1200 GS of ...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

TomVT

1200 GS of ...

Bericht door TomVT »

Dag iedereen,

Om mij kort even voor te stellen, ik ben Tom, 24 jaar en rijdt momenteel met een yamaha R1 (vooral circuit) en ducati Supersport 900.
Ik zou komende zomer de Ducati willen inruilen voor een meer toergerichte motor.
Waar ik naar op zoek ben:
- degelijke wind-/ regenbescherming (in vergelijking met een R1)
- reismogelijkheden: mogelijkheid om lange trips mee te kunnen maken + koffers
- kwaliteit: buiten de aankoop en onderhoud liefst geen extra kosten meer
- comfort: ik rijd buiten met ijs en sneeuw dagelijks met de motor naar het werk (60km totaal) en in de winter lijken die bmw's toch wel vrij aantrekkelijk :oops:
- sportief rijgedrag: komende van een R1 wil ik nog steeds een soepele motor die voor leuk stuurgedrag in de ardennen kan zorgen.

Momenteel beperken mijn uitstapjes zich zowat tot de Ardennen en Zuid Holland, maar na 500km bochtjes op een R1 kom ik er niet zo fris af.
Gezien ik ook eens verder Europa in wil trekken en m'n budget voor de motor geen nieuwe motor toelaat zijn er 3 modellen waar ik, gezien m'n verwachtingen bij uitkom:
- R 1200 GS (model 2004 - 2007)
- K 1200 S
- Triumph Tiger

Ik heb al geïnformeerd bij BMW Antwerpen en ga in de lente al eens testrijden, maar nu wilde ik ook jullie ervaring eens horen (specifiek over de GS)
De GS spreekt me het meeste aan maar zeker die modeljaren blijken toch ook wel wat problemen te hebben?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Harald

Re: 1200 GS of ...

Bericht door Harald »

Tom VT welgekomen.
Weet dat het BMW virus ongeneesbaar is. :grin:

Ik heb steeds met RT's gereden, de ideale tourmoto dacht ik.
Dus zowel een uitstapje , langere reizen en dagdagelijks woon werk verkeer heb ik er mee achter de rug.
Beroepsmatig rij ik nogdagelijks op een 1200RT

Maar mijn hart trok altijd naar een GS.
Ooit wou ik zelf een Afrika Twin kopen als éérste moto.
Wel, sinds April heb ik een GS, heb er al heel wat kilometers mee gereden , ook op congé mee geweest.
Geweldige motor, speels soepel , wendbaar en vooral met die koffers op, kon ik alles makkelijk weg steken.

let wel op, zo'n BMW BoXer heeft een eigen karakter.
Reken daar de cardan overbrenging bij en het breede stuur, het zal wennen zijn na uw R1 avonturen.
Testrijden is het beste wat je kan doen.

Grtz.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Een algemene "goeie raad": vermijd bij aankoop van occasie modellen, het eerste productiejaar... modellen van de volgende jaren hebben meestal veel minder last van kinderziekten. Succes!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Nahoj

Bericht door Nahoj »

als je van de R1 naar een gs zou overstappen, dan heb je dezelfde overstap gemaakt zoals mij!

groeten johanelsie
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
TomVT

Bericht door TomVT »

En hoe is die overstap u bevallen? (blijkbaar goed sinds je er nog mee rijdt :grin: )
Ik weet inderdaad dat ik zal moeten wennen aan het boxerblok en cardanreacties, maar zijn die cardanreacties niet hetzelfde op de K1200S?

