poly V-belt

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

poly V-belt

Bericht door toine »

Beste,

het vervangen van een v-riem op een r1150gs, is dat een dure zaak? Veel werk?
Deze is 'vergeten' te vervangen door garage op 60000km.

grt, T
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: poly V-belt

Bericht door tweecilinderke »

Kostprijs weet ik niet maar zal wel meevallen.
Plaatsen is toch een dik kwartierke werk :wink:
Zwarte kunstofplaat verwijderen, alternator losmaken (niet volledig maar enkel bewegend op en neer)
riemke afhalen ,nieuwe erop en terug op spanning zetten.
suc6 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: poly V-belt

Bericht door Iron Gonzo »

riempje kost een 20euro
en is rap gestoken
het is zeker nodig die te vervangen op 60000
normaal worden ze vervangen op 40000, wegens te riskant op braak
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: poly V-belt

Bericht door Danny »

Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.

Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede :mrgreen:
kadee2
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jun 2010, 14:54
Locatie: rond Lier

Re: poly V-belt

Bericht door kadee2 »

Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.

Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede :mrgreen:

Man man man, die kerel is goud waard :thumleft: :thumright:
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: poly V-belt

Bericht door mecapuet »

Ik lees Danny zijn post ook altijd met volle aandacht, steek er regelmatig iets van op... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: poly V-belt

Bericht door John »

mecapuet schreef:Ik lees Danny zijn post ook altijd met volle aandacht, steek er regelmatig iets van op... :wink:

Gr, meca.
Je bent echt niet alleen hoor! :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: poly V-belt

Bericht door Dirk Pauwels »

mecapuet schreef:Ik lees Danny zijn post ook altijd met volle aandacht, steek er regelmatig iets van op... :wink:

Gr, meca.
Idem dito hier, leer nog altijd bij
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: poly V-belt

Bericht door mecapuet »

En ik ben dan nog eens blij dat hij terug is... :grin:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: poly V-belt

Bericht door toine »

Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.

Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede :mrgreen:

leg eens uit?

waar haal ik zo'n riem? type? zou ik dit zelf doen?

grt, T
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: poly V-belt

Bericht door Iron Gonzo »

toine schreef:
Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.

Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede :mrgreen:

leg eens uit?

waar haal ik zo'n riem? type? zou ik dit zelf doen?

grt, T
hoi toine
je woont vlak bij mij
een riempje ga je om bij BM center
je mag altijd tot hier komen dan toon ik u of laat ik het u doen en sta ik u bij met raad en daad.
stuur maar pm indien oke :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: poly V-belt

Bericht door Koppel!! »

YOO
Danny schreef:Elke 60.000km volstaat best hoor...
Hmm, kleine nuance in mijn geval. 59000 en oneffen km's, riem geknapt en de hallgevers kapot geschoten, congé gedaan :-( Dus toch maar best op tijd, en zelfs liever te vroeg dan te laat vervangen :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
nonkel moto
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
Woonplaats: gent
Locatie: oostvlaanderen

Re: poly V-belt

Bericht door nonkel moto »

als ik moet geloven :roll: dat de riem in mijn vorige(40000km)onderhoud gedaan is, dan ben ik nu heel zeker dat hij op 60000km gedaan is waarom?;
omdat de riem geplaatst is door een( hier gekende) persoon waar ik een beter vertrouwen in heb.
plus ik doe maar een 10000km per jaar en dan vind ik die extra kost(alle 2 jaar) niet zoveel
ik heb wel ondervonden dat mijn vorige riem mogelijks te hard aangespannen was,want aan een constante snelheid van +-120km zat er een lawaai in de motor die klonk zoals het geluid van een ovale cirkelzaag en dat geluid is nu weg
joehoe
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: poly V-belt

Bericht door mecapuet »

Ik doe het alle 50.000, de middenmoot en gemakkelijk te onthouden voor een Alzheimer... :-)
Heb er al gehad op 60.000 km, die geraffeld waren, maar juist op tijd.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: poly V-belt

Bericht door Danny »

Ik zie ze na bij elke beurt, 't is een kleintje en je kan dan gelijk effe schoonmaken achter de plaat.
Bekijk een oude riem maar eens en zie hoeveel vuildeeltjes, zand, kleine kiezeltjes er aan de binnenkant in gedrukt zitten.
duidelijk "één" van de hoofdreden van vervroegd aan diggelen vliegen tesamen met onvoldoende of te grote spanning... :wink:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: poly V-belt

Bericht door Dirk Pauwels »

ik vervang ook liever op tijd, maar op 40.000km ziet die riem er meestal nog piccobello uit. Is natuurlijk geen garantie dat ie het uithoudt tot 60.000, maar om de 40.000 lijkt me zeker vroeg genoeg.
Bovendien moet het deksel er toch om de 10.000km af (ik verdraai de krukas met een sleutel op de poelie moer tijdens kleppen stellen) en kan je makkelijk zien of alles nog OK is.
Ik neem meestal de oude riem mee onderweg, is het niet om mezelf te depanneren dan kan ie nog dienen voor een ander...1 keertje geen reserveriem mee en in Italie liep de riem van een medereiziger er af, moto kwam net uit onderhoud :roll:, (door een officiele dealer, gelukkig niet door mij gedaan, zou in de grond zinken van schaamte...)gelukkig achter de hoek een BM dealer :grin:

Dat aanspannen is bij mij op gevoel, hefboom onder alternator, omhoog duwen, boutje vast en vervolgens krukas 1 slagske verdraaien, dan terug lossen en definitief aanspannen. Voor wie twijfelt aan het aanspanmoment, volgens BMW zou je achteraan op de inbus, linkse kant motor als je eropzit, rechts als je ervoor staat, een momentsleutel moeten zetten en met 8nm aanspannen...heb ik nog niet gechecked, vindt het makkelijker op gevoel :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: poly V-belt

Bericht door toine »

IRON GONZO schreef:
toine schreef:
Danny schreef:Als je 't vervangt let dan op dat je inbus goed in de bout zit van de alternatorlift, 't is een getande opspanner en al vaak gezien dat die bout kapot was omwille van inbus niet diep genoeg.
je kan de riem ook opspannen dmv bv een bandijzer te gebruiken en de alternator te liften.
als je de riem net geen kwartslag kan draaien is ie hard genoeg opgespannen.

Elke 60.000km volstaat best hoor, maak van de gelegenheid gebruik om je krukaspoelie er even vanaf te nemen en de hallgevers even proper te maken, vaak hangt er wat metaalachtig schraapsel aan en dat komt de levensduur vast niet ten goede :mrgreen:

leg eens uit?

waar haal ik zo'n riem? type? zou ik dit zelf doen?

grt, T
hoi toine
je woont vlak bij mij
een riempje ga je om bij BM center
je mag altijd tot hier komen dan toon ik u of laat ik het u doen en sta ik u bij met raad en daad.
stuur maar pm indien oke :wink:

zie PM
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
archi
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:11
Locatie: Beveren

Re: poly V-belt

Bericht door archi »

Dirk Pauwels schreef:ik vervang ook liever op tijd, maar op 40.000km ziet die riem er meestal nog piccobello uit. Is natuurlijk geen garantie dat ie het uithoudt tot 60.000, maar om de 40.000 lijkt me zeker vroeg genoeg.
Bovendien moet het deksel er toch om de 10.000km af (ik verdraai de krukas met een sleutel op de poelie moer tijdens kleppen stellen) en kan je makkelijk zien of alles nog OK is.
Ik neem meestal de oude riem mee onderweg, is het niet om mezelf te depanneren dan kan ie nog dienen voor een ander...1 keertje geen reserveriem mee en in Italie liep de riem van een medereiziger er af, moto kwam net uit onderhoud :roll:, (door een officiele dealer, gelukkig niet door mij gedaan, zou in de grond zinken van schaamte...)gelukkig achter de hoek een BM dealer :grin:

Dat aanspannen is bij mij op gevoel, hefboom onder alternator, omhoog duwen, boutje vast en vervolgens krukas 1 slagske verdraaien, dan terug lossen en definitief aanspannen. Voor wie twijfelt aan het aanspanmoment, volgens BMW zou je achteraan op de inbus, linkse kant motor als je eropzit, rechts als je ervoor staat, een momentsleutel moeten zetten en met 8nm aanspannen...heb ik nog niet gechecked, vindt het makkelijker op gevoel :grin:
Werkt perfect volgens de BMW methode, je moet wel over een momentsleutel beschikken die ook kan meten in de "losdraairichting".

Eric
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: poly V-belt

Bericht door mecapuet »

Met wat ondervinding gaat dit perfect zonder moment-sleutel.
En je kan het desnoods ook langs de voorkant met een "gesloten moer" met een moment-sleutel als je het niet vertrouwd... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
david39
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 feb 2011, 00:45
Locatie: Oosterzele

Re: poly V-belt

Bericht door david39 »

Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen :?: Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien :wink:. Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt :-?
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: poly V-belt

Bericht door tweecilinderke »

Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Natuurlijk kan je ervan uit gaan dat bij 85000km de riem al is vervangen maar toch als je het niet zeker weet,
Vervangen die handel :mrgreen: nee serieus niet sparen op een riemken en wat olie ,vervangen is veel goedkoper dan uwe motor in de soep draaien!
Heb hier een riemke liggen van nen rt met 66000km op de teller en :roll: kweet niet of het nog 2000km dienst zou gedaan hebben in diene toestand!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
david39
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 feb 2011, 00:45
Locatie: Oosterzele

Re: poly V-belt

Bericht door david39 »

tweecilinderke schreef:
Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Natuurlijk kan je ervan uit gaan dat bij 85000km de riem al is vervangen maar toch als je het niet zeker weet,
Vervangen die handel :mrgreen: nee serieus niet sparen op een riemken en wat olie ,vervangen is veel goedkoper dan uwe motor in de soep draaien!
Heb hier een riemke liggen van nen rt met 66000km op de teller en :roll: kweet niet of het nog 2000km dienst zou gedaan hebben in diene toestand!
:wink: Zeker weten
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: poly V-belt

Bericht door bougimain »

Hier een videoke ervan
http://www.youtube.com/watch?v=5_KaD9Cp7jA[/video]

bougimain
Afbeelding
david39
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 feb 2011, 00:45
Locatie: Oosterzele

Re: poly V-belt

Bericht door david39 »

david39 schreef:
tweecilinderke schreef:
Heb hier mijn R1100RT Met 85000km, is de riem al vervangen Dat is toch ambetant als ge het verleden van uwen moto niet kent en het onderhoudsboekje niet deftig ingevuld is. Normaal zal die wel al vervangen zijn met die km, maar zal toch het deksel eraf doen om de toestand van de riem eens te zien . Want zoals ik hier lees kan men heel wat schade oplopen als die eraf vliegt
Natuurlijk kan je ervan uit gaan dat bij 85000km de riem al is vervangen maar toch als je het niet zeker weet,
Vervangen die handel :mrgreen: nee serieus niet sparen op een riemken en wat olie ,vervangen is veel goedkoper dan uwe motor in de soep draaien!
Heb hier een riemke liggen van nen rt met 66000km op de teller en :roll: kweet niet of het nog 2000km dienst zou gedaan hebben in diene toestand!
:wink: Zeker weten
Ben blij dat ik hem laten vervangen heb want hij was er erg aan toe en had niet veel meer te goed :-? Nu ben ik toch gerust zulle :-)
Suzuki Bandit 1200S-Honda Deauville 650-BMW R1100RT
Plaats reactie