up-date R1200GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

S-tijn

Re: up-date R1200GS

Bericht door S-tijn »

Mijne LC staat op mij te wachten in de garage :-)
Ik heb mijne besteld op 15/06/2013 en initieel was hij voorzien voor de eerste week van augustus, en vandaag dus de verlossende telefoon :-) In de periode tussen bestelling en levering had ik wel bericht dat hij was opgeschoven naar week 34 (deze week dus). Omdat ik een paar geruchten hoorde ivm een update ben ikzelf ook 't en 't ander gaan opzoeken. In sommige motorartikels kon je al lezen dat model 2014 vanaf augustus met een stuurdemper zou komen. Buiten deze upgrade zou er voor mij niet veel verschillen, want ik had 'm, op de LED-kopllap na, full-option besteld.
MAAR HIJ HEEFT DUS GEEN STUURDEMPER !! Beetje vreemd toch ? Volgens de dealer zou de stuurdemper pas op de GS komen vanaf de produktie van de nieuwe GSA (heeft te maken met produktiekosten?).

In één vergelijkingstest op het internet kan je lezen dat een ploeg journalisten een beetje problemen had met het voorwiel in de regen (nieuwe Metzeler stond gemonteerd).
En dan was er nog het bericht van de Britse journalist die in bizarre omstandigheden was verongelukt op een nieuwe GS in Afrika.
Al bij al dacht ik dat bovenstaande misschien aan de oorzaak lag van de montage van een bijkomende stuurdemper en het eventuele opschuiven van de productiedatum?? Maar als het inderdaad zó was, zou BMW toch niet mijn splinternieuwe GS afleveren zonder hé :-)
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
GS-Walter

Bericht door GS-Walter »

Hela,
ik ben altijd een fervente BMW-rijder geweest (R1100RS, R1100RT, R1150RT, K1200S, K1300S, R1200GSA)! Na enkele zaken waar ik mij enorm aan stoorde bij de laatste aankoop (k1300s), stapte ik in 2011 over op: eerst Honda Pan-European, daarna Yamaha XT1200Z en de nieuwe FJR. Helaas vond ik daar niet wat ik bij BMW wel altijd vond: perfecte wegligging, enorm veel rijplezier, perfecte zithouding, perfecte ergonomie en afwerking. Aangezien de nieuwe FJR me enorm teleurstelde inzake wegligging (nieuwe banden bij 5000 km en de overweging om Hyperpro te laten monteren omdat ie bij sportief rijden vooraan weg wilde, stuurde ik aan aanvraag naar verschillende dealers voor een GS LC in bepaalde configuratie. Daags nadien was de bestelbon getekend, en een week later kon ik hem al afhalen. De configuratie zoals ik die wou stond bij de dealer in de toonzaal en ik ben nogal impulsief en ongedurig, dus hoe sneller hoe beter. Ik moet wel zeggen dat ik meerdere weken na elkaar de testen opzocht om toch maar zeker te zijn dat de GS LC echt wel zo goed was.
Vorige week woensdag ben ik hem gaan halen, en heb er meteen 370 km mee gereden. Al het goede dat men schreef in de testen, kon ik tijdens die rit al ervaren. Ik heb al 2 GSA's gehad, en voor mijn werk rij ik met een RT, dus de lat lag vrij hoog en ik wist wat hoe de lucht/olie koeler aanvoelde en zich gedroeg . Deze GS LC is echt nog veel beter dan de GSA (kan daar alleen over meespreken). Hij stuurt nog scherper, zit veel vlotter in de toeren, remt beter, is minder topzwaar, ESA is nog beter, en de Canbus-gas was ik na 1 kilometer al gewoon (staat op dynamic, zou dus felste moet zijn). De power die vrijkomt doet mij denken aan de K1300S :-) Ik heb ook bewust niet gewacht tot volgend jaar voor de GSA LC, aangezien de vorige GSA te topzwaar was (toch enkele malen serieus verschoten in haarspeld met volle tank). Ik vermoed dat dit euvel niet opgelost zal zijn bij de LC, wanneer ik lees dat de nieuwe ook een tank van 36 l gaat hebben. Bijkomend vond ik de vorige GS nogal smal en daarom koos ik destijds voor een GSA. De nieuwe GS LC is echter niet meer zo rank, dus....
Woensdag bracht ik de moto binnen voor het eerste onderhoud (950 km) en ben daarna nog een toer gaan doen van 470 km (staan nu om en bij de 1300 km op in één week dus). En ik heb nog geen seconde spijt van deze aankoop. Ik ervaar opnieuw het plezier van het gooi en smijtwerk. Dat was heel iets anders met de overjaarse en ondanks de update bij de pan (jaren geleden) en FJR (modeljaar 2013). Zowel de Pan als de FJR lieten me regelmatig in het zweet uitbreken (Pan nadat ie meerdere malen zijn achterwerk opzij zette in de Pyreneëen en zijn gewicht en de warmte die het blok omhoog dreef, en de FJR omdat die bij zeer sportief rijden in de bochten vooraan onderuit wou, de mindere afwerking en de te veel kleine maar's...). Beiden hebben ook hun gewicht tegen en dat los je niet op met iets meer vermogen, een fraaier uiterlijk of andere banden!
De GS LC daarentegen stuurt als een mes Je voelt heel duidelijk dat het frame stijver is. De mijne is met Conti Trialattack uitgerust, en daar kan ik (enkel nog maar met droog weer gereden) niet veel slecht over zeggen. Ze hebben bij BMW hun huiswerk goed gemaakt.
Alles is gewoon veel degelijker dan de FJR. Daar rammelden de koffers, de sloten gingen stroef, de remhandel kwam bijna niet terug in neutraal stand, het scherm stond te trillen alsof het los stond en de GPS was origineel zo ongelukkig geplaatst (aan het balhoofd) en dat voor dergelijke (toch best aardig geprijsde) toermoto. Tegenwoordig heb je al geen ogen genoeg, en dan moet je je aandacht ook nog van de baan afwenden om te zien wat je GPS wil....
Ik wil genieten van het motorrijden, en niet bezig zijn met het proberen te achterhalen waar allerlei geluiden vandaan komen, schrik hebben dat de sleutel gaat afbreken wanneer je de koffers opent, of voor een verrassing te staan wanneer je van je GPS terug opkijkt en merkt dat ....

We gaan er de volgende dagen nog een dikke 1000 bij opzetten....

Inzake het verslag met zoveel negatieve opmerkingen hierboven: ik kan alleen maar zeggen dat die persoon er goed aan deed om een proefrit te maken. Het zou echt wel spijtig zijn dat ie zoveel centen neertelt voor iets waar ie absoluut niet tevreden over zou zijn. Dat werkt alleen maar frustratie in de hand. Je bent nu eenmaal voor een boxer of niet.

Ik bevestig wel dat de versnellingsbak kabaal maakt wanneer je die in z'n 1 zet, en dat het vinden van de 'N' soms wat moeilijk is. Dat ie wat 'rommelig' stationair draait stoort me niet.

Grtz
GSer. :wink:
R1200GS Adventure LC
GS-Walter

Bericht door GS-Walter »

Hela,
voila, ons weekendje Sauerland zit er op, en de kilometerstand geeft nu 2500 aan (op 2 weken tijd, niet slecht).
Wat hebben we geleerd?
De Conti's hebben zich in natte omstandigheden perfect gedragen. Geen enkele maal kunnen betrappen op een zijstapje of slippertje. Op droog wegdek plakken ze, en samen met de perfecte vering en stijfheid van de LC, geeft dat heel veel mogelijkheden.
Het vermogen van de LC is zonder meer indrukwekkend. Ook de trekkracht onderin deed bij mijn maten de wenkbrauwen fronsen, met als reactie: 'Ja hallo!'. Ik heb de Akra eronder laten plaatsen, en weet niet of ie daardoor iets meer vermogen heeft? Het geroffel is volgens mijn maten zeker niet storend, integendeel, het zou 'vet' klinken.
Het verbruik tijdens de hele trip: 5,1 en ik kan je zeggen dat ik niet echt op de toerenteller gelet heb hoor ;-).
Koffers op en af, totaal geen probleem. Ik reed daar ter plaatse enkel met de topkoffer.
Bescherming tegen wind en regen zijn, ondanks mijn 187 cm, en ruitje in hoogste stand gedraaid, dik in orde.
Er zijn natuurlijk ook mindere puntjes. De motor draait niet echt mooi stationair en het kleppengetik kreeg ik ook als opmerking. Maar zoals gezegd maak ik daar geen punt over. De neutraalstand vinden is inderdaad niet altijd evident. De klak van de eerste versnelling? Deze LC vraagt om kort en krachtig geschakeld te worden. Dan is de klak er nog, maar dan is die ook kort en juist. Begin je met fluwelen handschoen de trap naar beneden, dan mag je zeker zijn van tandengeknars. De koppeling moet je wat gewoon worden.
Ik reed in de 'Dynamic' stand met vering op normaal, 1 bestuurder met bagage. Heb even in 'Road' stand gereden bij zeer natte banen en regenval, en dat beviel ook zeer goed. Maar eens je de vrijgave van de power in Dynamic voelde.....

Zo, hopelijk zijn jullie hier iets mee.

GrTz :wink:
R1200GS Adventure LC
S-tijn

Bericht door S-tijn »

De mijne heeft nu ook 2500 km en ik ben het helemaal eens met GS-Walter.
Mijn GS staat op de nieuwe Michelins en die presteren ook zeer goed!
Betreffende de neutraal-stand kan ik bevestigen dat dit wel waar is, maar ik heb de indruk dat het na 2500 km al veel beter gaat dan in het begin. Het viel me ook op dat je best in zijn neutraal zet bij het uitbollen bij stapvoetse snelheid, dan gaat het ALTIJD als boter... Het is niet echt een minpunt, het is eerder een werkpuntje :)
Die Dynamic-stand in de rijmodi is héél slecht voor diegenen die graag hun rijbewijs behouden :-)
Ik heb de GS model 2009 gehad en de GSA 2010, maar deze is helemaal niet te vergelijken. Alles gaat zooooo vlot, snel en strak, je legt 'm in de bocht precies waar j'm wil hebben.
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Van de neutraalstand heb ik al meteen gezegd tegen de dealer na mijn eerste testrit, bij niet helemaal stilstand gaat het inderdaad als vanzelf in neutraal.
Mijne bestelde GS zou model 2014 zijn, in Genk zijn er reeds uitgeleverd met stuurdemper, ben benieuwd als er al iets versoepeld is aan de bak.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
toeternietoe

Bericht door toeternietoe »

Ik snap nog altijd niet waarom nu een stuurdemper geplaatst wordt.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Ik heb die vraag gesteld aan BMW in Bornem en ik zou binnen een week of 3 antwoord moeten krijgen....
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Nen al road met ne stuurdemper :roll:
Als je vol optrekt met dat ding op slecht wegdek zal hij waarschijnlijk es met zijne kop durven schudden, als je dan toevallig net een klein beetje lift hebt kan je een "speedwobble" krijgen. Het brede stuur is daarbij zowel een zegen als een vloek: een speedwobble controleer je door tegen je stuur te duwen, door het brede stuur werkt dit vrij goed, als je daarentegen aan je stuur begint te hangen (wat dan bij 90% het geval is) versterk je de slingerbeweging...
Als je een beetje met beleid rijdt heb je geen stuurdemper nodig.
Teveel vermogen hé :grin:
Ik heb verschillende speedwobbles goed overleefd, zowel met de GSX1100R, lang geleden in '86-'88, eentje zelfs aan +/- 240km/h, als met de verschillende Ducati's met die duw techniek.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
portman

Bericht door portman »

na mijn testrit kan ik al de positieve punten bevestigen. stuurt lichter en strakker, strak op het gas, windbescherming vond ik beter, ... de negatieve punten die hier en daar vermeld zijn, kan ik ook bevestigen. rammelende bak, teveel motorlawaai, ... mechanisch hebben ze nog het één en ander voor de boeg. omwille van die negatieve punten vind ik dat de prijs niet in verhouding is met het totaalpakket. emotionaliteit is niet aan mij besteed bij de aankoop van materiële zaken, vandaar wellicht dat herr bmw mij momenteel niet kan verleiden (hoewel er na de testrit een big smile op m'n gezicht gedrukt stond :-) ). volgend jaar een ritje doen met de gsa lc, als ik tenmiste met m'n 1m68 een voetje aan de grond kan zetten. dat laatste was met de 12gs lc wel een grote meevaller in vergelijking met z'n oudere broer. op de nieuwe kan ik nu beide voetjes op de grond zetten. nog een jaar later kan ik me dan een vermoedelijk 'kinderziek-vrije' lc boxer kopen. ik reken ondertussen op de talloze (gs)-boxerfanaten om voor proefdier te spelen. rammel het lc blok maar af jongens, daarvoor dient die ride by wire :-)!
GSMax

Bericht door GSMax »

Dirk Pauwels schreef: een speedwobble controleer je door tegen je stuur te duwen, door het brede stuur werkt dit vrij goed, als je daarentegen aan je stuur begint te hangen (wat dan bij 90% het geval is) versterk je de slingerbeweging...

Ik weet het niet zelle...veel theorie totdat het zo ver is...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... uHsgAX3TBY[/video]
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Plaats reactie