lekkage aan stofhoes cardan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Murdock

lekkage aan stofhoes cardan

Bericht door Murdock »

Hallo allemaal,

sinds vorige week heb ik een zwarte olie-achtige lekkage aan de stofhoes cardan aan achterwiel.
Iemand een idee van wat dit zou zijn en een evt. kostenraming?

Alvast bedankt voor jullie input.

Afbeelding

Afbeelding
Danny

Re: lekkage aan stofhoes cardan

Bericht door Danny »

Oliekeerring ingaande as kardanhuis die lek is... keerring kost een habbekrats plaatsen wat meer.

Ik zou al eens eerst beginnen met de spanbanden losmaken en den boel proper te maken, van de 100 boxers die rondrijden lekken er daar 75 (een beetje)
Dus in jou geval kan 't zijn dat de opgestapelde olie er nu plots uitzeikt of de keerring erger kaduuk is.

Eerst ontvetten, goed uitkuisen met een vod, nieuwe spanband errond (of twee aan mekaar) en 't oliepeil in 't kardanhuis bekijken, als dat niet teveel zakt (gezakt is) kan je daar nog een hele tijd mee verder... niet teveel bijvullen is de boodschap.

als de kardan er toch af moet dan kan je best zorgen voor de kleine conische lagers waarmee 't huis in de arm scharniert en die ineens vervangen. 50€ maar dan ben je op je gemak he :mrgreen:

Ik wil 't ook wel voor je doen maar dan is 't in zandhoven :wink:
dragon

Bericht door dragon »

Mijn Rockster begint er ook last van te krijgen en met die witte wielen .........
Als ik het goed begrijp kan de olie alleen van het cardan huis komen en niet richting stang motor

bart
rocky
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

dragon schreef:Mijn Rockster begint er ook last van te krijgen en met die witte wielen .........
Als ik het goed begrijp kan de olie alleen van het cardan huis komen en niet richting stang motor

bart
Zolang dat de olie duidelijk van tussen de hoes komt is het niet meteen een probleem, een paar druppels olie lijken al meteen heel veel. Je zal die dichting ooit wel eens moeten laten vervangen, maar zoals Danny zegt: hoes efkes los, alles goed afkuisen, oliepeil cardan regelmatig checken en zeker niet te veel opdoen.

Als de olie niet van de cardandichting komt, komt ze waarschijnlijk van de dichting vd pontlager, direct vervangen dan.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Als de olie niet van de cardandichting komt, komt ze waarschijnlijk van de dichting vd pontlager, direct vervangen dan.
Kan ni goed volgen, wat is het verschil tussen cardandichting en dichting vd pontlager.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

mecapuet schreef:
Kan ni goed volgen, wat is het verschil tussen cardandichting en dichting vd pontlager.

Gr, meca.
Kheb het verkeerd verwoord, dichten is niet mijn sterkste punt, als de de stofhoes wat zweet niet direct paniekeren, als het achterwiel vol olie hangt, bv na een poosje stilstand na een rit liggen er steeds druppels olie op je velgbed, niet wachten, dan is de dichting pontlager defect en direct vervangen....
Gelukkig is er Meca die alles nauwgezet in de gaten houdt, zodat ik de mensen geen blaaskes wijsmaak :wink:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet

Bericht door mecapuet »

dichten is niet mijn sterkste punt
die is goed... :lol: :wink:

Ik wist wel wat je bedoelde...maar zo is het duidelijker. :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
omega9

Bericht door omega9 »

Tijdje geleden ook vergelijkbare symptomen. Na advies van Danny,zaakje zelf gedemonteerd en de rest door de dealer laten doen. Gezien de kilometerstand (108.000) alle lagers en keerringen vervangen. 277€
frits-motaar

Bericht door frits-motaar »

als je de cardan er af neemt,moet je ook eens in de cardanbuis kijken,of de uitgaande dichting van de boite niet lekt,dan heb je wel wat meer werk,dan kun je nl. de hele swingarm er afhalen.
Dus het is niet altijd de dichting v/d pond(diff),die lekt hoor!!
dr.trimble

Bericht door dr.trimble »

een tijdje geleden had ik met mijn 1150rt last van de zelfde symptomen. Dan is toen een drukring, dichtring en naaldhuis vervangen. Samen met de nieuwe olie en werk heeft mij dit 130 euro gekost.
K1200 GT 06'
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... ng#p226206" onclick="window.open(this.href);return false;
:wink:
opgelet bij de 1150 serie heb je speciale tool nodig. :!:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

Uitgaande as versnellingsbak is eerder een "zeldzame" lek.. de mof vol olie is 99 van de100 kardan, teer punt!
als je de mof losmaakt en de boel uitkuist dan kun je met behulp van een make up spiegeltje en lampje in de swingarm kijken om te zien of de lek van de versnellingsbak komt of van het kardanhuis. beiden zijn makkelijk te vervangen. De swingarm demonteren is niet "de" klus...

nice "tooltje" Bart
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik heb ooit zo'n soort gelijke beugel gemaakt om het cardan huis t.o.v. het kroonwiel te arreteren.

Die duffe moet zat erg vast, en met loctite, dus warm maken en dan loshalen.
Ik dacht dat die moer met ca 450 Nm vast zat, maar kan me vergissen.

Kortom je moet we de spullen hebben, een moeren klopper bracht bij mij de oplossing.
Maar ja dat is niet zo goed voor de tandwielen.
Iron Gonzo

ik gebruik ook de slagmoersleutel (bouloneur) anders niet los te krijgen
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

Ik dacht dat die moer met ca 450 Nm vast zat, maar kan me vergissen
inderdaad want 450Nm is wel beestig vast, 't is slechts 200 :mrgreen:

't slecht losgaan ligt niet zozeer aan de 200Nm maar wel dat je 't heter moet stoken, ongeveer 120°C en dat is toch wat eer je zover bent :wink:
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Je moet 10 graden lager blijven dan de blaartrek temperatuur van het cardanhuis.

Kortom goed warm maken voordat je hem lostrekt.

Een goed passende zeskant slagdop met een pijp van een meter, dan hoef je maar 20 kG te trekken.
Iron Gonzo

Danny schreef:Uitgaande as versnellingsbak is eerder een "zeldzame" lek.. de mof vol olie is 99 van de100 kardan, teer punt!
als je de mof losmaakt en de boel uitkuist dan kun je met behulp van een make up spiegeltje en lampje in de swingarm kijken om te zien of de lek van de versnellingsbak komt of van het kardanhuis. beiden zijn makkelijk te vervangen. De swingarm demonteren is niet "de" klus...

nice "tooltje" Bart
thoeft niet ingewikkeld te zijn om goed te zijn :wink:
thx voor complimentje 8-)
TRIUMPH TROPHY SE
Danny

Bericht door Danny »

Je moet 10 graden lager blijven dan de blaartrek temperatuur van het cardanhuis
yeah dat is zoals een bout vastzetten he, een halve toer voor ie breekt moet je stoppen :lol: :lol:
Plaats reactie