Het eerste productiejaar zou ik zoiezo willen vermijden maar m'n budget zal zo rond de +/- 9000 Euro schommelen en dan heb je juist van 2004 tem 2006, maar ik geloof niet dat ze aan het 2005 of 2006 jaar al iets veranderd hebben?
Nu weet ik ook wel dat je op een forum enkel de heel positieve of negatieve verhalen leest, maar de reden voor een BMW zou dan toch zijn voor de zekerheid, en die zou ik dan ook liefst hebben tussen onderhouden door.
Walter Gaas

Bericht door Walter Gaas »

Over de ervaringen van anderen kan ik me moeilijk uitspreken, maar in de 15 jaar intussen dat ik met BMW's rijd, zijn de onverwachte kosten beperkt gebleven tot het vervangen van een lekke stuurdemper... Misschien ben ik een gelukzak?
Qua weggedrag kan ik je wel het volgende zeggen: ik heb de Tiger uitgebreid proefgereden omdat ik die op papier een goedkoper en sportiever alternatief vond voor de GS. En hoewel het motorisch gedeelte ronduit schitterend is, valt het rijwielgedeelte zwaar tegen. Alles gaat goed zolang je matig sportief bezig blijft, van zodra je er eens goed tegenaan wil gaan valt de vering ronduit te slap uit. Vooraan veel te veel duikneiging, geen gevoel bij het remmend insturen en de remcapaciteit niet ten volle kunnen gebruiken, achteraan te ver inveren bij acceleratie als je de bocht uitkomt en daardoor veel weider uitkomen dan bedoeld en dat vind ik ronduit gevaarlijk. Toen ik terug bij de dealer aankwam, vertelde de brave man mij vriendelijk dat het probleem hem bekend was en dat hij sportieve rijders adviseerde de vering te vervangen door een Wilbers bv. Minimale kostprijs toch iets van een 800 euro...
Dus komende van een R1 en dromend van stuurweggetjes in de Ardennen ben ik vrij gerust dat je met één van de BMW's die je aanhaalt veel meer en veiliger plezier zal beleven.

Veel succes met je keuze!
gianni

Bericht door gianni »

Vering GS is ook gene vette

zelfde probleem als de Tijger
zeker met duo derbij en wa bagage moet ge nie zot doen om moto aan het deinen te brengen

echter dat is vind ik het enige minpunt aan de Gs

sinds ik er Hypers onder hangen heb een zalig stuurfietske

m.a.w. als je een 2e hands op de kop kunt tikken die er WP, Wilbers, Hyperpro of iets ander dan orgineel heeft onder zitten geef deze de voorkeur
TomVT

Bericht door TomVT »

Waarschijnlijk zal het wel een tweedehands van bij de garage worden, zo heb ik toch nog 1 jaar garantie, en ducati's zijn ook niet zo populair op de 2e hands markt dus kunnen zij hem overnemen :wink:

Maar hetgene waarvoor ik dus een beetje schrik heb: Ik heb hier al zoveel mogelijk over proberen opzoeken en blijkt bij de GS'en van die jaartallen regelmatig terug problemen met cardan of kleppen op te duiken.
En als dit niet in garantie hersteld wordt kan dit redelijk wat kosten. Als de dealer dan beslist dat dit slijtage is sta ik er wel mooi mee.
De Triumph tiger zit er eigenlijk bij als optie omdat hij blijkbaar toch wat sportiever was, maar daar heb ik dus ook al veel van de vering gelezen.
De keuze die ik zelf moet maken is of het sportieve (K1200S) of het comfortablere (R1200GS) primeert. Maar eender hoe wil ik een motor die rijd zonder extra kosten. :grin:
StijnB
Contacteer:

Bericht door StijnB »

TomVT schreef:Waarschijnlijk zal het wel een tweedehands van bij de garage worden, zo heb ik toch nog 1 jaar garantie
Ik heb mijn GS ook aangekocht via een BMW garage. De moto was een bedrijfsmoto van één van de werknemers (een vriend van een vriend) van BMW zelf en dus heb ik ook de garantie + de gratis bijstand ontvangen. Er stond bij aankoop 4800 km op de teller :grin:

Ik dacht dat de lijst van beschikbare "firma moto's" op de website van BMW terug te vinden is.
GS 1200
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Toch is er een medicijn op de markt dat het BMW virus kan bestrijden :-P :mrgreen:
De keuze is sowieso niet relevant. Gezien je een sportieve fiets behoudt, zou ik persoonlijk resoluut voor een allroad gaan. In de juiste setup speel je daar zelfs je R1 mee uit op een technisch parkoers. Op dit forum zal dan ook met man en macht de GS naar voor worden geschoven... op andere plekken de concurrentie.

