Turbulentie 1150gs
Moderator: GVN
Turbulentie 1150gs
Heeft iemand een eenvoudige oplossing tegen turbulentie op de 1150 ? Met mn vorige moto's had ik daar veel minder last van, maar met de 1150 is het om gek van te worden
Zo'n opzetstukje, is dit effectief?
graag jullie bevindingen
bedankt
Zo'n opzetstukje, is dit effectief?
graag jullie bevindingen
bedankt
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: Turbulentie 1150gs
toine schreef:Heeft iemand een eenvoudige oplossing tegen turbulentie op de 1150 ? Met mn vorige moto's had ik daar veel minder last van, maar met de 1150 is het om gek van te worden
Zo'n opzetstukje, is dit effectief?
graag jullie bevindingen
bedankt
Hoi Toine,
Wat bedoel je juist met "turbulentie" op de 1150"?
Als je met gebulder rond je helm zit, dan kan zo'n opzetstukje een hemel van verschil maken.
Maar ook dit is persoonlijk heb ik al ondervonden. Veel heeft met je "lengte" en zelfs met het type helm te maken.
Persoonlijk heb ik ook al wat met ruitjes geexperimenteerd, had eerst uiteraard het origineel scherm, daarna een MRA (split), veel beter, en nu heb ik een "Puig" waarvan ik de juiste stand ook nog niet helemaal heb gevonden.
succes met je zoektocht
Laatst gewijzigd door Zeppe op 13 feb 2011, 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: Turbulentie 1150gs
turbulentie --> vanag 90km/u een enorm lawaai --> met oordopjes is het iets stiller maar zeker nog even vervelend
ik meet 1m87, maar als ik me wat 'kleiner' maak blijft het probleem evengroot --> als ik rechtsta en de wind waait rechtstreeks op mijn helm heb ik er bijna geen last van (maar ik kan moeilijk gans de tijd rechtstaan é )
ik meet 1m87, maar als ik me wat 'kleiner' maak blijft het probleem evengroot --> als ik rechtsta en de wind waait rechtstreeks op mijn helm heb ik er bijna geen last van (maar ik kan moeilijk gans de tijd rechtstaan é )
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: Turbulentie 1150gs
Ruitje een streep lager zetten, indien mogelijk.
Ik merkte op mijn R1100rs ook dat het ruitje in de laagste stand veel minder turbulentie opleverde.
Vooral dan op autosnelwegen.
De iets hogere winddruk neem je er op een rit van +500km maar wat graag bij,
als het in de helm wat stiller blijft.
Ik merkte op mijn R1100rs ook dat het ruitje in de laagste stand veel minder turbulentie opleverde.
Vooral dan op autosnelwegen.
De iets hogere winddruk neem je er op een rit van +500km maar wat graag bij,
als het in de helm wat stiller blijft.
Re: Turbulentie 1150gs
Oorstoppen, een opzetruitje (helpt echt) of de ruit eraf slopen en rijden met enkel de grijze cockpitbekleding
je kan makkelijk zo'n ding zelf fabriceren om eens te testen he, opzetters zijn er genoeg in de handel
je kan makkelijk zo'n ding zelf fabriceren om eens te testen he, opzetters zijn er genoeg in de handel
Re: Turbulentie 1150gs
Ik heb zo een opzetspoiler besteld van op het nederlandse gs forum. daar heet het de hamsterspoiler. Voor mij een wereld van verschil. 2 vijsjes aandraaien en het staat erop. Je mag het gerust eens passen en proefrijden, maar je woont precies nogal ver
Re: Turbulentie 1150gs
ruitje stond vandaag in de laagste stand maar het lawaai was verschrikkelijk (nu er was dan ook wel heel veel wind vandaag)mjy009 schreef:Ruitje een streep lager zetten, indien mogelijk.
Ik merkte op mijn R1100rs ook dat het ruitje in de laagste stand veel minder turbulentie opleverde.
Vooral dan op autosnelwegen.
De iets hogere winddruk neem je er op een rit van +500km maar wat graag bij,
als het in de helm wat stiller blijft.
is de hoogste stand niet beter? want dan komt het ruitje hoger ?
grt
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: Turbulentie 1150gs
de ruit is standaard net te laag en staat nogal ver van de berijder, maw moest je effe in een windtunnel staan zou je merken dat de windstroom zich samenvoegt en vanuit alle hoeken blaast en op je helm terecht komt met het nodige gebulder tot gevolg, de windrichting -bij stevige wind- doet ook nog zijn duit in 't zakje.is de hoogste stand niet beter? want dan komt het ruitje hoger
Neem 't gerust van me aan dat oorstoppen en ook een deftige helm een wereld van verschil maken, zoek het niet bij één oplossing maar meerdere tesamen.
Ik ben 1.85mr en voor mij volstond een opzetter, oorstopjes (snelweg) en m'n Schuberth deed de rest...
Verder mag je ook niet te veel zeuren want 't is een GS en als je RT resultaten verwacht qua bescherming dan heb je een foute keuze gemaakt
Re: Turbulentie 1150gs
ik meet slechts 1m76 en had minimaal last van tubulentie.
ik heb een opzetruitje van wunderlich erop gezet en nu is het zo dat ik mij erger aan de uitlaat die te veel lawaai maakt.
van windgebulder heb ik dus geen last meer.
er zijn verschillende modellen opzetrruitjes te koop.
tracht er 1tje te vinden waar je de hellingshoek van kan aanpassen.
dit is zeker handig als je wat groter bent.
gr rob.
ik heb een opzetruitje van wunderlich erop gezet en nu is het zo dat ik mij erger aan de uitlaat die te veel lawaai maakt.
van windgebulder heb ik dus geen last meer.
er zijn verschillende modellen opzetrruitjes te koop.
tracht er 1tje te vinden waar je de hellingshoek van kan aanpassen.
dit is zeker handig als je wat groter bent.
gr rob.
broem..broem..GAAAAZ
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Turbulentie 1150gs
De MRA vario ruit (wss ook nog 2de hands te vinden, nw prijs viel destijds ook mee), maakt een serieus verschil. Breder en naar wens hoger (door kantelen en uitschuifbaar in de hoogte). Kon toen gewoon 160 bollen met vizier open....(ben 1.80m)
Andere goedkopere mogelijkheid is scherm inkorten, als je met je helm in de luchtstroom zit is het probleem ook opgelost (als je rechtstaat heb je het nl niet....)
Ook bestaan er tobinators (heb ze zelf nooit gehad) waardoor je wat meer mogelijkheden krijgt met het standaard ruitje (en ook met een aftermarket ruit). effe googlen op tobinator
De truuk is dus ofwel:
- ruit inkorten, smoel in de luchtstroom
- ruit aanzienlijk verhogen - verbreden, luchtstroom in de rug, door andere ruit, opzetstukje etc....
- vacuum achter de ruit breken door oa tobinators (opening tussen kapje en ruit vergroten, zodat de luchtstroom ook achter de ruit kan)
Andere mogelijkheid is RT kopen.....
Andere goedkopere mogelijkheid is scherm inkorten, als je met je helm in de luchtstroom zit is het probleem ook opgelost (als je rechtstaat heb je het nl niet....)
Ook bestaan er tobinators (heb ze zelf nooit gehad) waardoor je wat meer mogelijkheden krijgt met het standaard ruitje (en ook met een aftermarket ruit). effe googlen op tobinator
De truuk is dus ofwel:
- ruit inkorten, smoel in de luchtstroom
- ruit aanzienlijk verhogen - verbreden, luchtstroom in de rug, door andere ruit, opzetstukje etc....
- vacuum achter de ruit breken door oa tobinators (opening tussen kapje en ruit vergroten, zodat de luchtstroom ook achter de ruit kan)
Andere mogelijkheid is RT kopen.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Turbulentie 1150gs
bedankt voor de reakties..
een rt kopen ? neeeeeeeje
een rt kopen ? neeeeeeeje
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: Turbulentie 1150gs
Ik heb er een scherm van Givi op staan; is wat hoger.
Ik meet ook 1m87, en kan daarmee toch netjes recht zitten,
en als ik met de hand voel, dan zit het straffe windveld zo'n kleine 10 cm hoger...
Groeten,
Dirk.
Ik meet ook 1m87, en kan daarmee toch netjes recht zitten,
en als ik met de hand voel, dan zit het straffe windveld zo'n kleine 10 cm hoger...
Groeten,
Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.
R1150 gelände und strasse adv.
Re: Turbulentie 1150gs
Rijdt eens door een tunnel met geen of weinig verkeer. Dan weet je gelijk of het wel aan het scherm ligt. Had mij de koop van 2 nwe schermen (r1150rt)kunnen besparen.
vr gr
vr gr
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: Turbulentie 1150gs
Klopt allemaal wat hierboven al verteld is. Oordoppen zijn noodzakelijk voor lange afstanden.
Bij een 1150GS is een opzetscherm ook geen luxe. Ik heb zelf wat in elkaar geprutst en doet al vele jaren dienst.
Een beetje recup plexi, een oven en een paar zuignappen en inox parkervijzen. Kost minder dan 5 Euro.
Een MRA scherm is ook goed maar niet beter en zeker een beetje duurder...
Bij een 1150GS is een opzetscherm ook geen luxe. Ik heb zelf wat in elkaar geprutst en doet al vele jaren dienst.
Een beetje recup plexi, een oven en een paar zuignappen en inox parkervijzen. Kost minder dan 5 Euro.
Een MRA scherm is ook goed maar niet beter en zeker een beetje duurder...
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: Turbulentie 1150gs
ik heb een GSA scherm met daarop een opzetruitje van touratech ......als er niet teveel wind is kan ik nu 120 rijden met m'n scherm open , kben (was) 1.78 m
toetindendroai
R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
Re: Turbulentie 1150gs
Heb me ook ooit laten verleiden om een "hamsterspoiler" te kopen voor op mijn R1150gsa. Gaf in mijn geval (1m89) een kleine verbetering maar bij autosnelweg snelheden ving het ding zoweel wind dat mijn standaard ruit wel erg hard op en neer ging . Zag er niet zo gezond uit voor op langere termijn en daarom -en gezien de slechts geringe verbetering voor mij- snel doorverkocht toen.
Zoals hierboven meerdere keren gezegd, uitproberen en idd het is geen RT hé
Zoals hierboven meerdere keren gezegd, uitproberen en idd het is geen RT hé
groeten,
Mark
Mark
Re: Turbulentie 1150gs
Na ervaring op méér dan een RT, durf ik te stellen dat de meeste turbulentie (lawaai) niet ontstaat door het verkeerde windscherm of helm. Ja natuurlijk, hoe dikker de voering en halsafsluiting, hoe minder lawaai, ofwel meloen of watermeloen. (Zij) wind, overig verkeer en dan vooral vrachtwagens, bepalen m.i. de overlast. Zoals door anderen reeds gesteld, uitproberen vóór aankoop en anders oordoppen.
Ter relativering, stap eens na een motorrit in een utilitaire, commerciele uitvoering. Horen vergaat u.
Ter relativering, stap eens na een motorrit in een utilitaire, commerciele uitvoering. Horen vergaat u.
Re: Turbulentie 1150gs
Ik heb ook last van turbulentie. Ik heb een gs met adventure scherm. Bij aankoop was de motor voorzien van een Touratech opzetruitje. Hier had ik nog meer last van turbulentie mee.
Op internet zie je dat er veel schermen beschikbaar zijn. Sommige schermen helpen, andere dan weer niet. Ik heb hier lovende woorden gelezen van een scherm van Aeroflow. Het zier er echt niet uit, is zeer duur maar blijkbaar wel goed. Ik ben er nog niet uit, mss een van MRA of zo een scherm van Aeroflow.
Het probleem is dat ik een scherm eerst wil uitproberen voor tot aankoop (miskoop) over te gaan.
Op internet zie je dat er veel schermen beschikbaar zijn. Sommige schermen helpen, andere dan weer niet. Ik heb hier lovende woorden gelezen van een scherm van Aeroflow. Het zier er echt niet uit, is zeer duur maar blijkbaar wel goed. Ik ben er nog niet uit, mss een van MRA of zo een scherm van Aeroflow.
Het probleem is dat ik een scherm eerst wil uitproberen voor tot aankoop (miskoop) over te gaan.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Turbulentie 1150gs
2de hands kopen, niet goed voor dezelfde prijs terug verkopen.....rexer schreef:Ik heb ook last van turbulentie. Ik heb een gs met adventure scherm. Bij aankoop was de motor voorzien van een Touratech opzetruitje. Hier had ik nog meer last van turbulentie mee.
Op internet zie je dat er veel schermen beschikbaar zijn. Sommige schermen helpen, andere dan weer niet. Ik heb hier lovende woorden gelezen van een scherm van Aeroflow. Het zier er echt niet uit, is zeer duur maar blijkbaar wel goed. Ik ben er nog niet uit, mss een van MRA of zo een scherm van Aeroflow.
Het probleem is dat ik een scherm eerst wil uitproberen voor tot aankoop (miskoop) over te gaan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Turbulentie 1150gs
Turbulentie was de reden waarom ik na 1 jaar mijn 1150 GS terug heb verkocht. Ik werd er stapelgek van. Ik heb echt alles geprobeerd, zonder scherm, met scherm met en zonder opzetstuk, met adventurescherm met en zonder opzetstuk, andere helm gekocht, enzovoort enzoverder. Zelfs met oordoppen in had ik na een lange rit last van tuitende oren. Ik was het echt kotsbeu. Ik denk dat ik meer heb liggen prutsen aan die schermen dan dat ik gereden heb. Uit pure armoede heb ik hem dan maar verkocht en een RT gekocht.
Re: Turbulentie 1150gs
eerste test; opzetruitje van touratech erop gezet + oordopjes + mijn schubert c2 helm
resultaat: géén verschil, nog steeds enorm gebulder -> met koppijn als gevolg
op naar de volgende mogelijkheid; scherm eraf
resultaat: géén verschil, nog steeds enorm gebulder -> met koppijn als gevolg
op naar de volgende mogelijkheid; scherm eraf
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: Turbulentie 1150gs
toine schreef:eerste test; opzetruitje van touratech erop gezet + oordopjes + mijn schubert c2 helm
resultaat: géén verschil, nog steeds enorm gebulder -> met koppijn als gevolg
op naar de volgende mogelijkheid; scherm eraf
Sterkte....
Nu is het wel zo dat ik op een naked véél minder lawaai heb dan op mijn Varadero en GS!
Zeker bij lagere snelheden, enkel een zacht geruis!
de stilste momenten ooit heb ik beleefd vorig jaar , bij lange afdalingen in het hooggebergte : door de drukverandering werden mijn oordopjes in mijn oren 'gezogen', en als ik dus aan 90/u naar beneden bolde, hoorde ik werkelijk NIETS ! Zalig, maar als ik dan beneden even slikte!! Alles weer lawaaierig
I like my bike!!
Re: Turbulentie 1150gs
test 2; vandaag een ritje zonder scherm
resultaat: véél minder lawaai
MAAR, wel meer wind op borst en armen en daardoor toch vermoeiender dan met scherm
+ looks van de moto vind ik ook een heel stuk minder
op naar test 3 ??
resultaat: véél minder lawaai
MAAR, wel meer wind op borst en armen en daardoor toch vermoeiender dan met scherm
+ looks van de moto vind ik ook een heel stuk minder
op naar test 3 ??
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Turbulentie 1150gs
told you so....toine schreef:test 2; vandaag een ritje zonder scherm
resultaat: véél minder lawaai
MAAR, wel meer wind op borst en armen en daardoor toch vermoeiender dan met scherm
+ looks van de moto vind ik ook een heel stuk minder
op naar test 3 ??
Verwacht geen wonderen, het blijft een GS. Als je er een badkuip van maakt (aeroflow toestanden) zal de turbulentie wel minder zijn, maar de looks vd moto ookDirk Pauwels schreef: De truuk is dus ofwel:
- ruit inkorten, smoel in de luchtstroom
- ruit aanzienlijk verhogen - verbreden, luchtstroom in de rug, door andere ruit, opzetstukje etc....
- vacuum achter de ruit breken door oa tobinators (opening tussen kapje en ruit vergroten, zodat de luchtstroom ook achter de ruit kan)
Zoek een 2de hands ruitje, desnoods beschadigd, en haal daar bv 5cm vanaf, niet tevreden, nog eens inkorten etc...
Of probeer met de tobinators, niet gratis maar betaalbaar. Je hebt dan meer verstelmogelijkheden met de originele ruit maar ook met een bredere - hogere ruit.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Turbulentie 1150gs
Ik heb het ook geprobeerd zonder scherm. Het was idd een heel stuk minder comfortabel door de wind. De turbulentie is dan weer verdwenen. Aangezien ik elke dag met de motor naar het werk rijd is het voor mij geen optie. Zoveel te meer ik met de GS rijd zoveel te meer ik aan dat Aeroflow scherm aan het denken ben. Het trekt wel op niets en is zeer duur maar als dit de oplossing zou zijn ...