Hela,
ik ben altijd een fervente BMW-rijder geweest (R1100RS, R1100RT, R1150RT, K1200S, K1300S, R1200GSA)! Na enkele zaken waar ik mij enorm aan stoorde bij de laatste aankoop (k1300s), stapte ik in 2011 over op: eerst Honda Pan-European, daarna Yamaha XT1200Z en de nieuwe FJR. Helaas vond ik daar niet wat ik bij BMW wel altijd vond: perfecte wegligging, enorm veel rijplezier, perfecte zithouding, perfecte ergonomie en afwerking. Aangezien de nieuwe FJR me enorm teleurstelde inzake wegligging (nieuwe banden bij 5000 km en de overweging om Hyperpro te laten monteren omdat ie bij sportief rijden vooraan weg wilde, stuurde ik aan aanvraag naar verschillende dealers voor een GS LC in bepaalde configuratie. Daags nadien was de bestelbon getekend, en een week later kon ik hem al afhalen. De configuratie zoals ik die wou stond bij de dealer in de toonzaal en ik ben nogal impulsief en ongedurig, dus hoe sneller hoe beter. Ik moet wel zeggen dat ik meerdere weken na elkaar de testen opzocht om toch maar zeker te zijn dat de GS LC echt wel zo goed was.
Vorige week woensdag ben ik hem gaan halen, en heb er meteen 370 km mee gereden. Al het goede dat men schreef in de testen, kon ik tijdens die rit al ervaren. Ik heb al 2 GSA's gehad, en voor mijn werk rij ik met een RT, dus de lat lag vrij hoog en ik wist wat hoe de lucht/olie koeler aanvoelde en zich gedroeg . Deze GS LC is echt nog veel beter dan de GSA (kan daar alleen over meespreken). Hij stuurt nog scherper, zit veel vlotter in de toeren, remt beter, is minder topzwaar, ESA is nog beter, en de Canbus-gas was ik na 1 kilometer al gewoon (staat op dynamic, zou dus felste moet zijn). De power die vrijkomt doet mij denken aan de K1300S

Ik heb ook bewust niet gewacht tot volgend jaar voor de GSA LC, aangezien de vorige GSA te topzwaar was (toch enkele malen serieus verschoten in haarspeld met volle tank). Ik vermoed dat dit euvel niet opgelost zal zijn bij de LC, wanneer ik lees dat de nieuwe ook een tank van 36 l gaat hebben. Bijkomend vond ik de vorige GS nogal smal en daarom koos ik destijds voor een GSA. De nieuwe GS LC is echter niet meer zo rank, dus....
Woensdag bracht ik de moto binnen voor het eerste onderhoud (950 km) en ben daarna nog een toer gaan doen van 470 km (staan nu om en bij de 1300 km op in één week dus). En ik heb nog geen seconde spijt van deze aankoop. Ik ervaar opnieuw het plezier van het gooi en smijtwerk. Dat was heel iets anders met de overjaarse en ondanks de update bij de pan (jaren geleden) en FJR (modeljaar 2013). Zowel de Pan als de FJR lieten me regelmatig in het zweet uitbreken (Pan nadat ie meerdere malen zijn achterwerk opzij zette in de Pyreneëen en zijn gewicht en de warmte die het blok omhoog dreef, en de FJR omdat die bij zeer sportief rijden in de bochten vooraan onderuit wou, de mindere afwerking en de te veel kleine maar's...). Beiden hebben ook hun gewicht tegen en dat los je niet op met iets meer vermogen, een fraaier uiterlijk of andere banden!
De GS LC daarentegen stuurt als een mes Je voelt heel duidelijk dat het frame stijver is. De mijne is met Conti Trialattack uitgerust, en daar kan ik (enkel nog maar met droog weer gereden) niet veel slecht over zeggen. Ze hebben bij BMW hun huiswerk goed gemaakt.
Alles is gewoon veel degelijker dan de FJR. Daar rammelden de koffers, de sloten gingen stroef, de remhandel kwam bijna niet terug in neutraal stand, het scherm stond te trillen alsof het los stond en de GPS was origineel zo ongelukkig geplaatst (aan het balhoofd) en dat voor dergelijke (toch best aardig geprijsde) toermoto. Tegenwoordig heb je al geen ogen genoeg, en dan moet je je aandacht ook nog van de baan afwenden om te zien wat je GPS wil....
Ik wil genieten van het motorrijden, en niet bezig zijn met het proberen te achterhalen waar allerlei geluiden vandaan komen, schrik hebben dat de sleutel gaat afbreken wanneer je de koffers opent, of voor een verrassing te staan wanneer je van je GPS terug opkijkt en merkt dat ....
We gaan er de volgende dagen nog een dikke 1000 bij opzetten....
Inzake het verslag met zoveel negatieve opmerkingen hierboven: ik kan alleen maar zeggen dat die persoon er goed aan deed om een proefrit te maken. Het zou echt wel spijtig zijn dat ie zoveel centen neertelt voor iets waar ie absoluut niet tevreden over zou zijn. Dat werkt alleen maar frustratie in de hand. Je bent nu eenmaal voor een boxer of niet.
Ik bevestig wel dat de versnellingsbak kabaal maakt wanneer je die in z'n 1 zet, en dat het vinden van de 'N' soms wat moeilijk is. Dat ie wat 'rommelig' stationair draait stoort me niet.
Grtz
GSer.