Scheur rondom stuur kogel

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

Vandaag was ik mijn motor aan het poetsen en zag ik tot mijn verbazing voor bij de kogel van de voor-vering scheurtjes er rondom zitten....
Afbeelding
en
Afbeelding

Nu is mijn vraag, kan dit een scheur in de draagarm zijn? Of is het de plastic beschermlaag? Komt dit wel vaker voor? En kan ik ermee door rijden, of moet het vervangen worden?
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door tweecilinderke »

mmm, ik zou toch eens verder kijken !
Waarschijnlijk is het de lak die aan het corroderen is en is er niet aan de hand.
Als deze motor in het verleden geen ongeval heeft gehad zou ik me geen zorgen maken ,je kan wel kijken of er speling is.
De lak verder afhalen en even kijken of het metaal ook scheuren vertoond :wink: daarna mooi behandelen met grijze velgenverf!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
amedee
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2008, 01:20
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door amedee »

..mij lijkt het alsof er een metalen bus in de aluminium swingarm geperst zit ???

waarna het geheel gepoederlakt is geweest.

....en is inderdaad alsof deze bus speling aan het krijgen is....
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

heb gevoeld, maar noemenswaardige speling kan ik niet voelen, maarja, dat hoeft niets te zeggen over die scheuren, de speling kan nog komen.
anders meer een busje verf ophalen en de lak weghalen om te zien wat het is
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door Danny »

't grote voordeel is dat er weinig mee kan gebeuren zelfs al is er speling, een scheur zou me bizar lijken -niks is onmogelijk- ik zou 't gewoon wat bij lakken na controle :wink:

je kan later makkelijk een 2dehands steken als je 't zaakje echt niet vertrouwt :mrgreen:
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

Ik heb het opgeschuurd en het metaal eronder was strak zonder schuren :).
Morgen ff busje lakje kopen en gelukkig weer klaar.
Had al een prijsindicatie gekregen van 450euro incl. montage, maar gelukkig is dat niet meer nodig :grin:
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door Danny »

450€ ??? om niet goed van te worden :roll:

nee die dingen zijn best sterk hoor :mrgreen:
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

ja dat is idd een hoop geld, de monteur verwachte dat de triangel iets van 300euro koste, plus 2-3u arbeidsloon is ongeveer 450euro. Maar goed, beter duur dan niet te krijg denk ik dan maar weer. Maar de monteur vertelde ook dat ze nog nooit scheuren hadden meegemaakt, enkel met schade motoren, maar dat is mijn motor niet. W.s. is het slechte lak geweest, of steenslag daar oid. Vanavond ff opnieuw lakken en dan is het klaar.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door J »

kan wel wat hebben hoor dienen triangel.
Hier nog in Tongeren met de offroadcursus

Afbeelding

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

owww dus..., dat is ff andere koek zeg! Gaaf zeg!
Is dat met een "standaard" GS?
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door J »

ja, een gewone R1200 GSa van 2007

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
mmmmaxxxx
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
Woonplaats: TEMSE
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door mmmmaxxxx »

J schreef:ja, een gewone R1200 GSa van 2007

J
Je kan bij twijfel altijd een “Penetrant onderzoek" doen. Dit is een lasonderzoek met ontvetter, penetrant en ontwikkelaar (krijtmengsel). Zeer kleine scheurtjes in het metaal zijn op deze manier vast te stellen. De jonges van AIB en Vincotte zijn vertrouwd met deze methode.

Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door CeesBmw »

Een penetrant onderzoek, doe ik regelmatig maar dan in bed.... :oops:
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door Iron Gonzo »

CeesBmw schreef:Een penetrant onderzoek, doe ik regelmatig maar dan in bed.... :oops:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

Mooi is dat hoe het altijd weer afdwaald naar het cafe gebeuren toe 8-)

Ik zal die van het onderzoek onthouden, ik heb het nu weer gelakt en het is weer netjes, mocht daar nu weer scheuren oid in terug komen, dan laat ik er naar kijken en/of vervangen.
Voor nu hou ik het op slechte lak, de lak kon ik er tijdens het schuren op sommige stukken er met mijn vingers afwrijven.
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door J »

eigenlijk wat overdreven dat je zo'n onderzoek gaat doen als je niets merkt tijdens het rijden. Dit wil zeggen dat je gans dat ding er uit moet halen, opsturen, laten testen, om dan waarschijnlijk terug te krijgen dat er niets aan is. Dan mag je het opnieuw laten lakken en weer monteren. Moto kwijt voor weken, en al dat werk en kosten. Gewoon blijven rijden zou ik doen als daar echt iets aan scheel zou je het al lang gemerkt hebben bij snelle bochten.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
mmmmaxxxx
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2006, 23:14
Woonplaats: TEMSE
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door mmmmaxxxx »

MrUfip schreef:Mooi is dat hoe het altijd weer afdwaald naar het cafe gebeuren toe 8-)

Ik zal die van het onderzoek onthouden, ik heb het nu weer gelakt en het is weer netjes, mocht daar nu weer scheuren oid in terug komen, dan laat ik er naar kijken en/of vervangen.
Voor nu hou ik het op slechte lak, de lak kon ik er tijdens het schuren op sommige stukken er met mijn vingers afwrijven.
MrUfip, als ik hier sommige hoor …. Ik hoop dat je weet dat ik alleen getracht heb om je te helpen en zeker niet (400€) om hem op kosten te jagen.
Het is nu wel niet meer nodig, maar het is duidelijk dat sommige de eenvoud van zo’n test niet kennen. Je kan het nl. zelf doen.
In het setje zitten 3 spuitbussen. 1 penetrant middel 2 een penetrant remover 3 krijtmengsel Je moet enkel het te onderzoeken deel vrij van verf en vet maken, dat had MrUfip al gedaan. Dan spuit je penetrant op het te testen oppervlakte. Dan wacht je een tijdje tot het pentrant middel in de eventuele scheurtjes kan trekken. Dan verwijder je het penentrant door de remover. Als alles droog is spuit je het krijtmengsel op het te testen oppervlak. Bij eventuele scheurtjes (met het blote oog niet te zien) zal het krijtmengsel het penetrant absorberen en het krijt kleurt rood op de plaats van de scheurtjes. Zo eenvoudig is het. Op eenvoudig verzoek kan ik wel (gratis) aan zo’n setje geraken.


mvg Maxxx
BMW R1200 GSA 2008
Na regen komt
longontsteking
Afbeelding
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

Ik waardeer je bijdrage ook en vind het top dat je helpt door te reageren op het topic!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet bekend was met die methode en ook helemaal niet wist dat je het zelf kunt doen... Als ik dat achteraf had geweten had ik gewacht met lakken... Om nou de lak los te halen is ook weer een beetje zonde..., mocht in de toekomst de lak loslaten, dan kom ik bij je terug voor zo'n setje, dan kan ik het nog als nog doen, want dan weet je het wel 100% zeker, hartstikke bedankt in ieder geval :grin:
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
gianni
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 aug 2009, 13:48

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door gianni »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us[/img]

ook in Tongeren :grin: :grin: :grin: :grin:
ondertussen al 65K gedaan
en beestje niet gespaard
gsa 2008
niks aan te zien

ik denk dus eerder aan aksidentje
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Scheur rondom stuur kogel

Bericht door MrUfip »

Yep, dat denk ik dus ook :wink:

Mooie foto trouwens, mooi scherp en die stofwolk op de grond maakt het af
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Plaats reactie