vergeet de noodzaak van een zware toermotor

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

torro

vergeet de noodzaak van een zware toermotor

Bericht door torro »

Allé, ne goeiedag allemaal.

Sinds gisterenavond laat terug thuis van de Oostenrijkse bergen. 'k Weet het .... schaam mezelf :oops: .... met de auto. Want 't vrouwke en de kids willen natuurlijk ook es weg. En met 4 op m'n R-ke .... da gaat nie.

We streken neer in 't Voralgebergte. En wat bleek, de bergpassen rondom waren een waar toevluchtsoord voor motoren. Maar da's niet te verwonderen. U-Bochtjes en in een 9-tal km van zo'n 700m naar zo'n 1600m hoogte. Wat heb ik daar zitten jaloers zijn op al dat motorgeronk!!!

Maar daar gaat het hier nu niet om. Wat wel ... Ikzelf heb dus een R1100R uit '99 op stal staan, waar ik dikke fun mee beleef. Ik denk er niet aan om mij wat anders aan te schaffen maar het valt mij toch op hoeveel mensen snel overstappen naar een 1150 ; 1200 RT model Zeg maar een dikke toermachine en dan nog bij voorkeur een meest recente. En dan de vele vragen, of hun 1150 roadster wel geschikt is om te reizen ; of hun 850 motorblok niet wat te licht is .... enz... Ieder zijn goed recht, maar dan komen er vaak vragen van mensen die bij al die glitter vrezen dat ze een dergelijke machine nodig hebben om fatsoenlijk ritten te maken, te reizen.
Wel, wat ik daar in Oostenrijk heb geleerd .... allemaal zever als zouden dergelijke machines tot de noodzaak der reizen behoren!!

De bergpassen werden overwonnen met (wat BMW betreft) vooral !! en da's geen leugen !! met roadster modellen !!! en met :!: :!: F - modellen !!! Allemaal uitgerust met dikke koffers, tanktas en topcase en dan nog voor 70% met duo. Jawel !! ook de F modellen. En vertel me niet dat die motoren kracht te kort kwamen. Nieuwe 1200 RT modellen zeg je?! Misschien 1-tje over de hele reis en bij uitzondering een 1100RT of een 1150RT. Motoren van 10 - 15 - 20 jaar oud ja !!!! Prima onderhouden dat wel.

Hier lijkt het alsof je geen rit van 150km kan maken als je geen 1150 RT hebt ;; als die nog goed genoeg is want de 1200 RT dringt zich aan(vooral als pronkstuk dan zeker?)

Ieder zijn/haar keuze, is zijn/haar goed recht laat dat duidelijk zijn. En dit is zeker geen aanval naar de vele mensen met een zware 'toermachine' onder hun kont. Maar na wat ik in die steile, bochtige bergapssen heb gezien ben ik overtuigd. Om het even welke reis je maakt, iedere BMW motor is meer dan zwaar genoeg, ja, zelfs een "F" model met koffers en duo!! Als de rest is pure luxe en zeker geen noodzaak.

Veel reisplezier aan allen!! :wink:

greetz, peter.
R 1100 R
Danny

Bericht door Danny »

Dat is gesproken zie !!!!

Jammer genoeg komt dat doordat de meeste ook boekskes lezen en forums bezoeken en dan gaan ze altijd lezen dat de 850 te licht is, de K75 vermogen tekort komt etc.... larie zei ik al duizend keer...de 1100 of 1200 is sterker dat is zeker maar of je er met die andere niet komt????

lees maar eens een motor of zelfs automagazine tegenwoordig, als je 10 jaar geleden een TDi kocht van 90 pk dan was dat ongelooflijk en nu kraken de zogenaamde "experts" een 11O pk af omdat de 150 pk beter is... dan schiet je toch in de lach zeker... met motoren idem ik reed vroeger met een 650 suzuki overal naartoe en nu moet je dat niet meer doen als je diverse fora antwoorden mag geloven hahahhaha

Goed gezegd joh :wink: :wink:
Scarto

Bericht door Scarto »

Hoi Torro,

Je hebt overschot van gelijk als je beweert dat je ook met een volledig beladen Funduro de bergen in kunt gaan. Dat je gepakt en gezakt op een Funduro ook lange reizen kunt ondernemen. Aankomen doe je overal :!:

Anderzijds zal je het ook met me eens zijn als ik zeg dat je met een 1150 of een 1200, vlotter de passen zal kunnen nemen, en een hogere kruissnelheid kan aangehouden worden op autosnelwegen. Ook het comfort zowel voor bestuurder als voor passagier zal verschillend zijn.

