Klapband op autostrade

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

UpJohn

Klapband op autostrade

Bericht door UpJohn »

Vriend van mij klapband op autostrade. Geen prettige ervaring als je het mij vraagt.
Lees zijn verhaal en zie foto's.
Hé Jongens,

Gisteren wou ik naar het auto en motorsalon Brussel eens gaan met de motor natuurlijk en zoon achterop. Toe we juist de autostrade opreden aan zo een 100 Km/uur een 'bonk' achteraan. Ja klapband, motor begon te slingeren, sloeg af en bijna onbestuurbaar geworden. Tot stilstand gekomen op het eerste rijvak en dit in het spitsuur.

Zoon, die eind deze maand 18 wordt en ook wil gaan rijden, had plots de schrik van zijn leven meegemaakt. Hij is snel van de motor gesprongen en achter de vang-rail gaan staan. Ikzelf zat op de motor, die geen kant meer op wou. Achter mij heeft een vriendelijke trucker zijn karretje op de autostrade geparkeerd. Op deze manier konden wij de motor toch op de pechstrook duwen en de autostrade weer vrijgeven.

En blij dat ik was dat hij op de zijkant stond. Daar kon ik hem een goed bekijken. Heu, achteraan was er niet veel meer te zien, licht weg, plaat+houder+ alle rommel tussen wiel en zadel weg. Elektrische kabelboom stuk. Op de autostrade wel nog een stuk ingegoten elektronica teruggevonden, ... ja moet straks nog eens deftig zien.

Starten doet hij ook niet, wel veel error lampjes die branden. Band is gewoon afgepeld en heeft tegen al de rest geslagen.

Niet leuk om mee te maken, en mijne zoon die ondertussen terug kleur gekregen heeft, is er nu wel van bewust dat hij nooit zonder aangepaste kledij mag gaan rijden.

Ik was dus niet gevallen, maar vraag me niet hoe ik hem rechtgehouden heb. En bollen deed hij ook niet meer.

Was gisteren niet gelukt hem op te halen. We kregen zo een lomp geval niet op een aanhangwagen. Nu met de aangepaste middelen en extra mankracht eens gaan proberen.

En waarom ik dat zelf probeer weg te halen? Heel simpel, heb verzekering met bijstand MAAR enkel bij ongeval (is nu gebleken) En een klapband is geen ongeval. Dat weten we dus ook al weer.
Afbeelding

Afbeelding
patrick k100

Re: Klapband op autostrade

Bericht door patrick k100 »

amai gelukkig is dat goed afgelopen, zou het in elk geval niet mee willen maken.
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
demito
Contacteer:

Bericht door demito »

Band is gewoon afgepeld en heeft tegen al de rest geslagen.
Zeker dat het niet omgekeerd is?
Heb al menig platte band gehad (25 tal) tegen hoge en lage snelheden, zelfs een klapband tegen 180km/h. Maar dit heb ik nog nooit gezien. Die band is gewoon weg! Het lijkt mij aannemelijker dat iets die band helemaal heeft kapot getrokken eerder dan een band die zomaar afpelt en je moto ruineert.

T
Laatst gewijzigd door demito op 24 jan 2011, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
J
Contacteer:

Bericht door J »

:scratch: :scratch: :scratch: ja man. Dat kan tellen. Veel geluk gehad.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Harald

Bericht door Harald »

Geregeld de staat van uw banden is nakijken is zeker geen overbodige luxe.
Niet enkel de bandendruk hé maar echt de staat van de band.
Controleren op scheuren en onregelmatigheden.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Danny

Bericht door Danny »

Ik gok op een scherp voorwerp, heb zo ooit eens een K100 geweten die over een klein prul reed -zonder het te merken/weten- en die had een flink gat in zijn carterpan. iets dergelijks kan jou ook overkomen zijn, of te lage bandenspanning en een vijs of ander voorwerp erin... heetgelopen en patat... is natuurlijk speculeren. :mrgreen:

deze band is wel leuk studiemateriaal voor de fabrikant dus zeker contact met deze laten opnemen...

Alle geluk dat het allemaal goed is afgelopen he :wink:
Van Neste Philip

Bericht door Van Neste Philip »

UpJohn schreef:Vriend van mij klapband op autostrade. Geen prettige ervaring als je het mij vraagt.
Lees zijn verhaal en zie foto's.
Hé Jongens,

Gisteren wou ik naar het auto en motorsalon Brussel eens gaan met de motor natuurlijk en zoon achterop. Toe we juist de autostrade opreden aan zo een 100 Km/uur een 'bonk' achteraan. Ja klapband, motor begon te slingeren, sloeg af en bijna onbestuurbaar geworden. Tot stilstand gekomen op het eerste rijvak en dit in het spitsuur.

