Gepiep in het achterwiel

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mon

Gepiep in het achterwiel

Bericht door Mon »

Deze namiddag goe weer. Ideaal om een toerke te maken. En zeker als ge als doel naar de ijscremeboer in Zoersel rijdt.
Maar onderweg kreeg ik via de Scala-rider van Brigitte door dat het gepiep in haar achterwiel terug gekomen was. :-( (Een r80gs/Basic) Dit begon zo op het eind van de vorige zomer stillekensaan ,maar was tijdens de winter volledig verdwenen. Wij dachten dat het opgelost was. Het is een echt gepiep,maar volgens mij, niks metaal-achtig. Het is juist het geluid zoals van een riem ofzo. piep... piep.. piep... :-x . Als ge de motor op de middenbok zette, en ge draaide met het wiel,dan was het ook. Het klonk niet echt onheilspellend, maar vermits we met onze moto's binnen anderhalve week op vakantie vertrekken, is ze er toch wel wat ongerust over.
Ik had hier op het forum al veel gelezen en gehoord van den Danny in Zandhoven, maar nog niet kennisgemaakt met hem. Via via, de Mil gecontacteerd, en die heeft mij dan het telefoonnummer van Danny doorgegeven. Hem opgebeld, en het probleem uitgelegd. Niettegenstaande hij feitelijk wel zijn bezigheid had, maar omdat we niet ver van hem waren, was hij bereid om toch efkens te kijken naar dit probleem.
Zijn oor te luisteren gelegd, was hij van het gedacht dat het hoogst waarschijnlijk in de remmen zat. Het was niet de cardan ofzo.Hij stelde voor om alles van binnen te reinigen met cleaner. Dan zou de kans groot zijn dat het opgelost was.
Thuis gekomen, dit gedaan. Het wiel eraf gehaald, en alles van binnen goed ingespoten. Het wiel terug erop, dan ronddraaien, dan... "piep.... piep... piep...". Het was iets minder, maar nog steeds daar.
Den Danny opgebeld, uitgelegd. En nu is het zo dat hij er volgende week gaat naar kijken.
Nu zijn we er toch redelijk gerust in, dat we zonder gepiep in vakantie kunnen vertrekken.
Grtz, Mon & Brigitte
Herkennen julie het moment waarop plots alles zin krijgt en men beseft dat de hele shit het waard was? Ik ook niet!
John
Contacteer:

Re: Gepiep in het achterwiel

Bericht door John »

Zo gerust zou ik toch niet zijn zenne Mon! Brigitte zal wel blijven piepen zeker? :lol:
Mon

Bericht door Mon »

Ai John... :oops: Breng me ni in verlegenheid he jong... ze leest dit misschien ook zenne. Ik weet wel wat ge kunt doen tegen piepen, en ik doe wat ik kan! :wink:
Herkennen julie het moment waarop plots alles zin krijgt en men beseft dat de hele shit het waard was? Ik ook niet!
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Hé Mon,

Ik denk ook aan een slepende remschoen.

Demonteer eens je achterwiel. Draai de wielbouten in de naaf en draai eraan. Als het dan nog piept (wat mij zou verbazen) zit het vogeltje in de transmissie.
Heb je de olieniveaus gecontroleerd (cardantunnel en brug) ?

Als het niet meer piept, toch eens kijken of de remschoenen niks raken.

In elk geval, is bij Danny, de redding nabij :-)

Goei reis,
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Mon

Bericht door Mon »

He Bob,
Bedankt voor de tips. Idee is goed; alles rond-draaien met wiel eraf. Zover ik de locatie van het geluid kan bepalen, komt het echt uit de centrale wiel-"klok". Maar ik denk dat ik nu wacht op het verdere onderzoek en analyse van den Danny. 'k heb daar, zoals je zegt, vertrouwen in.
Grtz, Mon
Danny

Bericht door Danny »

Alles vervangen behalve 't stuur :clown:
K1neke

Bericht door K1neke »

Danny schreef:Alles vervangen behalve 't stuur :clown:
Danny , ben je er zeker van dat het niet van het stuur komt ? :pig:
In bezit van ; 2X SHADOW 1100 ,3 X K1 , 1X K100LT , 1X K100RS16V , 3X K1100LT .1X K1200LT ,
Danny

Bericht door Danny »

daar ben ik nog nie echt uit René :clown:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik hoop dat de "piep" ook weg is, want die blijft in mijn hoofd spelen.
Die avontuurlijke reisverslagen mogen door een piep niet in het gedrang komen. ;-)

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Mon

Bericht door Mon »

mecapuet schreef:Ik hoop dat de "piep" ook weg is, want die blijft in mijn hoofd spelen.
Die avontuurlijke reisverslagen mogen door een piep niet in het gedrang komen. ;-)

Gr, meca.
Don't worry. :wink:

De groeten, ook van Brigitte
Mon

Bericht door Mon »

Voila, daarstraks gaan afhalen. Tijdens het naar huis rijden heeft ze niks meer horen piepen... toch niet aan hare moto... :clown:
Was (volgens den Danny) "iets simpel", een rubber die verdraaid zat en in de trommel,tegen het wiel sleep.
In alle geval, Brigitteke is weeral kontent en gerust om volgende week op vakantie te vertrekken.
Nog ne grote mercie aan den Danny, om ons zo snel voort te helpen. :cheers:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

:cheers: :cheers: :cheers: :cheers:

Gr, meca.
luc boxer

Bericht door luc boxer »

.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 05 nov 2018, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
mecapuet

Bericht door mecapuet »

luc boxer schreef:Mon wie heeft er de laatste keer aan dat wiel aan het prutsen geweest :?: :mrgreen: ;)
Kruip gij maar terug in uw bus.... :mrgreen:

Gr, meca.
Relax

Bericht door Relax »

:lol: :lol:
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie