Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Moderator: GVN
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Hallo,
Ben nieuw lid van de club en op het forum
Zonet een testrit van 2 uur gedaan met de 2013 GS, zeer goed bevallen.
Rij nu bijna 3j met F800R maar zoek meer comfort en windbescherming voor langere trips en mss reizen.
Mijn vraag: met mijn korte pootjes zou ik nog iets lager willen zitten, vooral als met de ESA op duo ineens enkel mijn tenen nog juist de grond raken.
kies ik dan voor verlaagde vering of het verlaagd zadel? is zo'n verlaagd zadel niet te hard op den duur?
Ben nieuw lid van de club en op het forum
Zonet een testrit van 2 uur gedaan met de 2013 GS, zeer goed bevallen.
Rij nu bijna 3j met F800R maar zoek meer comfort en windbescherming voor langere trips en mss reizen.
Mijn vraag: met mijn korte pootjes zou ik nog iets lager willen zitten, vooral als met de ESA op duo ineens enkel mijn tenen nog juist de grond raken.
kies ik dan voor verlaagde vering of het verlaagd zadel? is zo'n verlaagd zadel niet te hard op den duur?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Verlaagde vering lijkt me 't meest efficient, niet goedkoop maar een als je een paar Hyperpro veren laat plaatsen en je neemt (bv) een cm lager dan sla je twee vliegen in één klap.
je hebt een betere vering (zal je gauw merken) en je kan wat beter aan de grond.
Anderzijds is je tippen aan de grond genoeg, zat de duo er dan op of zat je er alleen op?
als je van een "R" komt is elke motor hoog natuurlijk dus of je geeft het nog een gewenningsperiode of je plaatst een paar andere veren. (ong 300€)
een verlaagde zit kan maar levert niet 't einde van de wereld, de zit is breed en je benen moet open en daardoor verlies je al een heel stuk voordeel van de verlaging. ik ging voor verbetering van de wegligging in combinatie met een stukje verlaging.
er zijn tig hyperpro verdelers die je graag helpen, voor mij is 't een betaalbaar compromis
je hebt een betere vering (zal je gauw merken) en je kan wat beter aan de grond.
Anderzijds is je tippen aan de grond genoeg, zat de duo er dan op of zat je er alleen op?
als je van een "R" komt is elke motor hoog natuurlijk dus of je geeft het nog een gewenningsperiode of je plaatst een paar andere veren. (ong 300€)
een verlaagde zit kan maar levert niet 't einde van de wereld, de zit is breed en je benen moet open en daardoor verlies je al een heel stuk voordeel van de verlaging. ik ging voor verbetering van de wegligging in combinatie met een stukje verlaging.
er zijn tig hyperpro verdelers die je graag helpen, voor mij is 't een betaalbaar compromis
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
De duo zat erop met het instellen van de ESA.
Met het op en afstappen van de duo zou ik toch iets meer contact met de aarde hebben dan enkel maar de tippen.
Iemand ervaring met een verlaagd zadel? of met de verlaagde vering van BMW?
Met het op en afstappen van de duo zou ik toch iets meer contact met de aarde hebben dan enkel maar de tippen.
Iemand ervaring met een verlaagd zadel? of met de verlaagde vering van BMW?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Luister maar naar Danny.
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
- Woonplaats: Schepdaal
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ik vind persoonlijk enkel de tippen op de grond echt niet voldoende.
Heb zelf een f700gs met verlaagd af fabriek.
Zeer tevreden.
Verlaagd zadel van de 700 was echt te hard.
Maar ben geen specialist en t is 'maar' ne 700.
Heb zelf een f700gs met verlaagd af fabriek.
Zeer tevreden.
Verlaagd zadel van de 700 was echt te hard.
Maar ben geen specialist en t is 'maar' ne 700.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS
wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ik vind enkel de tippen geen probleem als ik alleen rijd, maar niet met duo op en af stappen.
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
edjemx schreef:Ik vind enkel de tippen geen probleem als ik alleen rijd, maar niet met duo op en af stappen.
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik
als je progressieve veren neemt mag dat geen probleem zijn die vangen je duo vanzelf op en zoals ik zei we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen...rijd eens naar hyperpro en laat je bijstaan door mensen die echt weten waar ze over praten...eerst informeren en daarna geld uitgeven ipv omgekeerd.
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
- Woonplaats: Sint-Joris-Weert
- Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Als ge idd. maar over een paar cm. spreekt, ik meen hier ooit eens iets gelezen te hebben overDanny schreef:we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen....
motorlaarzen met verhoogde (paar cm.) zool. Zou dat geen oplossing kunnen bieden?
Zou in elk geval goedkoper zijn !
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ik ken er zo een paar, het valt zelfs niet op, de verhogign merk je vaak niet aan de zool, maar zit vanbinnen.YOwan schreef:Als ge idd. maar over een paar cm. spreekt, ik meen hier ooit eens iets gelezen te hebben overDanny schreef:we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen....
motorlaarzen met verhoogde (paar cm.) zool. Zou dat geen oplossing kunnen bieden?
Zou in elk geval goedkoper zijn !
Zadel verlagen kan, maar hou er dan rekening mee dat de hoek die je knieen maken ook verkleind, dus sneller last aan de kniekes.
Goed uitgevoerde verlaging is het beste, maar dan wel rekening houden dat je achteraf nog terug kunt naar origineel, want verlaagd blijkt moeilijk te verkopen achteraf. Ook de verlaging niet te extreem kiezen, in jouw geval is een cm mss al voldoende. ooit is de grondspeling echt wel op....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 01 jan 2007, 18:26
- Woonplaats: Vosselare
- Locatie: Oost vlaanderen
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ik heb er er zelf zo een paar,aan de binnenkant zit een zool van 2.5cm.Je merkt het niet van buitenaf.Ze zijn wel warm tijdens de zomer omdat ze tamelijk hoog zijn aan de benen.Ik heb ze gekocht bij rad en ze zijn van daytona .Ben er zeer tevreden van.
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Danny, ik zal eens informeren bij Hyperpro.Danny schreef:edjemx schreef:Ik vind enkel de tippen geen probleem als ik alleen rijd, maar niet met duo op en af stappen.
Bij de discovery day in Aartselaar heb ik even gesproken met mensen van de inschrijving testritten.
Volgens hun zou verlaagde vering een minder goed idee zijn als je veel met duo rijdt, en dus verlaagd zadel nemen.
Ik zal noodgedwongen nog eens een testrit moeten doen met verlaagd zadel denk ik
als je progressieve veren neemt mag dat geen probleem zijn die vangen je duo vanzelf op en zoals ik zei we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen...rijd eens naar hyperpro en laat je bijstaan door mensen die echt weten waar ze over praten...eerst informeren en daarna geld uitgeven ipv omgekeerd.
Ik vraag mij af of dit wel werkt met het ESA systeem? maar ESA zal wel werken op de demping en niet op de veervoorspanning waarschijnlijk.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Werkt perfect met ESA met originele of evt Hyperpro dempers
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Als je spreekt over een lager zadel of verlaagde vering is de kniehoek nooit een probleem. Mensen die dat doen zijn meestal toch redelijk klein.Dirk Pauwels schreef:YOwan schreef:Als ge idd. maar over een paar cm. spreekt, ik meen hier ooit eens iets gelezen te hebben overDanny schreef:we spreken niet over 5cm he, één centimeter doet wonderen....
motorlaarzen met verhoogde (paar cm.) zool. Zou dat geen oplossing kunnen bieden?
Zou in elk geval goedkoper zijn !
Zadel verlagen kan, maar hou er dan rekening mee dat de hoek die je knieen maken ook verkleind, dus sneller last aan de kniekes.
ooit is de grondspeling echt wel op....
Mijn GS is uitgerust met verlaagde vering en verlaagd zadel vanuit de fabriek. Ben ik best tevreden over. Daarnaast heb ik recentelijk laarzen (daytona denk ik) gekocht met iets dikkere zolen.