Mijn advies: schuim alle forums af, lees enkele reviews en vooral, ga zelf testrijden alvorens te kopen.
p@rick

Bericht door p@rick »

StijnB schreef:Ik dacht dat de lijst van beschikbare "firma moto's" op de website van BMW terug te vinden is.
Maar of je daar met 'n budget van 9000 euro deftig kan gaan shoppen betwijfel ik...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Walter Gaas

Inderdaad, op de bmw site vind je zowel 2ehands- als directiemotoren terug.
Vraag ook even naar de onderhoudsschema's als je bij een dealer langsloopt, als ik mij niet vergis hebben de boxers op 80.000 km een behoorlijk duur onderhoudje in het verschiet!
mecapuet

Bericht door mecapuet »

1200 GS of....GSA 1150 :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
TomVT

Bericht door TomVT »

De 1200 spreekt me qua uiterlijk toch meer aan dan de 1150 , de tank vind ik persoonlijk mooier nu.
Dat ik op dit forum richting BMW getrokken zou worden wist ik natuurlijk ook op voorhand. Moest mijn voorkeur er zelf niet naar uitgaan had ik hier de vraag niet gesteld.
En dat er nog andere concurrentie is weet ik natuurlijk ook, maar daar is m'n budget niet toereikend voor :wink:
Maar ook juist om die reden had ik graag wat ervaringen van mensen die ermee reden of zij veel problemen met hun GS ervaren hebben en of een 1200 van 2006 bijv. meer te vertrouwen is als een 2005 of 2004. En welke kosten zij al gehad hebben, (al dan niet naast onderhoud), want deze ken ik niet na een testrit.
Ik probeer hier zoveel mogelijk bij te lezen op het forum, maar zo krijg je soms ook een zwart wit beeld. Diegene die problemen hebben posten het, diegene die er geen hebben hoeven er ook niets van te zeggen.
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Als je een R1 in de garage hebt staan, moet je geen K 1200 S bijkopen, zijn immers gelijkaardige motors.
Zou dan ook voor een all-road gaan en met jouw budget kom je dan uit bij een GS (1150/1200), een Tiger of een Varadero.
Gewoon uitgebreid alle types gaan testrijden, dan weet je al snel waarnaar je zoeken moet.

Indien je vrij sportief wilt rijden, zul je waarschijnlijk bij een GS(A) uitkomen.
De teleleverophanging zorgt ervoor dat de voorkant bijna niet inveert bij het remmen en dat is (na een gewenningsperiode) een enorm voordeel.
De bescherming op een GSA is trouwens stukken beter dan op een gewone GS.
Heb vroeger een 850 GS gehad, ken dus het verschil.

Zou voorzichtig zijn met de GS 1200 van 2004/2005 (eerste bouwjaren) en dat is net de prijsklasse waarin jij (bij een dealer) zit.
Een 1150 rijdt even goed en is degelijker, jammer dat je hem niet mooi vindt.
Deze (erg complete motor) staat al efkes te koop :
http://nl.kapaza.be/belgie/bmw-gs-1150- ... 956600.htm
Als je met ± 8.500 Euro cash aan zijn deur staat, kan je hem volgens mij meenemen (uiteraard eerst proefrijden :wink: )
Heb trouwens de indruk dat de 1150 beter zijn waarde houdt dan de 1200.

