Ideale zadelhoogte....

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
familymen

Ideale zadelhoogte....

Bericht door familymen »

Beste,

Iemand een idee over de volgende vraag, heb zojuist mijn R1150RT gaan halen en ik weet nog niet goed op welke hoogte ik het zadel zou plaatsen. Er staat een verhoogd windscherm op en ik meet 1,80m.

Alvast bedankt voor de reacties :-)
bmwfreakske

Re: Ideale zadelhoogte....

Bericht door bmwfreakske »

Ondervinden zal de beste ervaring zijn,wissel de standen van je zadel eens af en bollen maar,je hoort het snel genoeg aan het windgebulder wanneer je zithoogte goed is achter je scherm.
Hou er wel rekening mee dat je nog makkelijk aan de grond kan :shock:
Andalousie 09/2018
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Ik begrijp niet goed waarom jullie de link leggen zithoogte >windgebulder. :-?

In de eerste plaats moet je zithoogte in overeenstemming zijn met je lichaamslengte.Dwz je moet comfortabel op de motor zitten met een aangepaste hoek van knieen en bekken. Ook om een goede controle bij het rijden te houden.En het enkele km's te kunnen uithouden.
Tevens moet je voldoende aan de grond kunnen. (zal met je lengt wel geen probleem zijn)
Windgebulder is afhankelijk van de stand van de ruit .
Die pas je dan aan dat je een comfortabel geluidsniveau krijgt. Helemaal stil zal het wel nooit worden , het is geen BMW 7reeks hé.
tommyvdv

Bericht door tommyvdv »

ideale zithoogte weet je maar als je er een testrit mee gedaan hebt.
Maar voor de extremen eruit te halen kan je alvast dit gebruiken: http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ooit eens tegengekomen en vond het precies nog handig :)
Relax

Bericht door Relax »

Met Jo.

Het verhoogde windscherm geeft je mogelijkheden genoeg om regen en wind te beperken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Mijn antwoord: Bestaat niet!.

En daar laat ik het bij.
BSH

Bericht door BSH »

tommyvdv schreef:ideale zithoogte weet je maar als je er een testrit mee gedaan hebt.
Maar voor de extremen eruit te halen kan je alvast dit gebruiken: http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ooit eens tegengekomen en vond het precies nog handig :)
Ik ga het eens gebruiken.

ps: is hier ook een voorstel topic voor nieuwe forumleden?
I'm unique, just like everybody else
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Zadelhoogte is niet alles.

Neem een Vespa. Die hebben een relatief lage zadelhoogte, maar die dingen zijn zó breed... (zadel, treeplank)
Je moet je benen zo erg spreiden, dat je nog moeite kan hebben.
R1200RT, again :-)

Afbeelding
jan_s

Bericht door jan_s »

Ik weet zelfs niet meer in welke stand het stond maar ik had wel op aanraden van Robert (een Nederlander met een zeer mooie site over de R1150RT, zie onder) onder de voorste zadelsteunen PVC-blokjes van 5 mm gemonteerd om minder naar voor te schuiven.

Jan

http://www.vanollefen.nl/specs.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
jovdt

Bericht door jovdt »

Zit eigenlijk al jaren met dezelfde vraag en ook een beetje met een wrang gevoel....Je kopt een motor van bijna 20 000euro . hij wordt geleverd en rijden maar...Zelf wat uitproberen ruit hoger lager,maar veel verder komen we niet.Wanneer je bij een degelijke fietshandelaar een fiets koopt van een 3000 euro word je volledig nagemeten en alles wordt aangepast op je persoonlijke lengte...Nu weet ik ook wel dat dit niet echt mogelijk is bij een motorfiets maar naar beenlengte ,been hoek en eventuele voetsteunverlagers-verhogers zou toch wat meer info mogen gegeven worden....idem wat stuurhoogte en hoek betreft.Of zie ik het verkeerd?
Relax

Bericht door Relax »

Voor alles wat je vraagt bestaan er oplossingen: grotere (en betere) ruiten, voetsteunverlagers (en schakelpedaal), stuurverhogers (al dan niet instelbaar qua hoek en naar je toe of van jou weg),...
Makkelijk te vinden op dit forum, site van leveranciers zoals Wünderlich, TT, Moto Adventure Store, RAD, HG, en nog massa's andere.
jovdt

Bericht door jovdt »

Dat de mogelijkheden bestaan dat staat buiten kijf...Het gaat me eerder over de service van de dealer rond dit onderwerp of de onwetendheid...Aan de hand van je zitpositie op de motor bij aankoop zouden ze al het een en ander kunnen opmerken door bepaalde metingen???? Of zie ik dat verkeerd???
Relax

Bericht door Relax »

Wel, sta me toe daaraan te twijfelen. Iedereen van ons zit anders. Kijk maar 'ns hoeveel er scheef op hun motor zitten en dat urenlang pijnloos volhouden. Zet ze dan ff recht en kijk naar het gevolg. Sommigen hebben lange armen, maar zijn klein, anderen net omgekeerd. Er zijn volgens mij dus veel te veel factoren die invloed hebben op je positie (alleen al het verschil tussen de keuze comfort of sportief is er eentje), om dat aan de dealer over te laten. Liever zelf wat info inwinnen hier en daar, dan mij voor veel geld verkeerd laten beraden. Uiteindelijk zal het je ervaring (testen) zijn die telt.
Bob

Bericht door Bob »

BSH schreef: ps: is hier ook een voorstel topic voor nieuwe forumleden?
Ja hoor, klik maar eens HIER
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
K1200GT

Bericht door K1200GT »

jovdt schreef:Zit eigenlijk al jaren met dezelfde vraag en ook een beetje met een wrang gevoel....Je kopt een motor van bijna 20 000euro . hij wordt geleverd en rijden maar...Zelf wat uitproberen ruit hoger lager,maar veel verder komen we niet.Wanneer je bij een degelijke fietshandelaar een fiets koopt van een 3000 euro word je volledig nagemeten en alles wordt aangepast op je persoonlijke lengte...Nu weet ik ook wel dat dit niet echt mogelijk is bij een motorfiets maar naar beenlengte ,been hoek en eventuele voetsteunverlagers-verhogers zou toch wat meer info mogen gegeven worden....idem wat stuurhoogte en hoek betreft.Of zie ik het verkeerd?
:scratch: Een testrit kan je al enigszins verder helpen. Gegevens inzake been-en andere hoeken kan je in de betere motorfietstijdschriften vinden, maar als je geen referentiewaarde hebt, brengen theoretische cijfers ook weinig wijsheid...Dus: testen, en nog eens testen :idea:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie