startprobleem K100RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Sjarelken
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2010, 19:32
Locatie: Hemiksem

startprobleem K100RS

Bericht door Sjarelken »

Hoi collega-toervrienden,

ik zit een beetje met een probleem met mijn K100RS '84.
Dit weekend nog een leuk ritje gemaakt, efkes voor de poort geparkeerd. Opnieuw gestart en binnengereden, tot dan alles OK.
Nu wil ik vandaag mijn K-tje starten, maar ze zegt totaal niets meer.
Ik heb nog wel stroom : 't is te zeggen, standlicht brand als sleutel in stand van parkeerlicht staat, maar als ik het sleuteltje verder draai, gebeurt er helemaal niets meer.
De batterij meet 12,8v, de zekeringen zijn allemaal ok (ik meet hier ook 12,8v behalve op zekering 3,4 en 5), de startmotor heb ik uiteengehaald en gecontroleerd (is ok).
Waar moet ik nu nog verder gaan kijken?
De laatste tijd had ik wel last van een zeer lawaaierige/schreeuwende benzinepomp. Zou het kunnen dat dit ding opgebrand is, en daardoor mijn elektrisch systeem plat komt te liggen?
Alle hulp en goede raad zijn welkom.

Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS

een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Iron Gonzo »

zet de tankdop eens open en kijk en luister of de benzinepomp nog draait.
dus contact op en op de startknop drukken.

ik heb hier ergens en topic waar je de benzine pomp ziet uiteen gehaald om te herstellen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Erik »

Sjarelken schreef: standlicht brandt als sleutel in stand van parkeerlicht staat, maar als ik het sleuteltje verder draai, gebeurt er helemaal niets meer.
je zal de eerste en de laatste niet zijn met een vervuild contactslot
Hoe dat te kuisen staat toegelicht en afgebeeld op de website van Bert Meijerink, linker rubriek <Sleutelen>, 3. Elektrisch, 5. Verwijderen contactslot

Een oorzakelijk verband tussen een lawaaige benzinepomp en complete elektrische uitval is mij niet bekend.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Sjarelken
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2010, 19:32
Locatie: Hemiksem

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Sjarelken »

alvast dank voor jullie reacties

@iron gonzo : ik heb een benzinepomp met een niet-gekartelde rand, dus pomp is niet uiteen te halen

@Erik : dat is iets wat ik morgen eerst en vooral eens ga uitzoeken. Alhoewel als ik mijn contactslot uitmeet met de voltmeter, meet ik vanop 1 pinneke, op 2 andere pinnekes 12v (Er zijn dus 4 contactpuntjes, ik zet mijn meter op 1 puntje vast, en van daaruit meet ik op 2 andere telkens 12v).

Ik heb een gevoel dat het probleem zich situeert bij de brandstofpomp (maar da's maar een gevoel hé), dus die zal ik er morgen ook maar eens uithalen, en controleren of deze nog draait.

groetjes
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS

een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Danny »

Als je de stekker van de pomp losmaakt dan moet je starter wel draaien dus probeer dat eerst eens, een niet aangesloten pomp kan ook geen storing geven he...

zet uwe meter eens op de stekker van de pomp dat is makkelijker dan ze eruit te slopen en dan weet je tenminste dat ze spanning krijgt...
Moest ze vastzitten kan je ze in een ultieme poging eens plus op min aansluiten misschien komt ze los....
anders 250€ voor een nieuwe...
Sjarelken
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2010, 19:32
Locatie: Hemiksem

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Sjarelken »

makkers,

probleem is opgelost. Ik denk dat Erik een glazen bolleke heeft (ofwel heeft hij hier al wat ervaring mee gehad) :grin:
Ik heb daarnet de tank eraf gehaald, het stekkertje van het contactslot verwijderd, uitgemeten en geconstateerd dat er geen kabelbreuk is.
Vervolgens wat contactspray in het stekkertje gespoten, terug ineen gezet, en ...
wonderlijk toch die bmw-techniek :lol:

Al doende ken ik nu dus dat symptoom ook alweer, en zal dus weten waar ik de volgende keer eerst ga kijken.

kerels, mijn dank voor jullie reacties en vooral morele ondersteuning :wink: en geniet vooral van het lekker weertje.

drive safe
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS

een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Danny »

Dat is 't eerste wat jezelf moet controleren werkt mijn contact wel... maar je leek vrij zeker na je meten :roll:
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Erik »

Sjarelken schreef:probleem is opgelost. Ik denk dat Erik een glazen bolleke heeft (ofwel heeft hij hier al wat ervaring mee gehad)
Mooi dat het probleem is opgelost :thumleft: . Ik heb het zelf nooit voorgehad.
Geen glazen bolleke maar regelmatig lezen in het techniekdeel op het forum van FlyingBrick en in dit forum biedt veel gebruikerservaring om van te leren, bijvoorbeeld van Danny en den John.
Regelmatig kuis ik het contactslot en alle stekkervervindingen onder de tank inclusief de temperatuursensor voor het luchtfilterhuis en spuit deze in met Kontakt 61.
Dat betekent in mijn geval, bij 15.000 toerkm/jr en met een verwarmde garagestalling: om het jaar.
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Sjarelken
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 nov 2010, 19:32
Locatie: Hemiksem

Re: startprobleem K100RS

Bericht door Sjarelken »

thanks makkers, 'k zal ook eens ieder jaar de stekkerkes gaan kuisen, m.a.w. nu dus, want ze is terug op de baan sinds een jaar, en vorig jaar heb ik dat inderdaad al gedaan.

wonderbaarlijk toch hé die techniek van bmw, je meet stroom, en toch werkt het niet. :-o

grtz
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS

een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Plaats reactie