ABS controlelampje

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

1150rt

ABS controlelampje

Bericht door 1150rt »

Heb onlangs, met hulp, het ganse remsysteem gespoeld van mijn 1150rt 2001. Alles is vlot verlopen (enkel de achterste remleiding gaf forfait bij montage) maar nu blijft bij de test het rode licht met driehoekje branden en het abs lichtje knippert vlug. Ik dacht eerst dat de abs pomp/unit stuk was maar wanneer ik het contact terug af leg en opnieuw de test uitvoer, lijkt alles correct te werken. De spanning van de batterij is wel eens laag geweest (niet aan de lader gelegen) maar kan dit deze foutmelding geven. En zoja, hoe kan dit opgelost worden? Ze zeggen dat bij een rt1150 de stekker om aan te sluiten op de moditec onder het zadel zit...maar ik vind hier geen stekker terug. Kan deze nog ergens anders zitten of is de single spark hiermee niet uitgerust? enja, ik heb ook geen MoDitec.... :(
mvg
Joris
Danny

Re: ABS controlelampje

Bericht door Danny »

De OBD stekker ligt op je luchtfilterkast, zwart gekarteld rond ding...
uitlezen met een GS911, resetten en dan allicht opgelost :mrgreen:
1150rt

Bericht door 1150rt »

Of ik heb een nieuwe bril nodig of teveel alcohol gedronken of die kabel is afgesneden maar echt geen kabel te vinden onder het zadel... :(
heeft er iemand een foto van dat onding?
bedankt
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Haaltert ligt niet zo ver van Aalst.
Ik wil wel eens mee komen kijken, 2 paar ogen zien altijd meer dan 1 paar. :-)
mdc
Webmaster
Webmaster

Bericht door mdc »

bij mijn 2003 zat die in het kontje
Marc

R1250RT 2020
1150rt

Bericht door 1150rt »

bedoel je daar waar de reparatiekit zit? dus thv het achterlicht?
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Lage spanning kan die fout ook veroorzaken, gaat het niet weg als je een paar meter gereden hebt?
Indien niet, als je de diagn stekker gevonden hebt (ofwel die ronde gekartelde op de luchtfilterdoos of blauwe, 3 aderige, stekker in de kont, en je hebt een ABS knop op je dash kun je dit proberen:

ABS foutcode resetten

De procedure:

Contact uit
Pin 2 van de diagnose stekker verbinden met massa
Zet het contact aan.
Onderste ABS lamp knippert als er een fout in het geheugen staat
ABS schakelaar op dashboard indrukken voor minimaal 10 seconden (Onderste ABS lamp is contant aan)
ABS schakelaar los, beide ABS lampen branden constant als teken dat de fout gereset is
Zet het contact weer uit, verbreek de massa verbinding met pin 2

Bij de blauwe platte stekker is het gewoon pin 2, bij de ronde gekartelde is het bruin/blauw dacht ik. Denk dat de pins wel genummerd zijn op de stekker.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny

Bericht door Danny »

oeps fout van mij, 't is nen RT...
zit dus achter in de kont aan de rechterkant!
Beemerke Beem

Bericht door Beemerke Beem »

Dirk Pauwels schreef:Lage spanning kan die fout ook veroorzaken, gaat het niet weg als je een paar meter gereden hebt?
Indien niet, als je de diagn stekker gevonden hebt (ofwel die ronde gekartelde op de luchtfilterdoos of blauwe, 3 aderige, stekker in de kont, en je hebt een ABS knop op je dash kun je dit proberen:

ABS foutcode resetten

De procedure:

Contact uit
Zet het contact aan.
ABS schakelaar op dashboard indrukken voor minimaal 10 seconden (Onderste ABS lamp is contant aan)
ABS schakelaar los, beide ABS lampen branden constant als teken dat de fout gereset is

Bij de blauwe platte stekker is het gewoon pin 2, bij de ronde gekartelde is het bruin/blauw dacht ik. Denk dat de pins wel genummerd zijn op de stekker.

Zou deze procedure ook kunnen op een K1200LT van 1999? Ik heb wel geen ABS schakelaar op dashboard staan.
Dirk Pauwels

Beemerke Beem schreef:
Dirk Pauwels schreef:Lage spanning kan die fout ook veroorzaken, gaat het niet weg als je een paar meter gereden hebt?

ABS foutcode resetten

De procedure:

Contact uit
Zet het contact aan.

Zou deze procedure ook kunnen op een K1200LT van 1999? Ik heb wel geen ABS schakelaar op dashboard staan.
Jawel, met dit verschil dat je even zelf wat moet improviseren om als abs schakelaar te dienen. Hopelijk heb je kleine krachtige vingers, die ga je nodig hebben om de connector plug die op de ABS unit zit los te maken, vervolgens draadje in pin 21 steken en plug terug monteren. pin 2 diagn stekker aan de massa, contact aan, draadje van pin 21 abs connector aan de massa gedurende een 15tal seconden. en als het werkt zouden beide abs lampen daarna constant moeten branden. Het is een geprul.... Dat draadje uit de ABS connector pin 21 zou je kunnen laten zitten, beetje aftapen, kan je volgende reset weer gebruiken.
Reset haalt enkel maar uit als er een tijdelijke fout geweest is, als bv de ABS relay defect is of zo (of erger), zal je toch een diagnose moeten (laten) doen.

Bij de dealer is natuurlijk veel simpeler.... :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Beemerke Beem

Bericht door Beemerke Beem »

@ Dirk Pauwels.

Bedankt voor de snelle reactie. Hopelijk lukt het. Ga het een van de weken eens proberen. U hoord nog van mij.
Danny

Bericht door Danny »

ge kunt hem ook gewoon effe bij mij laten uitllezen he :clown:
adventure1200

Bericht door adventure1200 »

Hallo Dirk , hoe doe je dit op een RT 1150 waar ook geen ABS knop aanwezig is , bij deze ook onderste lamp in dashboard blijft rood en erboven knippert deze ! Als je er mee rijd en voetrem indrukt hoor je wel de pomp en volgens mij werkt de abs wel achteraan , vooraan geen geluid te horen en ook bijna geen remkracht en om te remmen moet men wel veel kracht op de hendel uitvoeren ! greetz
Dirk Pauwels

adventure1200 schreef:Hallo Dirk , hoe doe je dit op een RT 1150 waar ook geen ABS knop aanwezig is , bij deze ook onderste lamp in dashboard blijft rood en erboven knippert deze ! Als je er mee rijd en voetrem indrukt hoor je wel de pomp en volgens mij werkt de abs wel achteraan , vooraan geen geluid te horen en ook bijna geen remkracht en om te remmen moet men wel veel kracht op de hendel uitvoeren ! greetz
RT met servo veronderstel ik, aangezien je de pomp hoort (2003)?
Lijkt erop dat enkel de noodrem werkt, dus de servo van de voorrem doet het niet.
Paar dingen die je kan checken:
Batterij spanning ok?
Vloeistof niveau in rempotje op het stuur En in ABS circuit aangeduid met V (vorne) onder de tank moet boven de 3 inkepingen staan en mag geen lucht op zitten
Sensoren vervuild of kabel beschadigd?

Ik kan ontluchten, doorspoelen & remleidingen vervangen op dit systeem , maar heb geen ervaring met resetten servo (I)ABS. Heb nl geen GS911. waarschijnlijk is er ook wel een workaround, maar heb deze nog niet nodig gehad. Als je de oorzaak vd storing oplost gaan met deze versie ABS ook de lampjes terug normaal functioneren. Mss best even naar de dealer (of naar Danny) voor een diagnose en reset.

Als het een pre 2003 is zonder servo rem kan je gewoon de eerder vermelde procedure voor de K1200lt toepassen of de boel laten uitlezen en resetten.

Vrees een beetje dat verdikt dealer zal zijn : nieuwe ABS unit. Best nog ergens anders laten checken dan en eventueel zoeken naar een tweedehands unit, anders kijk je tegen een kost van 2500 euro aan....
1150rt

Bericht door 1150rt »

tja, ik heb ondertussen het aansluitpunt gevonden (zal achteraan tegen remlicht) en laten uitlezen. ik krijg de code '4330 Te hoge druk in wielkring voor'. Iemand die weet waarvoor dit staat. en probleem van lampjes blijven hetzelfde, soms branden ze bij het starten en andere keren niet. Toch de abs unit/pomp kapot?

Is het mogelijk om zo'n pomp zelf te vervangen? Spoelen van het systeem zal wel lukken maar weet niet of de unit te verwijderen is zonder speciaal materiaal.

Enja, de nieuwprijs bij de dealer voor een pomp (all in) is 2350 euro. Mijn vrouw zei dat ik maar bleek zag :-)
adventure1200

Bericht door adventure1200 »

Thx voor de reactie Dirk , de motor word volgende week ergens volledig uitgemeten en gechekt ! Indien dit opgelost word (hopelijk) post ik dit zeker en vast hier op het forum . greetz
Danny

Bericht door Danny »

pomp kost 1720 € is best zelf te vervangen

spoel maar eens eerst als je teveel druk voor hebt, remblokken toevallig vervangen??
1150rt

Bericht door 1150rt »

Ja Danny,

remblokken vervangen maar wel grondig gespoeld (denk ik toch). Ik zal dit weekend het nogmaal proberen en kijken of die verduivelde boodschap blijft bestaan. Ik merk wel dat er een remblok (van rem vooraan) ligtjes tegen mijn schijfrem wrijft. Kan dit ook zo'n melding geven? Raar, heb de klauw er al afgehaald en de cylinders zijn goed te bewegen maar blijft toch ligtjes wrijven. Het is de buitenzijde van de rechter voorrem.
Danny

Bericht door Danny »

nee daar weet zo'n ding niks van... :mrgreen:
Dirk Pauwels

andere optie is ABS eraf en nieuwe stalen reml steken, kost 200 euro en er kan niets meer defect gaan... :grin:
Ik neem aan dat een RT van 2001 nog een "klassiek" ABS heeft dus geen servo-abs?
hoe heb je ontlucht?
Eerst linkse remklauw, dan rechtse, en met pistons volledig ingeduwd? (ik steek er houten dummy blokken tussen), klassieke manier, vacuum of druk?
als je bv met versleten remblokken ontlucht, vloeistof op maximum en vervolgens nwe blokken steekt zou het systeem kunnen denken dat er te veel vloeistof op zit.
Hardnekkige luchtbellen kun je er vaak niet uitkrijgen met de klassieke ontluchtingsmethode, maar wel met bv vacuum. Hendel een nachtje aangetrokken laten staan, kan ook de luchtbel al eens naar boven sturen....
Danny

Bericht door Danny »

Vaak verdragen ABS pompen geen omgekeerde (hoge druk) de blokken terugduwen kan tegenwoordig een pomp al om zeep helpen (kijk maar naar mercedes Vito/viano) beter is de nippel effe te openen en dan de blokken terug te duwen.
oke 't is wa extra en je kan al eens morsen (en dan??) je kuist het netjes weer op maar je pomp is nog heel. daarna 't systeem effe spoelen en je bent weer gerust... :mrgreen:
1150rt

Bericht door 1150rt »

oef, heb gisterenavond het boeltje nog eens ontlucht (en zoals Dirk beschreven heeft, eerst links...) en raar maar waar, de fout lijkt weg te zijn. Alles loopt bij het opstarten perfect. Nu maar te hopen dat het zo blijft. Bedankt voor alle tips alleszins.

Enja, zat al te kijken naar een tweedehandspomp maar die gaan nog gemakkelijk 600euro, schandalig.

Zijn deze eigenlijk niet te reviseren zoals de meeste bij een auto?
Danny

Bericht door Danny »

je hebt gewoon de storing gewist en als ze nu geen melding meer geeft dan is ook alles oke dus een nieuwe pomp is overbodig. :mrgreen:
1150rt

Bericht door 1150rt »

ja, behalve het feit dat de motor een klein beetje minder zacht draait, zeg maar wat 'vierkant' draait. Maar dat is een ander probleem (gasklep of zo zeker) en zal voor de garage zijn...daar heb ik geen kaas van gegeten. Laat staan, hoe stel ik een diagnose zonder tools?
Danny

Bericht door Danny »

kijk maar eens of je gaskabels goed vrij lopen :mrgreen:
Plaats reactie