Tubeless spaakwielen voor R1200R Classic???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucH

Tubeless spaakwielen voor R1200R Classic???

Bericht door LucH »

De R1200R Classic staat op mooie retro spaakwielen maar rijdt dientengevolge op banden met binnenbanden...
Geen erg, zolang je niet lek rijdt.
Een lek in een tubeless herstellen is zo gefikst!
Wat echter als ik lek rij met de Classic? (wat al eens gebeurd is :-( )
Bandje plakken, of een nieuwe binnenband steken zoals op een fiets lijkt me niet echt realistisch: hoe krijg je die stijve band over de velg getrokken? Bij het voorwiel moet je het dan ook eerst nog uitbouwen wil je de binnenband vervangen - allemaal niet zo evident uit te voeren aan de kant van de weg me dunkt!
Dan zijn er die spuitbussen: kans dat je nadien kan wegrijden ligt op 70% hoor ik en dan nog aan 50km/u zo snel mogelijk naar de bandenboer...
Tubeless velgen op de Classic zetten dan maar? Maar die spaakwielen geven nu net dat ietsje meer...
Weet er iemand waar je spaakwielen waarop je tubeless banden kan monteren kan vinden voor de R1200R?
Danny

Re: Tubeless spaakwielen voor R1200R Classic???

Bericht door Danny »

volgens mij had meeusen(meerhout) een stel '(ander merk) velgen liggen op een R in de toonzaal, kan me niet juist herinneren welk merk maar ze waren opgespaakt in 't midden van de velg met een soort inhaak systeem voor de spaaK, bel hun eens om het te vragen :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Je kan er een tubeless velg van maken, of het wat is weet ik niet, maar het kan wel: :grin:
http://www.teamincomplete.com/Projects/ ... swhee.html
Woody's wheels doen het ook
Ik zou het niet betrouwen.....

Op zo'n moto kan je geen gietwielen steken, da zou zonde zijn. en een stel tubeless spaak velgen, als je ze al kan vinden, kost waarschijnlijk 2500 euro of meer

Op de standaard naven kan je geen 17" voorvelg spaken want die is er gewoon niet van BMW. Een 18" is er wel, (Rt1100) maar dan stuurt hij wat zwaarder achteraan heb je enkel een smalle velg vd GS. dus da's niet echt een optie.

Dan ben je waarschijnlijk beter (en veel goedkoper) af met slime http://www.slime.com/shop/category/products/sealants/of ride on http://www.ride-on.com/motorcycle-formula-mot.html

Die sealant heeft ook een paar nadelen, oa het blijft niet eeuwig goed, maar je banden gaan ook niet eeuwig mee hé. ik had het op aanraden van Quickly destijds in de transalp in Senegal en geen enkele keer platgereden (wel dikwijls plat gelegen.... :lol: )
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Frank----

Bericht door Frank---- »

helaba... BMW heeft wel degelijk 17" voorwielen-met-spaken he... en nog wel geschikt voor tubelessbanden ook !
Bij de HP2 Enduro (kan) kon een set SuperMotard wielen besteld worden en die zijn zowel voor als achter 17" groot (of klein). Voorwiel: 3.5 X 17, achterwiel 4.0 X 17.
Probleem is dat de naaf van het voorwiel niet voorzien is voor een tweede remschijf, je mag het dus zeker al vergeten voor de 1200R. Enige oplossing is dus zo'n losse 17" duims velg zien te vinden en daarin een originele naaf (laten) spaken.
Het achterwiel moet denkelijk gewoon dienst kunnen doen.
Destijds kon op een voorwiel van elke tweeklepper zonder meer in één-twee-drie een bijkomende tweede schijf gemonteerd worden... dat waren nog eens tijden !
Dirk Pauwels

Frank---- schreef:helaba... BMW heeft wel degelijk 17" voorwielen-met-spaken he... en nog wel geschikt voor tubelessbanden ook !
Bij de HP2 Enduro (kan) kon een set SuperMotard wielen besteld worden en die zijn zowel voor als achter 17" groot (of klein). Voorwiel: 3.5 X 17, achterwiel 4.0 X 17.
Probleem is dat de naaf van het voorwiel niet voorzien is voor een tweede remschijf, je mag het dus zeker al vergeten voor de 1200R. Enige oplossing is dus zo'n losse 17" duims velg zien te vinden en daarin een originele naaf (laten) spaken.
Het achterwiel moet denkelijk gewoon dienst kunnen doen.
Destijds kon op een voorwiel van elke tweeklepper zonder meer in één-twee-drie een bijkomende tweede schijf gemonteerd worden... dat waren nog eens tijden !
Euhm...Frank,

Volgens mij is de supermoto wheel set een voorwiel met binnenband en een achterwiel van een GS, zonder binnenband. Dat achterwiel is bovendien een pak smaller dan wat er nu op de 1200R ligt. Afgezien van de verkeerde naaf zijn er dus nog wel een paar probleemkes.
Dus blijf ik er voorlopig bij, tot tegendeel bewezen is, dat BMW geen tubeless spaakvoorwiel heeft in 17". :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Frank----

Bericht door Frank---- »

haha, heb nu toch maar de moeite genomen om tussen de rommel in mijn garage op zoek te gaan naar die wielen en na beetje "puin ruimen" de voorvelg gevonden, beetje onder 't stof maar verder helemaal ok...
Helemaal gelijk heb je (en dat zeg ik niet graag, grrrr dus): mét binnenband want mooi centraal in het midden van de velg gespaakt... Ettelijke duizend kms. mee gebold en nooit geweten (want niet plat gereden zeker...)
soorrie, zal het nooit meer doen...

Frank----
LucH

Bericht door LucH »

Vandaag ook eens naar Lievens gebeld om te vragen naar het officiële BMW advies als je plat rijdt met de Classic... "Touring Assistance bellen en niet aan prutsen!" Leuke jongens die van BMW.... Is dat hun interpretatie van "Unstoppable"???

Bij Wunderlich volgend product gevonden dat ook zou werken voor banden met binnenbanden:
http://www.wunderlich.de/shopart/552402 ... chtgel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand al ervaring mee?

Er zouden ook binnenbanden bestaan die niet lek te krijgen zijn maar die bestaan blijkbaar niet in de juiste maat en zijn niet geschikt om er aan hoge snelheid mee te rijden...

Thanks

Luc
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Leuke jongens die van BMW.... Is dat hun interpretatie van "Unstoppable"???
unstoppable wil zeggen dat ge die lekke banden niet kunt stoppen :-P

Ik ga het deze week eens uitvlooien of je met een naaf van een GS geen andere velg bvb van een R100R kunt combineren.
moet volgens mij kunnen .
frits-motaar

Bericht door frits-motaar »

passen de velgen van een R1200GSA daar niet onder,die heeft toch "tubeless-velgen",die zijn aan de buitenkant gespaakt. :wink:

oeps,ik zie nu ook dat dit géén 17" voorvelg is :oops:
Dirk Pauwels

Jo De Paepe schreef:
Leuke jongens die van BMW.... Is dat hun interpretatie van "Unstoppable"???
unstoppable wil zeggen dat ge die lekke banden niet kunt stoppen :-P

Ik ga het deze week eens uitvlooien of je met een naaf van een GS geen andere velg bvb van een R100R kunt combineren.
moet volgens mij kunnen .
ik weet wel dat je op de naaf van een 1100/1150 eenvelgrand van een R100GS (tubeless) kan spaken, maar da's dan 21"
Ik weet niet of er ooit een R100R geweest is die een tubeless spaakvelg had. Ik weet wel dat de 850/1100 rt destijds met tubeless spaakvelgen kon uitgerust worden (flikken), maar dat was volgens mij een 18" velg, zeker weet ik dat niet.
Dirk Pauwels

LucH schreef:Vandaag ook eens naar Lievens gebeld om te vragen naar het officiële BMW advies als je plat rijdt met de Classic... "Touring Assistance bellen en niet aan prutsen!" Leuke jongens die van BMW.... Is dat hun interpretatie van "Unstoppable"???

Bij Wunderlich volgend product gevonden dat ook zou werken voor banden met binnenbanden:
http://www.wunderlich.de/shopart/552402 ... chtgel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand al ervaring mee?

Er zouden ook binnenbanden bestaan die niet lek te krijgen zijn maar die bestaan blijkbaar niet in de juiste maat en zijn niet geschikt om er aan hoge snelheid mee te rijden...

Thanks

Luc
Er zijn 4mm dikke binnenbanden, maar die worden voor enduro/cross gebruikt. Ongetwijfeld is er wel eentje die past, maar dit zal je voorwielbalancering geen goed doen vermoed ik, is een pak zwaarder dan de standaard.
Nen bib mousse zou ik er nie insteken :grin:
Persoonlijk zou ik me niet te veel zorgen maken, je hebt pech gehad met die lekke band, maar de meeste lekke banden (tubes) zijn perfect te herstellen met zo'n busje (zelf al een paar keer voorgehad). En scheuren ed kan je ook op een tubeless band niet herstellen.

Mijn advies is ofwel spuitbusje mee ofwel preventief die smurrie erin spuiten. Als je voor de smurrie gaat, zou ik wel 1 keer per jaar of minstens toch als je van band veranderd ook de binnenband verwisselen. En als je dat spul in je band doet, direct een eindje gaan reijden en zorg dan wel dat je ventiel niet dichtgaat zitten, kan ook al eens voorvallen.

De houding van BMW is idd een beetje kinderlijk, de service card lost alles op, dat je ondertussen uren stil staat en je trip (of zelfs je reis) verknoeid is, zal hun een zorg wezen, ze hebben je geld toch al ontvangen.....
LucH

Bericht door LucH »

In het laatste nummer van Box'RMag zonet een getuned F800R gezien met tubeless spaakvelgen van Kinéo verwijzend naar volgende link

http://r1150r.forumactif.com/t21332-jan ... o-tubeless" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel nogal prijzig...

Luc
LucH

Bericht door LucH »

Danny schreef:volgens mij had meeusen(meerhout) een stel '(ander merk) velgen liggen op een R in de toonzaal, kan me niet juist herinneren welk merk maar ze waren opgespaakt in 't midden van de velg met een soort inhaak systeem voor de spaaK, bel hun eens om het te vragen :mrgreen:
Danny, zijn dat soms die Kinéo velgen?

Luc
Dirk Pauwels

LucH schreef:In het laatste nummer van Box'RMag zonet een getuned F800R gezien met tubeless spaakvelgen van Kinéo verwijzend naar volgende link

http://r1150r.forumactif.com/t21332-jan ... o-tubeless" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel nogal prijzig...

Luc
Mooi spul, uiteindelijk valt de prijs wel mee want de schijven zitter erbij; kwas er niet ver af met mijn 2500 euro.... :grin:
Danny

Bericht door Danny »

http://www.meeusenmotoren.be/index.php? ... Itemid=538" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Heb even gekeken op mijn R80R naar de maat van de velgen.

Voor zit er 2.5 X 18 op
achter is 2.5 X17

mgelijks is een naaf van een GS 1200 voorwiel te combineren met een velg van en oudere R . Dit zou je eens moeten uitzoeken aan de hand van het aantal spaken en de hoek die de spaken moeten maken om voorbij de remklauwen te passeren
Dirk Pauwels

LucH schreef:In het laatste nummer van Box'RMag zonet een getuned F800R gezien met tubeless spaakvelgen van Kinéo verwijzend naar volgende link

Wel nogal prijzig...

Luc
Nog eens gechecked en 2300 euro inkl btw en met 3 schijven erbij is echt niet duur voor die dingen. Wat ik nergens kan terugvinden is het gewicht. Het is wel belangrijk dat ze niet zwaarder zijn dan de originele, maar ik denk dat dat wel zal meevallen.

http://www.acewell.de/kineo-wheels/bmw- ... ls-maxi-17
Plaats reactie