In zwitserland betaal je rond de 45 Euro dacht ik (al een paar jaar niet op de ski's geweest).
Dat bedrag betaal je om van bepaalde snelwegen gebruik te mogen maken.
Het werkt heel simpel: wil je geen gebruik maken van die wegen, dan rijd je via de lokale wegen, door dorpjes met stoplichten enzovoorts.
De reistijd kan daardoor véél langer worden.
Ik kan je verzekeren dat 95% van de toeristen en het vrachtverkeer gewoon netjes dat vignet betaalt en op de voorruit plakt en over de snelwegen dendert. De zwitserse douane controleert 24 uur per dag het inkomend verkeer op de snelwegen. Meer dan eens gezien dat buitenlanders er uitgepikt werden omdat zij geen vignet hadden.
Toch kennen ze in Zwisterland ook files op de snelwegen waar een vignet verplicht is. Wel hebben ze goede snelwegen en ze kunnen wel met sneeuw en gladheid omgaan.
Dus...... als Belgie of Nederland dit invoert zullen de inkomsten stijgen, maar de files zullen op de snelwegen zeker niet minder zijn.....voordeel: er komen weer wat banen bij de douane bij......
Mij persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, de gebruiker moet betalen....
Wegenvignet
Moderator: GVN
Re: Wegenvignet
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL

-
catbustingdog
Re: Wegenvignet
Inderdaad, en niet alleen in Duitsland. Er zijn trouwens landen genoeg waar je ook met een "camionette" of zelfs met een gewoon "blik" moet betalen voor het gebruik van de snelwegen.Jo De Paepe schreef:Snelwegen privatiseren zoals in Frankrijk.
En daarna Péage invoeren. En de opbrengst investeren in diezelfde snelwegen
De gebruiker betaald en dat is een correct systeem volgens mij.
A propos , vrachtwagens betalen in duitsland toch ook voor het gebruik van de snelweg of heb ik dat verkeerd voor?
niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen