Ik refereer naar het oorspronkelijk bericht van Stef : stationair toerental dat soms zakt met eventueel afslaan van de motor als gevolg.
Gegevens:
- 1150 RT van 2002 met 55.000Km, onderhouden bij de dealer
- Dealer (Michel Otto) heeft ten gevolge van de klacht bougies en benzine filter vervangen, zonder positief gevolg. Heeft geen tijd tot na 20/9 om er verder naar te kijken en Stef vertrekt vrijdag voor een 4-daagse Bourgogne...
Vandaag is Stef bij mij langsgekomen en na een klein half uur ontmantelen van allerlei plastieken panelen

zag ik daar een boxer staan die ik herkende. Ik heb nl. een GS...
Ik heb dadelijk de synchronisatie gecontroleerd en die stond op een haar na OK. Uiteraard manifesteerde zich het probleem niet meer
Toch maar eens de bypass schroeven uitgehaald en die waren dik aangeladen. Bovendien waren die links 3 toeren uitgedraaid en recht 3 1/2 toer. Dat leek mij veel....
@Danny: Geen getik waargenomen ter hoogte van de gasklepassen.
Verder heb ik iets vreemds gezien in het rechter gasklephuis daar waar de bypass vijs zit. Een gaatje richting schacht alsook allerlei groeven dicht bij de schroefdraad.
Zo ziet dat gat eruit aan de linkerkant. Gaaf !
Bon, ik heb die gaten en de bypass schroeven goed rereinigd met een beetje WD40 een veel perlucht. Ingevezen en 2 1/4 toer opengedraaid.
Toevallig was ralenti stabiel op 1100 tpm en de onderdruk was ook gelijk.
Zijn we van het probleem af ? Misschien. Er zit een logica in. Als de bypass schroeven vuil worden kan er minder lucht door waardoor de ralenti zakt en de dealer vijst ze alsmaar verder los om het stationair toerental te bekomen.
Van dat gaatje en de beschadiging in de zitting van de bypass schroef weet ik niet wat ik moet denken. Ik heb nog niet de moed gehad om die schroef er bij mijn GS uit te draaien.
Een andere anomalie is de spanning op pin 1 van de TPS. Die was bij een eerste meting 300mV. Ik heb gevraagd aan Stef om de gashendel eens open en dicht te draaien een vervolgens was de meting constant rond de 350mV. Zou er een slecht contact zitten in de potentiometer ? Ik wil de zegels niet verbreken aangezien dit een dealer-onderhouden moto is...
Enfin, Stef is vertrokken met een perfect stabiele ralenti. Hopelijk blijft dat zo...