![silent :silent:](./images/smilies/icon_silent.gif)
Zo'n opzetstukje, is dit effectief?
graag jullie bevindingen
bedankt
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Moderator: GVN
toine schreef:Heeft iemand een eenvoudige oplossing tegen turbulentie op de 1150 ? Met mn vorige moto's had ik daar veel minder last van, maar met de 1150 is het om gek van te worden![]()
Zo'n opzetstukje, is dit effectief?
graag jullie bevindingen
bedankt
ruitje stond vandaag in de laagste stand maar het lawaai was verschrikkelijk (nu er was dan ook wel heel veel wind vandaag)mjy009 schreef:Ruitje een streep lager zetten, indien mogelijk.
Ik merkte op mijn R1100rs ook dat het ruitje in de laagste stand veel minder turbulentie opleverde.
Vooral dan op autosnelwegen.
De iets hogere winddruk neem je er op een rit van +500km maar wat graag bij,
als het in de helm wat stiller blijft.
de ruit is standaard net te laag en staat nogal ver van de berijder, maw moest je effe in een windtunnel staan zou je merken dat de windstroom zich samenvoegt en vanuit alle hoeken blaast en op je helm terecht komt met het nodige gebulder tot gevolg, de windrichting -bij stevige wind- doet ook nog zijn duit in 't zakje.is de hoogste stand niet beter? want dan komt het ruitje hoger
2de hands kopen, niet goed voor dezelfde prijs terug verkopen.....rexer schreef:Ik heb ook last van turbulentie. Ik heb een gs met adventure scherm. Bij aankoop was de motor voorzien van een Touratech opzetruitje. Hier had ik nog meer last van turbulentie mee.
Op internet zie je dat er veel schermen beschikbaar zijn. Sommige schermen helpen, andere dan weer niet. Ik heb hier lovende woorden gelezen van een scherm van Aeroflow. Het zier er echt niet uit, is zeer duur maar blijkbaar wel goed. Ik ben er nog niet uit, mss een van MRA of zo een scherm van Aeroflow.
Het probleem is dat ik een scherm eerst wil uitproberen voor tot aankoop (miskoop) over te gaan.
toine schreef:eerste test; opzetruitje van touratech erop gezet + oordopjes + mijn schubert c2 helm
resultaat: géén verschil, nog steeds enorm gebulder -> met koppijn als gevolg
op naar de volgende mogelijkheid; scherm eraf![]()
![]()
told you so....toine schreef:test 2; vandaag een ritje zonder scherm
resultaat: véél minder lawaai
MAAR, wel meer wind op borst en armen en daardoor toch vermoeiender dan met scherm
+ looks van de moto vind ik ook een heel stuk minder![]()
op naar test 3 ??
Verwacht geen wonderen, het blijft een GS. Als je er een badkuip van maakt (aeroflow toestanden) zal de turbulentie wel minder zijn, maar de looks vd moto ookDirk Pauwels schreef: De truuk is dus ofwel:
- ruit inkorten, smoel in de luchtstroom
- ruit aanzienlijk verhogen - verbreden, luchtstroom in de rug, door andere ruit, opzetstukje etc....
- vacuum achter de ruit breken door oa tobinators (opening tussen kapje en ruit vergroten, zodat de luchtstroom ook achter de ruit kan)