Mistlichten aansluiten

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door basty »

Ik ben ondertussen ook begonnen met de opbouw van de mistlichten doch heb eigenlijk nog geen antwoord gekregen op enkele van mijn vragen bij aanvang van dit topic. De electrische bedrading onder/achter de koplamp is netjes ingepakt en het is mij niet duidelijk waar ik de bedrading voor de sturing van de schakelaar mag bijsteken. Ik vind het een beetje riskant om alles los te maken en te ontdoen van de bescherming.

Daarom volgende vraag : kan ik eventueel stroom afnemen aan de accesoirestekker (is reeds in gebruik voor de ZUMO) voor aansluiting schakelaar ?

en dan misschien suggesties voor de plaats van de schakelaar en het relais in een GS1200.

Thxxxx Frank
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door toine »

dag Frank, ik zag dat ook niet zitten en heb dan maar een kabeltje getrokken van de relais naar de schakelaar en van de schakelaar naar het achterlicht (niet naar stoplicht maar naar gewoon licht é :lol: )

ik heb niet geopteerd voor de stekker (druppellader) omdat ik denk dat daar continu spanning op staat, en als je dan ergens onbewaakt je moto achterlaat is het mogelijk dat een of andere pipo je schakelaar met verlichting aanzet, met gevolg een platte batterij

Heel eenvoudig uit te voeren !!

aub :pr:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door lekkerweg »

Veel te late reaktie, de lampen zijn al mooi ingebouwd.
Om het relais aan te sturen kun je ook een z.g. autoswitch inbouwen, en die bedienen met de uitknop van de blinkers, athans op een r1150rt.
vrgr
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door lekkerweg »

autoswitch op r1150rt Afbeelding
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door lekkerweg »

zo ziet het. Afbeelding Afbeelding Afbeelding
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door CeesBmw »

Je kunt ook gewoon even de draad van je koplamp voorzien van een amp: Electro tap, dan hoef je weinig te demonteren en die klik je er omheen en dan zet je hem vast en je 2de draad die je aftakking is zit vast. Even intapen met zelf vulcaniserende tape en klaar.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door lekkerweg »

Klopt, de spanning van de autoswitch is afgetakt van het dimlicht.
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door mjy009 »

Welke lampen zijn dit?
Zou iets dergelijks wel zien zitten op mijn K.
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door lekkerweg »

Hella DE Xenon.
De ballasten zijn (waren?) niet de kleinsten.
vr gr
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door basty »

Deze week eindelijk een beetje aan de GS kunnen werken.

Tank en cilinderbeugel had ik tweedehands aangekocht van Philippe hier op het forum. Origineel waren ze zwart doch heb ze laten poederlakken.
Van Hornig had ik een stel winddeflectors laten afkomen.
De mistlichten van Hella lagen ook al sinds december te wachten op montage.

Ik heb de mistlichten aangesloten zoals op het schema dat ik bij aanvang topic had bijgevoegd. De stroom naar de schakelaar heb ik uiteindelijk via de accesoirestekker afgetakt ipv een geschakelde kring dim/achterlicht. Het was even zoeken naar een geschikte plaats voor het relais en ben uitgekomen in het bakje onder het gereedschap achter de batterij (mooie droge plaats en niet ver van de batterij). Enig minpuntje is dat het controlelampje van de schakelaar niet werkt)

Frank

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door toine »

Mooi gedaan !

vraagje: indien je stroom neemt voor de relais vanuit het stopcontact, kan men dan de verlichting aanzetten zonder dat het contact aan ligt? zo ja, dan hoop ik dat er niemand op een onbewaakt moment je verlichting aanzet met platte batterij tot gevolg.


greetz, toine
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Sven 12RT

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door Sven 12RT »

toine schreef:Mooi gedaan !

vraagje: indien je stroom neemt voor de relais vanuit het stopcontact, kan men dan de verlichting aanzetten zonder dat het contact aan ligt? zo ja, dan hoop ik dat er niemand op een onbewaakt moment je verlichting aanzet met platte batterij tot gevolg.
Na afzetten vh contact, staat er inderdaad stroom op het stopcontact.
Maar de boordcomputer sluit na enkele minuten de stroom af.
Dus, zelfs al laat de rijder z'n lichten "aan" of iemand prutst aan de schakelaar, lang zal het niet duren.
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door basty »

Sven was mij voor.

Frank
BUDTlee
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 okt 2010, 13:55

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door BUDTlee »

En als Basti nou ook nog eens een foto plaats van de 1200 GS....en ook hoe hij de bevestiging van de lampen heeft gemaakt...want ik heb hem na de start van het topic hier niet weer gezien.... :lol:
Liever 1 wiel in de lucht, dan 4 op de weg !!
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door basty »

Hoeda, in mijn posting van 15/01 staan toch de foto"s van mijn GS ? Voor de rest aangesloten zoals het schema bij aanvang topic met uitzondering dat ik stroom heb afgenomen van de accesoirestekker ipv van een geschakelde lichtkring.

Grzzz Frank
Sven 12RT

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door Sven 12RT »

basty schreef:Enig minpuntje is dat het controlelampje van de schakelaar niet werkt)
Vraagje, heb je de schakelaar correct aangesloten?
Mét massa-draadje, anders geen licht.
basty
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:34
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Mistlichten aansluiten

Bericht door basty »

Het lampje heeft ondertussen gewerkt, thans weer niet. Waarschijnlijk ergens een slecht contact. 'k Moet het eens terug bekijken.

Frank
Plaats reactie