startprobleem K100RS
Moderator: GVN
startprobleem K100RS
Hoi collega-toervrienden,
ik zit een beetje met een probleem met mijn K100RS '84.
Dit weekend nog een leuk ritje gemaakt, efkes voor de poort geparkeerd. Opnieuw gestart en binnengereden, tot dan alles OK.
Nu wil ik vandaag mijn K-tje starten, maar ze zegt totaal niets meer.
Ik heb nog wel stroom : 't is te zeggen, standlicht brand als sleutel in stand van parkeerlicht staat, maar als ik het sleuteltje verder draai, gebeurt er helemaal niets meer.
De batterij meet 12,8v, de zekeringen zijn allemaal ok (ik meet hier ook 12,8v behalve op zekering 3,4 en 5), de startmotor heb ik uiteengehaald en gecontroleerd (is ok).
Waar moet ik nu nog verder gaan kijken?
De laatste tijd had ik wel last van een zeer lawaaierige/schreeuwende benzinepomp. Zou het kunnen dat dit ding opgebrand is, en daardoor mijn elektrisch systeem plat komt te liggen?
Alle hulp en goede raad zijn welkom.
Sjarelken
ik zit een beetje met een probleem met mijn K100RS '84.
Dit weekend nog een leuk ritje gemaakt, efkes voor de poort geparkeerd. Opnieuw gestart en binnengereden, tot dan alles OK.
Nu wil ik vandaag mijn K-tje starten, maar ze zegt totaal niets meer.
Ik heb nog wel stroom : 't is te zeggen, standlicht brand als sleutel in stand van parkeerlicht staat, maar als ik het sleuteltje verder draai, gebeurt er helemaal niets meer.
De batterij meet 12,8v, de zekeringen zijn allemaal ok (ik meet hier ook 12,8v behalve op zekering 3,4 en 5), de startmotor heb ik uiteengehaald en gecontroleerd (is ok).
Waar moet ik nu nog verder gaan kijken?
De laatste tijd had ik wel last van een zeer lawaaierige/schreeuwende benzinepomp. Zou het kunnen dat dit ding opgebrand is, en daardoor mijn elektrisch systeem plat komt te liggen?
Alle hulp en goede raad zijn welkom.
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: startprobleem K100RS
zet de tankdop eens open en kijk en luister of de benzinepomp nog draait.
dus contact op en op de startknop drukken.
ik heb hier ergens en topic waar je de benzine pomp ziet uiteen gehaald om te herstellen.
dus contact op en op de startknop drukken.
ik heb hier ergens en topic waar je de benzine pomp ziet uiteen gehaald om te herstellen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: startprobleem K100RS
je zal de eerste en de laatste niet zijn met een vervuild contactslotSjarelken schreef: standlicht brandt als sleutel in stand van parkeerlicht staat, maar als ik het sleuteltje verder draai, gebeurt er helemaal niets meer.
Hoe dat te kuisen staat toegelicht en afgebeeld op de website van Bert Meijerink, linker rubriek <Sleutelen>, 3. Elektrisch, 5. Verwijderen contactslot
Een oorzakelijk verband tussen een lawaaige benzinepomp en complete elektrische uitval is mij niet bekend.
Re: startprobleem K100RS
alvast dank voor jullie reacties
@iron gonzo : ik heb een benzinepomp met een niet-gekartelde rand, dus pomp is niet uiteen te halen
@Erik : dat is iets wat ik morgen eerst en vooral eens ga uitzoeken. Alhoewel als ik mijn contactslot uitmeet met de voltmeter, meet ik vanop 1 pinneke, op 2 andere pinnekes 12v (Er zijn dus 4 contactpuntjes, ik zet mijn meter op 1 puntje vast, en van daaruit meet ik op 2 andere telkens 12v).
Ik heb een gevoel dat het probleem zich situeert bij de brandstofpomp (maar da's maar een gevoel hé), dus die zal ik er morgen ook maar eens uithalen, en controleren of deze nog draait.
groetjes
Sjarelken
@iron gonzo : ik heb een benzinepomp met een niet-gekartelde rand, dus pomp is niet uiteen te halen
@Erik : dat is iets wat ik morgen eerst en vooral eens ga uitzoeken. Alhoewel als ik mijn contactslot uitmeet met de voltmeter, meet ik vanop 1 pinneke, op 2 andere pinnekes 12v (Er zijn dus 4 contactpuntjes, ik zet mijn meter op 1 puntje vast, en van daaruit meet ik op 2 andere telkens 12v).
