Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Moderator: GVN
Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Aangezien ik nu enkele 2e-hands Beemers aan het bekijken ben had ik graag eens geweten wanneer een band aan vervanging toe is?
Bij een auto moet je ze wettelijk vervangen bij 1,6mm. Bestaat er ook een regel voor motoren?
Wanneer beslissen jullie om banden (voor/achter) te vervangen?
Alvast bedankt om deze nieuweling in de juiste richting te helpen
Bij een auto moet je ze wettelijk vervangen bij 1,6mm. Bestaat er ook een regel voor motoren?
Wanneer beslissen jullie om banden (voor/achter) te vervangen?
Alvast bedankt om deze nieuweling in de juiste richting te helpen
-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:00
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Voor de eigen veiligheid ,beter vroeger dan te laat,zelfde als met de auto
grt eddy
grt eddy
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
2de hands banden op een motor leggen? Ofwel moet je heel kort in je portemonnee zitten ofwel zijn er andere onbegrijpelijke, althans voor mij, redenen in het spel. Zelfs van een geaccidenteerde motor kan het canvas van de band intern beschadigd zijn en dat zie je niet he. Zelfs als men voorband nog zeg maar 2000km te gaan heeft komen er gegarandeerd 2 nieuwe banden op.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
aantzeetje schreef:2de hands banden op een motor leggen?
Wettelijke minimale profieldiepte (in NL) is 1,6mm. Deze 1,6mm wordt aangegeven door de slijtage-indicatoren in de rillen van de band.Troyke schreef:Aangezien ik nu enkele 2e-hands Beemers aan het bekijken ben...
Aanbevolen wordt de band al bij 2mm te vervangen.
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
aantzeetje schreef:2de hands banden op een motor leggen? Ofwel moet je heel kort in je portemonnee zitten ofwel zijn er andere onbegrijpelijke, althans voor mij, redenen in het spel.
geen idee van waar je daarmee komt?
ook geen idee wat daar het probleem mee zou zijn? Er zijn er genoeg die niet tevreden zijn van hun nieuwe banden. Die dingen moeten er na 1000km af en gaan dan weg voor een prikje. Met mijn tweedehands setje van 70 euro ik heb probleemloos 15000km gereden op 3 maand.
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Met motorbanden is het toch wat anders. Als ik naar mijn af-fabriek Metselers kijk, moet ik vaststellen dat het loopvlak van de achterband voor rechtdoor rijden een pure slick is. Pas als ik scheef ga hangen, heeft die band profiel, en dan nog niet in de mate van een autoband.
Het verschil zit 'm in de vorm van de band tussen een autoband en motorband. Zolang de motorband nog perfect rond is, is de samenstelling van het rubber belangrijker dan de profieldiepte...
Het verschil zit 'm in de vorm van de band tussen een autoband en motorband. Zolang de motorband nog perfect rond is, is de samenstelling van het rubber belangrijker dan de profieldiepte...
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Dit is dan van toepassing voor autobanden.moh_fan schreef:Wettelijke minimale profieldiepte (in NL) is 1,6mm. Deze 1,6mm wordt aangegeven door de slijtage-indicatoren in de rillen van de band.
Aanbevolen wordt de band al bij 2mm te vervangen.
Voor motoren geldt in Nederland een minimum profieldiepte van 1 mm.
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Met Stefke en Wooter eens
Rijdt met de MPR2 van Michelin tussen 20 en 30.000km per jaar.
Vanaf het moment dat die niet lekker meer de bocht in gaat, en sporen in de weg wil gaan volgen eraf.
Dit jaar was ik in de Pyrineén, zijn dan ook maar 19.000km mee gegaan, maar daar rijdt je over schuurpapier.
De MPR2 heeft het voordeel dat het loopvlak harde rubber is en de zijkanten zacht voor beter grip in de bochten.
Het rijden met dat soort banden, maakt zich kenbaar door niet meer de bocht in te willen en sporen van de weg gaan volgen.
Dat is het punt dat je ze moet vervangen.
Anders vervangen:
- na 10jaar gebruik, er kunnen van die scheurtjes inkomen.
- de kappen van de voorband sleet laat zien, ben je er bijna aan toe.
Na 1,6mm profiel komt het canvas in de buurt, na ut canvas nog 'n dun vliesje en dan verlaat de lucht de band.
Dus vind ik het redelijk de banden te vervangen op de slijtage-plaatsen die zichtbaar worden na 'n bepaalde tijd rijden.
mvg Nico
Rijdt met de MPR2 van Michelin tussen 20 en 30.000km per jaar.
Vanaf het moment dat die niet lekker meer de bocht in gaat, en sporen in de weg wil gaan volgen eraf.
Dit jaar was ik in de Pyrineén, zijn dan ook maar 19.000km mee gegaan, maar daar rijdt je over schuurpapier.
De MPR2 heeft het voordeel dat het loopvlak harde rubber is en de zijkanten zacht voor beter grip in de bochten.
Het rijden met dat soort banden, maakt zich kenbaar door niet meer de bocht in te willen en sporen van de weg gaan volgen.
Dat is het punt dat je ze moet vervangen.
Anders vervangen:
- na 10jaar gebruik, er kunnen van die scheurtjes inkomen.
- de kappen van de voorband sleet laat zien, ben je er bijna aan toe.
Na 1,6mm profiel komt het canvas in de buurt, na ut canvas nog 'n dun vliesje en dan verlaat de lucht de band.
Dus vind ik het redelijk de banden te vervangen op de slijtage-plaatsen die zichtbaar worden na 'n bepaalde tijd rijden.
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Misschien heb ik het niet goed begrepen maar dit lijkt mij klinkklare onzin. Ge moogt nog het beste rubber hebben, als er niet genoeg profiel is om vocht en vuil af te voeren gaat ge tegen de grond bij nat of zeer vuil wegdek. Zo simpel is het wel. Vervangen rond 2mm lijkt mij geen slecht idee. En toch best niet ouder laten worden dan een jaar of 5 sommigen spreken zelfs van 3 jaar. Het rubber verliest dan toch aan kwaliteit/soepelheid.wooter schreef: Zolang de motorband nog perfect rond is, is de samenstelling van het rubber belangrijker dan de profieldiepte...
En mag dit topic misschien verhuizen naar BANDEN.
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Hoy
Voor mij ook ongeveer 2 mm.
Besparen op banden ?
Bangelijk !!!!!!!!!!
GR..M..
Voor mij ook ongeveer 2 mm.
Besparen op banden ?
Bangelijk !!!!!!!!!!
GR..M..
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Yoh!?!Hunter6 schreef:Voor motoren geldt in Nederland een minimum profieldiepte van 1 mm.
Ik zou er graag bij zijn als u deze discussie voert met Oom Agent...
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
De discussie zal niet plaats vinden, hij kent de wet nml ook en zal me met meer dan 1 mm profiel op een motorband met rust laten.
Artikel 5,4,27 vierde lid:
De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 19-12-2010
Artikel 5,4,27 vierde lid:
De profilering van de hoofdgroeven van de banden moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,0 mm bedragen, met uitzondering van slijtage-indicatoren.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 19-12-2010
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Yoh!!!
Nou... weer wat geleerd!
Eén enkele millimeter vind ik persoonlijk wat weinig, dus mij zul je er niet mee zien rijden.
Nou... weer wat geleerd!
Eén enkele millimeter vind ik persoonlijk wat weinig, dus mij zul je er niet mee zien rijden.
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Hetzelfde hier!!moh_fan schreef:Yoh!!!
Nou... weer wat geleerd!
Eén enkele millimeter vind ik persoonlijk wat weinig, dus mij zul je er niet mee zien rijden.
Andalousie 09/2018
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
bmwfreakske schreef:Hetzelfde hier!!moh_fan schreef:Yoh!!!
Nou... weer wat geleerd!
Eén enkele millimeter vind ik persoonlijk wat weinig, dus mij zul je er niet mee zien rijden.
Dat er een verschil van 0.6 mm is tussen Belgie en Nederland.
Re: Profieldiepte banden => Wanneer vervangen?
Wacht maar 't zal nie lang duren voor er een verschil is van toegelaten profieldiepte tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië...Dat er een verschil van 0.6 mm is tussen Belgie en Nederland.
Kijk maar naar 't onderhoud van gastoestellen in Wallonië heb je een jaartje meer om de verplichte keuring te laten doen. Hangen ze daar dan een andere Vaillant HR ketel aan de wand, zo eentje dat beter proper blijft
Alle Belgen gelijk voor de wet