80.000 km ondrehoud
Moderator: GVN
80.000 km ondrehoud
Sinds een kleine week ben ik de trotse eigenaar van een R1200RT van eind 2005.
De vorige eigenaar heeft altijd netjes de opgelegde onderhoudsbeurten laten uitvoeren. Maar nu staat het 80.000 km onderhoud voor mijn deur te wachten.
Iemand een idee wat er allemaal dient te gebeuren en hoeveel centen dit mij gaat kosten?
Banden zijn top ik denk dat wel dat de achterremmen vervangen moeten worden. Iemand ook een idee voor een goede dealer in het Antwerpse?
merci,
Lt
De vorige eigenaar heeft altijd netjes de opgelegde onderhoudsbeurten laten uitvoeren. Maar nu staat het 80.000 km onderhoud voor mijn deur te wachten.
Iemand een idee wat er allemaal dient te gebeuren en hoeveel centen dit mij gaat kosten?
Banden zijn top ik denk dat wel dat de achterremmen vervangen moeten worden. Iemand ook een idee voor een goede dealer in het Antwerpse?
merci,
Lt
Honda shadow 125 ; Suzuki Bandit 600 ; Suzuki Gsxr 600 ; Triumph Tiger 800 ; R 1200 RT '05
R1200RT '11
R1200RT '11
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 80.000 km ondrehoud
Ne goeie mechanieker moet je hebben. Aan een goeie dealer heb je niks.
Als dat niet voor je belastingen nodig is, probeer 'ns bij Danny, hier op het forum.
Als dat niet voor je belastingen nodig is, probeer 'ns bij Danny, hier op het forum.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80.000 km ondrehoud
http://www.bmwgsclub.nl/schematics/R120 ... edules.pdf
in't kort, wat ik doe (en wat oa Danny zeker zal doen):
Olie + filter
Speling cardan, achterbrug, en voorwiellagers checken
spiebanen differentieel invetten met staburag
Boite en pont olie
kleppen checken/stellen
Synch stappenmotors en gaskabel
Alle 4 de bougies vervangen
Luchtfilter vervangen
Remolie vervangen, reinigen remklauwen, checken/vervangen remblokken, smeren geleide pinnen achterremklauw, afstelling rempedaal checken
Startmotor uitbouwen en invetten, dikte koppeling controleren
Riem controleren, indien eerder op 40k vervangen dan opnieuw vervangen. Persoonlijk vervang ik die dingen elke 40k ipv 60k, omdat veel van die riempjes meer last hebben vd leeftijd dan van de kms.
foutdiagnose + alle beschikbare testen doen met de GS911
smeren zijpikkel en hoofdstandard
bandenspanning
uitmeten batterij en alternator
Als je het zelf doet +/- 150-200€, afhankelijk of je met BMW onderdelen of alternatief werkt
Bij de dealer (die moet ook leven en de loonkost is hoog) +/- 350-500€ afhankelijk of je ook remblokken, banden etc nodig hebt. ik twijfel ook een beetje of elke dealer alles doet wat ik zou doen, sommige wel, andere doen het minimum gezien de tijdsdruk. Ik heb de luxe dat ik aan mijn moto's zonder tijdsdruk kan werken.
in't kort, wat ik doe (en wat oa Danny zeker zal doen):
Olie + filter
Speling cardan, achterbrug, en voorwiellagers checken
spiebanen differentieel invetten met staburag
Boite en pont olie
kleppen checken/stellen
Synch stappenmotors en gaskabel
Alle 4 de bougies vervangen
Luchtfilter vervangen
Remolie vervangen, reinigen remklauwen, checken/vervangen remblokken, smeren geleide pinnen achterremklauw, afstelling rempedaal checken
Startmotor uitbouwen en invetten, dikte koppeling controleren
Riem controleren, indien eerder op 40k vervangen dan opnieuw vervangen. Persoonlijk vervang ik die dingen elke 40k ipv 60k, omdat veel van die riempjes meer last hebben vd leeftijd dan van de kms.
foutdiagnose + alle beschikbare testen doen met de GS911
smeren zijpikkel en hoofdstandard
bandenspanning
uitmeten batterij en alternator
Als je het zelf doet +/- 150-200€, afhankelijk of je met BMW onderdelen of alternatief werkt
Bij de dealer (die moet ook leven en de loonkost is hoog) +/- 350-500€ afhankelijk of je ook remblokken, banden etc nodig hebt. ik twijfel ook een beetje of elke dealer alles doet wat ik zou doen, sommige wel, andere doen het minimum gezien de tijdsdruk. Ik heb de luxe dat ik aan mijn moto's zonder tijdsdruk kan werken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 80.000 km ondrehoud
Of probeer 'ns bij Dirk, ook hier op het forum.
Een dealer (minstens één toch) maakt zelfs melding van uitgevoerde werken zonder dat er iemand met z'n pollen om of nabij is geweest.
Een dealer (minstens één toch) maakt zelfs melding van uitgevoerde werken zonder dat er iemand met z'n pollen om of nabij is geweest.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80.000 km ondrehoud
Het was niet echt de bedoeling om klanten te ronselen gewoon een overzichtje om duidelijk te maken wat er bij komt kijken. Nu mijn moeder van 83 in de kliniek ligt en met het heen en weer gerij en alles wat er bij komt kijken heb ik sowieso weinig tijd voor te sleutelen.Relax schreef:Of probeer 'ns bij Dirk, ook hier op het forum.
Een dealer (minstens één toch) maakt zelfs melding van uitgevoerde werken zonder dat er iemand met z'n pollen om of nabij is geweest.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: 80.000 km ondrehoud
En in het Gentse?
Ik wil mijn klein onderhoud, remblokken,... zelf doen maar de intervalindicator moet ook nog gereset worden.
Voor groot onderhoud heb ik niet de kennis, noch het materiaal.
Iemand kandidaat?
Ik wil mijn klein onderhoud, remblokken,... zelf doen maar de intervalindicator moet ook nog gereset worden.
Voor groot onderhoud heb ik niet de kennis, noch het materiaal.
Iemand kandidaat?
MVG
Bruvex
GS'09 Mat Grijs, ESA
Bruvex
GS'09 Mat Grijs, ESA
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 80.000 km ondrehoud
Zó ver is Zandhoven toch ook niet? Ik rij verder. En met veel plezier.
Voor hem dan weer veel minder.
Voor hem dan weer veel minder.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: 80.000 km ondrehoud
Ik zou ook met plezier naar Zandhoven rijden maar met twee kleine kinderen heb ik momenteel gewoon niet veel tijd. Ik ben al blij als ik in het WE eens anderhalf uur kan gaan rijden.Relax schreef:Zó ver is Zandhoven toch ook niet? Ik rij verder. En met veel plezier.
Voor hem dan weer veel minder.
We zien wel. Als zich niemand anders geroepen voelt neem ik wel eens contact op met Danny.
MVG
Bruvex
GS'09 Mat Grijs, ESA
Bruvex
GS'09 Mat Grijs, ESA
Re: 80.000 km ondrehoud
wie mag dat dan wel zijn? ik ben pas nieuw in het BMW gebeuren en ik leg zo graag mijn oor te luisteren bij de meer ervaren mannen hier op het forum. (mag ook altijd in een privé bericht als je liever niet in het openbaar een dealer vermeld).Relax schreef:Of probeer 'ns bij Dirk, ook hier op het forum.
Een dealer (minstens één toch) maakt zelfs melding van uitgevoerde werken zonder dat er iemand met z'n pollen om of nabij is geweest.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 19 apr 2005, 22:14
- Locatie: waarschoot
Re: 80.000 km ondrehoud
Als je het Gentse ruim beschouwt kan je bij Michel van motorepair te Markegem/Dentergem ook terecht. Steeds goed bediend en man met kennis van zaken. Daar komt men ook vanuit alle windstreken. Uiteraard bestaan er nog goede technische knobbels hé. Grtz, BartBruvex schreef:En in het Gentse?
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 80.000 km ondrehoud
Bij D'haese. Paar keer zoiets gehad, maar je wijt het aan vergetelheid. Er werd een checklist ingevuld en afgegeven, maar na enkele keren ging ik die 'ns nakijken en bleek niet alles gebeurd. Navraag leerde me dat er op dat moment nogal wat gemompeld werd door de verantwoordelijke van de werkplaats.GSA-erke schreef:wie mag dat dan wel zijn? ik ben pas nieuw in het BMW gebeuren en ik leg zo graag mijn oor te luisteren bij de meer ervaren mannen hier op het forum. (mag ook altijd in een privé bericht als je liever niet in het openbaar een dealer vermeld).Relax schreef:Of probeer 'ns bij Dirk, ook hier op het forum.
Een dealer (minstens één toch) maakt zelfs melding van uitgevoerde werken zonder dat er iemand met z'n pollen om of nabij is geweest.
Eén keer vastgesteld dat de olievuldop er met zekerheid niet vanaf was geweest en ik had gevraagd na te kijken waarom de motor zoveel olieverlies had langs die bewuste dop. Tja...
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80.000 km ondrehoud
Ook al veel goeds van gehoord.bart1100lt schreef:Als je het Gentse ruim beschouwt kan je bij Michel van motorepair te Markegem/Dentergem ook terecht. Steeds goed bediend en man met kennis van zaken. Daar komt men ook vanuit alle windstreken. Uiteraard bestaan er nog goede technische knobbels hé. Grtz, BartBruvex schreef:En in het Gentse?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: 80.000 km ondrehoud
Ook al veel klachten over gehoordRelax schreef:Bij D'haese. Paar keer zoiets gehad, maar je wijt het aan vergetelheid. Er werd een checklist ingevuld en afgegeven, maar na enkele keren ging ik die 'ns nakijken en bleek niet alles gebeurd. Navraag leerde me dat er op dat moment nogal wat gemompeld werd door de verantwoordelijke van de werkplaats.GSA-erke schreef:wie mag dat dan wel zijn? ik ben pas nieuw in het BMW gebeuren en ik leg zo graag mijn oor te luisteren bij de meer ervaren mannen hier op het forum. (mag ook altijd in een privé bericht als je liever niet in het openbaar een dealer vermeld).Relax schreef:Of probeer 'ns bij Dirk, ook hier op het forum.
Een dealer (minstens één toch) maakt zelfs melding van uitgevoerde werken zonder dat er iemand met z'n pollen om of nabij is geweest.
Eén keer vastgesteld dat de olievuldop er met zekerheid niet vanaf was geweest en ik had gevraagd na te kijken waarom de motor zoveel olieverlies had langs die bewuste dop. Tja...
Het is wel makkelijk om je reputatie om zeep te helpen dan andersom natuurlijk. Als je natuurlijk tegen de klok werkt (groot onderh 45min?), dan blijft er weinig tijd voor extra's of om alles te checken voor afgifte.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 80.000 km ondrehoud
Dan zou dat groot onderhoud van 45' ook als dusdanig mogen gefactureerd worden.
I respect your opinion. But I don't give shit.