Lucrc schreef:Danny schreef:als je de kleppendeksels niet verwijderd dan blijft er flink wat oude olie achterwege en krijg je dat...
P.S. wat is de normale termijn van cardanolie en caterolie ?
Dit zou dan volgende beurt ook moeten gebeuren volgens de dealer. Maar ik denk dat die wel graag de hele fiets eens uit elkaar wil halen
Nu is dus enkel de motorolie en de remolie vervangen.
Grtz, Luc
Wat is caterolie en heb je dan ook katinneolie?
boite en olie pont/differentieel/cardan of hoe je het ook noemen wilt zou ik om de 20k of om de 2 jaar vervangen, wat er eerste komt.
Motorolie elk jaar of 10k
Remolie elk jaar, koppelingsolie elke 2 jaar
Als je trouwens full synth olie zou gebruiken zou je bij weinig kms ook wel wegkomen met een oliewissel elke 2 jaar, maar let er dan op dat je voldoende dikke olie gebruikt, dus geen 0W of 5W maar minstens 10W.
Kleppen kunnen niet verlopen door de tijd, wel door de gereden kms, dus ik vind het ook niet echt nodig om na 4000km je kleppen te checken, maar als je bv 7-8000km zou doen per jaar zou ik het dan weer wel doen, en in die optiek is het niet slecht dat de dealer het wel wou doen, hij weet ook niet of je niet ineens 10k gaat rijden op een paar maanden en je op die manier pas na 14-15k terug een kleppen controle zou doen.
Verder bij motoren die weinig kms doen ook niet vergeten dat bv banden ook verouderen, een band van bv 7/8 jaar zal in de regen niet meer de prestaties hebben dan toen hij nieuw was, omdat het rubber te neiging heeft harder te worden met de jaren.
Ook de riem wordt vaak vergeten bij oudere moto's en daar zou in het instructie boekje ook beter een houdbaarheidsperiode opstaan naast de voorgeschreven kms. Ik vervang riemen trouwens meestal op 40k ipv op 60k aangezien ik de gevolgen van een afgelopen riem al een paar gezien heb....
Wat vervuiling olie betreft: Niet te veel zorgen maken, paar korte ritjes en je olie zal al zwart zijn. Een olie wissel is geen olie spoeling, de oude olie krijg je er niet volledig uit, Het klopt dat er wat achterblijft in de kleppendeksels, oliekoeler en hoekjes en kantjes vd blok.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project