WASDA? Olie uit cardan?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

J
Contacteer:

WASDA? Olie uit cardan?

Bericht door J »

Deze morgen in de garage bij het vertrek zie ik dat mijn cardan olie verliest?
Weet iemand wat hier stuk is, en quanta kosta?

Afbeelding

please help!

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax

Re: WASDA? Olie uit cardan?

Bericht door Relax »

'k Rij zo al 70.000 km rond. Begonnen op 20k. Gevraagd aan dealer en die zeggen dat het geen kwaad kan als er wat olie rond hangt. Als 't maar niet erger wordt, zegt 'm.
I respect your opinion. But I don't give shit.
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

jo ,dat is iets van niets :mrgreen: dichtingske van een paar euro en toch de volle 10 min werk :wink:
Maar zoals Dirk al zei, kan eigenlijjk geen kwaad als het niet te erg word natuurlijk :!:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
J
Contacteer:

Bericht door J »

thx mates,

weeral opgelost se.

J
Relax

Bericht door Relax »

Heb jij je motor écht plat gelegd om die foto te maken?
MGke

Bericht door MGke »

Hier was het veel erger. Bij thuiskomst lag er na 5' een volledige plas olie. Moto begon heel raar te doen op enkele kilometers van huis. Vermoedelijke kostprijs? BMW 1100R van 1997.

Mvg
MGke

Afbeelding

please help!

J[/quote]
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
Beemerke Beem

Bericht door Beemerke Beem »

Toch maar laten onderzoeken. Beter dan kapot rijden.
Danny

Bericht door Danny »

R1100R, kan enkel grote keerring zijn (in 't beste geval) slechter is 't als ook het groot lager aan grut is tesamen met het conisch lager, keerring kost een 20€ dacht ik en de lagers 75€, tel de dealer zijn werk er nog bij en je bent er gauw 200 a 250€ kwijt. Dit alles in de veronderstelling dat het conische lager vooraan niet helemaal in frieten in gedraaid en je kardanhuis op zijn beurt heeft uitgefreesd.

Ik wil 't ook wel voor je doen maar dan moet je hem wel naar hier brengen of vraag eens aan Dirk Pauwels dat is toch dichterbij voor je(St Niklaar)

sucses ermee
tweecilinderke

Jeep , volledig eens met den danny, nu mocht je lager naar de fillistijnen zijn ga je dat zeker voelen als ge uwe beemer op de middenbok plaatst en even de spelingen en rolgeluiden nakijkt.
Bij het aflaten van uw olie kan het speurwerk naar ijzervijlsel ook al veel opleveren :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Supermario

Bericht door Supermario »

Dit gaat u bij de dealer 46€ kosten (ge weet toch dat ge daar 1€ per minuut betaald voor werkuren hé)?
Wel zorgen dat ze een beetje olie terug bijdoen

Dus voor BMW norm zeer goedkope reparatie.

Grtn, Mario
K1600GTL 2011 + R1200GSA 2016 LC
Danny

Bericht door Danny »

De keerring bij de 1200 pon kost 13€ en die steek je er makkelijk zelf in... voor de 1100 is 't een andere zaak :wink:
-Fred-

Bericht door -Fred- »

Kijk es hier Jo : http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... g+achteras" onclick="window.open(this.href);return false;
MGke

Bericht door MGke »

Dag Danny,

Denk dat het veel meer zal zijn dan de keerrring. De laatste 2km kon ik met moeite nog 30 per rijden. Had het gevoel da ik een platte band had. Dank alvast voor de geboden hulp.

Mvg
MGke.

Danny schreef:R1100R, kan enkel grote keerring zijn (in 't beste geval) slechter is 't als ook het groot lager aan grut is tesamen met het conisch lager, keerring kost een 20€ dacht ik en de lagers 75€, tel de dealer zijn werk er nog bij en je bent er gauw 200 a 250€ kwijt. Dit alles in de veronderstelling dat het conische lager vooraan niet helemaal in frieten in gedraaid en je kardanhuis op zijn beurt heeft uitgefreesd.

Ik wil 't ook wel voor je doen maar dan moet je hem wel naar hier brengen of vraag eens aan Dirk Pauwels dat is toch dichterbij voor je(St Niklaar)

sucses ermee
R1200RT van 2016 tot
MGke

Bericht door MGke »

Dag Mario,

Herstellen bij de dealer is uitgesloten, daarom zoek iemand die dit kan herstellen en een centje wilt bijverdienen.

Mvg
MGke
Supermario schreef:Dit gaat u bij de dealer 46€ kosten (ge weet toch dat ge daar 1€ per minuut betaald voor werkuren hé)?
Wel zorgen dat ze een beetje olie terug bijdoen

Dus voor BMW norm zeer goedkope reparatie.

Grtn, Mario
R1200RT van 2016 tot
Relax

Bericht door Relax »

MGke schreef:Dag Danny,

Denk dat het veel meer zal zijn dan de keerrring. De laatste 2km kon ik met moeite nog 30 per rijden. Had het gevoel da ik een platte band had. Dank alvast voor de geboden hulp.

Mvg
MGke.

Danny schreef:R1100R, kan enkel grote keerring zijn (in 't beste geval) slechter is 't als ook het groot lager aan grut is tesamen met het conisch lager, keerring kost een 20€ dacht ik en de lagers 75€, tel de dealer zijn werk er nog bij en je bent er gauw 200 a 250€ kwijt. Dit alles in de veronderstelling dat het conische lager vooraan niet helemaal in frieten in gedraaid en je kardanhuis op zijn beurt heeft uitgefreesd.

sucses ermee
Lijkt een beetje op wat ik had toen m'n cardan in frut ging en waarbij mof en cardanhuis spontaan aan't smelten sloegen. Motor ging slingeren als gek, door die krachten. 'k Hoop dat het bij jou minder erg is.
MGke

Bericht door MGke »

Inderdaad Relax, beter kan ik het niet omschrijven.

Mvg
Mgke

Lijkt een beetje op wat ik had toen m'n cardan in frut ging en waarbij mof en cardanhuis spontaan aan't smelten sloegen. Motor ging slingeren als gek, door die krachten. 'k Hoop dat het bij jou minder erg is.[/quote]
R1200RT van 2016 tot
J
Contacteer:

Bericht door J »

opgelost, en zelf gedaan met hulp. Was enkel dichting, maar ze was wel goe versleten.
Lager nog ok.

Thx allemaal voor de steun, tips en aanbieden van hulp.

J
Relax

Bericht door Relax »

Zeiksnor.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

MGke schreef:Inderdaad Relax, beter kan ik het niet omschrijven.

Mvg
Mgke

Lijkt een beetje op wat ik had toen m'n cardan in frut ging en waarbij mof en cardanhuis spontaan aan't smelten sloegen. Motor ging slingeren als gek, door die krachten. 'k Hoop dat het bij jou minder erg is.
[/quote]
Hey MGke,

is't al opgelost ondertussen? Was op vakantie in Cyprus en dan ging het forum ook nog eens offline, dus ik heb het nu pas gelezen.

Als je uwe tuffer op ne remorque krijgt wil ik gerust es zien of we de boel kunnen herstellen. Lekkage is zeker door een defecte keerring, maar door een defecte dichting alleen kan je cardan niet gaan zwabberen, dus is er nog meer aan de hand.
Waarschijnlijk lager defect, wordt zeer heet, daardoor beschadigd de dichting en krijg je lekkage. Het zwabberen heb je meestal bij de voorste konische lagers die defect zijn of los staan, maar ik neem aan dat als de pont lager volledig kaduk is, je ook wel wat gezwabber kunt krijgen op die manier.
In sommige gevallen is het cardan huis ook beschadigd en dan kan het wel eens een dure herstelling worden, in dat geval kan je beter uitkijken naar een goede 2de hands cardan, met dezelfde overbrenging
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
MGke

Bericht door MGke »

Dag Dirk,

De schade valt goed mee. Enkel het groot lager was volledig naar de knoppen. De stukken zijn in bestelling op werk. Hulp gekregen van een forumlid uit de regio.

Mvg
Mgke

Lijkt een beetje op wat ik had toen m'n cardan in frut ging en waarbij mof en cardanhuis spontaan aan't smelten sloegen. Motor ging slingeren als gek, door die krachten. 'k Hoop dat het bij jou minder erg is.[/quote][/quote]
Hey MGke,

is't al opgelost ondertussen? Was op vakantie in Cyprus en dan ging het forum ook nog eens offline, dus ik heb het nu pas gelezen.

Als je uwe tuffer op ne remorque krijgt wil ik gerust es zien of we de boel kunnen herstellen. Lekkage is zeker door een defecte keerring, maar door een defecte dichting alleen kan je cardan niet gaan zwabberen, dus is er nog meer aan de hand.
Waarschijnlijk lager defect, wordt zeer heet, daardoor beschadigd de dichting en krijg je lekkage. Het zwabberen heb je meestal bij de voorste konische lagers die defect zijn of los staan, maar ik neem aan dat als de pont lager volledig kaduk is, je ook wel wat gezwabber kunt krijgen op die manier.
In sommige gevallen is het cardan huis ook beschadigd en dan kan het wel eens een dure herstelling worden, in dat geval kan je beter uitkijken naar een goede 2de hands cardan, met dezelfde overbrenging[/quote]
R1200RT van 2016 tot
Danny

Bericht door Danny »

Toch beide vervangen he, zowel 't conisch lager als 't groot kogellager... :wink:
controleer gelijk eens of 't huis goed uitgeshimd is
tweecilinderke

Toch beide vervangen he, zowel 't conisch lager als 't groot kogellager...
controleer gelijk eens of 't huis goed uitgeshimd is
was voorzien :wink:

clublid
Danny

Bericht door Danny »

Ha gij gaat het doen :mrgreen: dan zijn we gerust he :wink:
Relax

Bericht door Relax »

Gerust? Als dat ding bij het eerste het beste gazon spontaan afslaat en het gras gaat maaien, dan weet je hoe het komt.
tweecilinderke

Gerust? Als dat ding bij het eerste het beste gazon spontaan afslaat en het gras gaat maaien, dan weet je hoe het komt.
dirk ge zijt slecht vel :mrgreen:

clublid
Plaats reactie