Nogmaals, ik wil geen enkele afbreuk doen naar lichtere motoren, die zullen op andere gebieden hun kwaliteiten hebben.

Als afsluiter nog even dit: Zonde van het geld om steeds weer de nieuwste machine in uw garage te willen parkeren. Ik ben voor andere dingen jaloers. :wink:

Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Er was ooit iemand die zei (en hij zit op het forum...) :

"De eerste die mij bewijst dat hij met 60pk tekort schiet om een bocht te nemen wil ik nog tegenkomen..." en er zit wat in hé...

Natuurlijk heb je altijd andere wensen :

* Comfort <=> sportief
* Accessoires : radio, bagagemogelijkheden,...
* Lijnmotor <=> BoXermotor
* All road <=> Highway
* ...

Het is dus ieder zijn "meug" ; maar ik ben er van overtuigd als je een knap lastig technisch parcours hebt dat je geen "super-machine" nodig hebt, maar soms beter een "back to basics" motor.

Ten slotte hadden ze dat vroeger ook niet, en iedereen reed ook... :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

heel goe gezegd ! Inderdaad, je komt daar meer lichtere motoren tegen, en voor die bergpassen denk ik zelfs dat zij in het voordeel zijn, dat ze minder vermoeiend zijn in hanteren ed. Vermogen ? mijns inziens is 60pk ruimschoots voldoende op een motor.

Waarom ik dan een RT heb terwijl ik voor heel wat euro's minder evenzeer aan't rijden was ? Tja, grootheidswaanzin :lol: nen heeele dikke nek en veel teveel geld in mijne portefeuille ... of toch, was het dat maar.
Nu ernstig, ik heb mijn motor nu nog geen jaar (ik heb btw geen wagen !), bijna 44.000km waarvan (spijtig genoeg) 65% autostrade (dus graag wat comfort), koffers die 80% van de tijd voor 60 % geladen zijn met papier en andere rommel ... tja, dat is dus mijn motivatie geweest. Ik weet dat een 850 evengoed was geweest, maar nu was er eenmaal diene blackline en ik vind hem ook gewoon mooi 8) :wink:

ieder zijn situatie is anders, dus ook ieders wensen en noden zijn anders ... :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
torro

Bericht door torro »

Inderdaad elk iemand heeft andere wensen. Maar .......... Ik vrees ook ...... dat de wens bij (te) veel is ....
De drang naar glitter en uitstraling. De drang naar mooier en luxueuzer dan de andere ............ zich meer voelen dan de ander .... :?

De mensen ten spijt die het echt voor hun persoonlijk plezier doen ,,,, vrees ik toch dat dit een jammerlijke werkelijkheid is .........
R 1100 R
Filip

Bericht door Filip »

Heren,

ik heb ook een R1100 Rt en denk er niet aan om over te stappen naar een nieuwere .... wel moet ik toegeven, na recent op een R850RT gereden te hebben dat de nieuwe versies met geassisteerde rembekrachtiging toch wat beter remmen dan mijne van '98

maar toch ben ik een heel tevreden rijder , en geen behoefte om door ierdere bocht te scheuren
:)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb met vanalles gereden, en inderdaad de lichtere motor is meestal in veel bochtenwerk aangenamer.
maar om van belgie naar oostenrijk te rijden ben je beter af met een zwaardere motor.
de +750cc motoren van vroeger, daar moest je echt op werken om hem door een bocht te sturen en te manuvreren.
de zware motoren van nu sturen gelijk een fietsje en door de beter liging van het zwaartepunt is hij ook gemakkelijk te manuvreren.

dus ik ben nog van den oude stempel en dus hoe zwaarder hoe stoerder (valt in goede aard bij de vrouwkes) :lol: :lol: je moet maar eens ergens toekomen met een motortje van 600cc en enen van 1100cc, ze kijken altijd naar de zwaarste. de lichtere motor wordt nog aanzien als beginend motorrijder(terwijl het niet altijd waar is)

8)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Filip

Bericht door Filip »

R1100RS schreef:dus ik ben nog van den oude stempel en dus hoe zwaarder hoe stoerder (valt in goede aard bij de vrouwkes) :lol: :lol: je moet maar eens ergens toekomen met een motortje van 600cc en enen van 1100cc, ze kijken altijd naar de zwaarste. de lichtere motor wordt nog aanzien als beginend motorrijder(terwijl het niet altijd waar is)

8)

Gelijk heb je ! ik had eerst een nieuwe 650 V-strom ... en nu een oudere R1100RT met cases in zelfde kleur ... en meer bekijks !

zal daarom zijn dat ik het doe zeker ( :wink: )
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Dju, ik heb m'n fietsspelden nog aan. :oops:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik heb ook 2 jaar rondgereden met een F650GS en bij elke tour dat ik mee reed had je van die kerels met een blik van, wat komt diene hier doen met zijne brommer.
Tot dat ik tijdens de tour ze eens voorbijstak, zij :oops: :oops: :oops: ikke :lol: :lol: :lol:
En nu een R1150RT omdat ik bij het woon/werkverkeer (65 Km enkel) toch wat meer confort wou, Radio, Koffers ed.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ik ben verleden met mijne 10jaar oude R1100R ook naar de Alpen geweest, en geloof mij, 't zijn niet de pk's die u al dan niet snel doen gaan, maar grotendeels de piloot, en de (stabiele) wegligging van de machine.

Met z'n 80pk kwam ik absoluut niks tekort, en ik denk dus echt niet dat het daarom was dat ik m'n GS12 heb gekocht :lol:

Anderzijds denk ik wel dat ik me nu zeker niet minder zal uitleven, maar daarvoor verandert ge niet van moto. Althans ikke niet :wink:

Groot gelijk dus dat ge met een "kleinere" machine u minstens even goed kunt amuseren, maar met ne groten gaat het ook ze :twisted:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Frans

Bericht door Frans »

ne zware moto en veel pks zijn twee verschillende zaken
Liefst ne lichte comfortabele moto met veel pks en koppel en een breed stuur
Peewee

Bericht door Peewee »

Elk jaar ga ik met wat vrienden toeren in het zwarte woud.Een vriend van mij rijd een Hayabusa (195 pk) en is door niemand van ons bij te houden,wat zijn ego best wel streelt.Tot hij op een dag berg af voorbij werd gestoken door een BMW -boxer. Wat hij ook probeerde, (en hij is een goede rijder ) hij kon de BMW niet bijhouden ! . Nog steeds probeert hij dit voorval te verdringen. :D
Chrisser

Bericht door Chrisser »

Ik rij met ne zwarte R1150R en heb me die vooral gekocht omdat ik echt weg was van het model. Ik ben onlangs echter in Kreta geweest (bergen, bergen en bergen...) en heb er mij een dag een BMW 650 gehuurd en heb hiermee de hele dag gestegen en gedaald met ettelijke haarspeldbochten en ik kan je wel vertellen dat zelfs met deze 650 het heerlijk was om hiermee in de weer te zijn !!

Chrisser
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik rij voor de lol rond in de polder op een XT350. Erg grappig om daarmee in de stad racemotoren binnendoor en buitenom op rotondes in te halen ook :twisted: :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Rikkes

Bericht door Rikkes »

Ik rij voor de lol rond in de polder op een XT350. Erg grappig om daarmee in de stad racemotoren binnendoor en buitenom op rotondes in te halen ook
Verkeerstechnisch is dit ook volgens de normen?
R1150RT 10/2004
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Ik heb geen motor gekocht om mee te racen hoor, pk's kunnen mij gestolen worden...

als ik wil racen doe ik da wel met mijn auto of karting :lol:

Motorijden is voor mij mij zo vrij te voelen als een vogel in de lucht, mijn haren in de wind... meer moet dat voor mij niet zijn...

dus ik ben content met mijne 652 cc :lol:

Oh en wat dat betreft dat vrouwen op zware motoren valt, da betwijfel ik hoor... trouwens ik ben niet van plan om indruk te maken met mijn motor op mannen, ik doe dat op andere manier :wink:
Retsig

Bericht door Retsig »

Zwaar is in mijn geval niet te vertalen in PK's
61 van die beestjes voor mijn R1200C maar 97 kilo op dat stom wit ding in de badkamer.
Het uitzicht van een moto zal dikwijls iets zeggen over de berijder
en of dat nu een zware toermoto is voor iemand die vaak en graag de langere afstand doet, of een lichtere vlotte all rounder, allemaal genieters.
Allemaal wel al eens zo'n bijna bejaarde kerel tegengekomen op een Dealim Daystar, op latere leeftijd begonnen en gewoon voor het plezier van het rijden ... wel dan zeg ik toffe pee.
Imago, ja en het imago van vrouwenversierder is er ook een hé.
Ik heb de mijne omdat ik hem mooi vind
en ik rij omdat het leuk is en heel vaak vlotter dan met de auto
en omdat in ons straat de bewonerskaarten voor de blikken dozen zijn ingevoerd en een tweede blik minder plaats betekent en de tweede bewonerskaart extra betalend is.
Macho's en vrouwen die op zware motoren vallen ... natuurlijk zijn ze er en sla mij dood maar niet zelden is intelligentie omgekeerd evenredig aan power in dat wereldje.
R1200C... zoveel beter dan Prozac !
krisbr

Bericht door krisbr »

zo veel zwaarder is de nieuwe rt toch niet vergeleken met een r, slechts een 20 à 30 kg denk ik.
ik heb lang met een r gereden en nu met de nieuwe rt en zo groot is het verschil niet hoor ivm met wendbaarheid en bochtenwerk in de bergen.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

RVG schreef:
Ik rij voor de lol rond in de polder op een XT350. Erg grappig om daarmee in de stad racemotoren binnendoor en buitenom op rotondes in te halen ook
Verkeerstechnisch is dit ook volgens de normen?
Ja, ligt aan de plaats op de weg van de andere weggebruiker. Als ie geheel links of rechts in z`n eigen rijstrook rijdt dan mag je hem binnen diezelfde rijstrook inhalen mits je artikel 5 (Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd). Ervanuitgaande dat een motorrijder regelmatig z`n spiegels checkt en dat de manouvre snel en pijnloos wordt uitgevoerd dan is het volgens de normen. Niets mooiers als posers met kneesliders laten zien dat je die rotzooi helemaal niet nodig hebt :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Retsig schreef: Macho's en vrouwen die op zware motoren vallen ... natuurlijk zijn ze er en sla mij dood maar niet zelden is intelligentie omgekeerd evenredig aan power in dat wereldje.
Waarschijnlijk domme blondjes 8)
Harald

Bericht door Harald »

Toffe commentaren , met grote waarheden :lol:

Wees maar zeker dat een kleine funduro in de bochten een grotere tourbuffel laat staan.
Tijdens onze opleiding moesten we om beurt met een funduro rijden tijdens de ardennenritjes.
Wel die funduro ging gezwinder door de bochten dan de K75 Rt's.
Maar op de snelweg moest ge dan wat comfort inboeten , door de rijwind.

Tja elke moto zal zo zijn voor en tegenkanten hebben zeker. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Iedereen heeft ergens wel een punt, maar kopen we gewoon niet de moto die voor ons voldoet aan de eisen waarvoor we hem gaan gebruiken :?:
Het is en blijft ook altijd een compromis.
Als ik geld teveel hadden dan kocht ik ze bovendien wellicht allemaal: een RT om te gaan werken, een K1200R om te gaan sjezen, een GS om naar de Ardennen te gaan en nen ouwen naked R om aan te werken :roll:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
LJ

Bericht door LJ »

Ik vind het onontbeerlijk dat er mensen zijn die steeds de nieuwste, zwaardere toermachines willen en deze dan ook terstond aankopen. :D

Jammer genoeg voor hen maken ze er dan veel te weinig gebruik van :cry: wat mij dan weer in staat stelt om na een paar jaar een bijna nieuwe machine te kopen die relatief weinig kilometers heeft gemaakt. :o :lol:

Nu gaan jullie zeggen dat het geen kwaad kan om een machine te kopen die veel km gemaakt heeft te kopen op voorwaarde dat de machine goed wordt onderhouden en dat zal ongetwijfeld ook waar zijn.

Ik verkies als het even kan toch een machine van een zondag- en goed weerrijder die voor de rest van de tijd naast den brander van de chauffage heeft gestaan dan eentje van een kilometervreter.
Plaats reactie