poly V-belt
Moderator: GVN
poly V-belt
Beste,
het vervangen van een v-riem op een r1150gs, is dat een dure zaak? Veel werk?
Deze is 'vergeten' te vervangen door garage op 60000km.
grt, T
het vervangen van een v-riem op een r1150gs, is dat een dure zaak? Veel werk?
Deze is 'vergeten' te vervangen door garage op 60000km.
grt, T
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: poly V-belt
Kostprijs weet ik niet maar zal wel meevallen.
Plaatsen is toch een dik kwartierke werk
Zwarte kunstofplaat verwijderen, alternator losmaken (niet volledig maar enkel bewegend op en neer)
riemke afhalen ,nieuwe erop en terug op spanning zetten.
suc6
Plaatsen is toch een dik kwartierke werk
Zwarte kunstofplaat verwijderen, alternator losmaken (niet volledig maar enkel bewegend op en neer)
riemke afhalen ,nieuwe erop en terug op spanning zetten.
suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: poly V-belt
riempje kost een 20euro
en is rap gestoken
het is zeker nodig die te vervangen op 60000
normaal worden ze vervangen op 40000, wegens te riskant op braak
en is rap gestoken
het is zeker nodig die te vervangen op 60000
normaal worden ze vervangen op 40000, wegens te riskant op braak
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: poly V-belt
Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.
Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.
Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede
Re: poly V-belt
Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.
Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede
Man man man, die kerel is goud waard
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.
R1150 gelände und strasse adv.
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: poly V-belt
Ik lees Danny zijn post ook altijd met volle aandacht, steek er regelmatig iets van op...
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: poly V-belt
Je bent echt niet alleen hoor!mecapuet schreef:Ik lees Danny zijn post ook altijd met volle aandacht, steek er regelmatig iets van op...
Gr, meca.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: poly V-belt
Idem dito hier, leer nog altijd bijmecapuet schreef:Ik lees Danny zijn post ook altijd met volle aandacht, steek er regelmatig iets van op...
Gr, meca.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: poly V-belt
En ik ben dan nog eens blij dat hij terug is...
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: poly V-belt
Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.
Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede
leg eens uit?
waar haal ik zo'n riem? type? zou ik dit zelf doen?
grt, T
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: poly V-belt
hoi toinetoine schreef:Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.
Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede
leg eens uit?
waar haal ik zo'n riem? type? zou ik dit zelf doen?
grt, T
je woont vlak bij mij
een riempje ga je om bij BM center
je mag altijd tot hier komen dan toon ik u of laat ik het u doen en sta ik u bij met raad en daad.
stuur maar pm indien oke
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: poly V-belt
YOO
Grtz, Philip!
Hmm, kleine nuance in mijn geval. 59000 en oneffen km's, riem geknapt en de hallgevers kapot geschoten, congé gedaan Dus toch maar best op tijd, en zelfs liever te vroeg dan te laat vervangenDanny schreef:Elke 60.000km volstaat best hoor...
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
-
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
- Woonplaats: gent
- Locatie: oostvlaanderen
Re: poly V-belt
als ik moet geloven dat de riem in mijn vorige(40000km)onderhoud gedaan is, dan ben ik nu heel zeker dat hij op 60000km gedaan is waarom?;
omdat de riem geplaatst is door een( hier gekende) persoon waar ik een beter vertrouwen in heb.
plus ik doe maar een 10000km per jaar en dan vind ik die extra kost(alle 2 jaar) niet zoveel
ik heb wel ondervonden dat mijn vorige riem mogelijks te hard aangespannen was,want aan een constante snelheid van +-120km zat er een lawaai in de motor die klonk zoals het geluid van een ovale cirkelzaag en dat geluid is nu weg
omdat de riem geplaatst is door een( hier gekende) persoon waar ik een beter vertrouwen in heb.
plus ik doe maar een 10000km per jaar en dan vind ik die extra kost(alle 2 jaar) niet zoveel
ik heb wel ondervonden dat mijn vorige riem mogelijks te hard aangespannen was,want aan een constante snelheid van +-120km zat er een lawaai in de motor die klonk zoals het geluid van een ovale cirkelzaag en dat geluid is nu weg
joehoe
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: poly V-belt
Ik doe het alle 50.000, de middenmoot en gemakkelijk te onthouden voor een Alzheimer...
