't Zot in mijne kop gekregen, en dan maar begonnen aan iets waar ik al een half jaar op aan 't broeden was, nl de R1200RT in een andere kleurstelling zetten, en voorzien van enkele accessoires.
Project:
- Monteren van Touratech valbeugels. Dan demontage en poederlakken in zijdematt zwart.
- Plaatsen van een BMW R1200GS carterplaat, daarna demontage en eveneens poederlakken.
- Plaatsen van extra verlichting, SW Motech Hawk. Verstraler icm groot licht links, mistlicht apart geschakeld rechts. Beiden gemonteerd dmw. Hawk montagebeugels op de valbeugels.
- Demontage van alle gelakte kuipdelen.
- Demontage van alle zijdematt grijze kuipdelen. (de velgen, voorvork, achterbrug en schetsplaten komen later)
- Demontage van de kleppendeksels.
- Plaatsen van SW Motech EVO tankring.
- Spuiten van de bordeaux gelakte delen in glanzend zwart.
- Spuiten v.d kleppendeksels in donkerbruin/grijs zijdematt.
- Demontage v.d alu delen v.d Givi topkoffer.
- Spuiten van deze delen in dezelfde kleur als de kleppendeksels.
- Spuiten v.d zijdematt grijze kuipdelen in zijdematt zwart.
- Maken en plaatsen van een grille voor de oliekoeler, komende in dezelfde kleur als de kleppeldeksels.
- Op 't einde alles terug monteren.
Soit, beginnen met 't ding uiteen te vijzen, en da's nen toffe puzzel. Op zich zit 't logisch in mekaar, maar 't is gedomme nen hoop vijskes zulle. Heb ze dan maar kant per kant, en deel per deel in zakjes gestoken, kwestie van straks nog de juiste vijskes te vinden. Anyway, zo ziet een grotendeels kale R1200RT eruit.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-TkrqbNN/0/L/i-TkrqbNN-L.jpg)
En dit zijn de kuipdelen.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-qj6rWx9/0/L/i-qj6rWx9-L.jpg)
De onderdelen die gepoederlakt dienen te worden. Zoals ge kunt zien ging ik eerst de alu topkofferdelen ook poederlakken, maar op 't laatste moment toch maar besloten om deze zelf van een schoon kleurke te voorzien.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-4F5TpjC/0/L/i-4F5TpjC-L.jpg)
De kleppendeksels, die wilde ik zo snel mogelijk afwerken, zodat ik ze terug kon monteren. Had wel plastiek rond de cilinderkoppen gedraaid (zie eerste foto), maar toch, moest zo snel mogelijk dicht.
Soit, de plastieken bh'tjes hadden serieuze krassen nagelaten op de deksels, eerst maar is goed opschuren en klaarzetten voor de volgende stap.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-X63BBvf/0/XL/i-X63BBvf-XL.jpg)
Volgende stap is een dikke laag spuitplamuur.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-7bRHpNn/0/L/i-7bRHpNn-L.jpg)
Eens de spuitplamuur opgeschuurd heb ik randen aangepakt. Was nodig, de verf begon al te barsten, en hier gewoon een laagje lak overspuiten wil zeggen dat ik binnen de kortste keren kan herbeginnen.
Soit, met een fluwelen hand en een slijpschijf de gebarsten, maar harde lak weggeslepen, daarna steeds fijner en fijner geschuurd, dan afgeplakt en voorzien van een primer.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-4p6pDVr/0/L/i-4p6pDVr-L.jpg)
Volgende stap is spuiten, eerst een onderlaag matt zwart hittebestendige verf.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-Jt9LZ8K/0/L/i-Jt9LZ8K-L.jpg)
Dan de metallic donkerbruin/grijze lak erover. Geen idee welke kleur, heb wel de Motip nummer maar da's alles, gewoon op 't zicht gekozen.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-2Fdfst6/0/L/i-2Fdfst6-L.jpg)
En dit is 't resultaat op terug gemonteerd.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-vR2bqzJ/0/L/i-vR2bqzJ-L.jpg)
Ikke tevreden, eerste horde genomen.
Dan verder doen met andere dingen. Grillekes maken voor de oliekoeler bv.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-Vs2zW6h/0/L/i-Vs2zW6h-L.jpg)
Plooien, knippen, passen, nog wat plooien en knippen totdat 't op den duur past. Dan primer opzetten.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-fxKp8Ws/0/XL/i-fxKp8Ws-XL.jpg)
Daarna wederom een zwarte onderlaag, ik wil 't zelfde kleurresultaat en dan is de onderlaag belangrijk.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-wr7vCb2/0/XL/i-wr7vCb2-XL.jpg)
Eens mooi zwart komt de metallic lak erop, en dan is dit 't resultaat.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-k6WnZzk/0/XL/i-k6WnZzk-XL.jpg)
Ohja, ondertussen de windvanger/geleider waar de grillekes moeten inpassen matt geschuurd, en in de zijdematt zwarte lak gezet.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-b2BnJMn/0/XL/i-b2BnJMn-XL.jpg)
Dit is ondertussen 't resultaat op de RT gemonteerd.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-4sGp68K/0/L/i-4sGp68K-L.jpg)
Nu, what's next? Nog nen helen hoop, op 't gemakske, maar toch, verder doen.
Ohja, aangezien er een zwarte SW Motech EVO tankring ging geplaatst worden, en een grijze tankdop gaat afsteken aangezien al de rest zwart of donker is, die dan ook maar een laagske gegeven.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-d27zb7q/0/L/i-d27zb7q-L.jpg)
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-hqScHzc/0/L/i-hqScHzc-L.jpg)
Dit is dan 't resultaat, vol met vettige vingers. Let wel, het demonteren van het slotgedeelte gaat vanzelf, het terug monteren is een werkelijke PITA (Pain In The Ass)
![Confused :-?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-j7qh9kZ/0/L/i-j7qh9kZ-L.jpg)
Het tankkuipdeel moest dan volgen.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-jgDP5mR/0/XL/i-jgDP5mR-XL.jpg)
Opschuren, laagje grondverf, terug schuren, altijd voor 't beginnen spuiten ontvetten, lakken en dan enkele vliegskes in uwe net gespoten lak zien landen. Miljaar, dwaze beestjes.
Terug opschuren dan maar, en klaar voor een volgende laag glanzend zwart.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-fkKFJjj/0/XL/i-fkKFJjj-XL.jpg)
Op den duur toch een voldoende net resultaat verkregen, dan vernis op. Die was ook bevredigend, alzo was 't onderdeel klaar om samen met de tankdop terug gmeonteerd te worden, icm. de SW Motech EVO tankring.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-hsBfgQF/0/L/i-hsBfgQF-L.jpg)
Altijd zorgen dat er terwijl ge aan 't schuren oid. bezig zijt, er een deel ligt te drogen van 't lakken. Dit was ondertussen aan 't drogen en als goed bevonden.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-PhJzjhQ/0/L/i-PhJzjhQ-L.jpg)
Dan, de spiegelkapjes en 't voorspatbord. Ohja, en ondertussen aan de zijkofferdeksels ook begonnen. Schuren, krassen wegwerken dmv. spuitplamuur en terug schuren, soit, we blijven bezig.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-PzMz65B/0/L/i-PzMz65B-L.jpg)
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-ts9mTg3/0/L/i-ts9mTg3-L.jpg)
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-SsCtnLJ/0/L/i-SsCtnLJ-L.jpg)
Bij de spiegelkapjes moet je zeker ook de onderkant voor een deel, en de kantjes volledig meenemen, die zie je nl. eens gemonteerd.
Hier is de onderkant reeds gespoten, klaar om de bovenkant te lakken.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-7QNTZLn/0/L/i-7QNTZLn-L.jpg)
Spiegelkapjes gelakt, vernist en goed bevonden. Spatbord moet nog is opgeschuurd worden, is niet naar m'n goesting.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-wgCpfpM/0/L/i-wgCpfpM-L.jpg)
Spiegelkapjes samen met de oliekoelergrille gemonteerd, en zo ziet de voorkant er dan op dit moment uit.
![Afbeelding](http://philz.smugmug.com/photos/i-BS2cMZT/0/L/i-BS2cMZT-L.jpg)
Dan nog de zwarte plastic delen gepoetst, ervan profiteren dat 't kop toch uit mekaar ligt, en met Black Chrome terug een diepe zwarte kleur gegeven.
De voorkant zit nu terug in mekaar gevezen, met uitzondering van 't spatbord. Dat wordt morgen terug opgeschuurd en wederom gelakt.
Echter, met 't lakken v.d kofferdeksels ben ik denk ik tegen de beperkingen van de spuitbuskes gelopen. Ik geraak niet snel genoeg rond op een groot oppervlak, wat erin resulteert dat de nevel zich nestelt op de net gespoten lak en geen mooie afwerking geeft. Ik zit dan ook te denken om de resterende delen (twee bovenste kuipdelen, twee onderkuipdelen en twee achterste kuipdelen) door een proffersional te laten lakken. Glanzend zwart is glanzend zwart, en aangezien er geen delen mekaar raken kan je geen kleurverschil zien. Morgen maar is met de delen naar de carrosserie lopen, nekeer horen wat die man voor mij kan betekenen.
En daarna met de valbeugel en de caterplaat naar de poederlakker, dat moet ook klaar zijn eens de rest klaar is.
Anyway, leuk projectje, ik ben alvast benieuwd naar 't resultaat, jullie ook
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Grtz, Philip!