Rij sinds een half jaar een 1200 GSA van 2008 (particulier gekocht met verlengde garantie), waar ik heel tevreden van ben.
Maar had destijds die 1150 GSA te koop gestaan, had ik toch efkes moeten nadenken.
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Danny

Bericht door Danny »

Ga gewoon eens proefrijden en laat je niet teveel bang maken op forums veel dingen zijn ook erg opgeblazen in diverse topics en meestal horen we maar één klok luiden, er zijn er tien die een panne hebben gehad en die komen hier allen bleiten. de tevreden rijder hoor je nooit zo massaal schreeuwen.

Haal zo'n ding bij een dealer,rijd, vergelijk en beslis. voor den ene is de vering nie goed, den andere vind de ruit ondermaats en nog nen andere vind remmen en verbruik weer nie goe... Allemaal verschillende chauffeurs met andere verwachtingen.

Ga proefrijden, zitten, voelen, luisteren en kies zelf. als je een 1200GS koopt met garantie hoef je toch niet meteen schrik te hebben, de kleppen lees ik??? er staat een opgeblazen topic over in het NL forum ze zijn al met 6 geloof ik maar wel moord en brand geschreeuwd dat "alle" boxers hun kleppen breken, relativeren dus en dat is met kardans net zo en dat zal bij yamaha ook zoiets zijn en de Tiger zal ook wel zijn leuteraars maar ook pechvogels hebben.
't Is natuurlijk niet prettig als juist jou motor stuk gaat en de invoerder/fabrikant mag dan wel ietsje soepel zijn-vind ik- maar je moet vaak 't hele verhaal lezen.

Je kan altijd navraag doen als je een tweedehands koopt of er een specifieke vermelding van laten maken op de verkoopsovereenkomst en de garantieclausule (van bv kardan of iets anders )maar een moto die al wat heeft gereden daar zal ook niet direct wat aankomen en/of de kleine prutsen zijn al vervangen...
+ je hebt garantie wat niet wegneemt dat alles wat particulier is per definitie rommel is. de meeste dealers verkopen ook maar door en doen precies of alsof ze constant achter die klant hebben gereden toen die al die kilometers maakte :roll:

maak 't uit voor jezelf. 't neemt niet weg dat je niet hier en daar je licht kan opsteken over opties of dingen die je nog extra zou willen en die achteraf misschien wel of niet mogelijk zijn bij sommige merken/modellen.

Rijden doen ze allemaal en met de juiste piloot aan 't stuur kan met gelijk welke fiets zo goed als alles.
qua rijwiel gedeelte en vermogen moet je je al flink in de illegaliteit begeven wil de je de GS en/of A van z'n stuk brengen. Dan spreek ik over normaal rijden, de rest dat zijn momentopnames en dat zal met ieder merk wel zo zijn. altijd is er een betere vering te koop, zijn er betere remmen, zadels, ruiten enz enz. dus laat je leiden door je budget,smaak en de proefrit... laat maar eens weten wat je er van vind. wel komen vertellen he :wink:
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

MOTOBLOG schreef:Toch is er een medicijn op de markt dat het BMW virus kan bestrijden :-P :mrgreen:
't Zal wel zijn, zo'n oranje medicijn werkt heel goed :mrgreen: ...

Wat je zeker ook in overweging kan nemen, qua sportief rijden zowieso geen enkel probleem is en standaard al met topvering is uitgerust, is de 950/990 Adv van KTM.
Komende van een R1 is die al luxe qua comfort en zithouding.
Nil volentibus arduum
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Inderdaad. Een oranje suppositoir onder de kont en je vergeet dat je ooit de blauw witte ziekte hebt gehad :mrgreen:

Mijn advies: Gewoon testrijden en kijken wat je het meeste ligt. Laat het ons wel even weten... Spannuuuuuuuuuund! :bounce:
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Danny

Bericht door Danny »

Inderdaad. Een oranje suppositoir onder de kont en je vergeet dat je ooit de blauw witte ziekte hebt gehad
toch één nadeeltje... als je met z'n twee op vakantie wil en hem flink vol laad dan zwaddert de KTM alsof je met lekke banden rijdt... solo vind ik het een fijne ketel :mrgreen:Afbeeldingen mooi klinken ook... komaan proefrijden die handel.
Laatst gewijzigd door Danny op 28 dec 2010, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter Gaas