Zoon, die eind deze maand 18 wordt en ook wil gaan rijden, had plots de schrik van zijn leven meegemaakt. Hij is snel van de motor gesprongen en achter de vang-rail gaan staan. Ikzelf zat op de motor, die geen kant meer op wou. Achter mij heeft een vriendelijke trucker zijn karretje op de autostrade geparkeerd. Op deze manier konden wij de motor toch op de pechstrook duwen en de autostrade weer vrijgeven.

En blij dat ik was dat hij op de zijkant stond. Daar kon ik hem een goed bekijken. Heu, achteraan was er niet veel meer te zien, licht weg, plaat+houder+ alle rommel tussen wiel en zadel weg. Elektrische kabelboom stuk. Op de autostrade wel nog een stuk ingegoten elektronica teruggevonden, ... ja moet straks nog eens deftig zien.

Starten doet hij ook niet, wel veel error lampjes die branden. Band is gewoon afgepeld en heeft tegen al de rest geslagen.

Niet leuk om mee te maken, en mijne zoon die ondertussen terug kleur gekregen heeft, is er nu wel van bewust dat hij nooit zonder aangepaste kledij mag gaan rijden.

Ik was dus niet gevallen, maar vraag me niet hoe ik hem rechtgehouden heb. En bollen deed hij ook niet meer.

Was gisteren niet gelukt hem op te halen. We kregen zo een lomp geval niet op een aanhangwagen. Nu met de aangepaste middelen en extra mankracht eens gaan proberen.

En waarom ik dat zelf probeer weg te halen? Heel simpel, heb verzekering met bijstand MAAR enkel bij ongeval (is nu gebleken) En een klapband is geen ongeval. Dat weten we dus ook al weer.
Afbeelding

Afbeelding
Rene schreef ook de oorzaak op het nederlands forum

En heu Klapband was gewoon het gevolg van een eerder gewone platte band vorige week. (Denk ik) Ik ben even blijven rijden met 'bijna platte band' en waarschijnlijk daardoor band intern gescheurd (Staaldraad over)

Gisteren was er nog 1.2 Kg in en had hem daarom eerst even op druk gezet. 5 Km verder is het begonnen zat net op de autostrade oprit van Aalst (die levensgevaarlijk is wegens scherpe bochten) Ik kon er niet meer af en toen ik net op de autostrade kwam, bom achterlicht weg. (De rest ook)

Zou ook een gevolg kunnen zijn van de vele putten in onze wegen.
Of een combinatie van de twee?

Wel niet prettig hoor, van +/- 100 Km/uur naar stilstand in (schat ik) 250 m.

Maar een ding is zeker, je pan onder controle houden en alles komt goed.

En zoon weet nu dat zonder aangepaste kledij rijden levensgevaarlijk kan zijn. En zoals men al weet zijn de praktijklessen de beste.

En zoals ik al vertelde hebben we beiden NIETS, behalve 5' schrik en een witte huidskleur de eerste uren.

Nu staat hij mooi netjes in mijn garage, maar hoe hij daar gekomen is? Is een ander 'leuk' verhaal.

Ga nu naar de politie. Ben ook mijn nummerplaat kwijt.

Het is niet omdat ik er nu kan mee lachen dat ik me zo voel hoor.
J
Contacteer:

Bericht door J »

band was ook goed versleten, als je ziet hoe dun hij maar is in doorsnee aan de linkerkant.
en met een platte band (oude band) rijden is inderdaad niet gezond. je zou wel eens een klapband kunnen krijgen = een quote uit een topic ergens uit het bandenforum.

Bij deze,

J
Danny

Bericht door Danny »

En heu Klapband was gewoon het gevolg van een eerder gewone platte band vorige week. (Denk ik) Ik ben even blijven rijden met 'bijna platte band' en waarschijnlijk daardoor band intern gescheurd (Staaldraad over
1.2 kg en ze reden rustig verder... :scratch:

Moraal van 't verhaal, spectaculaire foto's die niet zouden mogen bestaan... bandendruk is essentieël op uwe ketel.
Trouwens 1.2 dat merk je toch in de eerste bocht he :roll:
stoppen, oorzaak zoeken, herstellen en/of bijpompen, verder bollen dat is de boodschap!! :wink:

Hij mag blij zijn dat hem de les nog in de praktijk kan omzetten, laat ons hopen dat zijne zoon heeft geleerd dat beschermende kledij logisch is maar dat bandendruk en toestand banden regelmatig checken nog veel belangrijker is... :wink:
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Die zoon heeft méér geleerd. Als hij slimmer is dan zijn vader.
Relax

Bericht door Relax »

'k Heb die motor zien staan. Dacht dat er een auto ingeklapt was.
I respect your opinion. But I don't give shit.
BertAdventure

