Vandaag was ik mijn motor aan het poetsen en zag ik tot mijn verbazing voor bij de kogel van de voor-vering scheurtjes er rondom zitten....
en
Nu is mijn vraag, kan dit een scheur in de draagarm zijn? Of is het de plastic beschermlaag? Komt dit wel vaker voor? En kan ik ermee door rijden, of moet het vervangen worden?
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
mmm, ik zou toch eens verder kijken !
Waarschijnlijk is het de lak die aan het corroderen is en is er niet aan de hand.
Als deze motor in het verleden geen ongeval heeft gehad zou ik me geen zorgen maken ,je kan wel kijken of er speling is.
De lak verder afhalen en even kijken of het metaal ook scheuren vertoond daarna mooi behandelen met grijze velgenverf!
heb gevoeld, maar noemenswaardige speling kan ik niet voelen, maarja, dat hoeft niets te zeggen over die scheuren, de speling kan nog komen.
anders meer een busje verf ophalen en de lak weghalen om te zien wat het is
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
't grote voordeel is dat er weinig mee kan gebeuren zelfs al is er speling, een scheur zou me bizar lijken -niks is onmogelijk- ik zou 't gewoon wat bij lakken na controle
je kan later makkelijk een 2dehands steken als je 't zaakje echt niet vertrouwt
Ik heb het opgeschuurd en het metaal eronder was strak zonder schuren .
Morgen ff busje lakje kopen en gelukkig weer klaar.
Had al een prijsindicatie gekregen van 450euro incl. montage, maar gelukkig is dat niet meer nodig
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
ja dat is idd een hoop geld, de monteur verwachte dat de triangel iets van 300euro koste, plus 2-3u arbeidsloon is ongeveer 450euro. Maar goed, beter duur dan niet te krijg denk ik dan maar weer. Maar de monteur vertelde ook dat ze nog nooit scheuren hadden meegemaakt, enkel met schade motoren, maar dat is mijn motor niet. W.s. is het slechte lak geweest, of steenslag daar oid. Vanavond ff opnieuw lakken en dan is het klaar.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Je kan bij twijfel altijd een “Penetrant onderzoek" doen. Dit is een lasonderzoek met ontvetter, penetrant en ontwikkelaar (krijtmengsel). Zeer kleine scheurtjes in het metaal zijn op deze manier vast te stellen. De jonges van AIB en Vincotte zijn vertrouwd met deze methode.
Mooi is dat hoe het altijd weer afdwaald naar het cafe gebeuren toe
Ik zal die van het onderzoek onthouden, ik heb het nu weer gelakt en het is weer netjes, mocht daar nu weer scheuren oid in terug komen, dan laat ik er naar kijken en/of vervangen.
Voor nu hou ik het op slechte lak, de lak kon ik er tijdens het schuren op sommige stukken er met mijn vingers afwrijven.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
eigenlijk wat overdreven dat je zo'n onderzoek gaat doen als je niets merkt tijdens het rijden. Dit wil zeggen dat je gans dat ding er uit moet halen, opsturen, laten testen, om dan waarschijnlijk terug te krijgen dat er niets aan is. Dan mag je het opnieuw laten lakken en weer monteren. Moto kwijt voor weken, en al dat werk en kosten. Gewoon blijven rijden zou ik doen als daar echt iets aan scheel zou je het al lang gemerkt hebben bij snelle bochten.
MrUfip schreef:Mooi is dat hoe het altijd weer afdwaald naar het cafe gebeuren toe
Ik zal die van het onderzoek onthouden, ik heb het nu weer gelakt en het is weer netjes, mocht daar nu weer scheuren oid in terug komen, dan laat ik er naar kijken en/of vervangen.
Voor nu hou ik het op slechte lak, de lak kon ik er tijdens het schuren op sommige stukken er met mijn vingers afwrijven.
MrUfip, als ik hier sommige hoor …. Ik hoop dat je weet dat ik alleen getracht heb om je te helpen en zeker niet (400€) om hem op kosten te jagen.
Het is nu wel niet meer nodig, maar het is duidelijk dat sommige de eenvoud van zo’n test niet kennen. Je kan het nl. zelf doen.
In het setje zitten 3 spuitbussen. 1 penetrant middel 2 een penetrant remover 3 krijtmengsel Je moet enkel het te onderzoeken deel vrij van verf en vet maken, dat had MrUfip al gedaan. Dan spuit je penetrant op het te testen oppervlakte. Dan wacht je een tijdje tot het pentrant middel in de eventuele scheurtjes kan trekken. Dan verwijder je het penentrant door de remover. Als alles droog is spuit je het krijtmengsel op het te testen oppervlak. Bij eventuele scheurtjes (met het blote oog niet te zien) zal het krijtmengsel het penetrant absorberen en het krijt kleurt rood op de plaats van de scheurtjes. Zo eenvoudig is het. Op eenvoudig verzoek kan ik wel (gratis) aan zo’n setje geraken.
Ik waardeer je bijdrage ook en vind het top dat je helpt door te reageren op het topic!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet bekend was met die methode en ook helemaal niet wist dat je het zelf kunt doen... Als ik dat achteraf had geweten had ik gewacht met lakken... Om nou de lak los te halen is ook weer een beetje zonde..., mocht in de toekomst de lak loslaten, dan kom ik bij je terug voor zo'n setje, dan kan ik het nog als nog doen, want dan weet je het wel 100% zeker, hartstikke bedankt in ieder geval
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.