Morvan in eigen nat

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Lukas

Morvan in eigen nat

Bericht door Lukas »

Na alle tips die ik hier gekregen heb op de vraag naar wat haalbaar is voor een 5-daagse trip, heb ik dan toch besloten om richting Alpen te trekken. Niet alle passen zijn open, maar dat zou ik ter plekke wel oplossen. De weersvoorspellingen zijn ook niet al te best. Regen, lage temperaturen, zelfs een sneeuwvlok is mogelijk...
Daarom plan ik een route via de Morvan om dan zo naar de Jura te kunnen doorsteken en later de Alpen in te duiken. Langzaam opbouwen, heet dat.

Dag 1 begint begint om 10h00 bij Peter D'haese. Daar zal de fietspomp van mijn nieuwe K75 vervangen worden door de Wilbers die onder mijn kapotte moto zat. Blijkt dat er aan de Wilbers een lek zit... Shit, en ze hebben op hun schap ook niks meer liggen. We besluiten om die Wilbers er toch maar onder te steken. Alles is beter dan wat er nu onder steekt.
Het is 12h00 als ik vertrek richting E17.
T.h.v. Lille kom ik in de file terecht. Ik durf er niet goed tussendoor rijden. Het is om te beginnen redelijk smal tussen de (vracht)wagens en bovendien zit ik nog wat met de poepers na mijn ongeval van enkele weken geleden. Soms doe ik het, soms blijf ik erachter. Watje.
Voor de eerste péage verlaat ik de autostrade. De geplande koffiestop in Arras laat ik voor wat het is en ik richt de neus op Cambrai. Een normaal mens komt daar niet maar ik heb daar jeugdherinneringen. Een dagschoteltje en enkele cigaretjes later vertrek ik met een omweg langs nog een jeugdherinnering naar St-Quentin.
Het is begonnen.
Ik voel het.
Ik ben weg.
Het begint te regenen...
Ik heb van dag 1 geen foto. Het regent en ik wil gewoon doorrijden. Ik heb wel al in het snotje dat ik vandaag niet meer in de Morvan geraak.
In het dorpje Montmirail, in de Brie-Champagne, vind ik na wat zoeken een hotelletje. Zo een vervallen glorie waar Napoleon zeker nog een kamermeid bezwangerd heeft. Ik ben de enige klant en de uitbaatster heeft heel wat gebabbel in te halen.... Is niet erg. Een fris biertje verzacht alles en het avondeten is lekker. Jammer dat ik geen foto nam.

Op dag 2 haal ik de moto uit de garage waar ook een oude vette amerikaan staat te blinken. Een folieke uit de jeugdjaren van de uitbater, blijkt. Via allerlei D's rijd ik tot in Vezelay. Vezelay is, naast de poort tot de Morvan, ook een gekend bedevaartsoord op de route naar Compostella met een mooie basiliek. Dat wil ik wel eens zien. Hewel, het is prachtig. Maar ik ben echt blij dat het slecht weer is. Het is er rustig. In de zomer is dit waarschijnlijk koppenlopen. Een toeristenval, qua. Hieronder een detail van de basiliek met in de verte een glimp van mijn K. De ratten houden de boel recht... :lol:

Afbeelding

Na Vezelay duik ik zonder echt plan het natuurpark van de Morvan in. De eerste indruk is goed. Het is hier mooi, veel groen, heuvelachtig, weiden met hagen omrand. Er is weinig volk op de baan. Dit is dan ook een van de snelst ontvolkende gebieden van Frankrijk. Weinig tot geen industrie. De Morvan is een ideale plaats om 's nachts de sterren te bekijken. Maar ik denk niet dat ik daar vanavond veel zal van zien door de wolken. Alleen maar doelloos rondrijden..., niet mijn ding. Dus duik in dit café in om wat tips te sprokkelen. Van truckers echter geen spoor. En de muziek was ook eerder soft. Ik denk dat de naam betrekking had op de uitbaatster...
Ik zag hier door het venster trouwens een R100GS met Belgische nr-plaat passeren. Een zwarte met blauw/groene stripping.

Afbeelding

Mooie streek, de Morvan. Zeer groen. Weiden omzoomd met hagen. Bossen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de fans van OHL...

Afbeelding

Het regent nog steeds en het wordt kouder. De damp stijgt op van de meertjes en zelfs mijn spiegels dampen aan. Brrrr, het wordt verdorie fris.

