R1200R olie wissel nodig?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Lucrc

R1200R olie wissel nodig?

Bericht door Lucrc »

Hallo allemaal,

December 2010 heeft mijn Beemer een onderhoud gekregen bij de dealer en dit op 13.000 km.(samen met de ABS terugroepactie)
Sindsdien zijn o.w.v verschillende redenen de kilometers niet gereden. :oops:
Er staan er nu 13.950 op, m.a.w. de laatste 2 jaar maar 950km gebold (bijna niets dus).
Het oliepeil staat nog mooi hoog en de olie voelt ook als nieuw, voor zover ik kan beoordelen.
Zeker geen zwarte olie, al heb ik mij laten wijsmaken dat synthetische olie niet echt zwart wordt.
Ik weet niet goed wat ze erin gedaan hebben bij de BMW dealer, dan zou ik de factuur eens moeten opzoeken. (20W50 waarschijnlijk?)
Mijn vraag is nu of een olie wissel nodig is, de motor heeft altijd netjes in de garage gestaan.
Soms wel maar 5 graden, maar altijd droog.
Ik weet het, de prijs van de olie wissel zal het verschil wel niet maken, maar als het geen zin heeft is het weggegooid geld.
Voor de rest is er geen reden voor een onderhoud. Remmen nog zeer OK en reeds nieuwe cardanolie gekregen.
Wat denken jullie ?

Grtz, Luc :wink:
Synchro Bob
Contacteer:

Re: R1200R olie wissel nodig?

Bericht door Synchro Bob »

Ik heb mij ook laten wijsmaken (*) dat vol synthetische olie niet verzuurt en haar smeringseigenschappen vele jaren bewaart.
Als dat klopt zou een wissel na 2 jaar niet noodzakelijk zijn.

Ik gebruik goedkopere half-synth. en vervang elk jaar ongeacht de Kms.
Wachten op de olieguru's...

(*) door een chemie ingenieur die 40 jaar lang voor Exxon-Mobil heeft gewerkt. We hadden het over Mobil 1 full-synth.
Ik heb een hele stock van hem gekregen en als zijn verhaal klopt heb ik genoeg olie tot ik moet overstappen op een looprek.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Eej Luc,

Rijdt je vaak korte stukken zou ik wel verversen, anders krijg je van bruine sludge in je olie.
Rijdt je af en toe, en dan langere stukken zou ik de olie laten zitten, zit er weinig of geen vocht in.

De gemiddelde rijder doet 1x per jaar olie verversen indien meer dan 10.000km dat jaar.
Grote en lange ritten blijft olie wel goed voor wel 25.000km en meer.

mvg Nico
MG Breva 850
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Niet over nadenken. Gewoon alle vloeistoffen even laten vervangen. Stilstand is achteruitgang gaat hier zeker op.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Beetje redenerings foutje hier, remolie vervang je best ook, hier speelt eerder de ouderdom dan de kms een rol. Persoonlijk ben ik van mening dat besparen op remmen vrij dom is, remolie kost je 5 euro of zo....

synth verzuurt minder snel, ik gebruik dat bij moto's die weinig kms doen en die niet elk jaar willen langskomen, maar meer dan 2 jaar zou ik niet aanraden.
ik zou sowieso olie vervangen, zeker als die 950km korte ritjes waren. Olie filter gewoon laten uitlekken en terug monteren geen probleem.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Contacteer:

Dirk Pauwels schreef:besparen op remmen vrij dom is, remolie kost je 5 euro of zo....
.
Ik weet niet hoe dit hier aan bod is gekomen. We hadden het over full-synth motorolie van 2 jaar oud en 950 Km. Toch?
Maar ik ben het eens met Dirk. Remolie om de 2 jaar vervangen, zelf zonder gereden te hebben.
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Lucrc

Bericht door Lucrc »

OKé, bedankt gasten ! :wink:
'k Zal eens met de dealer bellen voor een afspraakje.
Dat beetje (rem)olie en dat filtertje is peanuts als ik het Beemertje daarmee in topvorm kan houden hé.