Ik heb een gevoel dat het probleem zich situeert bij de brandstofpomp (maar da's maar een gevoel hé), dus die zal ik er morgen ook maar eens uithalen, en controleren of deze nog draait.
groetjes
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Re: startprobleem K100RS
Als je de stekker van de pomp losmaakt dan moet je starter wel draaien dus probeer dat eerst eens, een niet aangesloten pomp kan ook geen storing geven he...
zet uwe meter eens op de stekker van de pomp dat is makkelijker dan ze eruit te slopen en dan weet je tenminste dat ze spanning krijgt...
Moest ze vastzitten kan je ze in een ultieme poging eens plus op min aansluiten misschien komt ze los....
anders 250€ voor een nieuwe...
zet uwe meter eens op de stekker van de pomp dat is makkelijker dan ze eruit te slopen en dan weet je tenminste dat ze spanning krijgt...
Moest ze vastzitten kan je ze in een ultieme poging eens plus op min aansluiten misschien komt ze los....
anders 250€ voor een nieuwe...
Re: startprobleem K100RS
makkers,
probleem is opgelost. Ik denk dat Erik een glazen bolleke heeft (ofwel heeft hij hier al wat ervaring mee gehad)
Ik heb daarnet de tank eraf gehaald, het stekkertje van het contactslot verwijderd, uitgemeten en geconstateerd dat er geen kabelbreuk is.
Vervolgens wat contactspray in het stekkertje gespoten, terug ineen gezet, en ...
wonderlijk toch die bmw-techniek
Al doende ken ik nu dus dat symptoom ook alweer, en zal dus weten waar ik de volgende keer eerst ga kijken.
kerels, mijn dank voor jullie reacties en vooral morele ondersteuning en geniet vooral van het lekker weertje.
drive safe
Sjarelken
probleem is opgelost. Ik denk dat Erik een glazen bolleke heeft (ofwel heeft hij hier al wat ervaring mee gehad)
Ik heb daarnet de tank eraf gehaald, het stekkertje van het contactslot verwijderd, uitgemeten en geconstateerd dat er geen kabelbreuk is.
Vervolgens wat contactspray in het stekkertje gespoten, terug ineen gezet, en ...
wonderlijk toch die bmw-techniek
Al doende ken ik nu dus dat symptoom ook alweer, en zal dus weten waar ik de volgende keer eerst ga kijken.
kerels, mijn dank voor jullie reacties en vooral morele ondersteuning en geniet vooral van het lekker weertje.
drive safe
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
Re: startprobleem K100RS
Dat is 't eerste wat jezelf moet controleren werkt mijn contact wel... maar je leek vrij zeker na je meten
Re: startprobleem K100RS
Mooi dat het probleem is opgelost . Ik heb het zelf nooit voorgehad.Sjarelken schreef:probleem is opgelost. Ik denk dat Erik een glazen bolleke heeft (ofwel heeft hij hier al wat ervaring mee gehad)
Geen glazen bolleke maar regelmatig lezen in het techniekdeel op het forum van FlyingBrick en in dit forum biedt veel gebruikerservaring om van te leren, bijvoorbeeld van Danny en den John.
Regelmatig kuis ik het contactslot en alle stekkervervindingen onder de tank inclusief de temperatuursensor voor het luchtfilterhuis en spuit deze in met Kontakt 61.
Dat betekent in mijn geval, bij 15.000 toerkm/jr en met een verwarmde garagestalling: om het jaar.
Re: startprobleem K100RS
thanks makkers, 'k zal ook eens ieder jaar de stekkerkes gaan kuisen, m.a.w. nu dus, want ze is terug op de baan sinds een jaar, en vorig jaar heb ik dat inderdaad al gedaan.
wonderbaarlijk toch hé die techniek van bmw, je meet stroom, en toch werkt het niet.
grtz
Sjarelken
wonderbaarlijk toch hé die techniek van bmw, je meet stroom, en toch werkt het niet.
grtz
Sjarelken
Honda Transalp 600, Honda CB360, Suzuki Cavalcade 1400, bmw K100RS, BMW R1100GS
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen
een goed reiziger heeft geen route nodig, en heeft niet de bedoeling aan te komen