Afbeelding

En wat is dat? Water in mijn botten? Tiens, mijn handschoenen zijn toch gore-tex? Het wordt tijd om overnachting te zoeken. Na minder dan een uurke zoeken , bots ik op een camping mét hotelfunctie. De max! "Ieieieieieiep...", mijn remmen toe (ja, ze piepen, ik moet er eens naar kijken). Open haard die brandt en waar mijn kleren kunnen drogen, 2 Leffe's, WiFi, avondeten,... meer moet dat niet meer zijn vanavond.

Dag drie begint met het plannen van de dag. Punt 1 op de prioriteitenlijst voor vandaag en de komende dagen is: geen regen of koude meer. Meteofrance dwingt me naar het westen. Geen Alpen dus. Ik plan een rit naar het zuiden van de Morvan en daar zal ik afbuigen naar richting opklaringen.

Afbeelding

Afscheidsblik op de Morvan. Het zuiden was iets heuvelachtiger.

Afbeelding

Ik passeer de Alier. Dat is een een rivier dus... Ik zie een pak oldtimers (er is waarschijnlijk een meeting) maar geen Motard. Mooie snelle op en neer kronkelende wegen. Via Nevers gaat het naar Bourges. Mooie kathedraal! Een bende Japanners wil daar met mij op de foto zeg. Of met m'n moto. Dat kan ook.

Afbeelding

Na Bourges schiet ik omhoog, richting Orleans. Ik sluit, op een rond punt, toevallig aan bij een groep van een 20-tal moto's. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo in een groep over de baan gekacheld heb. Dat voelt wel plezant. Beetje stoer ook. En goed ruiken!
De baan steekt echter tegen. Altijd rechtdoor. Dus draai ik af richting Loire om de kleinere wegen op te zoeken. Dat ziet er al beter uit.

Afbeelding

Afbeelding

Na Orleans neem ik de autostrade richting Parijs. Als ik morgen nog wat leuks wil doen, moet ik nu een stukje opschieten. De ring valt goed mee. Zondagavond is het precies rustig.
Even overweeg ik om Parijs in te rijden en daar iets te zoeken. Het wordt Compiègne. Een hotelletje aan het water. Het duurste van de hele trip. Maar bon, het is 11 uur 's avonds en ik heb geen zin meer om te zoeken.

Dag 4 begint weer met het plannen van de dag. Ham-Peronne-Albert-Buquoyt... Een stukje door de vallei van de Somme, dus. Daarna Arras rechts laten en via-via tot in Bethune. Veel oorlogsmonumenten. Veel Engelse wagens.
Deze streek ga ik onthouden omdat ze niet zo erg ver van Gent ligt en, mits wat voorbereiding, prachtige trips kan opleveren. Veel mogelijkheden om goed door te rijden.

Afbeelding

Een koffietje en een sigaretje op zijn tijd. Hier mag gevloekt worden....

Afbeelding

Ergens in de buurt van Bethune treft de grauwheid en de troosteloosheid van de streek me. Ik begin af te tellen. Ik hoop op de verlossende pijl met Menen of Ieper of Kortrijk erop.
En dan is het zover. Daar ligt het zie...

Afbeelding

Al bij al een mooie 4-daagse. 1700 km gebold. Plaatsen gezien waar ik nog niet geweest was.
Beetje jammer van de Alpen. Maar blij met de nieuwe moto en vooral met het herwonnen vertrouwen.
De Alpen lopen niet weg.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
GSrijder
Contacteer:

Re: Morvan in eigen nat

Bericht door GSrijder »

De Morvan is ook nog één van mijn to do's.

Leuk verslagje trouwens.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
SaP
Contacteer:

Bericht door SaP »

Zeer mooi verslagje!
Doet goesting krijgen.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

Bekende streken die herinneringen oproepen. Heel leuk verslag en goed geschreven. Ik heb er van genoten. Merci!
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
P-man

Bericht door P-man »

Hey Lukas,
Merciekes voor verslag en foto's.
Fijn om te lezen.
En vooral om te zien dat je terug 'en route' bent.
grts
Pieter
MidlifeCruise

Bericht door MidlifeCruise »

Morvan is de max en nooit druk, staat eind deze maand op de menu voor mij.
Mocht je in Luzy passeren en heb je de kans, dan kan je echt lekker eten voor schappelijke prijs, Hotel du Morvan, voor een 30EUR word je daar vertroeteld met echt hoogstaande keuken. De eigenaar is een heel enthousiaste chef.
Afbeelding
Kamers zijn hier wel op zijn Frans, beter in hotel de la Gare 200m verderop = vernieuwde en propere kamerkes.
@Lukas goed dat je weer in zadel zit!
Just call me Luc
Pol

Bericht door Pol »

Toffe stijl van rijden en schrijven. 't Voorwiel de trip mee laten bepalen. :wink:
Harald

Bericht door Harald »

Hoe meer ik van deze verhalen lees hoe meer zin ik krijg om er effe alleen tussenuit te knijpen.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Relax

Bericht door Relax »

Tot je vrouw dat te weten komt...

Prettig om lezen Lucas.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Lukas

Bericht door Lukas »

Bedankt voor de leuke reacties.

Het gevoel van opnieuw te mogen/durven/kunnen/willen motorrijden is de belangrijkste ervaring voor mij.
Alleen 'reizen' heeft z'n pro's en con's. Overdag ben ik blij om mijn ding te kunnen doen. 's Avonds is het wel aangenaam om mensen te zien en te horen.
Ik ga ook onthouden dat ik mijn route's beter kan voorbereiden. Zo is niet elke D-route automatisch een leuke D-route. Dat was niet steeds op voorhand te zien. Ik had niet van elke streek een goede kaart. Ik heb het gedaan met de gps op mijn telefoon. Ik kan het aantal Zone-Industriellle'en, dechetterie's, ... die ik voorbij of door reed niet meer tellen. Een gps vind ik misschien het overwegen waard, de volgende keer.
Gerver

Bericht door Gerver »

Inderdaad, hiervan krijg je goesting om direct te vertrekken :-)
Danny

Bericht door Danny »

Reizen op de oude manier is toch iets avontuurlijker dan al dat sleutel op de deur gedoe...

Jammer dat het ne K75 is want die neemt een stukje avontuur weg omdat die nooit in panne valt :clown:
seog

Bericht door seog »

enkele jaren terug ook de morvan bezocht. staat nog op mijn lijstje van herhaling.
http://fotoalbum.seniorennet.be/seog/mo ... e_/galerij" onclick="window.open(this.href);return false;
MidlifeCruise

Omdat we eind deze maand vertrekken, stillekes beginnen plannen...
==> Mochten jullie routes hebben op papier, GPS (gpx), of op kaart, ook vooral bezienswaardigheden, drop maar af.
Alvast dank voor jullie input
Just call me Luc
Lukas

Bericht door Lukas »

Ik heb geen gps-files en de blaadjes waar ik m'n bolleke-pijlke-route op noteerde, zijn nat en weg...
Ik volgde grossomodo de D-routes van St-Quentin in een +/- rechte lijn naar Vezelay.
Soms was dat goed en soms niet.
Als je een gps hebt, zou ik proberen om die zone 50's (de dorpjes) te vermijden. Dat vond ik knap vervelend worden na een tijd.
Weet echter niet of dat kan?
MidlifeCruise

Even verder borduren op de topic van Lukas... Morvan op zijn best...
Aanrijroute was mistig , nat (laatste 30km) en koud, in grote lijnen Couvin Epernay Auxerre, waar we 3 dagen overnacht hebben.

Het is dus iets meer Chablis geworden dan echte Morvan, maar wel Bourgondie :grin:
Afbeelding
Goed moment van het jaar, met zon en wijdse velden vol koolzaad.
Afbeelding
In Auxerre fotoke genomen van de Cathedral de St. Etienne.
Afbeelding
Rondom Auxerre veel water en kanalen
Afbeelding
...en Chablis, hou zelf niet zo van witte, maar maatje wel, dus rondje wijngaarden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bourgondie dat is "lekker eten" voor weinig geld =>19EUR
Afbeelding
...met water :mrgreen:
Afbeelding
maar wel buiten in het zonneke
Afbeelding
Vezelay, Poort tot de Morvan
Afbeelding
Cruisen over prachtige wegen, door kleine dorpjes en helemaal 'alleen'.
Afbeelding

Afbeelding
Hier lag ik bijna op mijn doos, wat hevig vertrokken in het gras :mrgreen:
Afbeelding
Lac de Panneciere
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het rondje ging tot Château-Chinon, spijtig genoeg zaten we iets te hoog om echt wat langer in de Morvan te rijden.
Afbeelding
Terug naar huis via N77 richting Troyes, wel veel wind
Ode aan de 10000 gesneuvelden in de Champagne
Afbeelding

1570km op 4 dagen, was zeer te pruimen :grin:

Bewerkte foto's
Just call me Luc
Lukas

Bericht door Lukas »

Leuk.
En duidelijk beter weer gehad.