Grtz, Luc
Synchro Bob
Contacteer:

Lucrc schreef:'k Zal eens met de dealer bellen voor een afspraakje.
Hou ons op de hoogte van het "factuurtje" :wink:
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Ze zal je dankbaar zijn ;-)
Dirk Pauwels

Synchro Bob schreef:
Dirk Pauwels schreef:besparen op remmen vrij dom is, remolie kost je 5 euro of zo....
.
Ik weet niet hoe dit hier aan bod is gekomen. We hadden het over full-synth motorolie van 2 jaar oud en 950 Km. Toch?
Maar ik ben het eens met Dirk. Remolie om de 2 jaar vervangen, zelf zonder gereden te hebben.
De poster zei oa het volgende:
"Voor de rest is er geen reden voor een onderhoud. Remmen nog zeer OK ..."
Vandaar mijn bedenking bij de remolie.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Contacteer:

Sorry Dirk, ik dacht aan de remblokjes...
Synchro Bob

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Lucrc

Bericht door Lucrc »

Synchro Bob schreef:
Ok gasten,

En dan nu .............. het factuurke.
Wat is er gebeurd:
- BMW jaarlijkse inspectie
- remvloeistof (DOT4 LV) voor en achter vervangen
- 4L motorolie 15W50 (half synthetisch) en oliefilter en afdichtingsringetje.

Prijs: 165€ incl. BTW

P.S. wat mij u wel opviel, ik kom thuis, leg motor stil en kijk naar het olieglaasje.
Ik zie daar vanalles voorbij zweven (naar boven toe en ongeveer 1mm2 stukjes). Olie heeft mooie kleur en wat voorbijkomt is zwart van kleur.
Deed me precies denken aan frituurolie die ik weggiet bij het verversen van de friteuse :lol:
Is dit normaal ?
Dirk Pauwels

Lucrc schreef:
Synchro Bob schreef:
Ok gasten,

En dan nu .............. het factuurke.
Wat is er gebeurd:
- BMW jaarlijkse inspectie
- remvloeistof (DOT4 LV) voor en achter vervangen
- 4L motorolie 15W50 (half synthetisch) en oliefilter en afdichtingsringetje.

Prijs: 165€ incl. BTW

P.S. wat mij u wel opviel, ik kom thuis, leg motor stil en kijk naar het olieglaasje.
Ik zie daar vanalles voorbij zweven (naar boven toe en ongeveer 1mm2 stukjes). Olie heeft mooie kleur en wat voorbijkomt is zwart van kleur.
Deed me precies denken aan frituurolie die ik weggiet bij het verversen van de friteuse :lol:
Is dit normaal ?
Prijs valt mee, maar ze hebben dan ook niets anders gedaan dan remolie vervangen (5 -7 euro) en olie+filter (kan al voor +/- 50 euro). die jaarlijkse inspectie stelt niet zo veel voor... Maar voor een dealer niet overdreven.
Zwarte deeltjes: Mss niet genoeg laten uitlekken of residue die los gekomen is?
Danny

Bericht door Danny »

als je de kleppendeksels niet verwijderd dan blijft er flink wat oude olie achterwege en krijg je dat...is niet erg maar 't kan beter zal ik maar zeggen.
natuurlijk gaat je prijs dan weer de hoogte in...
Lucrc

Bericht door Lucrc »

