snijdt (minstens) aan twee kanten :shock:
Mbt tot warmen, rechten en barsten: de hamer waar mijn wiel mee recht gemaakt werd was koud :clown:
Kries

Bericht door Kries »

Vermoed dat dit een AlSr legering is? Als aandeel Sr meer dan 5% is...afblijven want veel te hard. Mogelijk met speciale apparatuur. Maar met een hamer? :twisted:

Ik zou daar nooit meer binnenkomen (en da's dan nog zeer zacht uitgedrukt).

Maar soit, er is nu toch overbevolking :lol:
Gaby

Bericht door Gaby »

Te zien aan de vloeiende manier waarop de deuk zich gevormd heeft zou het me sterk verbazen dat het
om een harde legering gaat. In dat geval zou er zich wellicht al een breuk of barst hebben voorgedaan.
't Is dat het wiel eigenlijk nog gaaf is, zoniet zou ik er een staaltje van nemen voor metallurgisch onderzoek.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

John schreef:Ik vraag mij echt af wat een uitgericht wiel, al of niet gedaan met een hamer, te maken heeft met een periodieke keuring.
Even zo heb ik mijn bedenkingen bij kerels die ergens een wiel tweedehands kopen, daar totaal geen historie van kennen, maar daar dan wél gerust mee rondhossen.
Raar wereldje, die motorrijders :mrgreen:
wielen kwamen van bij een andere BMW dealer.
1tje (achterwiel) van ongeval vooraan en 1tje (voorwiel) van ongeval achteraan.
dit van moto's met amper km op de teller. dus nieuw.

ik heb wel deftig moeten rond zoeken voor ik ze gevonden had.
maar het werd beloond :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie