Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Hallo,

Ben nieuw lid van de club en op het forum
Zonet een testrit van 2 uur gedaan met de 2013 GS, zeer goed bevallen.
Rij nu bijna 3j met F800R maar zoek meer comfort en windbescherming voor langere trips en mss reizen.
Mijn vraag: met mijn korte pootjes zou ik nog iets lager willen zitten, vooral als met de ESA op duo ineens enkel mijn tenen nog juist de grond raken.
kies ik dan voor verlaagde vering of het verlaagd zadel? is zo'n verlaagd zadel niet te hard op den duur?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Danny »

Verlaagde vering lijkt me 't meest efficient, niet goedkoop maar een als je een paar Hyperpro veren laat plaatsen en je neemt (bv) een cm lager dan sla je twee vliegen in één klap.

je hebt een betere vering (zal je gauw merken) en je kan wat beter aan de grond.
Anderzijds is je tippen aan de grond genoeg, zat de duo er dan op of zat je er alleen op?

als je van een "R" komt is elke motor hoog natuurlijk dus of je geeft het nog een gewenningsperiode of je plaatst een paar andere veren. (ong 300€)
een verlaagde zit kan maar levert niet 't einde van de wereld, de zit is breed en je benen moet open en daardoor verlies je al een heel stuk voordeel van de verlaging. ik ging voor verbetering van de wegligging in combinatie met een stukje verlaging.

er zijn tig hyperpro verdelers die je graag helpen, voor mij is 't een betaalbaar compromis :mrgreen:
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

De duo zat erop met het instellen van de ESA.
Met het op en afstappen van de duo zou ik toch iets meer contact met de aarde hebben dan enkel maar de tippen.
Iemand ervaring met een verlaagd zadel? of met de verlaagde vering van BMW?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door RBee »

Luister maar naar Danny. :idea:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door SaP »

Ik vind persoonlijk enkel de tippen op de grond echt niet voldoende.
Heb zelf een f700gs met verlaagd af fabriek.
Zeer tevreden.
Verlaagd zadel van de 700 was echt te hard.
Maar ben geen specialist en t is 'maar' ne 700.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Ik vind enkel de tippen geen probleem als ik alleen rijd, maar niet met duo op en af stappen.
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik :grin:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

NIET kiezen voor een verlaagde fiets af-fabriek. Beter is het om Hyperpro iets lagere veren te laten monteren en wellicht het originele zadel iets te verlagen en comfortabeler te laten maken. Onder aan de streep ben je iets meer kwijt voor veeel meer plezier. Succes met je keuzes.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Danny »

edjemx schreef:Ik vind enkel de tippen geen probleem als ik alleen rijd, maar niet met duo op en af stappen.
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik :grin:

als je progressieve veren neemt mag dat geen probleem zijn die vangen je duo vanzelf op en zoals ik zei we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen...rijd eens naar hyperpro en laat je bijstaan door mensen die echt weten waar ze over praten...eerst informeren en daarna geld uitgeven ipv omgekeerd.
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door YOwan »

Danny schreef:we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen....
Als ge idd. maar over een paar cm. spreekt, ik meen hier ooit eens iets gelezen te hebben over
motorlaarzen met verhoogde (paar cm.) zool. Zou dat geen oplossing kunnen bieden?
Zou in elk geval goedkoper zijn !
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Dirk Pauwels »

YOwan schreef:
Danny schreef:we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen....
Als ge idd. maar over een paar cm. spreekt, ik meen hier ooit eens iets gelezen te hebben over
motorlaarzen met verhoogde (paar cm.) zool. Zou dat geen oplossing kunnen bieden?
Zou in elk geval goedkoper zijn !
Ik ken er zo een paar, het valt zelfs niet op, de verhogign merk je vaak niet aan de zool, maar zit vanbinnen.

Zadel verlagen kan, maar hou er dan rekening mee dat de hoek die je knieen maken ook verkleind, dus sneller last aan de kniekes.
Goed uitgevoerde verlaging is het beste, maar dan wel rekening houden dat je achteraf nog terug kunt naar origineel, want verlaagd blijkt moeilijk te verkopen achteraf. Ook de verlaging niet te extreem kiezen, in jouw geval is een cm mss al voldoende. ooit is de grondspeling echt wel op....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Gustje
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jan 2007, 18:26
Woonplaats: Vosselare
Locatie: Oost vlaanderen

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Gustje »

Ik heb er er zelf zo een paar,aan de binnenkant zit een zool van 2.5cm.Je merkt het niet van buitenaf.Ze zijn wel warm tijdens de zomer omdat ze tamelijk hoog zijn aan de benen.Ik heb ze gekocht bij rad en ze zijn van daytona .Ben er zeer tevreden van.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Danny schreef:
edjemx schreef:Ik vind enkel de tippen geen probleem als ik alleen rijd, maar niet met duo op en af stappen.
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik :grin:

als je progressieve veren neemt mag dat geen probleem zijn die vangen je duo vanzelf op en zoals ik zei we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen...rijd eens naar hyperpro en laat je bijstaan door mensen die echt weten waar ze over praten...eerst informeren en daarna geld uitgeven ipv omgekeerd.
Danny, ik zal eens informeren bij Hyperpro.
Ik vraag mij af of dit wel werkt met het ESA systeem? maar ESA zal wel werken op de demping en niet op de veervoorspanning waarschijnlijk.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Danny »

Werkt perfect met ESA met originele of evt Hyperpro dempers :mrgreen:
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door IB1 »

Dirk Pauwels schreef:
YOwan schreef:
Danny schreef:we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen....
Als ge idd. maar over een paar cm. spreekt, ik meen hier ooit eens iets gelezen te hebben over
motorlaarzen met verhoogde (paar cm.) zool. Zou dat geen oplossing kunnen bieden?
Zou in elk geval goedkoper zijn !


Zadel verlagen kan, maar hou er dan rekening mee dat de hoek die je knieen maken ook verkleind, dus sneller last aan de kniekes.
ooit is de grondspeling echt wel op....
Als je spreekt over een lager zadel of verlaagde vering is de kniehoek nooit een probleem. Mensen die dat doen zijn meestal toch redelijk klein.

Mijn GS is uitgerust met verlaagde vering en verlaagd zadel vanuit de fabriek. Ben ik best tevreden over. Daarnaast heb ik recentelijk laarzen (daytona denk ik) gekocht met iets dikkere zolen.

Ik zie niet waarom je zoveel meer zou moeten uitgeven aan hyperpro veren. Die zullen wel iets beter zijn, maar merk je dat ooit? De grond raken is ook geen probleem, omdat ik toch tussen de 20 en de 40 kg minder op de weegschaal werp dan de gemiddelde rijder. (en ik rij nooit met duo)
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Even simpel rekenen; verlagen af-fabriek € 230,- (inclusief buddy) Daytona verhoogde laarzen € 330,- maakt samen € 560,- Zit je dus met een fiets die net zo goed/slecht veert als standaard, net zo goed/slecht zit als standaard, want er is simpelweg een stuk schuim weggesneden en altijd gebonden aan de Daytona laarzen terwijl bergschoenen ook wel eens prettig kunnen zijn. (Vakanties)

Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-

Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door wooter »

Andere optie is Wilbers. Zij hebben ook WESA, dan kan je verlagen tot 80mm op een GS en de ESA-functionaliteit behouden.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Als je meer dan 3 cm moet verlagen, koop dan alsjeblieft een ander type motorfiets. Je verkracht het model en rijeigenschappen. Zijstandaard en middenbok zijn zo goed als onbruikbaar bij meer dan 5 cm verlagen. Snap echt niet waarom mensen dat zichzelf aandoen.
avierstraete
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:36
Woonplaats: Kampen
Locatie: Kampen (NL)

Re:

Bericht door avierstraete »

Obiwan schreef:Even simpel rekenen; verlagen af-fabriek € 230,- (inclusief buddy) Daytona verhoogde laarzen € 330,- maakt samen € 560,- Zit je dus met een fiets die net zo goed/slecht veert als standaard, net zo goed/slecht zit als standaard, want er is simpelweg een stuk schuim weggesneden en altijd gebonden aan de Daytona laarzen terwijl bergschoenen ook wel eens prettig kunnen zijn. (Vakanties)

Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-

Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.

Ja maar dan heb je geen laarzen van 330,00 euro
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door J@n »

@edjemx: Hoe groot ben je eigenlijk?
Ik ben 1.65m en ik rij momenteel met een F650GS met gewoon zadel , niet verlaagd. Met mijn verhoogde Daytona laarzen kan ik met beide voeten met de bal van de voet op de grond. Voor mij is dat meer dan voldoende. 'k Heb ook al een voormiddagje testgereden met een R1200GS LC. Die is met het zadel op de laagste stand maar een beetje hoger. Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re:

Bericht door IB1 »

Obiwan schreef:Even simpel rekenen; verlagen af-fabriek € 230,- (inclusief buddy) Daytona verhoogde laarzen € 330,- maakt samen € 560,- Zit je dus met een fiets die net zo goed/slecht veert als standaard, net zo goed/slecht zit als standaard, want er is simpelweg een stuk schuim weggesneden en altijd gebonden aan de Daytona laarzen terwijl bergschoenen ook wel eens prettig kunnen zijn. (Vakanties)

Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-

Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.
1) De verlaagde vering is me nooit aangerekend. Staat op de technische fiche van de fabriek, maar niet op de factuur.

2) Ik rij altijd met speciale laarzen. Ervoor reed ik met BMW pro touring laarzen (en die kan ik ook nog perfect gebruiken op mijn GS) en die waren bijna even duur (en hebben hun beste tijd gehad), daarnaast heb ik ook de BMW sneakers die ik voor lokaal zomers gebruik nog steeds gebruik.
De laarzen heb ik niet nodig, maar komen soms van pas. Met mijn lichte bergschoenen rij ik niet graag op de motor (deed dat vroeger alleen voor de hele korte afstanden) en mijn zware moeten niet onderdoen voor de motor, maar daar wandel ik even graag mee als met mijn motorlaarzen.
Mijn laarzen met dikke zool zijn er puur voor mijn eigen comfort en die heb ik eigenlijk niet echt nodig. Die laarzen moeten me ook in de winter met vriestemperaturen voor 160 km warm houden en tegen stevige regenvlagen kunnen.

Over mijn GS nu kan ik absoluut niet klagen over de stuureigenschappen. Het zadel is aan de harde kant en dat zal in de toekomst mogelijk nog aangepast worden. De eerstkomende vakantie moet daarover oordelen.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door IB1 »

J@n schreef:@edjemx: Hoe groot ben je eigenlijk?
Ik ben 1.65m en ik rij momenteel met een F650GS met gewoon zadel , niet verlaagd. Met mijn verhoogde Daytona laarzen kan ik met beide voeten met de bal van de voet op de grond. Voor mij is dat meer dan voldoende. 'k Heb ook al een voormiddagje testgereden met een R1200GS LC. Die is met het zadel op de laagste stand maar een beetje hoger. Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Ik ben 1m67 met relatief korte benen. Ik kan met de twee voeten met de bal van de voet op de grond, of met 1 voet volledig en stevig op de grond staan.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Brutus1
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2012, 08:50
Locatie: Pajottenland

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Brutus1 »

Ben ook niet van de grootste (1.67) en heb mij originele verlaagde vering aangeschaft. Eerste indrukken positief en vind niet dat het model verkracht werd :grin:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Brutus1 op 08 mei 2013, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door SaP »

J@n schreef:Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Nodig... nee. Heb ook tijdje gereden met enkel de bal van de voeten op de grond. Natuurlijk gaat dat perfect. Nu met de voeten plat en met toch zeggen heel wat meer comfort. Rij dagelijks met de moto en rij en parkeer op vele plekken. Met voeten op de grond is het toch stukken makkelijker. Om nog niet te spreken van de legio rode lichten in Molenbeek met putten en bulten. Of klote parkeerplaatsen in the middle of nowhere. Als ik stilsta ben ik zeker dat ik mijn moto 'heb' ondanks oneffenheden.
Soit, nodig? Nee. Comfortabel? Volgens mij wel.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Ik ben 1.70, met de testrit kwam ik ook met de bal van de voet op de grond met std zadel op laagste stand en ESA op 1 persoon, geen probleem.
Met stoppen of parkeren effe uitkijken waar je stopt met putten, goten, stoepen ed, na dik 20j motorrijden weet je dat wel.
"Probleem" is met de ESA op duo, dan stijgt de GS behoorlijk vond ik, toen kwam ik nog maar sjuust met de tippen op de grond.
En dat vind ik te weinig met op en afstappen van de duo, dan heb ik toch minstens de bal van de voet op de grond nodig.
Alleen weet ik niet of je aan zitcomfort inboet met het verlaagde zadel, want de bedoeling is meer en langer trips/weekends te maken, vandaar overstap naar GS.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Het nadeel van het verlaagde zadel KAN zijn dat de kniehoek iets krapper wordt. Rubbers uit de voetsteunen of verlaagde exemplaren kunnen dat weer oplossen. Wat ook een oplossing zou kunnen zijn is om bij op- en afstappen van de duo steeds terug te schakelen naar standaard rijhoogte. Als de duo eenmaal zit zou je weer op de gewenste rijhoogte moeten zitten.
Plaats reactie