Danny schreef:als je de kleppendeksels niet verwijderd dan blijft er flink wat oude olie achterwege en krijg je dat...
Ok Danny, Dat moet je me eens uitleggen dan.
Is de omgeving van de klepjes dan zo gevoelig voor achterblijvend vuil ?
Moet je enkel het kleppendeksel verwijderen om het vuile gedeelte te laten weglopen of moet je dit "vuil" zelf met een doek verwijderen ?
Ik vraag het maar, want als ik zelf eens olie en filter vervang, lijkt het fijn om weten dat het kleppendeksel er best ook even af gaat.
Ze wilden dat wel doen, om de kleppen re regelen. Dit heb ik dan toch maar even zo gelaten, de kleppen zijn 4000km geleden bijgeregeld.
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze elke 3000 a 4000 km kleppen moeten regelen bij een boxer.
En dat dit dan, zoals in mijn geval, ook al 2,5 jaar geleden was, zal echt wel niet uitmaken volgens mij.
Maarja, de dealer was toch even verwonderd dat hij dat niet mocht doen.
't Was niet echt van niet mogen, maar dat was de afspraak niet. Ik zou wachten op de motor en had echt niet de tijd om daar 2u op te wachten.

P.S. wat is de normale termijn van cardanolie en carterolie ?
Dit zou dan volgende beurt ook moeten gebeuren volgens de dealer. Maar ik denk dat die wel graag de hele fiets eens uit elkaar wil halen :mrgreen:

Nu is dus enkel de motorolie en de remolie vervangen.

Grtz, Luc
Laatst gewijzigd door Lucrc op 18 jul 2013, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dirk Pauwels

Lucrc schreef:
Danny schreef:als je de kleppendeksels niet verwijderd dan blijft er flink wat oude olie achterwege en krijg je dat...

P.S. wat is de normale termijn van cardanolie en caterolie ?
Dit zou dan volgende beurt ook moeten gebeuren volgens de dealer. Maar ik denk dat die wel graag de hele fiets eens uit elkaar wil halen :mrgreen:

Nu is dus enkel de motorolie en de remolie vervangen.

Grtz, Luc
Wat is caterolie en heb je dan ook katinneolie? :lol:

boite en olie pont/differentieel/cardan of hoe je het ook noemen wilt zou ik om de 20k of om de 2 jaar vervangen, wat er eerste komt.
Motorolie elk jaar of 10k
Remolie elk jaar, koppelingsolie elke 2 jaar

Als je trouwens full synth olie zou gebruiken zou je bij weinig kms ook wel wegkomen met een oliewissel elke 2 jaar, maar let er dan op dat je voldoende dikke olie gebruikt, dus geen 0W of 5W maar minstens 10W.

Kleppen kunnen niet verlopen door de tijd, wel door de gereden kms, dus ik vind het ook niet echt nodig om na 4000km je kleppen te checken, maar als je bv 7-8000km zou doen per jaar zou ik het dan weer wel doen, en in die optiek is het niet slecht dat de dealer het wel wou doen, hij weet ook niet of je niet ineens 10k gaat rijden op een paar maanden en je op die manier pas na 14-15k terug een kleppen controle zou doen.

Verder bij motoren die weinig kms doen ook niet vergeten dat bv banden ook verouderen, een band van bv 7/8 jaar zal in de regen niet meer de prestaties hebben dan toen hij nieuw was, omdat het rubber te neiging heeft harder te worden met de jaren.

Ook de riem wordt vaak vergeten bij oudere moto's en daar zou in het instructie boekje ook beter een houdbaarheidsperiode opstaan naast de voorgeschreven kms. Ik vervang riemen trouwens meestal op 40k ipv op 60k aangezien ik de gevolgen van een afgelopen riem al een paar gezien heb....

Wat vervuiling olie betreft: Niet te veel zorgen maken, paar korte ritjes en je olie zal al zwart zijn. Een olie wissel is geen olie spoeling, de oude olie krijg je er niet volledig uit, Het klopt dat er wat achterblijft in de kleppendeksels, oliekoeler en hoekjes en kantjes vd blok.
Lucrc

Bericht door Lucrc »

Dirk Pauwels schreef: Wat is caterolie en heb je dan ook katinneolie? :lol:

Oeps, das met rap te zijn, is aangepast 8-)

Mercie al voor de uitleg
Plaats reactie