Zaterdagochtend ben ik vertrokken uit Bruusel. Via Gooik (waar ik een nieuwe/2dehandse helm heb opgehaald), Halle, Nijvel, Namen, Dinant, Beauraing, Bouillon... naar Sedan.
Vanaf Sedan wordt het echt mooi. Zonnetje schijnt. Geen kat op de baan. Beetje op en neer. Regelmatig een bocht. Dorpjes door (aan 50 per uur). En een mooi landschap! De Maas slingert zich door een brede vallei. Ooit koop ik een boot, denk ik dan.
Stoppen voor een peukje aan een kapelleke.
En wat hoor ik in de verte...?
(Jammer van de foute belichting, maar bon)
Tijd om verder te rijden richting Verdun. Ik passeer aan het geboortehuis van Jeanne d'Arc, maar stop niet. Heb echt zin om te rijden. Landschap en weg blijven super. Amper verkeer.
Na Verdun gaat het richting Neufchâteau.
Eigenlijk heb ik wel een doel. Ik wil naar Beaufremont. En daarna moet ik nog een camping vinden. Dus rij ik gewoon verder. Tanken, roken, benen strekken en verder.
Campingske gevonden. Allemaal Hollanders met campingcars of caravans...
Foto is niet zo scherp... Frisse pint nà een lange rit en vóór het eten...
Redelijk geslapen. Toch wel hard zo'n matje.
's Ochtends regent het. Dat is nog het minste. Ik heb geen koffie!
Alles ingepakt en naar ...
Enkele koffie's aan de toog en mét een sigaret. Rookverbod op café? Ici, on s' en fout, monsieur!
Dan toch nog even naar Beaufremont.
Mooie wegjes...
Mooi uitzicht...
De terugweg aangevat via de zelfde weg.
Het weer is minder. Bewolkt, soms miezerig, heel af en toe een buitje. Het blijft een leuke rit.
In Verdun ga ik, na een koffietje, op zoek naar dat groot oorlogsmonument. Ik heb het niet gevonden. Ik heb nochtans de juiste pijlen gevolgd. Bon, niet getreurd. Rijden. Weer Jeanne d'Arc haar geboortehuis voorbij zonder te stoppen.
Ik stop niet veel meer.
En voor ik het weet, ben ik terug in België. In Gedinne is eer autorally aan de gang. En t.h.v. het station daar, staat een wagen te flitsen. 'k Zou hem niet gezien hebben, mocht ik die flash niet recht in mijn smoel gekregen hebben.
Vanaf Beauraing neem ik een andere weg naar huis. Over Hastière en Anthée rij ik naar Rosée (Florennes). Daar staat een monument uit onze vaderlandse anti-atoomwapen geschiedenis. De Florennade, uitvalsbasis voor allerlei 'activiteiten' in de tijd van de raketten in Florennes. 't Is verdorie een frituur geworden... En was nog gesloten ook!
Wie goed kijkt, ziet daar een pijl 'Mettet' staan. Ben dus langs daar gereden. Even naar de autocours staan kijken en dan naar Charleroi (wat is dat een afschuwelijke baan zeg...) en Brussel.
Had geen zin in nog meer autostrade en heb er via Halle en een frituurke in Pepingen (met een politiekantoor met een wel zeer bedenkelijke gevel) nog een stukje gewone wegen aangebreid.
Hewel, dat viel tegen. Na de mooie wegen in Frankrijk was aan onze 'gewone' wegen geen zak meer aan. Ik krijg het gevoel door één langerekte bebouwde kom te rijden.
Rap naar de E40!
En thuis was iedereen content mij te zien.
Ik moet dat meer doen!