Ik zie niet waarom je zoveel meer zou moeten uitgeven aan hyperpro veren. Die zullen wel iets beter zijn, maar merk je dat ooit? De grond raken is ook geen probleem, omdat ik toch tussen de 20 en de 40 kg minder op de weegschaal werp dan de gemiddelde rijder. (en ik rij nooit met duo)
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Even simpel rekenen; verlagen af-fabriek € 230,- (inclusief buddy) Daytona verhoogde laarzen € 330,- maakt samen € 560,- Zit je dus met een fiets die net zo goed/slecht veert als standaard, net zo goed/slecht zit als standaard, want er is simpelweg een stuk schuim weggesneden en altijd gebonden aan de Daytona laarzen terwijl bergschoenen ook wel eens prettig kunnen zijn. (Vakanties)
Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-
Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.
Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-
Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Andere optie is Wilbers. Zij hebben ook WESA, dan kan je verlagen tot 80mm op een GS en de ESA-functionaliteit behouden.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 17 mei 2009, 12:36
- Woonplaats: Kampen
- Locatie: Kampen (NL)
Re:
Obiwan schreef:Even simpel rekenen; verlagen af-fabriek € 230,- (inclusief buddy) Daytona verhoogde laarzen € 330,- maakt samen € 560,- Zit je dus met een fiets die net zo goed/slecht veert als standaard, net zo goed/slecht zit als standaard, want er is simpelweg een stuk schuim weggesneden en altijd gebonden aan de Daytona laarzen terwijl bergschoenen ook wel eens prettig kunnen zijn. (Vakanties)
Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-
Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.
Ja maar dan heb je geen laarzen van 330,00 euro
Aloys Vierstraete, BMW K1200 GT 2008
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
@edjemx: Hoe groot ben je eigenlijk?
Ik ben 1.65m en ik rij momenteel met een F650GS met gewoon zadel , niet verlaagd. Met mijn verhoogde Daytona laarzen kan ik met beide voeten met de bal van de voet op de grond. Voor mij is dat meer dan voldoende. 'k Heb ook al een voormiddagje testgereden met een R1200GS LC. Die is met het zadel op de laagste stand maar een beetje hoger. Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Ik ben 1.65m en ik rij momenteel met een F650GS met gewoon zadel , niet verlaagd. Met mijn verhoogde Daytona laarzen kan ik met beide voeten met de bal van de voet op de grond. Voor mij is dat meer dan voldoende. 'k Heb ook al een voormiddagje testgereden met een R1200GS LC. Die is met het zadel op de laagste stand maar een beetje hoger. Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Re:
1) De verlaagde vering is me nooit aangerekend. Staat op de technische fiche van de fabriek, maar niet op de factuur.Obiwan schreef:Even simpel rekenen; verlagen af-fabriek € 230,- (inclusief buddy) Daytona verhoogde laarzen € 330,- maakt samen € 560,- Zit je dus met een fiets die net zo goed/slecht veert als standaard, net zo goed/slecht zit als standaard, want er is simpelweg een stuk schuim weggesneden en altijd gebonden aan de Daytona laarzen terwijl bergschoenen ook wel eens prettig kunnen zijn. (Vakanties)
Kosten Hyperpro verlaagde veren € 339,- Lager en (veel) beter rij en stuurgedrag dan af-fabriek. Aanpassen zadel, vervangen standaard schuimpje door schuim met een gesloten celstructuur € 100,- tot € 150,- geen speciaal schoeisel nodig. Totaal max. € 489,-
Oftewel geld overhouden en een motor die meer comfort biedt en beter stuurt.
2) Ik rij altijd met speciale laarzen. Ervoor reed ik met BMW pro touring laarzen (en die kan ik ook nog perfect gebruiken op mijn GS) en die waren bijna even duur (en hebben hun beste tijd gehad), daarnaast heb ik ook de BMW sneakers die ik voor lokaal zomers gebruik nog steeds gebruik.
De laarzen heb ik niet nodig, maar komen soms van pas. Met mijn lichte bergschoenen rij ik niet graag op de motor (deed dat vroeger alleen voor de hele korte afstanden) en mijn zware moeten niet onderdoen voor de motor, maar daar wandel ik even graag mee als met mijn motorlaarzen.
Mijn laarzen met dikke zool zijn er puur voor mijn eigen comfort en die heb ik eigenlijk niet echt nodig. Die laarzen moeten me ook in de winter met vriestemperaturen voor 160 km warm houden en tegen stevige regenvlagen kunnen.
Over mijn GS nu kan ik absoluut niet klagen over de stuureigenschappen. Het zadel is aan de harde kant en dat zal in de toekomst mogelijk nog aangepast worden. De eerstkomende vakantie moet daarover oordelen.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ik ben 1m67 met relatief korte benen. Ik kan met de twee voeten met de bal van de voet op de grond, of met 1 voet volledig en stevig op de grond staan.J@n schreef:@edjemx: Hoe groot ben je eigenlijk?
Ik ben 1.65m en ik rij momenteel met een F650GS met gewoon zadel , niet verlaagd. Met mijn verhoogde Daytona laarzen kan ik met beide voeten met de bal van de voet op de grond. Voor mij is dat meer dan voldoende. 'k Heb ook al een voormiddagje testgereden met een R1200GS LC. Die is met het zadel op de laagste stand maar een beetje hoger. Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ben ook niet van de grootste (1.67) en heb mij originele verlaagde vering aangeschaft. Eerste indrukken positief en vind niet dat het model verkracht werd
Laatst gewijzigd door Brutus1 op 08 mei 2013, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
- Woonplaats: Schepdaal
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Nodig... nee. Heb ook tijdje gereden met enkel de bal van de voeten op de grond. Natuurlijk gaat dat perfect. Nu met de voeten plat en met toch zeggen heel wat meer comfort. Rij dagelijks met de moto en rij en parkeer op vele plekken. Met voeten op de grond is het toch stukken makkelijker. Om nog niet te spreken van de legio rode lichten in Molenbeek met putten en bulten. Of klote parkeerplaatsen in the middle of nowhere. Als ik stilsta ben ik zeker dat ik mijn moto 'heb' ondanks oneffenheden.J@n schreef:Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Soit, nodig? Nee. Comfortabel? Volgens mij wel.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS
wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
-
- Berichten: 1586
- Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
- Woonplaats: Opitter
- Locatie: Limburg
Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?
Ik ben 1.70, met de testrit kwam ik ook met de bal van de voet op de grond met std zadel op laagste stand en ESA op 1 persoon, geen probleem.
Met stoppen of parkeren effe uitkijken waar je stopt met putten, goten, stoepen ed, na dik 20j motorrijden weet je dat wel.
"Probleem" is met de ESA op duo, dan stijgt de GS behoorlijk vond ik, toen kwam ik nog maar sjuust met de tippen op de grond.
En dat vind ik te weinig met op en afstappen van de duo, dan heb ik toch minstens de bal van de voet op de grond nodig.
Alleen weet ik niet of je aan zitcomfort inboet met het verlaagde zadel, want de bedoeling is meer en langer trips/weekends te maken, vandaar overstap naar GS.
Met stoppen of parkeren effe uitkijken waar je stopt met putten, goten, stoepen ed, na dik 20j motorrijden weet je dat wel.
"Probleem" is met de ESA op duo, dan stijgt de GS behoorlijk vond ik, toen kwam ik nog maar sjuust met de tippen op de grond.
En dat vind ik te weinig met op en afstappen van de duo, dan heb ik toch minstens de bal van de voet op de grond nodig.
Alleen weet ik niet of je aan zitcomfort inboet met het verlaagde zadel, want de bedoeling is meer en langer trips/weekends te maken, vandaar overstap naar GS.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Lid BMW MC VL.
Het nadeel van het verlaagde zadel KAN zijn dat de kniehoek iets krapper wordt. Rubbers uit de voetsteunen of verlaagde exemplaren kunnen dat weer oplossen. Wat ook een oplossing zou kunnen zijn is om bij op- en afstappen van de duo steeds terug te schakelen naar standaard rijhoogte. Als de duo eenmaal zit zou je weer op de gewenste rijhoogte moeten zitten.