Heb er al gehad op 60.000 km, die geraffeld waren, maar juist op tijd.
Gr, meca.
Heb er al gehad op 60.000 km, die geraffeld waren, maar juist op tijd.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: poly V-belt
Ik zie ze na bij elke beurt, 't is een kleintje en je kan dan gelijk effe schoonmaken achter de plaat.
Bekijk een oude riem maar eens en zie hoeveel vuildeeltjes, zand, kleine kiezeltjes er aan de binnenkant in gedrukt zitten.
duidelijk "één" van de hoofdreden van vervroegd aan diggelen vliegen tesamen met onvoldoende of te grote spanning...
Bekijk een oude riem maar eens en zie hoeveel vuildeeltjes, zand, kleine kiezeltjes er aan de binnenkant in gedrukt zitten.
duidelijk "één" van de hoofdreden van vervroegd aan diggelen vliegen tesamen met onvoldoende of te grote spanning...
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: poly V-belt
ik vervang ook liever op tijd, maar op 40.000km ziet die riem er meestal nog piccobello uit. Is natuurlijk geen garantie dat ie het uithoudt tot 60.000, maar om de 40.000 lijkt me zeker vroeg genoeg.
Bovendien moet het deksel er toch om de 10.000km af (ik verdraai de krukas met een sleutel op de poelie moer tijdens kleppen stellen) en kan je makkelijk zien of alles nog OK is.
Ik neem meestal de oude riem mee onderweg, is het niet om mezelf te depanneren dan kan ie nog dienen voor een ander...1 keertje geen reserveriem mee en in Italie liep de riem van een medereiziger er af, moto kwam net uit onderhoud , (door een officiele dealer, gelukkig niet door mij gedaan, zou in de grond zinken van schaamte...)gelukkig achter de hoek een BM dealer
Dat aanspannen is bij mij op gevoel, hefboom onder alternator, omhoog duwen, boutje vast en vervolgens krukas 1 slagske verdraaien, dan terug lossen en definitief aanspannen. Voor wie twijfelt aan het aanspanmoment, volgens BMW zou je achteraan op de inbus, linkse kant motor als je eropzit, rechts als je ervoor staat, een momentsleutel moeten zetten en met 8nm aanspannen...heb ik nog niet gechecked, vindt het makkelijker op gevoel
Bovendien moet het deksel er toch om de 10.000km af (ik verdraai de krukas met een sleutel op de poelie moer tijdens kleppen stellen) en kan je makkelijk zien of alles nog OK is.
Ik neem meestal de oude riem mee onderweg, is het niet om mezelf te depanneren dan kan ie nog dienen voor een ander...1 keertje geen reserveriem mee en in Italie liep de riem van een medereiziger er af, moto kwam net uit onderhoud , (door een officiele dealer, gelukkig niet door mij gedaan, zou in de grond zinken van schaamte...)gelukkig achter de hoek een BM dealer
Dat aanspannen is bij mij op gevoel, hefboom onder alternator, omhoog duwen, boutje vast en vervolgens krukas 1 slagske verdraaien, dan terug lossen en definitief aanspannen. Voor wie twijfelt aan het aanspanmoment, volgens BMW zou je achteraan op de inbus, linkse kant motor als je eropzit, rechts als je ervoor staat, een momentsleutel moeten zetten en met 8nm aanspannen...heb ik nog niet gechecked, vindt het makkelijker op gevoel
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: poly V-belt
IRON GONZO schreef:hoi toinetoine schreef:Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.
Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede
leg eens uit?
waar haal ik zo'n riem? type? zou ik dit zelf doen?
grt, T
je woont vlak bij mij
een riempje ga je om bij BM center
je mag altijd tot hier komen dan toon ik u of laat ik het u doen en sta ik u bij met raad en daad.
stuur maar pm indien oke
zie PM
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: poly V-belt
Werkt perfect volgens de BMW methode, je moet wel over een momentsleutel beschikken die ook kan meten in de "losdraairichting".Dirk Pauwels schreef:ik vervang ook liever op tijd, maar op 40.000km ziet die riem er meestal nog piccobello uit. Is natuurlijk geen garantie dat ie het uithoudt tot 60.000, maar om de 40.000 lijkt me zeker vroeg genoeg.
Bovendien moet het deksel er toch om de 10.000km af (ik verdraai de krukas met een sleutel op de poelie moer tijdens kleppen stellen) en kan je makkelijk zien of alles nog OK is.
Ik neem meestal de oude riem mee onderweg, is het niet om mezelf te depanneren dan kan ie nog dienen voor een ander...1 keertje geen reserveriem mee en in Italie liep de riem van een medereiziger er af, moto kwam net uit onderhoud , (door een officiele dealer, gelukkig niet door mij gedaan, zou in de grond zinken van schaamte...)gelukkig achter de hoek een BM dealer
Dat aanspannen is bij mij op gevoel, hefboom onder alternator, omhoog duwen, boutje vast en vervolgens krukas 1 slagske verdraaien, dan terug lossen en definitief aanspannen. Voor wie twijfelt aan het aanspanmoment, volgens BMW zou je achteraan op de inbus, linkse kant motor als je eropzit, rechts als je ervoor staat, een momentsleutel moeten zetten en met 8nm aanspannen...heb ik nog niet gechecked, vindt het makkelijker op gevoel
Eric
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: poly V-belt
Met wat ondervinding gaat dit perfect zonder moment-sleutel.
En je kan het desnoods ook langs de voorkant met een "gesloten moer" met een moment-sleutel als je het niet vertrouwd...
Gr, meca.
En je kan het desnoods ook langs de voorkant met een "gesloten moer" met een moment-sleutel als je het niet vertrouwd...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: poly V-belt
Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: poly V-belt
Natuurlijk kan je ervan uit gaan dat bij 85000km de riem al is vervangen maar toch als je het niet zeker weet,Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Vervangen die handel nee serieus niet sparen op een riemken en wat olie ,vervangen is veel goedkoper dan uwe motor in de soep draaien!
Heb hier een riemke liggen van nen rt met 66000km op de teller en kweet niet of het nog 2000km dienst zou gedaan hebben in diene toestand!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: poly V-belt
Zeker wetentweecilinderke schreef:Natuurlijk kan je ervan uit gaan dat bij 85000km de riem al is vervangen maar toch als je het niet zeker weet,Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Vervangen die handel nee serieus niet sparen op een riemken en wat olie ,vervangen is veel goedkoper dan uwe motor in de soep draaien!
Heb hier een riemke liggen van nen rt met 66000km op de teller en kweet niet of het nog 2000km dienst zou gedaan hebben in diene toestand!
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT
Re: poly V-belt
Ben blij dat ik hem laten vervangen heb want hij was er erg aan toe en had niet veel meer te goed Nu ben ik toch gerust zulledavid39 schreef:Zeker wetentweecilinderke schreef:Natuurlijk kan je ervan uit gaan dat bij 85000km de riem al is vervangen maar toch als je het niet zeker weet,Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Vervangen die handel nee serieus niet sparen op een riemken en wat olie ,vervangen is veel goedkoper dan uwe motor in de soep draaien!
Heb hier een riemke liggen van nen rt met 66000km op de teller en kweet niet of het nog 2000km dienst zou gedaan hebben in diene toestand!
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT