1150 RT probleem!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Stef RT

1150 RT probleem!

Bericht door Stef RT »

Hallo,

sinds een week of twee zit ik met een probleem met het stationair toerental van mijn RT (2002).
Vooral als hij goed warm heeft draait hij vierkant en soms valt hij zelf stil.
al eens binnen gedaan bij dealer, het is iets beter nu maar nog niet weg.
de bougie's zijn vervangen en de benzinefilter.
Met of zonder onze roze vriend (relay) geen verschil.

Iemand een idee? of heeft iemand dit ook al gehad?

Ik had al gedacht bougiekabels of klepspeling of syncronisatie.

Probleem is dat ik binnen twee weken vertrek voor 4 dagen Bourgogne.
Zal moeten veel beter gaan tegen dan. (hoop ik)

Groeten, STEF 8)
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Stef,

Hoeveel Km heeft je RT ?
Op hoeveel toeren (gemiddeld) draait hij vierkant als hij warm is ?

Ik neem aan dat je dealer het stationair mengsel en de synchronisatie heeft nagekeken. Toch ? Al eens reserve-bougies ingedraaid ?

Halle is niet ver. Je bent hier altijd welkom voor een check-up.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Ik heb 54000 km.
gewoon stationair, rond de 1000 toeren (iets erover)
hij valt soms zonder een duidelijke reden terug naar ongeveer 800 t/m.

nieuwe bougies en benzinefilter sinds gisteren.
Iets beter maar nog niet helemaal inorde.

groeten,
STEF
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

eens de luchtfilter bekijken.
deze kan vuil zitten. heb ik ook al eens gehad
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Synchro Bob
Contacteer:

Misschien vuil in de lucht bypass kanalen (messing schroeven) ?
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny

Bericht door Danny »

gasklephuizen(of één ervan) niet versleten ?? heeft ie de gasklepsensor juist gezet??
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Wel, ik weet niet of dit hetzelfde is maar deze avond is mijn RT tot 2x toe stilgevallen in de buurt van 1000 tpm!

Eénmaal zelfs tussen de file laverend op de Ring. Al rijdend herstart terwijl ik me afvroeg hoe ik ooit op de pechstrook zou raken als 't niet lukte :shock:

De tank is niet leeg, luchtfilter is na 8000 km zeker niet vol.
Vind hem wel 'ruwer' draaien als ik vanaf 1000 toeren het gas opentrek.
Starten gaat precies ook minder spontaan.

Gelukkig is het morgen tijd voor een klein onderhoudje. Ik hoop dat daarmee alles van de baan is...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Frans Koek

En...

Bericht door Frans Koek »

Xavier, is het problem al verholpen?
Ik ben zeer benieuwd naar de oorzaak. Mijn R1150RT heeft hetzelfde probleem waarmee al 3 x voor naar de dealer is geweest. Meerdere malen afgesteld en de gasklepsensor vervangen heeft niet/nauwelijks geholpen.

Groeten,
Frans (NL)
Harald

Bericht door Harald »

Mijn werk RT heeft ook zo'n probleem.
Was deze week aan't oefenen voor onze opendeurdag van nu zaterdag en plots viel hij uit.
eerst dacht ik dat ik niet kon rijden , en na een 2de en 3de keer wist ik dat niet ik de fout was.
Hij viel steeds stil in een linkse bocht bij het draaien van een 8
Motor op zijn middenbok geplaatst en Kontact opgezet . Stuur volledig naar links gedraaid en Kontact viel uit ;
Effe naar de kabels gekeken en opgemerkt dat de kontactkabel dewelke uit het kontactslot komt de oorzaak was . Hij was gebroken :cry:
Levensgevaarlijk, stel dat ge dat plots hebt op een verkeerswisselaar in een mooie bocht, :roll: uw remmen vallen uit en de beest blokkeerd :!:
Ge zou nogal ne post pakken hé :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Hoi,
Haralds probleem is echt wel een gevaarlijke situatie. Goed dat je het even van naderbij hebt bestudeerd :D

Mijn 'probleem' is voorlopig van de baan. Afgelopen weekend is moto effe bij der BMW-dokter geweest. Kleppen stellen etc. Draait ietwat minder ruw..maar nog niet zo zacht als een 1200 K-blok :roll:

Heb wel de indruk dat je dat inhouden/verstikken van de motor in de hand werkt als je bij het terugschakelen aan lagere snelheden een ruk gas geeft. Zo'n boxer heeft dat niet graag bij de lage toerentallen. Ik tracht er nu op te letten. Op mijn VFR deed ik dat voortdurend.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Bruno

Bericht door Bruno »

@Harald
Daarmee stond uw werkbeestje zaterdag bij de Raf?
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Harald

Bericht door Harald »

Bruno schreef:@Harald
Daarmee stond uw werkbeestje zaterdag bij de Raf?
Volledig juist, ben hem zonet gaan afhalen, straks koers in Opwijk.
Heb ook een nieuwe achtersloef laten steken intussen.
We kunnen weer voort . :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Danny

Bericht door Danny »

heb eergisteren ook een roadster hersteld die steeds stil viel
oorzaak; draad dodemansknop gebroken in de kabelboom, gevolg steeds stilvallen op onaangename momenten, effe de soldeerbout , kabelboomtape en rijen maar, soms zijn de tie wraps zo strak getrokken dat de draad daar moet breken :roll:
Jan n

Re: En...

Bericht door Jan n »

Frans Koek schreef:Xavier, is het problem al verholpen?
Ik ben zeer benieuwd naar de oorzaak. Mijn R1150RT heeft hetzelfde probleem waarmee al 3 x voor naar de dealer is geweest. Meerdere malen afgesteld en de gasklepsensor vervangen heeft niet/nauwelijks geholpen.

Groeten,
Frans (NL)
Ik heb ook een R1150RT twinspark.Voor de 20000 beurt geen probleem na vernieuwen bougies en filters heb ik het zelfde soms 800toeren en soms afslaan.Koude start is nu ook slecht .Terug geweest naar de dealer alles nog eens afgesteld heeft helaas ook niet echt geholpen.Stekker verbinding van de bobine was bij mij ook helemaal groen (komt water in)Choke kabel is nu zo strak afgesteld dat als de motor warm is de motor 3500 toeren draait op de eerste aanslag en dan nog maar net 1000 toeren draait met koude start met de choke er vol op.choke kan er nu ook pas af als de temperatuur al een tijdje in het 2de vlakje staat(was een paar honderd meter).Niet echt blij dus €500 voor de beurt en een niet goed lopende motor terug.
gr Jan
FJR1300A 2006
torro

Bericht door torro »

Dat het boxerke al es ziek wordt, tot daar aan toe. Maar ik vind het vooral verontrustend dat het zo vaak gebeurd dat sommige dealers het probleem niet kunnen verhelpen en dan al es lapoplossing forceren ... :!: :evil:
R 1100 R
Synchro Bob
Contacteer:

Ik refereer naar het oorspronkelijk bericht van Stef : stationair toerental dat soms zakt met eventueel afslaan van de motor als gevolg.

Gegevens:
- 1150 RT van 2002 met 55.000Km, onderhouden bij de dealer
- Dealer (Michel Otto) heeft ten gevolge van de klacht bougies en benzine filter vervangen, zonder positief gevolg. Heeft geen tijd tot na 20/9 om er verder naar te kijken en Stef vertrekt vrijdag voor een 4-daagse Bourgogne...

Vandaag is Stef bij mij langsgekomen en na een klein half uur ontmantelen van allerlei plastieken panelen :wink: zag ik daar een boxer staan die ik herkende. Ik heb nl. een GS...

Ik heb dadelijk de synchronisatie gecontroleerd en die stond op een haar na OK. Uiteraard manifesteerde zich het probleem niet meer :?
Toch maar eens de bypass schroeven uitgehaald en die waren dik aangeladen. Bovendien waren die links 3 toeren uitgedraaid en recht 3 1/2 toer. Dat leek mij veel....
@Danny: Geen getik waargenomen ter hoogte van de gasklepassen.
Verder heb ik iets vreemds gezien in het rechter gasklephuis daar waar de bypass vijs zit. Een gaatje richting schacht alsook allerlei groeven dicht bij de schroefdraad.

Afbeelding

Zo ziet dat gat eruit aan de linkerkant. Gaaf !

Afbeelding

Bon, ik heb die gaten en de bypass schroeven goed rereinigd met een beetje WD40 een veel perlucht. Ingevezen en 2 1/4 toer opengedraaid.
Toevallig was ralenti stabiel op 1100 tpm en de onderdruk was ook gelijk.

Zijn we van het probleem af ? Misschien. Er zit een logica in. Als de bypass schroeven vuil worden kan er minder lucht door waardoor de ralenti zakt en de dealer vijst ze alsmaar verder los om het stationair toerental te bekomen.

Van dat gaatje en de beschadiging in de zitting van de bypass schroef weet ik niet wat ik moet denken. Ik heb nog niet de moed gehad om die schroef er bij mijn GS uit te draaien.

Een andere anomalie is de spanning op pin 1 van de TPS. Die was bij een eerste meting 300mV. Ik heb gevraagd aan Stef om de gashendel eens open en dicht te draaien een vervolgens was de meting constant rond de 350mV. Zou er een slecht contact zitten in de potentiometer ? Ik wil de zegels niet verbreken aangezien dit een dealer-onderhouden moto is...

Enfin, Stef is vertrokken met een perfect stabiele ralenti. Hopelijk blijft dat zo...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

toch tof dat er mensen zijn zoals U BOB.
DIKKE proficiat met uw initiatief en hopelijk blijft hij rijden.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
w

Bericht door w »

Idd Bob, heel fijn om dit zo te zien.

Ik heb nog zo'n gaskleppotentiometer liggen die ge gerust moogt heben om open te vijzen, want die is vervangen omwille van hetzelfde probleem als je beschrijft, nl soms slecht kontakt. Misschien komen we daar dan wat meer over te weten.

Heb je een pb'ken gestuurd
Laatst gewijzigd door w op 12 sep 2005, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Stef RT

Bericht door Stef RT »

Hallo,

nog eens dik bedankt aan Bob.
De motor draait weer stabiel en heeft niet meer de intensie om stil te vallen. (juist nog een ritje gedaan als test)
Die mogelijke schade aan de draad van de rechter bypasschroef ga ik eens voorleggen bij mijn dealer en eens zijn gedacht vragen.

Een geluk dat we nog mensen hebben zoals Bob die er een beetje meer van kennen dan de meeste van ons.
Ik kan nu toch naar Frankrijk vertrekken zonder gans de tijd moeten te denken wat er onder weg kan kapot gaan. Ik zie mij ginder al bij een dealer gaan, die dan mischien ook niet meteen iets vindt.

Groeten, STEF 8)
bas

Bericht door bas »

@bdemeyer : CHAPEAU :!: :!:
Jan n

Bericht door Jan n »

Bedankt bdemeyer .Ik heb je verhaal gelezen als ik zaterdag ff tijd heb ga ik het zeker proberen . iemand die weet hoe je een gasklepsensor controleer/afsteld?
FJR1300A 2006
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Bob for president, go go go! Knap werk Bob.

Stoffel :wink:
Afbeelding
Bruno

Bericht door Bruno »

Amaai den Bob is geweldig. Indien nodig weet ik U te vinden Bob....ook voor een toerke te doen.
BMW Motor Club Vlaanderen lid
Synchro Bob
Contacteer:

Jan n schreef:iemand die weet hoe je een gasklepsensor controleer/afsteld?
Ik weet er 't één en 't ander van maar ik zou niemand aanraden om de gasklepsensor te komen zonder dat er echt klachten zijn: If it ain't broken, don't fix it !

En controle kan geen kwaad. Een digitale voltmeter tussen pin 1 (Rood/witte draad) van de sensor en de massa zou tussen 370 en 400 mV moeten aangeven (contact op, gas dicht). Ik heb nu op twee 1150's (met nog verzegelde sensors) telkens 350mV gemeten. Voor dat beetje ga ik de zegels niet breken :wink:

Je kan altijd Rob Lentini's procedure lezen op http://www.bmwrt.com/faq/surge.htm
maar je motor moet al wanhopig slecht rijden éér je ze uitvoert.
Bovendien is die procedure geschreven voor Motronic 2.2 en ik weet niet in hoeverre dingen er anders uitzien met 2.4 (i.e. op de 1150)
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

een ietofwat deftige mechanieker reinigt die bypass-opening voor ie begint af te stellen. :?
Plaats reactie