Bericht door BertAdventure »

Relax schreef:'k Heb die motor zien staan. Dacht dat er een auto ingeklapt was.
Ik had idd. hetzelfde gedacht als Relax.
Motor stond helemaal rechts op de pechstrook tegen de vangrails aan de oprit v/d E40 te Aalst richting Bxl.

grtjs, Bert :wink:
lucsa
Contacteer:

Bericht door lucsa »

J schreef:band was ook goed versleten, als je ziet hoe dun hij maar is in doorsnee aan de linkerkant.
en met een platte band (oude band) rijden is inderdaad niet gezond. je zou wel eens een klapband kunnen krijgen = een quote uit een topic ergens uit het bandenforum.

Bij deze,

J
Ik had dit verhaal reeds gezien op het pan-forum.
De band was een BT20 van 4 maand oud en zo'n 3000km gebold.
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Heb ooit een lezing bijgewoond van Helmut Daehne (rekordhouder Nordschleife op twee wielen, met een RC30; nu doet hij het iets rustiger aan :wink: als PR voor Metzeler http://en.wikipedia.org/wiki/Helmut_D%C3%A4hne" onclick="window.open(this.href);return false;) waarbij hij het had over de gevolgen van verkeerde bandenspanning. Met name de foto's van oververhitte banden (zoals op deze Pan??) tgv. te lage bandenspanning waren hoogst indrukwekkend :shock: .... Never say never, maar je beseft wel waarom de juiste bandenspanning o zo belangrijk is :idea: .
Laatst gewijzigd door K1200GT op 25 jan 2011, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
pat__

Bericht door pat__ »

Heb het vorig jaar maart ook aan de hand gehad.
Schroef in band gehad enkele dagen er voor. Band hersteld en verder gereden. Op weg naar een weekendje Oostende (met duo) plots een klapband. Ik kan je verzekeren dat is schrikken. Het was pokkedruk op de autostrade en gelukkig kunnen rechtblijven en langzaam naar de pechstrook kunnen uitwijken.
Nadat de schroef in de band zat enkele kilometers met te platte band gereden en waarschijnlijk de stalen struktuur van de band beschadigd.
Ik zal dus nooit meer met een herstelde band blijven rijden.
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Hoop dat de TS het niet erg vind, maar heb het onderwerp ook op de NL-site gezet.
Je kan tenslotte niet vaak genoeg waarschuwen, en de foto's spreken boekdelen.

Hartelijk dank hiervoor :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
Gaby

Bericht door Gaby »

In een poging om een te lage bandendruk op tijd te weten te komen heb ik op mijn RT voor RDC gekozen en die
staat normaal altijd op het display. Zo hoop ik op tijd te weten te komen als er onderweg een band leegloopt.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Danny

Bericht door Danny »

In een poging om een te lage bandendruk op tijd te weten te komen heb ik op mijn RT voor RDC gekozen en die
staat normaal altijd op het display. Zo hoop ik op tijd te weten te komen als er onderweg een band leegloopt
Je zal 't wel voelen eer je 't ziet maar 't is een leuke bevestiging... ik wou die prullen niet maar die "packs" maken een aparte optie apart zo belachelijk duur dat je wel voor een full option gaat :wink:
Gaby

Bericht door Gaby »

Het is me al eens voorgevallen dat de achterband stilaan leegliep. Rechtdoor op de snelweg had ik dat
helemaal niet in de gaten. Bij de afrit is dat wel gebeurt, maar het had gevolgen kunnen hebben.
Op dat moment zou RDC meer dan een leuke bevestiging kunnen geweest zijn, 't had me om te beginnen
al een flink remspoor kunnen besparen :-?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Relax

Bericht door Relax »

Vorige week, kort nadat ik die motor zag staan trouwens, zonder benzine gevallen op E40, tussen Ternat en Groot-Bijgaarden. Twee plaatsen met benzinestations. Dacht direct aan die tuttebel hier, euuuuh, Cindy, en stond op minder dan 5 sec achter de vangrail, onder een brug. Gedepaneerd door m'n baas, met 5 liter benzine.
Bij het wegrijden (dus flink het gas erop, 't is druk), alles ok, tot 500 meter verder een rode driehoek m'n aandacht trekt. Symbool van platte en aanduiding 1,8 op display. 'k Had helemaal niks gevoeld. Op zo'n moment ben je bezig met andere dingen ("joepie, naft" en "hoe komt ik zo rap mogelijk op 't derde of tussen de twee"). En dus was ik wel blij met die RDC, voor ik de bocht in G-B indook. Ff gestopt aan het tankstation aan luchtpomp, vaststellen dat ik geen euro noch -cent bij heb, een vijs mooi recht zien zitten in het loopvlak, en dan besluiten om nog zo'n 15 km door te rijden tot m'n werk. Ging redelijk langzaam, in de bocht, en verder als anders, rechtdoor. Druk kwam op twee. Heb een wiek gestoken en lost voor geen meter lucht.
Lijkt me best wel te doen om ff te blijven rijden met die druk.
Of moet ik toch zo snel mogelijk een nieuwe?
Danny

Bericht door Danny »

Ik bekijk voor mezelf altjd hoeveel kilometers die band gelopen heeft...
Sta ik net voor een vakantie dan gaat ie er sowieso af, is't voor rond de kerktoren te rijden dan blijft hij erop.
Als ie nog vrij nieuw is laat hem er dan aftrekken en er een plakker aan de binnenkant inkleven.
Vind je de band wat versleten dan vervang je hem he, 't stelt je allicht geruster.
Ik denk dat ik al evenveel kilometers met koorden erin heb gereden als zonder... 't zijn zo van die periodes in je leven, soms een jaar gene platte en dan drie keer op een weekend... :roll:
South east section European Rallye 1996, op een gegeven moment 2 koorden in een joekel van een gat om dat op te vullen en 't was nog toe ook :cheers:

Een mens moet wat op zo'n moment... al heb ik m'n eega gevraagd om met iemand anders terug naar huis te rijden :wink:
J
Contacteer:

Bericht door J »

Relax schreef:Vorige week, kort nadat ik die motor zag staan trouwens, zonder benzine gevallen op E40, tussen Ternat en Groot-Bijgaarden. Twee plaatsen met benzinestations. Dacht direct aan die tuttebel hier, euuuuh, Cindy, en stond op minder dan 5 sec achter de vangrail, onder een brug. Gedepaneerd door m'n baas, met 5 liter benzine.
Bij het wegrijden (dus flink het gas erop, 't is druk), alles ok, tot 500 meter verder een rode driehoek m'n aandacht trekt. Symbool van platte en aanduiding 1,8 op display. 'k Had helemaal niks gevoeld. Op zo'n moment ben je bezig met andere dingen ("joepie, naft" en "hoe komt ik zo rap mogelijk op 't derde of tussen de twee"). En dus was ik wel blij met die RDC, voor ik de bocht in G-B indook. Ff gestopt aan het tankstation aan luchtpomp, vaststellen dat ik geen euro noch -cent bij heb, een vijs mooi recht zien zitten in het loopvlak, en dan besluiten om nog zo'n 15 km door te rijden tot m'n werk. Ging redelijk langzaam, in de bocht, en verder als anders, rechtdoor. Druk kwam op twee. Heb een wiek gestoken en lost voor geen meter lucht.
Lijkt me best wel te doen om ff te blijven rijden met die druk.
Of moet ik toch zo snel mogelijk een nieuwe?
edde gij gezopen of wa. Begrijp niet veel van uw warrig verhaal. Kort samengevat: Ge zat zonder naft en nadien ne platten band.

J :grin:
Harald

Bericht door Harald »

J schreef:edde gij gezopen of wa. Begrijp niet veel van uw warrig verhaal. Kort samengevat: Ge zat zonder naft en nadien ne platten band.

Blijkbaar hebde het wel begrepen.... :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax

Bericht door Relax »

J schreef:
Relax schreef:
edde gij gezopen of wa. Begrijp niet veel van uw warrig verhaal. Kort samengevat: Ge zat zonder naft en nadien ne platten band.

Dat je 'r niet veel van begrijpt, zegt meer over jouw verstand dan over mijn belabberde schrijfstijl.

En doe je haar uit je ogen, Kabouter Pruik.
Julle

Bericht door Julle »

Danny schreef: Als ie nog vrij nieuw is laat hem er dan aftrekken en er een plakker aan de binnenkant inkleven.
Vind je de band wat versleten dan vervang je hem he, 't stelt je allicht geruster.
Ik denk dat ik al evenveel kilometers met koorden erin heb gereden als zonder... 't zijn zo van die periodes in je leven, soms een jaar gene platte en dan drie keer op een weekend... :roll:
:wink:
Ik heb al verschilende banden opgereden met wieken en nooit problemen gehad. Met "champignons" aan de binnenkant daarentegen niks dan problemen. In Bretagne 3 x een champignon erin centraal in het loopvlak en door de lading, bagage en duo, werd die steeds naar binnen geduwd. Dan maar een bruine wiek en geen problemen meer gehad. Stropke hier van het forum heeft met een wiek zelfs verscheidene sessies op circuit gereden zonder één enkel probleem. Als je je er niet goed bij voelt moet je het zeker niet doen maar een nieuwe band wisselen voor een nagel of vijs vind ik niet wijs :lol: :lol:

Julle
Plaats reactie