Net gezien in de rubriek te koop: 1200RT, mooi uitgerust, 35000 km voor 9500 Euro.
Als bescherming tegen weer en wind belangrijk zijn zeker het overwegen waard!
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Walter Gaas schreef:Net gezien in de rubriek te koop: 1200RT ...
TomVT schreef:Om mij kort even voor te stellen, ik ben Tom, 24 jaar ...
:roll:
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Walter Gaas

Tom wil blijkbaar een sportieve, comfortabele, betrouwbare toerfiets met behoorlijke bescherming tegen weer en wind...
Hij zal toch ergens een toegevingske moeten doen...

Gezien zijn budget komt ook een SMT990 in aanmerking, hij zal er dan wel wat hogere onderhoudskosten moeten bijnemen.
Dit artikel zou jullie wel eens kunnen interesseren: http://www.motorfreaks.nl/2010/allroad- ... ettet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
21#Joeri

Bericht door 21#Joeri »

K1200R Sport ... :thumright:
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
TomVT

Bericht door TomVT »

Proefrijden zal pas zijn na het salon waarschijnlijk.
Ik weet natuurlijk dat ik ook een beetje op zoek ben naar een moto die niet bestaat: sportief, snel, comfortabel, reiscapaciteiten, onderhoudsarm, ...
dus zullen er ook wel compromissen gemaakt moeten worden, zeker met m'n budget.
De KTM SMT ziet er inderdaad wel heel degelijk + mooi uit dus die zou een mogelijke kanshebber zijn. (enkel heb ik wat mijn vragen bij de bagagemogelijkheden?)

Momenteel staan ze nu zo op m'n lijstje:
- GS1200 (Adventure indien tegen dan een model te vinden is of m'n budget wat verhoogd)
- K1200S
- KTM SMT990
- Tiger 1050

Naar een RT heb ik ook al wel gekeken, maar als ik daarvoor kies vlieg ik buiten van m'n vriendin :-)
Wat voor mij primeert is het rijplezier, en comfort (zowel dagelijks als weekends/reizen).
Ik rijd zoveel mogelijk met m'n R1 naar het werk maar met een regenpak, schoenen voor op het werk, laptop etc. ben je al snel met een rugzak en tanktas onderweg.
Dus hiervoor zouden koffers al wel handig zijn. Maar komende van een R1 is comfort ook een heel rekbaar begrip :wink:

Dat op een forum verhalen opduiken over kleppen wilt nu ook niet zeggen dat alle modellen dit hebben, maar ook niet alle GS-rijders zitten op dit forum, dus wil ik hier ook wel bij stilstaan ongeacht dat elk model wel z'n specifieke problemen zal hebben.
Ik zal hier alleszinds nog veel rondlezen en zoveel mogelijke testen van alle mogelijke modellen lezen alvorens m'n testritten te gaan doen.
En op het salon allemaal al eens passen natuurlijk :grin:
Relax

Bericht door Relax »

Vanaf model 2008 is het probleem met de kleppen sowieso van de baan, maar elke veelgebruikte motor heeft wel 'ns wat. Behalve m'n voormalige R1150RT. Een dijk.
Nu rij ik elke dag 130 km woonwerk, door alle weer (geen ijzel), en de R1200GSA doet het geweldig. Sinds mei 2009 50.000 km.
Volgens mij blinkt het ding in niets uit, maar is het de beste samenraapsel ooit van alles op twee wielen. En goede bescherming, én veel rijplezier, én grote actieradius, én comfortabel (mits ander zadel), én veel opbergmogelijkheden (mits koffers), én niet goedkoop. Dat laatste is een minpunt, maar je kan niet alles hebben.
De concurrenten zijn, voor zover ik lees bij m'n forumkenissen, in minstens één deeldomein zeker beter, maar het totaalplaatje...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie